Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MargreetW

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:45

Antheman, dan moet je ze eerst even opslaan in bv. mijnalbum.nl en vandaar hier een linkje plaatsen, dan kun je ze wel plaatsen.

Laurabram: ik heb het net even nagerekend, hij is 78 m2, absurd hé. Ben er ook niet blij mee. Had liever meer dan de helft achter gehad. Maar ja, dat is niet anders. En ik kan het gewoon zelf niet doen, dus de hovenier snoeit en werkt hem 2x per jaar goed bij. Zwager maait het gras en verder rommel ik zelf wat. Maar hij is me helemaal niet naar het zin, dus vandaar het idee om dan maar de boel te bestraten met hoge borders etc. Kan ik het zelf zoveel mogelijk doen.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:37

Wij gaan volgende week aan de slag met de verhoogde border. Wil hem maken van geïmpregneerde planken. En dan 20 zakken tuinaarde sjouwen.. jippie :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:43

Foto's Sanne!

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:18

Zal nog wel een kale border zijn hoor.. durf nog geen planten neer te zetten..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:41

MargreetW schreef:
Antheman, dan moet je ze eerst even opslaan in bv. mijnalbum.nl en vandaar hier een linkje plaatsen, dan kun je ze wel plaatsen.

Veel te veel gedoe :)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:16

Je kunt gewoon foto's van facebook plaatsen hoor!
Afbeelding

Deze komt gewoon van mijn pagina af, je kunt of het kleinere plaatje aanklikken, rechtermuisknop, eigenschappen etc. Ook kun je de foto eerst aanklikken zodat die als popup op je scherm verschijnt en dan rechtermuisknop etc.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:42

Weer wat geleerd, dat gaat toch een stuk sneller.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:40

Hallo ik kom ook binnen vallen.
Wij wonen sinds twee jaar in ons nieuwe huis en willen onze tuin opnieuw inrichten.
Nu heb ik nogal een eisen pakket.
Hij moet redelijk onderhoudsvrij worden, maar ook weer wel met wat groen. Ook willen we het zo goedkoop mogelijk houden.

We hebben de mogelijkheid om de tuin te laten zoals hij is, alle onkruid wegtrekken en wat planten, potten en een tuinstel plaatsen, of we halen compleet alles eruit.

Een idee is dan alles bestraten en rechts een grote border vrij houden voor siergrassen, heide, lavendel etc. Links komen de vuilnisbakken weer te staan en daar zou dan een haag voor kunnen komen. In het midden van de tuin een lounge set en verder overal leuke potten.

De schutting aan de linker kant moet iig vervangen worden. Daar wil ik een combi van houten panelen en gaas, zodat ik er klimop tegenaan kan zetten.l

Heb jullie goede ideeën? Het plan wat ik schetste, zou als we laten bestraten, planten en de schutting laten zetten, zon 3000 euro kosten. Vind ik enorm prijzig.. Nu kunnen we natuurlijk ook dingen zelf doen.

Afbeelding

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:45

Owja, vergeten te zeggen. We hebben droge zandgrond, dus een gazon doet het niet zo goed en dat hebben we dus liever niet. Onder de vlonder is het niet bestaat, dus daar groeit steeds onkruid langs.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:46

Die vlonder rechts, hoe lang zit je daar in de zon? En dat afdakje, wat doe je daar mee?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:06

SuSem schreef:
Wij gaan volgende week aan de slag met de verhoogde border. Wil hem maken van geïmpregneerde planken. En dan 20 zakken tuinaarde sjouwen.. jippie :=

Ik zou toch wel een basis van stenen maken, en daar de planken tegenaan zetten. Ook al zijn ze geïmpregneerd, zand ertegen maakt dat ze snel gaan rotten.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:14

Das helaas (financieel) even geen optie.. ig zet er iig worteldoek tegenaan, dat zou het ergste vocht wel tegen moeten gaan ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:20

Worteldoek heeft juist waterdoorlatende eigenschappen.
Stenen kun je best wel goedkoop aankomen, struin MP maar eens af. Ik weet niet hoe groot je de border wil maken maar je hebt niet zo heel veel nodig.
Het is ook zonde om veel te investeren nu in hout dat over een paar jaar verrot is.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:21

Margreet, daar waar de vlonder ligt staat bijna de hele dag de zon. Het afdakje wil ik opleuken met climatis ofzo. Eventueel vervangen we de platen door doorzichtige platen. Het is op zich een praktisch ding voor als we naar de schuur moeten en het regent. Mijn droger en vriezer staan daar.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:52

keat schreef:

Ik zou in het vierkant van de vlonder palen slaan en daar dan in een U-vorm een pergola van maken. Bovendien zou ik afdakje wat langer maken zodat hij eindigt aan de rand van de pergola. Dan kun je klimplaten in alle soorten en maten hierlangs laten groeien en je kunt er dan ook leuke hanging baskets aanhangen.
Verder zou je boven de vlonder dan ook een systeem kunnen maken dat als het erg warm is je een doek over de vlonder trekt.

