E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:44

Oooooooohw ik heb wat doms gedaan!! Ik heb mijn kobo toch verkocht. Alleen ben ik vergeten uit te loggen. Gevolg en zijn allemaal boeken gekocht op mijn naam..... Geen idee nog hoe het zit met de betaling. Maar ik was mijn nieuwe kobo glo net even aan het synchroniseren en toen stonden er dus ineens boeken bij die ik nooit heb gekocht! Kon ze overigens niet openen. Zag alleen de kaftjes. Net de mensen gebeld maar mevrouw is niet thuis en meneer snapte er geen bal van. Ohw jee paniek paniek.......

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:46

Oeps, dat klinkt niet handig...

Vraag trouwens over kopen via Kobo: kan dat alleen met creditkaart, of ook via iDeal?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:57

Heb je op je Kobo iets van een rekeningnummer staan dan?
Ik niet.... maar heb ook nog geen boeken gekocht.

Ik heb wel de Kobo voor het verkopen teruggezet naar fabrieksinstellingen overigens....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:11

er zijn ook best wat gratis boeken of verhalen te downloaden hè. Misschien heeft die mevrouw dat gedaan. Hoop voor je dat het opgelost wordt, want ook e-boeken zijn niet echt goedkoop...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:55

krijg net een reclame van Libris: de kobo glo voor 129 euro. En voor 80 euro de kobo mini :)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:58

Heb d'r aan de telefoon gehad! Ze had er inderdaad nieuwe boekjes opgezet. Maar die had ze niet in de Kobo shop gekocht. Gelukkig! Ze heeft gelijk uitgelogd. Ze was inderdaad ingelogd onder mijn naam.
Ze was wel heel erg blij met haar kobo. En ook met de boekjes die ik had meegegeven. Had haar op een stickie nog zo'n 10.000 boekjes gegeven. Wel leuk om te horen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:27

Keet schreef:
krijg net een reclame van Libris: de kobo glo voor 129 euro. En voor 80 euro de kobo mini :)

Dat zijn de normale prijzen. De touch is 99 dacht ik.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:04

Stom dat ze er reclame mee maken alsof het een aanbieding is :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:08

Ik zit er aan te denken om misschien toch een e-reader aan te schaffen, die papieren boeken kosten ook een vermogen :Y)
Waar moet ik op letten als ik een e-reader aanschaf?

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:44

Dat het ook echt een e-reader is (dus met e-ink i.p.v. een backlit scherm). Klinkt misschien heel kinderachtig, maar geloof me, er zijn eng veel mensen die het verschil niet weten. ;)
Wat voor mij bv. ook belangrijk is, is dat er zowel aan de linkerkant als de rechterkant van de ereader een optie is om naar de volgende (!) bladzijde om te slaan. Ik lees namelijk vooral in bed, en houd de ereader dan net zo vaak met mijn linkerhand vast als met mijn rechter, en dan wil ik dus met 1 hand kunnen omslaan. Klinkt misschien ook weer kinderachtig, maar het gemak dient de mens!
En het is natuurlijk altijd handig om in de gaten te houden wat voor boeken je graag leest; als je voornamelijk Nederlandstalige boeken leest, is de Kindle ereader van amazon waarschijnlijk niet zo'n handige keuze (nog niet, althans), en kun je beter eentje in een NL boekwinkel kopen.

Helaas, in mijn ervaring kosten e-boeken in de praktijk vaak niet veel minder dan print boeken, sterker nog, soms betaal je er zelfs meer voor (in dat geval weiger ik dus echt een boek te kopen).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:57

Ik vind het juist handig dat ik met mijn e-reader aan de linkerkant van de pagina kan terugslaan.
Ik lees er nl niet alleen boeken op, maar ook wel eens werkinstructies van mijn werk en dan is heen en weer bladeren soms onontkomelijk.

Wat betreft de kosten voor e-books, waarom die niet (veel) goedkoper zijn zit hem oa in de btw. Voor papieren boeken geldt het lage tarief van 6%, voor e-books (en andere digitale diensten) het hoge van momenteel 21%.
De verwachting van mijn boekverkoper, waar ik mijn e-reader kocht, is wel dat e-books nog een stuk goedkoper zullen gaan worden.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:33

Marije_jiplover schreef:
Ik vind het juist handig dat ik met mijn e-reader aan de linkerkant van de pagina kan terugslaan.

