Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:56

Over de toeslagen gesproken, ik heb nog steeds mijn te weinig ontvangen zorgtoeslag over 2021 niet terug, best een beetje vreemd, vroeger had ik dit altijd in Juni al.. Meer mensen die nog niks ontvangen hebben? Ik hoop hem wel voor eind dit jaar te krijgen, want daarmee betaal ik deels mijn zorgverzekering voor 2023 weer in een keer.
Edit, er staat op mijn toeslagen dat ze er mee bezig zijn, maar wachten op definitieve gegevens , maar de definitieve berekening en teruggave van te veel betaalde belasting heb ik in april al gehad, 4 maanden geleden. Ze nemen wel de tijd zeg :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:26

Merlen schreef:
Klopt.Ik zoek tips voor nog goedkoper boodschappen te doen zodoende evenveel op de spaarrekening te zetten als pakweg een jaar geleden.
Op verzekeringen,gas,elektriciteit kan ik niet verder besparen.
Ik begrijp echt niet hoe jullie rondkomen met 50-70€ per week.

Dat kan toch niet, je hebt een kind die gaat studeren en die kost nu meer geld als paar jaar terug.
Ik heb idee dat je meer in vrekkentopic moet gaan zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:28

In België gaat de overheid de overwinsten van de energiebedrijven extra belasten. Mooi, maar daar gaan onze facturen niet mee omlaag.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:30

Ik ga niks meer zeggen over andere mensen want moderators lezen niet goed en je mag niks negatiefs zeggen.

Maar ik begrijp je helemaal mooi dat mensen geld krijgen, maar ik wil het ook…gewoon omdat ik vind dat ik het ook slechter heb dan jaar geleden.
Ik heb niet om die stomme oorlog gevraagd maar betaal wel de prijs, en laten we dan niet gaan hebben over kwaliteit van Nederland tov defensie, zorg, school, en alle asielzoekers….. en woning…mennnnnn drama hier

Luxorvalkje

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 23:45

Ik ben blij dat er lonen omhoog gaan, maar ik merk dat het wel begint te steken dat er voor mij niks in zit.

Ik mag me gelukkig prijzen dat ik een appartementje kon kopen. Staat niet in de beste wijk maar oké.
Ik verdien op jaarbasis net teveel voor toeslagen. Als ik een dag minder in de week ga werken heb ik meer vrije tijd en krijg ik ze wel. Maar dat voelt voor mij toch verkeerd.

Ik kan die €100 korting op mijn energierekening ook goed gebruiken. Eigen paard zit er al een aantal jaar niet meer in.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 00:19

Hoe bedoel je dat van dat loon varekaj?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:07

€1900 netto voor ergens al 11 jaar te werken, in een job met best verantwoordelijkheid? Ik vind dat vrij weinig. Ben er altijd van uit gegaan dat in de meeste sectoren je na 8-10 jaar dienst toch wel netto de €2000 zou overschrijden. Behalve in retail misschien, maar daar zat die man niet in.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:06

Ik haal trouwens mijn groente voornamelijk uit de diepvries. Heb mij laten vertellen dat dit net zo gezond is als vers, en het is vaak veel goedkoper. Net als vlees, al eet ik voornamelijk kip. Ik koop dan een groot pak kipfilet die ik in stukjes snijd en invries.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:41

Transport en logistiek zijn gewoon heel slechte sectoren om in te werken ... Jammer genoeg.

Boodschappen kom ik voor ons 2 ook maar op 50, 70 euro per week. Vaak zelfs minder in de zomer, veel uit eigen tuin (nu ja die van mijn ouders :+) en met zwanger te zijn mag je gewoon heel veel lekkers toch niet eten. Uit eten op een lager pitje, geen sushi, geen steak, .... ik leef op kip en visjes :+

Vandaag de kwam de huurindexatie voor onze huurder binnen, 10% bovenop zijn huur. Maar stilletjesaan kan ik ook niet meer anders :s.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:32

Ik had 2 loondienst banen, retail en transport sector, nu alleen nog transport sector. Retail was echt mega slecht, 7 dagen in de week flexibel inzetbaar zijn inclusief koopavonden, maar tegen nul extra's of toeslagen en minimum loon.
Transport heeft ook wel onregelmatige tijden, maar ik heb inmiddels mn vaste uren gekregen en alles voor 08:00 of na 18:00 krijg je toeslag op, even als weekend. wat het een stuk beter te doen maakt.

