avaluna schreef:Qua kosten e.d. ben ik alles behalve representatief, rijbak wordt aangelegd door onze buren (die in de paarden zitten en o.a. ook eigen zandgroeves e.d. hebben). Er wordt hier weinig aandacht besteed aan de ondergrond (uiteraard wel vlak met lichte afloop naar weilanden) en ook niet te veel zand, omdat ik er ook in wil mennen, wil achteraf pas kijken of er nog iets door de toplaag nodig is (Megatop of een soort vlokken).
Moet eerlijk zeggen dat ik de rijbak aanleggen echt het lastigste vind van alles, maar dat komt ook, omdat iedereen het weer anders doet/iets anders wilt en de grond/omstandigheden natuurlijk ook overal anders zijn.
Wij hadden in eerste instante een heel groot bedrag gereserveerd voor de aanleg van de rijbak (overigens ongeveer 30 bij 60), maar met een beetje geluk, werkt het zo ook en besparen we een hoop.
Wij hebben overigens veel mogelijkheden om uit te wijken, tijdens extreme weersomstandigheden, maar het fijnst is natuurlijk als je lekker aan huis kunt rijden.
Rijbak wordt echt alleen voor rijden/longeren, geen paarden los, omdat een zijde uit komt op onze tuin, hebben we hier gekozen voor het maken van niet al te hoge schotten (waarin bloembakken verwerkt worden) afgewisseld met struikjes, de andere lange en korte zijde zijn afgezet met gaas en palen en beukenhaag, weet nog niet of ik hier nog dwarspalen of -latten nodig vindt, de kant aan de wei is afgezet zoals de weides hier en krijgt wel nog extra hout. In de omheining worden overigens sproeiers verwerkt.
Wat je nu vertelt, zo pakken wij het ook aan. De zandlaag komt er wel op, maar we gaan het nog nergens mee mengen. Eerst maar eens kijken hoe de bak zich ontwikkelt en ook een beetje vanuit kosten oogpunt. Je kan een bak zo duur maken als je zelf wil. Er lagen hier offertes van maar liefst 25.000 euro! Zo veel geld hebben wij ook niet liggen!
Wij willen ook een natuurlijke haag oid gaan maken. Voorlopig zullen het wel pikpaaltjes met draad worden.
Alles op zijn tijd!
Wolken: Ik heb nog nooit gewacht op een makelaar! Haha, ow jawel één keer, maar toen stond het huis leeg en hadden we toch echt zijn hulp nodig in de vorm van een sleutel.
Wij zijn bij 2 huizen rondgeleid door de eigenaar! En persoonlijk vond ik dat de fijnste rondleidingen. Er werd met liefde over het huis verteld en ze weten altijd net dat beetje meer dan de makelaar.
Rowo: Zo zie je maar! Het had zo moeten zijn, want nu heb je het kant en klaar zonder de zorgen van een verbouwing! Gefeliciteerd!
Heleen: Een verkopend makelaar wil zo veel mogelijk er uit zien te slaan natuurlijk. Dat moet je altijd blijven zien. Deze doet zijn werk idd uitstekend! Ik zou me juist gesterkt voelen in zo'n situatie en nog lager gaan bieden. Ik zou zeggen 30 juni naar de notaris en dan gaan de verkopers maar huur betalen voor iedere maand die ze er in blijven zitten met een goed waterdichte overeenkomst dat ze er per 31 december uit zijn. Ik zou de huurprijs overeen laten komen met de hypotheekkosten. Als ze er niet uit willen, moeten ze het niet verkopen. Er staan zat leuke woningen te koop. Op naar de volgende.
Zo verder lezend, denk ik niet dat het de oudere mensen zijn die moeilijk doen. Die zullen hun stek gewoon niet achter willen laten en de zoon zal het wel aangedrongen hebben om te verkopen.
Dat zijn huizen, die eigenlijk niet te koop staan. Er komt een nog beter huisje aan! Let op mijn woorden! Zo verging het Rowo en mij ook.
Valthermond vind ik ook een beetje uit de richting, maar daar moet zeker wel markt voor zijn. Hier staat zo'n huis toch wel voor iets meer te koop idd.
Pinda! Spannend!! Ik snap je man wel. Hier gaat dat ook zo. Mijn mening was zwaarder dan de zijne, omdat hij weet, dat hij er minder in woont dan ik. Hij keek er dan ook meer naar met de gedachte: "Hoeveel werk hebben we hier nog aan?" Hij gaat 's morgens naar zijn werk en komt 's avonds weer thuis. Als zijn eten dan maar op tafel staat, de bank op de juiste plek en zijn bed maar warm is, is ie meer dan tevreden. Voor hem is een huis gewoon een hoop stenen. Ik moet er ook een gevoel voor hebben. Onze vorige woning was de bedrijfswoning van zijn ouders en ik heb gehuild omdat ik wist dat ik dáár moest gaan wonen. Uiteindelijk hebben we dat ook wel eigen gemaakt hoor en ik was er ook best tevreden, maar waar we nu zitten, daar kan ik af en toe echt zuchten van geluk! Voelt anders.
