Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_djoeke_ schreef:Dus wel echt een grote verandering Ikke.
Uit welk bouwjaar is jullie huis?
En was het lastig om bij buitenaf isoleren dakgoten en schoorsteen etc weer passend te krijgen?
_djoeke_ schreef:Deze meneer heeft 21 zonnepanelen op zijn dak gelegd, maar dit is waarschijnlijk veel te veel tov van zijn verbruik, uitgaande van een gemiddeld huishouden. Het is volgens mij al jaren bekend dat de salderingsregeling afgebouwd zal worden en dat je geen overcapaciteit moet hebben tov je verbruik.

) panelen leggen.  maar hoe dat met aanleggen en installeren gaat, is mij een raadsel. Sowieso om een betrouwbare zonnepanelenlegger te vinden. Maar het dak wordt eerst opgeknapt, dus voor die tijd leg ik sowieso niks. 
Grainey schreef:Als ik kijk naar de kosten dan betaalt hij zoals het nu is 37 euro per maand aan terugleverkosten (tot 4400 kwh, tenzij hij nog veel meer afneemt en die 4400 netto overblijft, dat begreep ik niet helemaal) en dan krijg hij 15 cent per kwh terug, dus 660 euro. Dus het is ook niet niks, en het scheelt hem sowieso heel veel gaskosten. Maargoed, ik neem aan dat je als duurzaamheidasviseur ook op de hoogte bent van alle subsidies dus ik mag hopen dat hij daar goed gebruik van heeft gemaakt om die 60.000 euro te drukken. Vreemd ook dat zo'n adviseur niet weet dat zonnepanelen in de winter/op bewolkte dagen niets opleveren. Blij dat hij mijn adviseur niet was in ieder geval, hij heeft dan waarschijnlijk aan anderen ook gouden bergen beloofd
Zijn 21 panelen echt veel te veel ook als je hele huis gasloos is? Ik weet niet wat een huis (rijtjeshuis of vrijstaand bijvoorbeeld) alleen op stroom verbruikt eigenlijk, heeft iemand daar hier in de praktijk ervaring mee? 10 zonnepanelen zijn aardig normaal om je stroomverbruik op te vangen, nog eens 11 erbij om het gasverbruik/verwarming te vervangen lijkt me niet raar maar ik weet het niet.
ClaudiaHS schreef:Wij hebben 24 zonnepanelen, warmtepomp, zonnecollectoren+boiler.
Man rijd plug in hybride, ik volledig electrisch.
Betaal €215 p.m aan Vattenfall.
Geloof dat we zelfs geld terug krijgen op de jaarafrekening.
Edit: we wonen vrijstaand, 5 personen.
Hebben ook nog 2 airco's.
En even gekeken, wij verbruiken 10275 kw aan stroom.
We krijgen nu bijna 900 euro terug.
pmarena schreef:Ik vind het soms ook wel wat lastig hoor met zonnepanelen.
Sowieso is het volgens mij behoorlijk ingewikkeld voor de doorsnee consument om te doorzien wat het nu precies kost / oplevert vanwege de onduidelijkheid met die beursprijzen / boetes / negatieve prijzen / teruglever vergoeding / salderingsregeling die er af gaat... en dan nog de dynamische prijzen in de mix... je ziet dan toch dat mensen het niet meer doorzien en er veel klok / klepel situaties ontstaan
En dat je dan ook dat probleem hebt van in de winter nauwelijks iets opwekken met je panelen...terwijl je dan wèl juist meer stroom nodig hebt voor je warmtepomp... want hoe moet je dat nou weer opvangen
Wij hebben er nog zonnepanelen bij laten leggen voor het elektrische lease Peugeotje, dan is het de vraag hoeveel panelen doe je. Je gaat dan toch rekening met de toekomst houden, dat er vast ooit nog wel een keer een 2e EV bij komt en sowieso binnen enkele jaren een warmtepomp, als je weer wat gespaard hebt...
En als je die extra zonnepanelen op je systeem aan wilt sluiten, zal je wel een omvormer moeten hebben die die extra panelen er bij kan hebben. Dus dan doe je het maar alvast.... die over-capaciteit kan je in de tussentijd dan mooi terugleveren om je steentje bij te dragen aan de energie-transitie en je panelen sneller terug te verdienen![]()
En dan blijkt 2x met je ogen knipperen later dat je een teruglever boete moet gaan betalen....![]()
Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen dat een naaistreek vinden... zit je daar nou je best voor te doen...