Aanschaf airco is definitief, rib uit mn lijf, maar hopelijk helpt het. Volgende week woensdag word die geplaatst, vind het best wel spannend, zo'n uitgave :Y)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:54

hoppaa, prijsstijging bij mijn energieleverancier.
Vorig jaar betaalde ik 80 euro per maand aan stroom alleen, volgens die stijging zal dit naar 222 per maand gaan -O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:53

Varekaj: voor wat voor functie was het ? Anders kan ik er echt niets over zeggen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 12:54

Zwaar K Duhelo.

Ik baal ook van die 1300 Euro die je krijgt tot een bepaald inkomen. Ik zat voor afgelopen jaar de bijdrage net een paar honderd Euro boven dat inkomen (ik heb het dan inkomen op jaarbasis). En dan krijg je dus niets. Goed ik denk dan, en weer door, niet te veel over nadenken, maar zuur is het op dat moment wel.

Voor komend jaar zitten mijn inkomsten (gelukkig!) flink boven het niveau dat ik wat voor toeslag dan ook kan verwachten dus dan hoef ik ook nergens op te rekenen :7
Ik hoop wel dat die belastingverlaging op de energierekening erin blijft voor 2023, geloof dat dat gisteren werd gezegd, dat zou fijn zijn.
En voor de rest veel op de fiets, is nog nooit iemand slechter van geworden, groenten uit het seizoen, ook veel beter voor het milieu, geen/weinig vlees, ook veel beter, grootverpakkingen rijst / pasta en aardappels etc. Boodschappen inclusief een hond zit ik momenteel op iets van 40 - 50 Euro per week (1 persoon). Maar als ik uit eten ga een keertje of zoiets, wat ik zeker af en toe doe, komt dat er dus bij.
Ik koop absoluut geen lekkere dingen meer bij de bakker of luxe groentenboer of zoiets. Dat is gewoon veel te duur geworden afgelopen jaar. Helaas pindakaas. Dan maar een appeltaartje van de Jumbo of Appie zo tussendoor.

Ik vind het absoluut gezond als kinderen vanaf een jaar of 16, 17 een bijbaantje hebben voor de luxe dingen die ze zichzelf willen kunnen permitteren. Mooi als jij als ouder daarin kunt voorzien maar een beetje inzicht in wat alles kost is voor de rest van hun leven mooi meegenomen.
Mijn zoon stort trouwens per maand een bedrag op mijn rekening tegenwoordig, zodat ik dat voor hem spaar... hij weet dat hij er anders niet goed vanaf kan blijven. Vind dat erg grappig en had dat nooit van hem gedacht tot een jaar geleden ongeveer. Hij ging ontzettend onverantwoord om met zijn geld en ondanks dat ik hem altijd alles heb laten zien qua kosten, had hij toch het idee dat snoep, frisdrank, gamen, etc zomaar altijd kon of moest kunnen. Nu hij op zichzelf woont sinds een jaar en ik hem zeker steun, maar tot hier en niet verder, hij een eigen baantje heeft en zijn inkomsten grotendeels zelfverdiend zijn (plus zijn uitgaven zijn verantwoordelijkheid) is hij toch onderhand eindelijk wat verantwoordelijker geworden.
Hele zorg minder en erg blij mee :)

@Belsje dat is ook een manier van besparen :+ <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:14

Ik zag op FB vanochtend bij vrienden dat zij voorstellen krijgen voor voorschotten tot €1000/maand! Wel een vrijstaande woning maar vaak gezinnen met hooguit 1 of 2 kindjes. Dan denk ik echt wel, waar zijn we/ze in godsnaam mee bezig? Ik bedoel, dat is toch amper nog haalbaar?

Hoewel mijn vorige job en werplek al bij al beter en fijner werken was ben ik alsnog wel meer dan blij dat ik net voor de start van dit hele circus naar een full-time heb kunnen overstappen. Anders had ik best in de knoei gezeten met brandstof voor de auto bijvoorbeeld. Nu kan ik alsnog gewoon sparen en tanken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:24

En dat is dan in België, Varekaj?
Mazzel dat je die baan hebt gevonden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:38

Ja, die bedragen zijn bizar.
Ik weet niet hoeveel gas een gemiddeld gezin verbruikt, maar mijn bedrag zou ook een stuk hoger liggen.

