[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:11

De makelaar heeft net gebeld...en de kijkers waren erg positief!! :D :D
Nu maar hopen dat ze er ook iets mee gaan doen :):)

Faelivrin

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:30

Even jou behoeden van teveel hoop hebben, onze kijkers waren ook elke keer heel positief. :+ :(:)

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:34

weet er alles van...daarom zei ik ook hopen dat ze er nu ook echt iets mee gaan doen... ;)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:35

:+ Hihi. Leuk he kijkers die vervolgens niks laten horen, goh wat heb ik daar een hekel aan..

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:37

tja we hebben zelf een bod gehad waar we mee akkoord gegaan zijn...en vervolgens laten ze niks meer van zich horen en kan de makelaar ze ook niet meer bereiken. Dat was echt frustrerend!! :(

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 07:41

Kan iemand het e.e.a. verduidelijken naar mij toe ivm hypotheekbedragen :?

Graag zou ik gewoon een doodsimpele uitleg willen hebben hoe het in godsnaam kan dat de bedragen die je kunt lenen zo uit elkaar liggen :? We zitten na 4 gesprekken met een gat van 20.000 verschil...... vraag me af hoe dit kan :?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:17

miep1979 schreef:

Graag zou ik gewoon een doodsimpele uitleg willen hebben hoe het in godsnaam kan dat de bedragen die je kunt lenen zo uit elkaar liggen :? We zitten na 4 gesprekken met een gat van 20.000 verschil...... vraag me af hoe dit kan :?

Moet je even kijken met wat voor inkomen er is gerekend. Als dat steeds hetzelfde is, kan het zijn dat de een met en de ander zonder nhg heeft gerekend. Dat kan verschil maken. Daarnaast kan het zijn dat een bank een zgn explain accepteert, dwz dat obv toekomstperspectief een bepaald percentage meer geleend kan worden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:22

Miep, 20.000 is toch niet een heel groot verschil? Alhoewel ik niet weet op welk hypotheekbedrag je zit.
Wil je een hypotheek met NHG? Dat scheelt ook namelijk nog. Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? Dan zou ik de check op hun site doen en hierna een afspraak maken met één van hun adviseurs. 1 voordeel: Ze zijn een onafhankelijke partij!

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:37

hoihoi, ik meld me hier ook even. Aan Moni speciaal: :wave: ...grappig dat ik je hier ook tegen kom (alles goed?).

Ons huis is verkocht onder voorbehoud. Wij wilden eerst ons flatje verkopen voordat we op zoek wilden gaan naar een nieuw huis. Natuurlijk hebben we al veel om ons heen gekeken en zijn we nu in onderhandeling. Spannend allemaal. We moeten in ieder geval over twee maanden het huidige huis verlaten ;-). Waar we naar toe gaan is nog wat onzeker haha.

Op het moment staat ons huis ook op z'n kop. Ik dacht dat opruimen zorgde voor minder troep maar op het moment staat het huis vol met spullen die uit alle hoeken en gaten komen en weggegooid moeten worden....en dan is het zo fijn dat het afvalbrengstation tot 16:00 uur open is door de weeks :( .

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:40

Manja, gefeliciteerd (ik heb mijn naam veranderd). Nu kan je lekker op zoek naar een ander huis *\o/*

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:02

miep1979 schreef:

is geheel afhankelijk van welke maatstaven er gebruikt worden in de berekning.. Je hebt de veilige marge van de overheid, de veiligheidsmarge van de banken en den NHG (Nationale Hypotheek Garantie..) die overlappen elkaar grotendeels maar niet geheel en dat maakt het verschil.

Ik hoorde gister een raar verhaal van mn financieel adviseur!! Ik heb geen BKR, positief zou je zeggen!! MAar dat kan dus in mijn nadeel werken omdat ik dus geen betalingsverleden heb :O Er zijn daarom serieus mensen afgewezen voor een hypotheek!!!!!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:03

BTW, even een vraagje.. hoe staan jullie tegen over een bankgarantie.. Het staat namelijk in mn koop overeenkomst maar mn pap zegt: NOOIT DOEN!! is oplichterij en blablablabla..

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:37

Wij hebben overal met NHG laten berekenen....

Meen je dat van die BKR :?
Wij hebben ook geen BKR registratie.....

Mijn vriendin had 1 dag voor overdracht van huis problemen met hypo, omdat ze een creditcard hadden genomen toen ze de bankzaken aan het regelen gegaan zijn na de koop van het huis :? die was behoorlijk pissed en uiteindelijk is alles wel goed gekomen.

