Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:53

Wat is jullie keuken leuk geworden! Heerlijk tuttig die knopjes, ik hou ervan :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 14:22

Dankje, ben ook gek op kitsch en kleur <3

Laatste werken aan het huis in het topic was het voegen en de plafonds zag ik. Ondertussen is de bovenverdieping helemaal gepleisterd, alle plafonds gezet en hebben we er elektriciteit (mocht wel is :') ). Even kijken of ik daar foto's van kan terugvinden.

edit:

ook wel leuk, we leren steeds meer mensen in het dorp kennen. Onder andere een wat oudere dame en ons huis is indertijd door haar grootouders gebouwd! Ze had deze oude foto nog teruggevonden:

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:29

Ha, het topic wordt vervolgd, fijn.

Het valt niet mee om je trouwe vriend, die er altijd voor je was, te moeten laten gaan. Zo te lezen hebben jullie goed voor elkaar gezorgd. Het feit dat je het in dit topic nu toch over zijn overlijden hebt, betekent volgens mij wel dat je stapjes hebt gezet in het rouwproces dus je gaat misschien wel beter dan je denkt. Dat betekent overigens niet per sé dat je minder rouwt, maar wel anders.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 14:34

Even een flashback. De vorige eigenaars hadden het allemaal nogal verwaarloosd achtergelaten. Zeker het erf was een rommelhoop. In het huis hadden ze vooral interessante kleurkeuzes gemaakt, een onafgewerkte bovenverdieping en nergens zaten plafonds. Dat hebben we de afgelopen tijd allemaal aangepakt:

Plafond in de berging

Afbeelding

Bovenverdieping pleisteren en plafonds steken (isolatie hadden we zelf gedaan, we worden nog echte klussers 8-) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook de benedenverdieping heeft plafonds :D

Afbeelding

We hebben weken tussen het bouwstof gekampeerd, en de meubels telkens van de ene kamer naar de andere gesleept. Maar wel erg blij met het resultaat. Alles moet nog weleens overschilderd worden, maar dat komt nog. Voor nu al heel blij dat het allemaal lichte kamers zijn geworden ipv donkere grotten :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 14:40

Maflinger_S schreef:
Ha, het topic wordt vervolgd, fijn.

Het valt niet mee om je trouwe vriend, die er altijd voor je was, te moeten laten gaan. Zo te lezen hebben jullie goed voor elkaar gezorgd. Het feit dat je het in dit topic nu toch over zijn overlijden hebt, betekent volgens mij wel dat je stapjes hebt gezet in het rouwproces dus je gaat misschien wel beter dan je denkt. Dat betekent overigens niet per sé dat je minder rouwt, maar wel anders.

Dankje.. heb wel een beetje een voorgeschiedenis met wegdrukken van verdriet en op de lange termijn werkt dat niet. Dus probeer inderdaad wat meer over hem te praten. Maar blijft wel erg moeilijk.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:14

Solleke_Noah schreef:
Hoi, wat leuk dat er nog leven is in het topic. Het is lang stil gebleven omdat het hier met ups en downs gegaan is de afgelopen jaren. Het absolute dieptepunt is toen ik vorig jaar mijn oudste paard heb moeten laten inslapen. Het is nu een jaar geleden maar ik heb het er nog steeds erg moeilijk mee. Daarom ook een hele tijd niet op bokt geweest..

Als er interesse is wil ik het topic wel terug oppakken, want we hebben ook nog wel een pak dingen wél gedaan :D

Verrast dat er nieuwe up date's zijn.
En van alles aan de hand …
Wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je oudste paard, hier is het gemis nog steeds enorm!