Mijn leverancier werkt nu met de helft vast tarief en de helft variabel. prospectie vanaf nov is 0.23 vast en 0.79 variabel (die kan hoger of lager worden dus). =0.51 gemiddeld.
Als ik nu zou overstappen dan kan het bij een andere leverancier 10 cent goedkoper, maar die zijn ook allemaal variabel, dus geen idee wat ik best doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:54

Dit is België ja. Echt te bizar voor woorden eigenlijk.

Ja ik ben heel blij dat ik het besluit heb genomen toen om meer uren te gaan doen. Ik wou sowieso meer sparen en financieel wat vrijer zijn. Aan onze gemeenschappelijke bijdrage is tot nu toe nog niks moeten wijzigen dus persoonlijk voel ik er vrij weinig van. Behalve dan de dieselprijs.
Net een meevaller gehad. Wou tanken vlakbij huis, alle bankkaarten geweigerd. Dame die ook wou tanken, zelfde probleem. Dus rondje gereden richting het andere tankstation wat normaal duurder is. Stond een stukje goedkoper! Moest de tank echt fiks vol gooien dus al bij al €6 goedkoper kunnen volgooien :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 17:33

Dat soort bedragen is toch niet op te brengen... -O-

Gisteren stond in de krant dat voeding feitelijk 30 / 50% duurder zou moeten worden ivm al die energieprijzen die zo hoog zijn. Nou als dat gaat gebeuren... dat kan natuurlijk helemaal niet.
Aan de andere kant lees je dan weer dat de graanprijzen op het niveau van voor de oorlog in Oekraine zijn gedaald (wereldhandelsprijs) dan snap je dat toch ook weer niet :o?

Ik ben heel blij dat ik door wat meer uren te werken, of anders te werken, mijn inkomsten heb kunnen vergroten. Stel dat dat niet zomaar kan dan is het toch een stuk lastiger geworden afgelopen jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:38

Ik las ook al een bakkerij die moest stoppen, omdat de energierekening steeg van 30.000 naar 340.000 ..

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:44

Ik krijg dus net geen 600€ terug van de energiemaatschappij en moet nu een kleine 50€ minder betalen per maand,namenlijk 110€ voor gas en elektriciteit.Ik kom van 250€ vier jaar geleden en ben elk jaar gezakt.
Met die hoge prijzen had ik dit echt niet verwacht,ook niet met minder verbruik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:21

Merlen schreef:
Ik krijg dus net geen 600€ terug van de energiemaatschappij en moet nu een kleine 50€ minder betalen per maand,namenlijk 110€ voor gas en elektriciteit.Ik kom van 250€ vier jaar geleden en ben elk jaar gezakt.
Met die hoge prijzen had ik dit echt niet verwacht,ook niet met minder verbruik.

Nou kijk! Een meevaller dus.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 13:55

Fijn Merien!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 20:50

@Luxorvalkje ik ben sinds bijna 2 jaar paardloos. Kon het me niet meer veroorloven, niet zoals ik het wilde in ieder geval...
Maar het steekt toch soms nog de kop op...

Wie heeft er hier wel een paard / paarden?

Hier in de Randstad is stalling gewoon minimaal 300 / 400 Euro per maand, ik kan me dat helaas echt niet meer permitteren. De aanschaf is niet zozeer het probleem, maar de maandelijkse kosten, afgezien van alles wat er nog bij komt / bij kan komen... dat durf ik niet meer aan...

Alleen merk ik dat ik nu ik financieel duidelijk meer lucht heb dan 2 jaar terug toch af en toe weer naar advertenties zit te kijken...
Ik weet niet of ik iets heb met een verzorgpaard, heb dat nog nooit gedaan, dus ik weet het dan ook niet natuurlijk :+ :o }:0
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 03-09-22 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:53

Ik heb een IJslander. De eerste en de laatste. Mochten we ooit aan huis kunnen houden, dan wel nog shetjes (voor erbij en erna). Als dat er niet in zit, dan hierna helemaal niks. Vooral vanwege dat eeuwige getob met pensionstallen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-22 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:53

Ik heb zeer bewust geen paard. Wel net weer een bijrijdpaard. Met les en bijdrage is dat ook snel 250 pm.