Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:38

Zelfbouw heeft ook niet mijn voorkeur. Liever OUDbouw :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:40

zelfbouw zou ik wel willen, maar dan een huis wat zo eco mogelijk is, dus kwa materiaal, maar ook kwa energie (zonnepanelen, zonneboiler) en ga zo maar door...een zelfvoorzienend huis, lijkt me helemaal geweldig :+ en dan ook nog mooi natuurlijk he...eco is leuk, maar het moet ook een bepaalde look/uitstraling hebben ;)
maar eigenlijk ben ik gek op oude huisjes

ik ga zelf een kastje maken, we zijn al tijden op zoek naar het perfecte astje voor tegen een smalle muur van de trapkast maar ik krijg het echt niet gevonden, dus dan maar "zelluf doen"
grenen timmerpanelen in de goede kleur beitsen (teak) en de deurtjes wil ik maken van fotolijsten waar foto's en eigen schilderwerk in kan

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:43

Ik vind zonnepanelen niet mooi :o
Werk zelf bij een verwarmingsbedrijf en het valt me op hoe weinig daar gebruik van wordt gemaakt!?

Wat klinkt dat als een gaaf kastje!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:46

Ik vind ze ook niet mooi, en hoe vaak schijnt de zon nou in NL -O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:46

Mootje schreef:
Ik vind ze ook niet mooi, en hoe vaak schijnt de zon nou in NL -O-

Nou nu :Y) *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:58

ze zijn niet mooi, maar als ze de goeie kant op staan tov de zon kun je ook in NL zo veel stroom opwekken dat je uiteindelijk geld terug krijgt van de energie maatschappij
en eerlijk...hoeveel tijd per dag kijk je naar ja dak per dag?
ikke niet zo bar veel :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:23

Hier niet -O- (geen zon... regen)

Ik zou dat ook wel zo willen, een zelfvoorzienend huis. En een grote tuin waar je alles zelf kan verbouwen.

Kentaro schreef:
Ik vind zonnepanelen niet mooi :o
Werk zelf bij een verwarmingsbedrijf en het valt me op hoe weinig daar gebruik van wordt gemaakt!?

In Nederland is het ondanks de subsidie nog steeds duur.
Ik vind het ook niet zo mooi maar zet het zó op mijn huis als het geld oplevert zoals in DLD.

En het leeft hier ook heel weinig, ecologisch bouwen, mensen isoleren wel een beetje, maar bij de gemiddelde bouwmarkt is alles nog steeds standaard.
Ik heb ook zitten denken aan leemstuc op de muren en alles, maar het is zo'n gedoe :o en we hebben nu de tussenmuur met vlas geisoleerd ipv. gewone glaswol, maar ook dat was al een hele toer om aan te kunnen komen.

Andere ecologische materialen zoals schapenwol, pavatex platen enzovoort zijn ook gewoon erg duur, soms wel 5x duurder per m2 dan gewone spullen.

Als ik zelf een huis zou bouwen zou ik dat ook in hout willen doen. Ik vind steen wel mooier, maar hout is gewoon meer natuur. Alleen mijn vriend is erop tegen, omdat het misschien veel onderhoud vraagt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:26

Ik heb helemaal niks met Eco :n

We hebben ons huis flink geisoleerd. Scheelt hoop stookkosten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:32

ik ook niet zozeer eko, maar wel energie terugstorten en geld betaald krijgen ipv betalen aan de energie maatschappij, isoleren op een manier die wel ademt, maar toch die warmte en koelte binnen houd, zonder dat je huis kwa ventilatie dood slaat
en het spreekt me heel erg aan om onafhankelijk van, te kunnen leven ...

leemstuc en ga zo maar door zou ik ook niet gebruiken in een huis als waar we nu zitten (hoekhuis uit 79) maar wel in een huis wat er echt baat bij heeft en waarbij de stuc dan ook nog steeds zijn werk kan doen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:39

Mo, bij traprenovatie denk ik aan laminaat maar jij bedoelt denk ik een hele nieuwe trap?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:41

Weinig energiekosten is erg fijn, maar ik heb meestal niet zoveel met die ecohuizen. :o

Glasvezelbehang zou ik ook in dezelfde structuur nemen. Eenheid vind ik mooier dan afwisseling.