Bankgarantie, heb gehoord dat dit heel normaal is....

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:48

ik snap het ook wel van die bankgarantie.. Weet je wat het ook is: ik ben er zoooooo klaar mee om contact te hebben met die makelaar, die zuigt echt!!! Vanmiddag komt de expert voor het bouwkundig rapport, die gast gaat maar lekker buiten staan wachten want kan zn kop niet meer luchten haha Als ik het eruit wil hebben, wordt het weer een paar dagen lang gezeik over en weer.. heb al 3 kwartier aan de foon gehangen omdat ik morgen de koopovereenkomst niet ga tekenen omdat 1. het bouwkundig rapport dan nog niet klaar is en in de voorwaarden staat dat ik daar eerst akkoord mee moet gaan en 2. omdat er nog een deskundige naar de koopovereenkomst aan het kijken is. Alles is moeilijk, moeilijk, moeilijk!!! Ik ga vanmiddag echt zeggen dat ti zn gemak moet gaan houden want anders blaas ik het af vanwegen de verkoopmakelaar!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:58

You go girl :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:01

hahaha moet er een beetje mee uitkijken want heb hem al een keertje van die troon van hem getrapt.. dus goeie vrienden zijn we al niet ;)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:49

Hij weet in ieder geval wel hoe jij erover denkt :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:53

Bankgarantie is (vaak/altijd) verplicht. Dat is het geld wat je zou moeten betalen als je van de koop af wilt zien, zo weet de verkoper zeker dat die boete betaald wordt.
(10% van de verkoopwaarde).
Ik zou mijn huis ook niet verkopen zonder bankgarantie... als die mensen 2 dagen voor de overdracht zeggen... doei, ik wil het huis niet meer.... moet je maar zien hoe je dat geld van hun los krijgt (vooral als ze achteraf al schulden hebben).
De bankgarantie wordt afgegeven door degene, waar je je hypotheek bij afsluit (dus dat geld hoef je zelf niet op tafel te leggen).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:55

Over dat hypotheek verschil:
Bij ons was dat 60.000E, omdat sommige er wel rekening mee hielden dat wij ook nog 3 kids hebben die graag te eten willen.
Dus dan houden ze het bedrag, wat je over moet houden om van te leven, hoger.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:56

Wij hebben het geld wel zelf op tafel gelegd voor de bankgarantie omdat als je het door de bank laat doen (of waar je je hypo hebt) dan moet je daar weer zoveel % over betalen aan hun. Dat scheelt zo een paar honderd euro. En wij hadden dat geld liggen voor verbouwing en hebben het na het tekenen netjes terug gestort gekregen door de notaris (en er nog rente over gekregen ook, meer dan op de bank :D )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:59

Wij hoeven voor de bankgarantie maar 250E te betalen.
Het ligt er ook aan voor hoelang ze garant moeten staan.
(en wij zijn al klant bij hun, misschien scheelt dat ook)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:26

@RomyV dat hebben wij ook gehad, maar gelukkig hebben de verkopers de makelaar er zelf uitgeschopt :D en zijn we alsnog (zonder verkopende makelaar dus) tot een overeenkomst gekomen!
Wij krijgen vandaag de offertes van de aannemers (4 in totaal, 2 al binnen) en die 2 liggen al wel wat boven ons budget zeg..dus we moeten schrappen! :(

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:27

Naar mijn weten heb ik geen bankgarantie hoeven regelen, of komt dat omdat ik een nieuwbouwhuis had gekocht?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:32

Vaak wordt dit automatisch geregeld.
Ook wordt het wel waarborgsom genoemd (misschien komt dat je wel bekend voor?).

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:09

Ja, dat van die bankgarantie is volgens mij wel standaard. Wij vragen ook een bankgarantie van 10%. Dat staat gewoon in het koop/verkoopcontract. Als ze straks besluiten om af te zien van aankoop moeten ze ons 10% boete betalen (van het aankoopbedrag). En wij andersom net zo goed als wij een huis kopen. Ik weet niet of het verplicht is (zit niet zo goed in die business) maar zeker gebruikelijk is het wel.

Romy wat een gedoe. Een huis kopen hoort ook nog wel leuk te zijn. Ik kijk er zelf wel erg naar uit maar ik ben ook wel een beetje bang voor alle rompslomp. Er moet zo veel geregeld worden en het ziet er naar uit dat we nog twee keer moeten verhuizen ook :roll: .