Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:50

Oh, dat is balen! Zeker met de hoeveelheid bladeren die zo'n plant heeft.
Heb je een foto?

Zijn die beestjes rond of langwerpig? En bewegen ze snel of langzaam?
Bladluizen (en spint/trips) kunnen trouwens ook in meerdere kleuren voorkomen; dat is niet altijd even duidelijk als je op google zoekt..

Speldenknopjes klinkt in elk geval wel alsof ze groter zijn dan spint of trips, dus dat zou alweer iets schelen :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:09

Ja zeker balen, hij is huist zo leuk! Ja speldenknopjes is meer de vorm, het zijn echt maar hele kleine zwarte stipjes, je moet ze vlak voor je neus houden wil je zien dat het beestjes zijn. Ze bewegen langzaam.

Maakt het voor de behandeling dan nog uit wat het is?

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:27

Ik zou gewoon alles erop los laten, just in case :')

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:41

Gypsy schreef:
Ja zeker balen, hij is huist zo leuk! Ja speldenknopjes is meer de vorm, het zijn echt maar hele kleine zwarte stipjes, je moet ze vlak voor je neus houden wil je zien dat het beestjes zijn. Ze bewegen langzaam.

Maakt het voor de behandeling dan nog uit wat het is?


Ja, de middelen waar ze op reageren zijn anders en de kans op verdere verspreiding is ook iets anders.

Ik heb bijvoorbeeld al eens spint op twee van mijn Calatheas gehad (die zijn daar gevoelig voor blijkbaar). Dat zijn een soort inimini-spinnetjes (zitten aan de onderkant van bladeren en je ziet ook vaak kleine webjes). Daar was ik met twee keer goed insprayen met Promanal-R van Ecostyle wel weer vanaf (dat is dan wel gelijk de gif-optie, je leest ook dat mensen met neemolie-mengsels bezig gaan).

Trips aan de andere kant schijnt dan weer te kunnen vliegen (en vaker aan de bovenkant van bladeren te zitten) en al ongevoelig te zijn voor een heel aantal soorten gif. Ik heb ook gezien dat mensen aanraden dat je dan alle aarde moet vervangen. In mijn beleving lijkt trips een grotere uitdaging om weg te krijgen.

Rouwvarenmugjes (lijkt op fruitvliegjes) zijn met wat zand op de potgrond en van die vliegenplakkers vaak al redelijk weg te krijgen.. En als het bijvoorbeeld wolluis is zie ik nog wel eens als advies voorbijkomen dat je die moet aanstippen met een wattenstaafje met wat spiritus. (Maar wolluis zijn geen zwarte stipjes.)

Deze link geeft wel een goede basissamenvatting: https://www.plantsome.nl/blogs/verzorgi ... plant-ziek

Als het inderdaad hele kleine beestjes zijn (paar millimeter), dan zou het wel spint of trips kunnen zijn. Als ze wat ronder zijn en langzamer bewegen klinkt het meer richting spint. Trips is langwerpig en schijnt sneller te bewegen. Zitten ze op (trips) of onder (spint) de bladeren? Zie je webjes? (spint)

Edit: De plant apart zetten van je andere planten is trouwens geen slecht idee als je dat nog niet gedaan hebt (andere kamer bijvoorbeeld als dat kan).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:17

Nou ik gister heel die plant onderzocht, ze leken voornamelijk aan de onderkant van de bladeren te zitten en ik vond ook een klein webje. Dus naar het tuincentrum gegaan, even advies gevraagd. Capsules voor in de grond meegekregen en een spuit. Voor de zekerheid alle planten maar even behandeld. En dan over 7 dagen weer. En spinnemans dus nog even appart.