Ik heb boven een mini badkamer. Net groot genoeg om te douchen en dat is het dan eigenlijk wel. Maar in de nieuwe vorm vind ik het wel een betere ruimte! Hoor graag of jullie nog goede suggesties hebben.

Afbeelding
Oud

Afbeelding
Oude situatie

Afbeelding
Nieuwe situatie

Op de vloer zit een grijze tegel met een bronskleurige glans. Wandtegels gewoon wit, daarbij een grijs sierrandje. Niets bijzonders, omdat het een heel kleine ruimte is.

Deze ruimte zit gedeeltelijk in een dakkapel en die is iets vergroot, waardoor de ruimte nu gewoon recht is (geen schuine stukjes meer) en er geen hoekje meer uit is. De vloer is verstevigd (beton ipv rot hout). De douche zit nu tussen twee kleine wandjes (geen douchecel meer, maar open ruimte met easydrain), zodat het kozijn niet steeds hartstikke nat wordt (was enorm verrot). De afvoer loopt inmiddels niet meer naar de dakgoot. De douchekop komt ook echt in het douchestukje, i.p.v. daarbuiten. :P Aan de andere kant van het wandje, bij het raam, is nu plek voor een kastje met spullen. Weten jullie hier een leuk en handig meubeltje voor?

Het enige nadeel van deze aanpassing is dat ik echt maar een klein wasbakje kan hebben. Maar daar doe ik niet moeilijk over. Ik kan altijd de gewone badkamer beneden gebruiken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:46

Sonja_vR schreef:
ik ook niet zozeer eko, maar wel energie terugstorten en geld betaald krijgen ipv betalen aan de energie maatschappij, isoleren op een manier die wel ademt, maar toch die warmte en koelte binnen houd, zonder dat je huis kwa ventilatie dood slaat
en het spreekt me heel erg aan om onafhankelijk van, te kunnen leven ...

leemstuc en ga zo maar door zou ik ook niet gebruiken in een huis als waar we nu zitten (hoekhuis uit 79) maar wel in een huis wat er echt baat bij heeft en waarbij de stuc dan ook nog steeds zijn werk kan doen

Ja precies....

Ik heb het in Slowakije gezien, daar gebeurt het nogal eens dat Gazprom de toevoer afsluit wegens een conflict in Oekraïne en dan is het toch wel fijn als je zelf kan stoken met -20.

Ik had ook niks mer ecologisch omdat het me altijd een beetje doet denken aan geitenwollensokken types die meteen doorslaan, maar ik zou een nieuw te bouwen huis wel ecologisch willen bouwen. Ik ga de natuur steeds meer waarderen tegenover vroeger.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:48

Van die opzetstukken die er dan opgelijmd worden :) Geen idee of dat echt hout is of niet!
Pff, ik heb toen dat programma 'it is not easy being green' gekeken, maar dat lijkt mij helemaal niets eerlijk gezegd. Leemstuc vind ik wel ontzettend mooi (in het juiste huis). Het meest Eko-onbewust is nog al het beton in huizen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:49

Lorette, is misschien een hoekopstelling met wasbak een idee?!

Kasje zou je kunnen kijken bij Sanidump?!

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:50

En als je die panelen neemt en denkt terug te krijgen,dan verzinnen ze wel een andere manier om geld te krijgen.
Net zo dat elk jaar de prijzen omhoog gaan, en wij met zijn alle (incl ik) doen er allemaal maar aan mee en is de gewoonste zaak van de wereld.
Terwijl dit alle al 100de jaren bestaat,maar ons niet verteld.
Want eigenlijk is stroom en noem maar op gewoon gratis te verkrijgen,maar een stropdas wil er weer geld aan verdienen over andere mensen zijn rug.