Laat de herinneringen
een troost zijn
nu …
en later …

En de interesse in je topic is er … vooral de natuur dingen spreken me erg aan …
daarom zelf maar een soort van topic gemaakt … (zie onderschrift)
maar zelf ook niet de tijd (door onvoorziene langdurige omstandigheden)
en kennis om nieuwe bevindingen te vinden en te delen
want het interesseert mij wel heel erg … :j
Zo ook de bevindingen van de passieve fysio (lezing van gehad)
en het effect op het trainen van de paarden zelf door de manier waarop je dingen aanbiedt.
En foto'filmpje spam van je ijsje(s) worden ook zeer gewaardeerd ;)

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 17:08

Dankje Karin :)

Kan al wel enkele foto's plaatsen van mijn kleine baby, geboren tien dagen voor het overlijden van Sol. Hij stond mee op de wei waar ze geboren is en was meteen stapelgek op haar. Ben blij dat ze elkaar nog ontmoet hebben.

Na een probleemloze dracht en vlotte bevalling: Elding van 't Krakeelhof (betekent 'bliksem' in het Ijslands). Een super dapper merrietje en mijn oogappeltje (ok, en de nagel aan mijn doodskist). Ondertussen een jaar oud.

Net geboren
Afbeelding

Al wat groter
Afbeelding

Selfie :')
Afbeelding

Eerste keer sneeuw
Afbeelding

Eerste keer hoefsmid
Afbeelding

en eerste keer tandarts. Ze doet alles zo flink en complexloos <3
Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:34

Sarah, dat is een mooie up date van Elding.
En ze is fotogeniek ;)

Groet Karin.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:06

Gaaf die voor- en nafoto's naast elkaar. Kan je goed zien hoe licht en strak het wordt. Jullie hebben echt eer van je werk.

Je IJsje is ook een lekker ding trouwens. Heerlijk dat ze (nog) zo ongecompliceerd is.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:14

Wat verdrietig TS, dat je afscheid hebt moeten nemen van 2 paarden.Waarschijnlijk ook heel dubbel; dankbaar dat je jarenlang zo'n goede vriend hebt mogen hebben en dat ze beide nog deze plek aan huis hebben mogen meemaken. Maar dat maakt het ook extra moeilijk en zwaar... ;(
Jullie hebben veel gedaan in huis! Knapt er zeker van op!
Wat een leuk ' veulen' ook! <3
Ben zeker geintereerd in het vervolg. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 19:20

Gelukkig maar eentje verloren, Noah is door het oog van de naald gekropen. Vijf dagen kritieke toestand, drie weken op de kliniek gestaan en drie maanden gedoe met echo's en controle's, buikwandbreuk enz enz. Een echt leuke tijd was het niet :+

Huis is er zeker van op geknapt, ben echt blij met de kant dat het uitgaat. Buiten is er ook al veel gebeurd :)

Maflinger: haha, denk dat ze ongecompliceerd blijft, of dat hoop ik toch. Ik merk wel echt verschil tussen een dier dat bij je geboren is en eentje die je later in zijn/haar leven gekocht hebt. Ze neemt alles heel makkelijk aan. En absoluut onbevreesd ook, dat heeft ze van haar moeder :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:57

Wat leuk dat je er weer eens bent sarah!
Vroeg me vaak af hoe het allemaal ging.

Je hebt een hoop voor de kiezen gehad :(:)

Maar wat knapt jullie huis op zeg.
Leuk om zo die voor en na foto's te zien.

Dikke knuffel van mij :wave:

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:09

Elding is zo leuk! <3
Dat ze vanaf de geboorte bij je is, die onbevangenheid, dat ken ik wel van mijn paard vroeger, heel bijzonder.
Je huis is al echt opgeknapt!
De keuken ook zo heerlijk licht nu, wat een verschil!
Hele leuke knopjes, ik hou ervan. <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 20:43

Leuk om terug van jullie te horen dames :D (alledrie)

Naast alle klussen, zijn we ook nog bezig geweest met het natuur deel. En mijn favoriet: inventariseren. Vind het heel leuk om te weten wat er allemaal rondzwerft over ons erf, zodat we er ook rekening mee kunnen houden bij het verder inrichten. Gelukkig heb 'k de goeie collega's/connecties, dus we hebben een batdetector gehad voor de vleermuizen, een cameraval voor de zoogdieren, een collega is langs geweest om alle plantjes op naam te brengen en een andere collega is ook de nachtvlinders komen inventariseren.