Verder zou ik mooi de schutting laten staan, tenzij hij natuurlijk helemaal verrot is. Je kunt daar evengoed wel klimop etc. langs laten groeien hoor, dat is geen probleem.
Hele dag zon is prachtig maar kan ook heet worden, dus misschien aan de kant van de schutting links een paar verhoogde bakken maken met ertussen genoeg ruimte om bv. daar een leuk zitje neer te zetten?

Op Marktplaats vindt je genoeg aanbiedingen voor tegels, ik zou dan de rest betegelen en dan opleuken met wat grote potten.
Onder het afdakje en het deel ernaast zou ik dezelfde tegels neerleggen, voor de rust.
De bakken kun je wegwerken door ze in houten bakken te zetten of er schermen om te zetten en die laten begroeien.

Er is best veel mogelijk in je tuin, gewoon tekeningen maken totdat je zegt Jaaaa, dit is het.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:55

Ik zeg worteldoek maar ik bedoel gewoon plastic. De border wordt 3, 5*0.75*0, 30. Zoveel hout ben ik niet nodig..

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:59

SuSem, ik zou de planken ook op stenen zetten i.v.m. het rotten, dat hebben wij ook met de schutting gedaan en die blijft prima. Misschien even op MP kijken, daar vindt je vaak iets gratis op te halen.
En het plastic zou ik er gewoon tegenaan nieten, dan blijft het veel beter zitten.

Vaste plantjes kun je er nu al wel inzetten hoor, dat kan best.
Misschien gewoon eens even bij een paar buurtjes vragen of je wat stekkies kan krijgen? Dan vult het gewoon een beetje op.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:02

We zijn nu nog de enige met tuin :=, nieuwbouw he..

Hij komt wrl op steen te staan idd; op de opsluitbanden van het terras.. plastic er tegen aan nieten was de bedoeling idd..

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:06

Jaa, dat wordt dan wat moeilijker.
Straks op rommelmarkten gaan kijken, worden ook heel vaal stekjes aangeboden etc.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:20

Margreet, wat heb jij toch een lading ideeën zeg! Geweldig.

Heb ondertussen wel een idee hoe wij de tuin willen gaan doen, alleen nu nog bekijken of het uitvoerbaar is (qua kosten)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:40

Gewoon meerdere ontwerpen maken en dan eerst op MP zoeken, je zult versteld staan wat je daar vind (alhoewel er ook mensen zijn die denken dat een oude bank die opgeknapt moet worden nog wel 150 euro mag kosten hihihihi).

Ideeën zat, 't lukt alleen nog niet erg met m'n voortuin. Wat ik wil kost zo 3500 euro en dat vind ik dan weer teveel. Zat gisteren met getuite lipjes op Winston te wachten maar die kwam helaas niet bij mij. Alhoewel voor dat bedrag zoek ik wel wat anders, huis én tuin dan.
Laatst bijgewerkt door MargreetW op 18-03-13 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:42

Plastic scheelt al een stuk meer ertegenaan. Maar toch zou ik rondkijken op MP of je niet ergens een gratis partijtje op de kop kunt tikken. Ze hoeven niet mooi te zijn, komt toch hout voor. Veel mensen bieden ze gratis aan omdat afvoeren geld kost.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:23

Michelle, idd marktplaats afstruinen, gratisoptehalen.nl (of zo iets) en zo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:22

Hier durf ik nog niks te planten in de borders, bang dat het nog doodvriest...

Wij hebben de hele achtertuin bestraat (nouja, de helft) met gratis tegels via een bokker :D Bij ons moet alles ook met een vrij krap budget, maar dit jaar moet de voortuin eraan geloven. Wil er iemand nog een hele hoop grind hebben?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:44

Vaste planten kun je nu al wel planten. Eigenlijk wilden wij hier thuis onze tuin afgelopen weekend vol zetten met vaste planten, alleen gooide de vorst en sneeuw roet in het eten... Nu gaan we volgend weekend de tuin helemaal vol zetten.. Enige wat nog rest is vijver planten zoeken... Helaas is alles zo duur :=