Ik wil beide kanten op kunnen aan beide kanten van het scherm, omdat ik de reader dus altijd met 1 hand vasthoud en met mijn duim omsla. Ik heb bv de nieuwe Kindle Paperwhite in Londen uitgeprobeerd, maar kon daar zo snel geen functie voor vinden, als ik links op het scherm drukte, ging ie altijd terug naar de vorige bladzijde. Zou eens moeten kijken of daar een instelling voor is...
Mijn Kindle 3 (keyboard) heeft dus wel knoppen voor zowel terug als vooruit bladeren aan beide kanten. Is voor mij echt een belangrijke functie.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:42

Ik lees wel voornamelijk in het NL inderdaad. E-inkt had ik dus ook nog nooit van gehoord, maar heb nu wel besloten dat ik dat wil. Zelf twijfel ik tussen een kindle en een Kobo maar denk dat een Kobo voor mij dan slimmer is... Ik twijfel zelf heel erg of ik touch wil of niet, dat lijkt me aan de ene kant wel handig eigenlijk.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:45

Als je bij de kobo's twijfelt, zou ik echt voor de glo gaan. Dat licht erin is wel zo fijn, zou nooit meer zonder willen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:10

Haha nu maak je me weer aan het twijfelen.
Ben wel benieuwd naar meerdere ervaringen hier. Ik w8 sowieso nog ff, ben 4 januari jarig (krijg gedeelte van mn ouders dan) en de BTWvrije dagen van de mediamarkt komen er dan ook weer aan, dus dan maar ff wachten.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:48

Ik koop mijn e-boekjes niet hoor. Ik download ze illegaal. Kost niks.... Ik kan aan bijna alle nieuwe boeken komen. Ik doe zelfs boeken die ik in de kast heb staan opnieuw downloaden als e-boek. Vind lezen met mijn readertje toch wel heel fijn. Heb nu ongeveer een collectie van zo'n 10.000 boeken. Het is ook een verslaving hoor die boeken zoeken op het internet hihi

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:03

Ik ben ook boeken electronisch aan het lezen die bij mij in de kast staan.
Zoals ik al eerder meldde heb ik geen ereader maar een Nexus 7 (dus een tablet). Nu heb ik ingesteld dat ik ook op mijn telefoon verder kan lezen. Waar ik ben wordt via Dropbox gesynchroniseerd.
Nadeel van een tablet is namelijk, naast het scherm, de batterij. Die gaat echt maar 1,5 dag mee. Dus dan zit je midden in een spannend deel en moet je stoppen omdat de batterij op is. Nu kan ik in nood of als ik me verveel verder lezen op mijn telefoon (als die niet op is..).

Ben nu Gone aan het lezen van Michael Grant. Is eigenlijk voor kinderen (mijn zoon van 14 leest ze), ik vind het maar bar spannend!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:20

Ik ben nog altijd zeer blij met mijn kobo touch !

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:28

ik heb de sony :) ben ik ook erg blij mee!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:28

Ja ik denk dat het toch een Kobo wordt, alleen of het dan een Kobo Touch of een Kobo Glo wordt ben ik nog niet uit :=

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:32

Yonker schreef:
Ja ik denk dat het toch een Kobo wordt, alleen of het dan een Kobo Touch of een Kobo Glo wordt ben ik nog niet uit :=

*\o/* *\o/* *\o/* de Glo! *\o/* *\o/* *\o/*

lijk wel van het promotieteam... Maar dat lampje is echt zo fijn. Als je die 30 euro extra hebt, zou ik dat zeker doen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:36

Hahaha dat is het enige wat extra zit op de Glo he??
Nahja moet nog even afw88 maar denk wel dat ik die 30 euro extra tegen die tijd heb :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:42

Eigenlijk wel ja. Maar dat verschil is wel echt een heel belangrijk verschil. Ik merk dat ik hem behoorlijk vaak aan heb staan. Niet alleen 's avonds als het donker is. Je hoeft nooit meer bij een lamp, lichtinval of wat dan ook te zitten, je kan gewoon altijd lezen.

En ik weet dat er ook losse lampjes zijn, maar die vind ik bij een gewoon papieren boek ook irritant. Zou niks voor mij zijn om bij mijn reader altijd zo'n extra lampje te moeten hebben.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:42

Nou de glo is ook een stuk sneller en je kan er mee internetten. Er zit een browser op. Je kan wel makkelijk even snel iets opzoeken. Je moet er geen wonderen van verwachten want het is gewoon een reader natuurlijk. Geen iPad ofzo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:44

Glo heeft ook een hogere resolutie van het beeldscherm en ondersteund meerdere bestandsformaten.