In totaal hebben we 48 soorten nachtvlinders gevangen <3 zaten echt super knappe beestjes tussen. De allerleuksten waren de pijlstaarten, dat zijn allemaal grote vlindersoorten met vaak de mooiste kleurtjes.

's Avonds hadden we de val opgesteld. Je kan er s 'nachts naast blijven zitten, of 's ochtends heel erg vroeg gaan kijken. Dan zijn de vlinders nog versuft en blijven ze goed stil zitten. De val is opgesteld met licht, dat de vlinders lokt. Via een trechter vallen ze in de val. De eierdozen kunnen ze in gaan zitten in de val zodat ze zich een beetje beschermd voelen.

Afbeelding

Collega en vlinderfreak dolblij met de 'oogst'

Afbeelding

Enkele knappe pijlstaarten: de Populierenpijlstaart (hier hadden we er erg veel van, niet verwonderlijk aangezien ons bosje een oude populierenaanplant is)

Afbeelding

En Groot avondrood

Afbeelding

Heb alle nachtvlindertjes op de foto gezet, maar die allemaal posten is misschien wat too much :+ als er interesse in is wil 'k nog wel enkele leuke erop zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:51

Ze zijn dan toch niet dood :\ (of is dat een domme vraag :o ). Ik ben wel benieuwd naar meer foto’s. Ik heb er soms wel eens een binnen en vind het van die lompe beesten :+ , maar om ze zo eens op de foto te zien is wel heel gaaf!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 20:57

Haha nee, ze zijn enkel een beetje suffig. Terwijl we ze determineerden werden ze langzaam wakker en begonnen allemaal weg te vliegen, best een mooi schouwspel :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:08

Wat mooi dat inventariseren en daar vervolgens gericht actie op ondernemen. Ik hou wel van dit soort wetenschappelijke aanpak.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 21:54

Idem :D ben een beetje een nerd op dat vlak.

Nog wat leuke nachtvlindertjes om mee af te sluiten:

Coole antennes
Afbeelding

De bruine nachtvlinder is de Kleine beer
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nachtvlinder die een takje/blaadje nabootst als camouflage

Afbeelding

Afbeelding

de Appeltak

Afbeelding

Dennepijlstaart en Hageheld

Afbeelding

Grote beer

Afbeelding

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:08

Oeps, sorry, verkeerd begrepen, gelukkig maar 1 paard verloren! Maar beide heftig inderdaad! %)
Wat een prachtige nachtvlinders! Ik wist niet eens dat zulke mooie, gekleurde nachtvlinders bestonden. :o
Weer wat geleerd! :D

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:21

Gaaf zeg die vlinders! Nooit geweten dat we zoveel verschillende hadden hier! Ben zeker benieuwd naar de rest van de vorderingen vond het altijd een erg interessant topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:39

Wat gaaf al die nachtvlinders , nog zeldzame exemplaren er tussen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:42

Wow wat gaaf, zoveel verschillende! :wow:
Hier zie ik ook wel veel gespuis,van alles wat ik nooit eerder heb gezien, maar ik vang het nooit dus heb niks om te laten zien. :=

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:02

Zie dit toppic voor het eerst, wat leuk en interessant. Ga even proberen alles een beetje door te lezen.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:43

Leuk die verschillende nachtvlinders, zie meestal de bruine
op het raam naast de deur
en blijkt dat nu ook een Beer te zijn …

Ook zeer benieuwd wat er nu allemaal groeit en bloeit bij jouw stekje
en of de zeldzame orchideeën er nog zijn …

Groet Karin.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:12

Wat een heftige update over Sol :(:) :(:)
Ik ben er hier ook zo bang voor....

Mooi stel vlinders, keuken is een pak lichter geworden zo!
Gaaf veulen heb je <3