Leuk huisje kwam er voor bij zeg, lijkt me wel leuk als alles af is zoals je het wil hebben.

Glasvezel behang heb ik totaal geen verstand van :D dus kan je ook niet helpen.

Zo dat word dan beter verdeeld de badkamer,zo heb je veel meer aan de ruimte.

Pff wat een klus altijd zo een trap,maar ja het knapt er dan wel altijd van op.

Ik ga denk ik vandaag al een begin maken met de slaapkamer,en het weekend ook weer aan de slag.
Hopen dat ik al het verf werk al af krijg(zit namelijk nog met een gammele kast die al in elkaar gespijkerd zit).
En dan hoop ik ook al mijn nieuwe bed er neer te zetten :)
Dan hoef ik alleen nog laminaat te leggen, en dan met de tijd de nieuwe kast erin.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:51

Je kan je gewoon laten afsluiten hoor Shantal, als je dat graag wilt ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:51

Wij hebben als standaard badkamer zo'n kleine douche, of eigenlijk nog kleiner...

Je kan als je handig bent zelf iets maken misschien?
Of de maten opmeten, marktplaats afspeuren (kijk ook eens naar iets totaal onverwachts zoals een tv meubel, die zijn ook niet zo diep) en zelf het kastje aanpassen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:52

Hoekopstelling met wasbak? Hoe moet ik dat voor me zien?

Wij zitten ook nog met de trap... Maar dat wordt bij ons waarschijnlijk toch een goed te reinigen tapijtbedekking. Dan durft ons kleine hondje ook naar boven (anders te glad) en het dempt het geluid wat meer. Het is ook een voordelige oplossing. Ik vind het alleen niet mooi...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:54

Denk dat je daar wel een goed punt hebt, Nicolletje... Misschien is er wel een klein boekenkastje dat past.

Ik heb helaas twee linkerhanden, dus iets aanpassen durf ik niet zo goed. :=

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:54

manzano schreef:

Nee dat bedoel ik ook weer niet,maar het gaat er mij om dat er al jaren gratis stroom is.
Maar er zit een ander met een rekenmachine te rekenen hoeveel die elk jaar weer kan verdienen erop over onze ruggen om.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:56

shantal schreef:
manzano schreef:

Nee dat bedoel ik ook weer niet,maar het gaat er mij om dat er al jaren gratis stroom is.
Maar er zit een ander met een rekenmachine te rekenen hoeveel die elk jaar weer kan verdienen erop over onze ruggen om.

Overal wordt geld aan verdiend......... je groente is in feite ook gratis, maar daar betaal je ook voor ;)

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:59

Das waar, en zo kan je overal wel over door gaan.
Maar het gaat er hierbij om, dat je denkt van ik neem die dure panelen dus dan kan ik bezuinigen, en dan nog krijg je niks terug en moet je de hoofdprijs betalen.
Omdat ze dan wel wat verzinnen om toch op te verdienen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:00

Tja, dan moet je zorgen dat je de gewonnen stroom zelf kan verwerken en dat je geen gas nodig hebt. Zolang je mensen nodig hebt betaal je er voor. Vind ik niet meer dan normaal.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:03

Ik denk dat Shantal bedoelt dat Tesla allang had uitgevonden hoe je gratis stroom uit niets kon opwekken, maar al zijn spullen zijn vernietigd en zijn kennis is grotendeels verloren (of kwijt) gegaan.

Ik ben wel een beetje 'geschrokken' als ik door Europa reis en met mensen praat, en dat mensen uit andere landen zeggen
"jullie Nederlanders verstoken al jullie geld in jullie ongeisoleerde huizen en dat terwijl jullie bovenop elkaar wonen. Jullie hebben echt ook geen andere keuze dan afhankelijk te zijn van buitenlandse energiemaatschappijen en supermarkten"

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:08

Ik bedenk me trouwens iemand hier op Bokt die dan zou zeggen:
"Dan ga je zelfvoorzienend in Spanje wonen, in plaats van klagen! :7 "

Maar ik vind dat toch wel een lastige beslissing. Emigreren.