Berdien: Dat is ook nieuw voor mij! Kunnen ouders niet meer garant staan dan? Mijn ouders hebben zelf een KeuzePlus Hypotheek, die nu op nul staat en zouden die zonder twijfel weer ophogen als het is om de kinderen te helpen. Met de huidige rentestanden moet het toch mogelijk zijn om wat geregeld te krijgen. Ik zag 5 jaar voor 3,5%. Wouw! Wij zitten te wachten op een ING adviseur. Die is vergeten terug te bellen. Als het goed is gaat ie dat vandaag doen. Hij zag voor ons legio mogelijkheden. Was een ongelooflijk fijn gesprek! Ik vind een bedrijfsadviseur meestal wat creatiever dan een 'gewone particuliere' adviseur.
Nicolletje: Hier is het gewoon dat je thuis blijft wonen, tot je voor een schappelijke prijs zelf een woning kan kopen.
Dat hebben wij dus gedaan. In ons geval is ons eerste huis gekocht door een ouderkoppel. Een heel slechte keuze! Zou ik mijn kids nooit aan willen doen. Je bouwt dan niks op. Een starterswoning kan je hier al hebben voor 150.000 von. Dus dat valt hier nog wel mee, maar onze eerste woning was ook beduidend duurder. 
Berdien: Helemaal waar. Ik vond het ook wel raar dat het niet op kon. Heb daar een aantal jaar geleden al met kromme tenen naar gekeken. Het kon niet anders dan fout gaan. Maar hoe het nu gaat, is het voor veel mensen onmogelijk om nog wat geregeld te krijgen. Ik vind het ook niet helemaal in verhouding momenteel. Als je ziet wat voor exorbitante huurprijzen er moeten worden opgehoest en wat voor inkomens daar tegenover staan? Daar kan je ook een ongelooflijk leuke hypotheek van hebben. Maar dat vond ik 10 jaar geleden ook al. Vandaar dat wij toen al bewust kozen voor een koopwoning en niet voor huur.
Eigenlijk begrijp ik niet dat een bank daar nog niet van geprofiteerd heeft. Die kan natuurlijk ook zelf 'mede-eigenaar' worden en dan de 'koper' een deel huur laten betalen over het beschikbaar gestelde geld, tot hij de hypotheek wel kan opbrengen? Er zou dan een constructie op losgelaten kunnen worden, dat de bank er dan ook nog wat aan over houdt. Ik denk dat je als bank dan wel meewerkt om de huizenmarkt weer een beetje vlot te trekken. Daar moet volgens mij wel een constructie in te bedenken zijn? Het moet dan natuurlijk niet 100% zijn, maar in ons geval was er een enorme zekerheid. Wij wilden een huis kopen, waarvan 25% gefinancierd moest worden door de bank. De rest konden ze zelf contant op tafel leggen. Omdat ons inkomen niet uit een vast dienstverband kwam, kregen we de financiering niet rond! Als de bank deze woning zou moeten verkopen, hadden ze er nooit slecht uitgesprongen. Die situatie komt vast meer voor.
Yv: 1,5 bij 1,5? Haha, onze badkamer is 3m3... Een luxe douche...
Met van die ouderwets gele tegeltjes op de vloer en blauwe tegen de muur.
Had nog even gewacht joh! Ik heb die kleur stenen! Alleen staan ze nog op elkaar en woon ik er in. 
Berdien: Is Euribor reëel volgens de fiscus?
Pinda: Ja je vader zal even uit moeten zoeken hoe en wat. Moet hij niet een deel in box 3 betalen dan? Dat is toch opbrengst uit vermogen? Die makelaar is niet eerlijk! Kun je dat niet ergens melden? Dit is geen goed koopmansgebruik.
Manzano: Ik vind 3% netjes. Gisteren zagen we dat de goedkoopste aanbieder de 5 jaarsrente op 3,5 heeft staan. Dus dan zit je naar mijn mening redelijk marktconform?
Sharmila: Een tinker heeft toch niet zo heel veel nodig?
Je hebt gelijk hoor, je moet niet moeten leven om te werken. Een beetje ruimte om wat te sparen en plezier te maken is heel belangrijk!
Berdien: Naar mijn weten is de rente gedaald...