Oh ja ondanks mijn voornemen om mijn plantencollectie voornamelijk uit te breiden door stekjes te ruilen, toch nog een klein plantje gekocht. :') En nu moet ik volgende week nog terug ook want de potten die ik wou waren op. :')

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:59

Puera schreef:
Jazeker! :j Echter is variegata of splash tegenwoordig een excuus om meer voor een plant te vragen dan dat ie waard is omdat er te pas en te onpas met die term gegooid wordt.
De echte variegata-varianten zijn vaak heel prijzig maar wellicht dat ik ooit nog eens eentje aan kan schaffen voor een nette prijs.

Ik weet niet of het een echte variegata is maar een Philodendron Pink Princess staat nog op mijn verlanglijstje. Alleen die prijs... :=


Ik quote even een bericht van april.... tip: Plantrebelz verkoopt nu Pink Princess stekjes voor schappelijke prijsjes. Mijne komt vandaag binnen ;)

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:08

Ik vond eentje bij Nelumbogarden, komt met een week of twee, hoop ik. :):)

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:59

Ik heb mijn pp via marktplaats gekocht voor 70 euro begin april
Ondertussen zijn er nog twee bladeren uitgekomen
Afbeelding

Fearn

Berichten: 4785
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:01

Mooi die pink princess :) komen er ook bladeren aan die helemaal roze zijn?

Even een update van mijn nieuwe blad <3 volgens mij zitten er veel gaten in!
Afbeelding

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:06


nienke555

Berichten: 4935
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:18

Oh wat zijn die mooi! Zijn die lastig te verzorgen?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:40

Nee hoor, heel makkelijk!

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:19

Helemaal roze bladeren wil je eigenlijk niet, het is een variegata dus het groen heb je nodig voor het groeien. Je hebt een plant die de pink congo heet maar daar worden de roze bladeren uiteindelijk weer groen. Die is alleen leuk voor het begin

xPareltje

Berichten: 943
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:41

Ik meld mij ook even met een probleem.. 2 weken geleden een chinees lantaarnplantje gekocht. Ik vroeg aan de meneer in de winkel of die ook een beetje op een iets of wat donker plekje kon het antwoord was: "ja hoor, maar dan wel heel weinig water". Ze hadden het toen net water gegeven dus heb ik de afgelopen 2 weken geen enkele druppel gegeven, maar nu kijk ik net en zit er een laag schimmel op.. ;(

Wat zouden jullie hiermee doen / wat kan ik er nog aan doen?

Afbeelding


Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:11

Ik zou zo veel mogelijk proberen weg te halen en daarna beetje nieuwe aarde erop leggen.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:41

Dispar_Vulgo schreef:
Ik meld me ook graag in dit topic.
Ik ben nog flink aan het oefenen met planten verzorging, maar vind het wel erg leuk in huis staan!

Vorige maand heb ik een kneusjesbox gekocht en dat was een succes!

[ [url=m/2z09fs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook heb ik de app PictureThis gedownload, met per plant de verzorging.
Door deze app al m’n planten (nu circa 35 stuks) een nieuwe goede plek gegeven in huis (obv geen/half/volle zon) en ze doen het allemaal echt beter :D


Wat voor plantje is dat middelste kleine plantje? Die is leuk!

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 17:18

Ik ben vandaag bij tuincentrum Osdorp geweest en ben gezwicht voor een silver dragon Afbeelding

xPareltje

Berichten: 943
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 17:22

xPareltje schreef:
Ik meld mij ook even met een probleem.. 2 weken geleden een chinees lantaarnplantje gekocht. Ik vroeg aan de meneer in de winkel of die ook een beetje op een iets of wat donker plekje kon het antwoord was: "ja hoor, maar dan wel heel weinig water". Ze hadden het toen net water gegeven dus heb ik de afgelopen 2 weken geen enkele druppel gegeven, maar nu kijk ik net en zit er een laag schimmel op.. ;(

Wat zouden jullie hiermee doen / wat kan ik er nog aan doen?

