Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:40

Electra63 schreef:
Ik had begin maart een afspraak met een hoveniersbedrijf ivm aanpassingen en achterstallig onderhoud van onze tuin.
Op het laatste moment belde deze af ivm het begin van Corona.
Vorige week gebeld of hij inmiddels kan komen kijken.... Maar hij had het erg druk en zou ons afgelopen weekeind bellen om een afspraak te plannen.
Niets gehoord.
Een ander bedrijf gebeld, die ik vorig jaar bij de aankoop van het huis had gesproken. Ook deze heeft het heel druk en de 1e weken geen tijd.
Wel mochten we foto's sturen omdat een deel van onze struiken en bomen dood gaan/bruin worden en blad verliezen.
Maar nog niets op gehoord.
Nu was onze aannemer hier gisteren. En die denkt dat het komt omdat de grond erg arm is van ons.
En raadde ons aan om alvast meststoffen 12-10-18 te gaan strooien.
Alleen hij is geen tuinman...

Het gekke is, dat het maar aan 1 kant van de tuin is. De rest doet het erg goed. Met name mijn druiven, bramen perenbomen en hortensia's.

Prijsindicatie is 35 tot 50 euro per uur, begreep ik.

Iemand die weet te zeggen welke meststoffen je moet gebruik heeft vast wel iets verstand ervan ook al is hij geen tuinman. Misschien heeft de beste man wel een moestuin.

Druiven/bramen vergen veel van de grond. :j Al mest ik druiven het liefst in de winter, want dan nemen ze de meststoffen het beste op.

https://myalbum.com/photo/qrab47pcfuRM/360.jpg
Klein overzichtje van de moestuin. <3 Bloemenrandje is hier niet te zien, maar die ga ik straks verder afmaken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:52

Wij hebben inmiddels aaltjes besteld voor het gras. We hebben braaf geverticuteerd, op tijd bekalkt, bemest en gesproeid, maar er komen steeds meer kale plekken in... Opvallend is ook de vele emelten die we overal in de tuin tegenkomen, dus wij vrezen dat zij de oorzaak zijn.

Die spuugbeestjes vond ik vroeger altijd énorm boeiend :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:00

Hier stikt het ook van de emelten ga toch hopen dat we een goede winter gaan krijgen met vorst, want word nu 's avonds helemaal kapot gestoken op de moestuin. :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:18

Hebe is nog wel een idee. Moet ik wel even goed uitzoeken, want de soort die ik in de voortuin heb is na 4 jaar een enorme brede bos geworden, moet dan eentje hebben die niet zo enorm in de breedte groeit.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:17

Onze muur een beetje opgeleukt *\o/*

Afbeelding

Spiegels van de Action - Schelpentak eigen maaksel van mijn mamie <3

Sonja_vR

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:32

Electra
Naast bemesten is compost toevoegen vaak ook wel aan te raden bij arme grond

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:41

Sorry,
Juist de druiven, peren- en appelbomen, bramen en hortensia's doen het goed.
Het is juist een deel van de struiken van de afscheiding die bruin worden.
Ik weet alleen de naam niet van die struiken.
Er staan 2 soorten seringen, die doen het goed, maar dit zijn struiken met beginnende witte bloemen en die worden helemaal bruin.
Het is alleen het blad dat bruin wordt de takken zijn nog levend, volgens de aannemer.
Wij hebben ook ontzettend last van heermoes.
Wij wonen hier nu ruim 2 maanden en de vorige bewoners gaven nooit water.
De buitenkraan daar in de buurt is kapot, dus die laten wij nu vervangen.
De struiken staan ook heel de dag in de zon.

Omdat wij geen verstand ervan hebben, is het lastig dat wij geen tuinier kunnen krijgen voor advies.
Ik ben vanaf begin maart al bezig.
Maar er zit hier een hele groot hoveniersbedrijf in de buurt, die ga ik nu morgen maar bellen.
Die andere 2 waren kleine familiebedrijfjes.
Maar die beloven van alles, maar komen niets na.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:49

Afbeelding

Ik weet niet of jullie het kunnen zien, dit is een oude foto van een paar jaar geleden.
Het gaat om de struiken rechts achterin, langs het grintpad. Die zijn daar nog vrij laag, nu zijn ze veel hoger.
Die kleine heg ervoor is al lang weg, daar hadden ze toen de buxusmot in.
De struiken zijn afgelopen jaar ook niet gesnoeid, door de vorige bewoners.

Die 2 roze ronde boompjes doen het wel goed en die witte klimhortensia links doet het ook geweldig goed.
De totempaal hebben wij inmiddels weggehaald :D ;)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:37

Ik zie hier zo'n mooie tuinen voorbij komen! <3

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht met een tuin van 30 meter diep, maar helaas volledig verwaarloosd... Het is dus een groot onkruid en paardenbloemen bos. Nu is het als het ware in stukken gedeeld, en het eerste stuk (aan het terras) heb ik nu zo goed als onkruidvrij en grotendeels aangeplant *\o/* Dan het andere stuk wat aan de andere kant aan het terras grenst valt redelijk mee met onkruid. Er staan wat verdwaalde varens en andere verdwaalde dingen in en er zit enorm veel maagdenpalm. Dat stuk wordt als laatste gedaan want dat ziet het beste uit. Maar, het achterste gedeelte is ook in 2 gedeeld, rechts garage en links tuin. Dat stuk is echter dramatisch... Er staat heel veel gras, maar ook heeeeeel veel heel groot onkruid. Ik zou het of aan willen planten of moestuin van maken. Maar hoe ga ik alles weg krijgen? Iemand tips om redelijk snel enorme wortels uit de grond de krijgen? En is de grond dan nog een beetje te doen om iets aan te planten? De moed zakte me een beetje in de schoenen toen ik zag hoe enorm veel er staat. Ben bijna in staat om er flink wat gif overheen te gooien, maar dat wil ik dus eigenlijk niet.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:46

ontherun schreef:
Ik zie hier zo'n mooie tuinen voorbij komen! <3

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht met een tuin van 30 meter diep, maar helaas volledig verwaarloosd... Het is dus een groot onkruid en paardenbloemen bos. Nu is het als het ware in stukken gedeeld, en het eerste stuk (aan het terras) heb ik nu zo goed als onkruidvrij en grotendeels aangeplant *\o/* Dan het andere stuk wat aan de andere kant aan het terras grenst valt redelijk mee met onkruid. Er staan wat verdwaalde varens en andere verdwaalde dingen in en er zit enorm veel maagdenpalm. Dat stuk wordt als laatste gedaan want dat ziet het beste uit. Maar, het achterste gedeelte is ook in 2 gedeeld, rechts garage en links tuin. Dat stuk is echter dramatisch... Er staat heel veel gras, maar ook heeeeeel veel heel groot onkruid. Ik zou het of aan willen planten of moestuin van maken. Maar hoe ga ik alles weg krijgen? Iemand tips om redelijk snel enorme wortels uit de grond de krijgen? En is de grond dan nog een beetje te doen om iets aan te planten? De moed zakte me een beetje in de schoenen toen ik zag hoe enorm veel er staat. Ben bijna in staat om er flink wat gif overheen te gooien, maar dat wil ik dus eigenlijk niet.

Met karton afdekken? https://www.mijntuin.org/articles/hardn ... het-karton

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:52

Ik vroeg me al af of zoiets een optie was, dat klinkt erg goed *\o/* Die ga ik proberen, helaas pas een hele lading karton aan de straat gezet. Maar er ligt nog heel wat, dus ik ga het proberen!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:10

noviceh schreef:
Die spuugbeestjes vond ik vroeger altijd énorm boeiend :D

Gekke beestjes ja.. Ik wist hoe het heette en n.a.v. de vraag gegoogeld. Blijkt dus dat die beestjes nog veel verder springen dan vlooien. Superspringers.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:29

Neonlight, kijk anders eens naar nandina domestica? Worden wel iets groter als 50cm maar zijn misschien wel goed te snoeien. Ik heb ze ook staan, zijn grappige struikjes, wintergroen, kleine bloemetjes en rode besjes die er zelfs nu nog aan zitten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:52

Die is leuk, kende de plant helemaal niet. Ik hou wel van apart blad, en met dat rood en groen is het zeker apart. Wordt deze alleen niet heel breed? En bij het zien van de naam hemelse bamboe, woekert deze niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 00:30

Electra: heermoes is een teken van arme grond
Dat spul wortelt heel erg diep en haalt daarmee stoffen dieper uit de grond omhoog

Ik zou denk ik zelf flink lavameel aanbrengen gevolgd door een laag compost om mineralen en kalk aan de bodem toe te voegen
Maar ook meer organische stof

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 00:40

Ben trouwens nu bezig met test heermoes gier maken. Voor natuurlijke manier van bemesting en/of bestrijding.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:38

Neonlight schreef:
Die is leuk, kende de plant helemaal niet. Ik hou wel van apart blad, en met dat rood en groen is het zeker apart. Wordt deze alleen niet heel breed? En bij het zien van de naam hemelse bamboe, woekert deze niet?

Het is geen familie van de bamboe, waarom ze het zo noemen, geen idee... Dus nee, woekert niet.

Bij mij staan ze nu een klein jaartje in de grond en zijn ze eigenlijk alleen een stukje de hoogte in gegroeid terwijl ze juist breed hadden mogen groeien :') ze hebben een tijd in mijn planten opslag heel dicht tegen elkaar aan gestaan, en groeien dan maar heel langzaam. Je kunt er schijnbaar prima een haagje mee maken ook, wordt max 1,5m hoog dacht ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:37

Sonja_vR schreef:
Electra: heermoes is een teken van arme grond
Dat spul wortelt heel erg diep en haalt daarmee stoffen dieper uit de grond omhoog

Ik zou denk ik zelf flink lavameel aanbrengen gevolgd door een laag compost om mineralen en kalk aan de bodem toe te voegen
Maar ook meer organische stof

Dank je wel Sonja!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:43

Heeft iemand hier een overkapping in de tuin? En hoe vaak gebruiken jullie die? Van de week was de hovenier hier voor een ontwerp van onze nieuwe tuin en die gaf aan dat hij veel hoort dat mensen 'm amper gebruiken... Dus ben benieuwd of meer mensen dat herkennen

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:44

Wij hebben een overkapping en we zitten er bij mooi weer dagelijks. Dus hier wordt er veel gebruik van gemaakt. En het staat zo gezellig :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:48

Ik heb een overkapping aan het huis vast (3,5 bij 5 meter) en tot nu toe is hij alleen nog maar gebruikt om bouwmaterialen op te slaan, als ik buiten ga zitten wil ik juist in de zon zitten. Misschien dat dat nog veranderd als het warmer wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:56

Electra63 schreef:
[ [url=m/b1mt8O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet niet of jullie het kunnen zien, dit is een oude foto van een paar jaar geleden.
Het gaat om de struiken rechts achterin, langs het grintpad. Die zijn daar nog vrij laag, nu zijn ze veel hoger.
Die kleine heg ervoor is al lang weg, daar hadden ze toen de buxusmot in.
De struiken zijn afgelopen jaar ook niet gesnoeid, door de vorige bewoners.

Die 2 roze ronde boompjes doen het wel goed en die witte klimhortensia links doet het ook geweldig goed.
De totempaal hebben wij inmiddels weggehaald :D ;)

Als je wat foto's maakt van de betreffende struiken kan er meegedacht worden waarom ze het niet doen.
Droogte kan ook een reden zijn.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:06

Kirstenn schreef:
Heeft iemand hier een overkapping in de tuin? En hoe vaak gebruiken jullie die? Van de week was de hovenier hier voor een ontwerp van onze nieuwe tuin en die gaf aan dat hij veel hoort dat mensen 'm amper gebruiken... Dus ben benieuwd of meer mensen dat herkennen

Mijn moeder heeft er een laten bouwen in de hoek van de tuin, de opening zit op het zuiden. Ze zit er graag op de loungebank, want je zit in de overkapping uit de wind en (deels) uit de zon. Op die manier kun je van voorjaar tot najaar in de tuin zitten. Haar overburen hebben er terrasheaters in hangen en zitten er soms zelfs in de koude periodes.
Ik denk dat je vooral moet kijken hoe vaak je nu al buiten zit. Ik merk dat nu het steeds warmer wordt in onze zomers het fijn is als je een plekje hebt waar je uit de zon kan zitten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:08

Het is extreem droog mensen sproeien normaal nooit hun aardappelen, maar je moet wel aangezien of er kom niks op of ze verdrogen. -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:09

Wij zitten er ook dagelijks en zelfs in de winter. Wij hebben ook een terrasheater erin.