Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ook succes vandaag !
Berdien schreef:3% gaat de fiscus inderdaad niet mee akkoord. Die heeft als standdaardrente bij een dergelijke constructie 6% gesteld. Daar mag je vanaf wijken... mits je dat goed kan onderbouwen. Zelf heb ik ook een hypotheek bij mijn ouders en mijn rente ligt nog een stukje hoger. In overleg met financieel adviseur/fiscalist.
Dat doen ze niet overal en altijd, maar als je niet verder komt dan 'dat leek ons wel leuk' dan heb je echt een probleem...

manzano schreef:Sowieso zei onze accountant/fiscalist dat je de rente ook niet hoger mag doen dan de op dat moment geldende rente![]()
Dus blijkbaar heeft iedereen andere "inside info"
Sowieso heb ik ook geen andere offertes, geen bank die mij toen een hypotheek wilde verstrekken. Vandaar de hypotheek bij mijn ouders.
rentes zijn wel gestegen maar ook weer niet zover.
avaluna schreef:Qua kosten e.d. ben ik alles behalve representatief, rijbak wordt aangelegd door onze buren (die in de paarden zitten en o.a. ook eigen zandgroeves e.d. hebben). Er wordt hier weinig aandacht besteed aan de ondergrond (uiteraard wel vlak met lichte afloop naar weilanden) en ook niet te veel zand, omdat ik er ook in wil mennen, wil achteraf pas kijken of er nog iets door de toplaag nodig is (Megatop of een soort vlokken).
Moet eerlijk zeggen dat ik de rijbak aanleggen echt het lastigste vind van alles, maar dat komt ook, omdat iedereen het weer anders doet/iets anders wilt en de grond/omstandigheden natuurlijk ook overal anders zijn.
Wij hadden in eerste instante een heel groot bedrag gereserveerd voor de aanleg van de rijbak (overigens ongeveer 30 bij 60), maar met een beetje geluk, werkt het zo ook en besparen we een hoop.
Wij hebben overigens veel mogelijkheden om uit te wijken, tijdens extreme weersomstandigheden, maar het fijnst is natuurlijk als je lekker aan huis kunt rijden.
Rijbak wordt echt alleen voor rijden/longeren, geen paarden los, omdat een zijde uit komt op onze tuin, hebben we hier gekozen voor het maken van niet al te hoge schotten (waarin bloembakken verwerkt worden) afgewisseld met struikjes, de andere lange en korte zijde zijn afgezet met gaas en palen en beukenhaag, weet nog niet of ik hier nog dwarspalen of -latten nodig vindt, de kant aan de wei is afgezet zoals de weides hier en krijgt wel nog extra hout. In de omheining worden overigens sproeiers verwerkt.
Alles op zijn tijd!
Wij zijn bij 2 huizen rondgeleid door de eigenaar! En persoonlijk vond ik dat de fijnste rondleidingen. Er werd met liefde over het huis verteld en ze weten altijd net dat beetje meer dan de makelaar.
Dat zijn huizen, die eigenlijk niet te koop staan. Er komt een nog beter huisje aan! Let op mijn woorden! Zo verging het Rowo en mij ook.
Dat hebben wij dus gedaan. In ons geval is ons eerste huis gekocht door een ouderkoppel. Een heel slechte keuze! Zou ik mijn kids nooit aan willen doen. Je bouwt dan niks op. Een starterswoning kan je hier al hebben voor 150.000 von. Dus dat valt hier nog wel mee, maar onze eerste woning was ook beduidend duurder. 
Met van die ouderwets gele tegeltjes op de vloer en blauwe tegen de muur.
Je hebt gelijk hoor, je moet niet moeten leven om te werken. Een beetje ruimte om wat te sparen en plezier te maken is heel belangrijk!
(30 jaar, geloof dat 5 jaar toen 5,2 was)
!
. Al hebben zij wel de kosten voor de nieuwe schuur op zich genomen, maar dat gaat even via een omweggetje. Daar was echt even geen ruimte meer voor in het bouwdepot.
. Kreeg een telefoontje dat ik de aanvraag voor asbestverwijdering niet goed had ingevuld en op het verkeerde papier. Leek me nogal vaag, omdat ik dat papier bij de gemeentestort had gekregen, maargoed, op naar de gemeente. Daar 3 kwartier gestaan om uiteindelijk weg te gaan met de vermelding dat ik het allemaal prima had gedaan, dat het intern ergens fout was gegaan door een stagiair of iemand die nog niet zoveel weet ervan had en dat ik snel een mail kan verwachten. Nouja, gelukkig opgelost
. Beetje jammer van mijn baas z'n tijd
.
Ook komen er heel veel haken en ogen aan een te bouwen huis, omdat we naast iemand wonen met bestemming industrie. Eigenlijk mag er in een circel van 30 meter niet gebouwd worden dan. Maar, omdat er al een woning staat...