[ [url=m/K537oX.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/2sXVgx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Even terugkomend op mijn bericht van gisteren. Ik ben vandaag terug naar de winkel geweest en de verkoper zei dat het plantje waarschijnlijk bij aankoop al een ziekte in de potgrond heeft gehad. Helaas waren ze voor nu op maar ik krijg heel snel een nieuwe, dus dat maakt het weer goed. :D

Jis_

Berichten: 11785
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:14

Mooi die zilver Dragon!

<3
Afbeelding

Afbeelding

Myka

Berichten: 726
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:51

Weet iemand wat dit voor beestjes zijn? -O- #goor
en beter: hoe kom ik er vanaf?
is het wolluis?

Afbeelding

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:37

xPareltje schreef:
Ik meld mij ook even met een probleem.. 2 weken geleden een chinees lantaarnplantje gekocht. Ik vroeg aan de meneer in de winkel of die ook een beetje op een iets of wat donker plekje kon het antwoord was: "ja hoor, maar dan wel heel weinig water". Ze hadden het toen net water gegeven dus heb ik de afgelopen 2 weken geen enkele druppel gegeven, maar nu kijk ik net en zit er een laag schimmel op.. ;(

Wat zouden jullie hiermee doen / wat kan ik er nog aan doen?

[ [url=m/K537oX.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/2sXVgx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voor zover ik dacht moet de string of hearts net veel licht hebben? De mijne hangt in mijn veranda. Er i natuurlijk nog niet zo strak veel zon geweest als verleden jaar; En ik heb em pas enkele weken.

Luxorvalkje
Berichten: 1947
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:43

Myka schreef:
Weet iemand wat dit voor beestjes zijn? -O- #goor
en beter: hoe kom ik er vanaf?
is het wolluis?

[ [url=m/8IdYyo.jpg]Afbeelding[/url] ]


De foto is niet heel duidelijk, maar dat lijkt inderdaad wolluis

xPareltje

Berichten: 943
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:25

Amigo_tje schreef:
xPareltje schreef:
Ik meld mij ook even met een probleem.. 2 weken geleden een chinees lantaarnplantje gekocht. Ik vroeg aan de meneer in de winkel of die ook een beetje op een iets of wat donker plekje kon het antwoord was: "ja hoor, maar dan wel heel weinig water". Ze hadden het toen net water gegeven dus heb ik de afgelopen 2 weken geen enkele druppel gegeven, maar nu kijk ik net en zit er een laag schimmel op.. ;(

Wat zouden jullie hiermee doen / wat kan ik er nog aan doen?

[ [url=m/K537oX.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/2sXVgx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voor zover ik dacht moet de string of hearts net veel licht hebben? De mijne hangt in mijn veranda. Er i natuurlijk nog niet zo strak veel zon geweest als verleden jaar; En ik heb em pas enkele weken.


Ik heb werkelijk geen idee, volgens de eigenaar van de zaak kan die ook prima dienen op een iets of wat donker plekje. Hij deed het hier nochtans goed op het schaduwplekje alleen droeg hij dus kennelijk bij aankoop al iets van schimmel met zich mee wat uiteraard niet zichtbaar was maar nu wel. :(

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:47

Mja, als ze al ziek zijn van in de winkel, mag je ze nog gelijk waar zetten. EEns dat doorbreekt ben je ver van huis.

Fijn dat je verwachtende bent van een nieuwe :j

xPareltje

Berichten: 943
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:52

Amigo_tje schreef:
Mja, als ze al ziek zijn van in de winkel, mag je ze nog gelijk waar zetten. EEns dat doorbreekt ben je ver van huis.

Fijn dat je verwachtende bent van een nieuwe :j


Klopt, maar gelukkig stonden al mijn overige planten zeer ver van dat plantje af en heb ik die gelijk in een zak gedaan met een klip eromheen.

Ik wacht af op mijn nieuw plantje en anders kan ik hem nog altijd op een lichte plek zetten. :j
Laatst bijgewerkt door xPareltje op 23-05-21 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt