Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:22

Sonja_vR schreef:
Mootje schreef:
Sonja, kom jij uit Vlaardingen?

Mootje : nee :n, :)
oorspronkelijk Andel (waar!!?? hoor ik je nu denken ;) )
tegenwoordig almkerk :D

Manzano, rode bietjes, die heten hier Krootjes...heb zelfs familie met de bijnaam Kroot :+

Ik ken het beide :))

Destino schreef:
Zuurkool heb ik nog nooit op, zou ook niet weten hoe ik dat klaar moet maken :=

Zuurkool kan je op zoveel verschillende manieren maken! Met ananas en rozijnen bijvoorbeeld en verder zijn er een hoop stamppotten met zuurkool.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:23

Manzano, shocking...meeste mensen kijken me aan alsof ze water zien branden als ik antwoord geef op de vraag waar ik vandaan kom :+

Almkerk ligt er vlak bij trouwens, is een stuk groter dan Andel en snelwegtechnisch ook relaxter..
in theorie ligt ander 10 minuutjes van A27 af...in praktijk moet je dan geen tractor of brommobiel voor je neus hebben...of in de spits die provinciale uit moeten rijden want dan kan het zomaar een half uur duren :roll:

Davinia, nogmaals shocking ;)

zoorkool vind ik zelf ook lekker met ananas er door, helaas vind vriendje dat echt bah
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-10-12 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:23

Dat je er andere ingrediënten aan toe kunt voegen snap ik wel..
Maar ik zou niet weten hoe je zuurkool an sich klaar zou moeten maken.. Moet je dat koken, zo ja hoelang..
Ik weet niet eens of ik het wel lust :P

manzano

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:25

Ik heb familie in Andel haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:25

ik gooi het in ene pan , scheutje sinaasappelsap er door (want dat vind ik lekker)en een klontje boter en dan stoof ik het een half uurtje op laag vuur(ik wil graag hele zachte structuur kwa kool...hou niet zo van stringy ;) ) eventueel knip ik het nog ene paar keer door...

dan lekker door de puree mengen , uitgebakken spekjes, stukjes ananas er door... of ipv spekjes idd geruld gehakt erdoor
maar ook laagje gehakt, laagje kool , laagje puree en dan in de oven ...ook weer met die ananas er door trouwens...

Manzano, das vals spelen >;) ;)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-10-12 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:28

Uhm ik eet het nooit, maar als ik het maakte was het gerulde gehakt, rode paprika, pakje zuurkool en creme fraiche door elkaar en wat aardappelpuree erbij :)
Kan je nog rozijnen door doen voor het zoete, maar die vind ik niet lekker :o

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:29

Knipt :') ?
Dat klinkt eng :+
Als ik het klaar ga maken dan denk eerst een keer in een gerecht verwerkt, zodat de smaak niet te overheersend is. :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:29

Ja maar je moet het ergens van kennen toch?? :))
Kom er verder nooit overigens :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:30

Destino schreef:
Knipt :') ?
Dat klinkt eng :+
Als ik het klaar ga maken dan denk eerst een keer in een gerecht verwerkt, zodat de smaak niet te overheersend is. :+

luie huisvrouw, ik heb geen zin in snijden, dus zet ik de schaar er in , kan gewoon in de pan en is lekker simpel. :D

Manzano, das helemaal niet gek dat je er nooit komt...ik kom er ook maar zelden :P
echt boeiend is het nou ook weer niet daar := ga er alleen naar toe als ik bij mijn ouders langs ga en die komen vaker naar hier dan ik naar daar :+
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-10-12 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:31

Amkerk! Dat ligt vlakbij waar ik werk :)) !

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:32

grappig, klein wereldje toch weer :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:35

Ja inderdaad!
Ik werk in Gorinchem, net aan de andere kant van het water :j

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:35

Ik lees hier al een tijdje mee, woon sinds een kleine 2 maand samen. Na de eerste maand zo'n 700 euro -O- aan boodschappen uit te hebben gegeven, wordt het nu tijd om wat zuiniger te doen! Wat ik sinds vorige week doe is in 1x alle boodschappen halen (heerlijk, hoef niet meer dagelijks!) en dat zorgt ervoor dat ik het nu dus red met zo'n 60 euro _/-\o_ in de week voor 2 personen. Dit wel zonder de 'extra' dingen zoals shampoo, wasmiddel en wcpapier.

Mijn lijstje vanaf morgen:
zat: patat
zon: kip tandoori
ma: stamppot boerenkool (nog nooit klaargemaakt, dus dat wordt wat... :') )
di: pannenkoeken
woe: late dienst op het werk, dus restje stamppot of kip tandoori
do: spaghetti carbonara
vrij: nog geen idee..

Als iemand nog goede tips heeft voor een lekkere stamppot boerenkool, hoor ik dat heel graag! :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:36

dat is nog fietsbaar vanaf hier :D...(zonder wind tegen dan...wind tegen en de brug is me dan weer te veel van het goede :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:36

Boerenkool is niet zo moeilijk Ilona :D Dat komt wel goed! Heb je een recept?

Maar wow 700 (!) euro?! :oo
Kwam dat omdat je nog niets had?

Haha ja dat is waar, met tegenwind wordt het een hele klim :))

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:42

@ Destino; ik heb niks, behalve vanaf morgen de boodschappen en een stamper! Haha.. :j

700 euro ja, erg he? Moest een voorraadje gemaakt worden, maar ook gewoon asociaal veel gekocht en gegeten.. Iedere dag boodschappen gedaan, en vond alles lekker.. :')
Maargoed, dat was dus onze allereerste maand in ons eigen huisje, en zo'n maand komt er nooooit meer! :(:)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:44

Andel had ik ook familie wonen en Almkerk ligt hier in de buurt, dus vandaar dat ik het ken!

Ik wilde dinsdag broccoli eten, maar ik ga maar zuurkoolstamp eten, dat heb ik nog liggen, dus heb dan nauwelijks iets nodig voor volgende week :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:46

Ik deed altijd in een grote pan, onderin de aardappelen en dan daar bovenop de boerenkool en dan in 1 pan koken, kookvocht afgieten en een klein beetje kookvocht bewaren om te stampen.
Dan dus met kleine beetjes kookvocht terug gieten en stampen tot het smeuïg is.
Eventueel een klontje boter of een beetje melk erdoor :j . Ik doe er zelf nog wat peper en zout doorheen, verder geen kruiden. maar je kunt er aan toe voegen wat je wilt :) !

Hahaha wat erg zeg :))
Kan me jullie gevoel wel voorstellen, maar 700 euro hebben wij nooit uitgegeven, ook niet in de 1e maand :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:46

Ik zag hier ergens rode kool langskomen (zuurkool lust ik niet lol), iemand tips/goed recept voor rode kool, ik heb het nog nooit zelf klaargemaakt maar wel hier een potje van hak staan ooit in de aanbieding gekocht, even geen idee of er appel inzit maar wat extra appel zou ik waarschijnlijk wel lekker vinden want ik ben wel een beetje van het zoete...
wat zijn nu eigenlijk goede 'kook' appelen en hoe maak je die klaar?

Als ik rode kool stamppot maak kan ik dat met goed fatsoen ook invriezen? Ik ben niet heel kritisch wat betreft invriezen maar rauwe andijviestamppot invriezen was een slecht experiment lol, daar kwam ongeveer natte kledderzooi uit na het ontdooien.

Ik ga morgen mijn weekboodschapjes weer halen, dit keer qua markt hoef ik bij de groentekraam eigenlijk niet zoveel te halen, ik ben nog aardig voorzien qua 'standaardgroenten' (paprika, courgette, broccoli, bloemkool, snijbonen heb ik allemaal nog in de vriezer liggen, tomaten nog een stuk of 6 in de koelkast en ui in de schuur), dus dat wordt een goedkoop ritje.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:50

Die 700 euro is incl alle schoonmaakmiddelen (en ik heb er nogal wat verzameld), incl alle shampoo die we meteen gehamsterd hebben, wasmiddel, vaatwasspul (tabletten, glansspoelmiddel, zout), wc papier etc etc..

Het is erg, ik weet het, maargoed.. Het zij zo. :')

Wat voor boerenkool koop je dan? Pot? Vers?
Ben bang dat ik het ook niet in 1 pan kan koken, zulke grote pannen heb ik niet..

Ik voel me echt een beetje blond.. :Y)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:51

Boerenkool koop ikaltijd vers :j Dus dat eten we ook alleen als het er is :j
Vaak vries ik het thuis dan nog weer in (toch het idee dat de vorst er over is geweest he :+ )
Ik kook de aardappels en de boerenkool apart want ik heb niet zo'n mooie grote pan helaas........

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:52

Ik kocht verse boerenkool in een zak. En deed het koken in een 'soep'pan, zo'n grote van 6 liter volgens mij :j . Zat bij mij ook gewoon in mijn pannenset :j
Boerenkool moest volgens mij moeder eerst een keer ingevroren zijn geweest. Geen idee waarom, dus ik doe eerst de zak in de vriezer voor ik het kook :Y)

Ja hihi, dat snap ik! :))
Dat hadden wij ook toen we net gingen samenwonen en een hele verzameling kruiden :+ Maar ach, je moet maar zo denken nu heb je voorlopig alles!

Oh Sakkia, jij doet dat ook :+
Waarom moet de vorst eroverheen zijn geweest :P ?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:55

Ja dan wordt ie lekkerder meestal :j
Maar goed dat moet eigenlijk als ze nog in de grond zitten, heeft met suikers te maken volgens mij.......
Ik ken mensen (wel oudere mensen) die gewoon geen boerenkool eten als de vorst er niet over is geweest.....

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:56

Annemiek80 schreef:
Ik zag hier ergens rode kool langskomen (zuurkool lust ik niet lol), iemand tips/goed recept voor rode kool, ik heb het nog nooit zelf klaargemaakt maar wel hier een potje van hak staan ooit in de aanbieding gekocht, even geen idee of er appel inzit maar wat extra appel zou ik waarschijnlijk wel lekker vinden want ik ben wel een beetje van het zoete...
wat zijn nu eigenlijk goede 'kook' appelen en hoe maak je die klaar?

Als ik rode kool stamppot maak kan ik dat met goed fatsoen ook invriezen? Ik ben niet heel kritisch wat betreft invriezen maar rauwe andijviestamppot invriezen was een slecht experiment lol, daar kwam ongeveer natte kledderzooi uit na het ontdooien.

Wij voegen altijd een potje rode kool koud toe aan de hete aardappelen en dan stampen. Wordt vanzelf warm.
Invriezen geen idee, nooit geprobeerd...

Ik heb dit jaar zelf boerenkool in de tuin, dus dat wordt hopen dat het snel gaat vriezen :+

Stampot boerenkool doe ik ook altijd een scheutje (kruiden)azijn door.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:00

Destino schreef:
Ik kocht verse boerenkool in een zak. En deed het koken in een 'soep'pan, zo'n grote van 6 liter volgens mij :j . Zat bij mij ook gewoon in mijn pannenset :j
Boerenkool moest volgens mij moeder eerst een keer ingevroren zijn geweest. Geen idee waarom, dus ik doe eerst de zak in de vriezer voor ik het kook :Y)

Ja hihi, dat snap ik! :))
Dat hadden wij ook toen we net gingen samenwonen en een hele verzameling kruiden :+ Maar ach, je moet maar zo denken nu heb je voorlopig alles!

Oh Sakkia, jij doet dat ook :+
Waarom moet de vorst eroverheen zijn geweest :P ?

Verse boerenkool in een zak, klinkt mij als muziek in de oren. Dan dus in de vriezer en vervolgens koken. Hoelang moet het koken? Of is er een manier om te merken dat het gaar is? :o?
Aardappels koken, en stampen met een beetje kookvocht of melk, melk klinkt lekkerder eigenlijk, dus geloof dat ik dat doe. Hmm.. Ben benieuwd.

Ik lust vrij weinig, maar heb ook niet veel ervaring met koken, dus probeer iedere week iets te maken wat ik nog niet eerder heb gedaan.. :=