Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:17

2 weken terug aaltjes gebruikt voor trips maar ze zitten nog steeds in een paar planten :( monstera die eindelijk gaten begon te krijgen maar weggegooid, de rest zit in zelf gestekte en inmiddels al mooi lange epipremnum aureum...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:19

In theorie... als ik ze nou schoonspoel en op water zet zou ik er vanaf komen? Larven zitten in potgrond toch, zonder potgrond doorbreek ik de cyclus?

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:21

Valt even binnen

Aaltjes helpen niet tegen trips, trips hebben wat grovere aanpak nodig helaas

Aaltjes zijn tegen rouwvliegjes.
Potgrond helemaal vervangen is wel een goede optie dan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:25

Aaltjes helpen wel tegen de larven in de grond, verder kan je roofwantsen gebruiken voor de volwassen trips in combinatie met gele plakstrips

Je kan ook nog chemisch besteijdingsmidsmiddel gebruiken als je dat liever hebt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:26

Gypsy schreef:
Deze plant heeft geen kinderwens en dat moet je respecteren. :j

Kijk nou wat ik gekregen heb! :+:
Een hazenpootje. Ik vind het meer spinnenpoten haha!
[ [url=m/foXGzJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze ook gekregen van dezelfde vriendin, ze heeft hem zelf gestekt maar weet helaas niet hoe hij heet.
[ [url=m/GyXOmK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van mij heeft ze dan weer sansevieria en aloë vera gekregen, die groeiden allebei uit hun pot. We hebben met 2 man aan de sansevieria moeten trekken om hem eruit te krijgen. _O- En wat er uit kwam was genoeg om 5! nieuwe potten te vullen. Afijn dan heb ik altijd een last-minute housewarming gift in huis. :Y) Of ik raak ze niet kwijt en dan heb ik er over 2 jaar 20, dat kan ook...
Je ziet het ik ben helemaal aangestoken met het plantenvirus door dit topic. :D

Oh dat komt goed :7. Ik hoef toch maar 1 stromanthe :)).

Leuk die spinnenpoot <3. Lijkt op een vogelspin waar een potplant op gevallen is :))!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:37

Inderdaad, Wodamen. :j

Sowieso je plant apart zetten, Corinep. Even zoeken via Google wat je tegen trips kan doen.
Balen dat je je Monstera al weg hebt moeten doen.

Wat een schattige varen, Gypsy. :+:
Die andere lijkt wel op een Syngonium trileaf. Oh, Google zegt dat het Syngonium Podophyllum ‘trileaf wonder’ is.

Mijn allernieuwste aanwinsten.
Afbeelding
Hoya krohniana eskimo silver? Geen idee wat de juiste benaming is. Want daar is momenteel ook wat discussie over vanwege het gebruik van het woord eskimo. Ik heb deze gekocht als H. krohniana eskimo maar de bladeren zijn veel lichter dus ik denk dat het de silver-variant is.

Afbeelding
Alocasia Baginda ‘dragon scale’.

Verder heb ik nog vijf planten/stekken onderweg waarvan twee uit Thailand. Dus voorlopig maar even pas op de plaats. :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:34

Ik ben erg bang voor spinnen, dus de grap was idd dat het net een vogelspin is. :')

Puara dat is hem denk ik idd! Ga er goed voor zorgen, ben benieuwd hoe groot hij word. Wat een gave nieuwe planten heb jij ook zeg, net pokemon, gotta catch 'em all!

CoconutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:53

Amber_anne schreef:
Aaltjes helpen wel tegen de larven in de grond, verder kan je roofwantsen gebruiken voor de volwassen trips in combinatie met gele plakstrips

Hoeft niet chemisch te zijn hoor. Ik heb hier een prima biologisch middel die ook goed is om preventief te gebruiken. Ik spray mijn planten hier elke 6 weken preventief mee in.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:57

Coconut schreef:
Amber_anne schreef:

Hoeft niet chemisch te zijn hoor. Ik heb hier een prima biologisch middel die ook goed is om preventief te gebruiken. Ik spray mijn planten hier elke 6 weken preventief mee in.

Zeker! Ik ga hier zelf ook altijd voor biologisch middel

CoconutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:58

Die stinken ook minder :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:48

Ik heb net alles ingespoten met neem olie en voeding gegeven. Gatverdamme wat een stank, ze staan nu allemaal in de badkamer en dan mogen ze misschien mogen terug

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:59

_San87_ schreef:
Vanmiddag een plant gekocht met een kaartje erop waarop staat dat stekken maken niet is toegestaan :)).

Nog nooit meegemaakt, jullie?
Ooit een keer gelezen inderdaad, weet alleen niet meer bij welke plant, geloof zelfs een Bananenplant :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:08

Amber_anne schreef:
Ik heb nu neemolie besteld om ook preventief te gaan sproeien, zijn er meer mensen hier die dat doen?

:j

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:36

Waar hebben jullie de neemolie vandaan? En moet die verdunt met water om te sprayen of niet? Ik wil toch echt mijn planten die de verbouwing overleeft hebben even vertroetelen en plagen voorkomen. De aaltjes hebben vooralsnog goed hun werk gedaan ik mijn strijd tegen de rouwvliegjes gelukkig.

Helaas heeft mijn stromanthe het niet overleeft, monster thank god wel, net als mijn hangers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:40

Wat moet ik hier nou mee..
Afbeelding

Afbeelding
Zou die wat aankunnen met een mosstok?

Hij staat in de vensterbank.. en hij hoeft niet perse te eindigen als zijn halfbroer:

Afbeelding
Daar knip ik straks de toppen uit, want ik wil wel eens een keer m'n raam zemen :') Als ze willen wortelen kunnen ze erna terug. Onderaan zit geen blad, maar ga zien als ik die kort terugknip of er wat gebeurd nog.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:53

Oh lastig! Wij hadden ook zo'n rare plant, andere soort wel, die op den duur ook tegen het raam moest steunen anders viel hij om. Mijn vriend had hem gekortwiekt en toen was hij dus ook meteen dood... ;(

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:03

idinn schreef:
[ [url=m/F1Pm46.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/boCISt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij staat in de vensterbank.. en hij hoeft niet perse te eindigen als zijn halfbroer:

[ [url=m/lgYWyr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daar knip ik straks de toppen uit, want ik wil wel eens een keer m'n raam zemen :') Als ze willen wortelen kunnen ze erna terug. Onderaan zit geen blad, maar ga zien als ik die kort terugknip of er wat gebeurd nog.

mosstok heeft geen zin, deze plant maakt geen luchtwortels. Je kan er wel een bamboestok oid inzetten en dan vastbinden met draad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:06

Ja dat laatste heb ik nu soort van. Maar hij maakt dus wel op allerlei plekken van die uitlopers :')

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:32

ontherun schreef:
Waar hebben jullie de neemolie vandaan? En moet die verdunt met water om te sprayen of niet? Ik wil toch echt mijn planten die de verbouwing overleeft hebben even vertroetelen en plagen voorkomen. De aaltjes hebben vooralsnog goed hun werk gedaan ik mijn strijd tegen de rouwvliegjes gelukkig.

Helaas heeft mijn stromanthe het niet overleeft, monster thank god wel, net als mijn hangers.

Ik had neemolie gekocht via bol.com maar was er niet echt tevreden over. Inderdaad verdunnen, want het is een erg dikke olie. Je kunt hem alleen verdunnen als je een emulgator erbij gebruikt, dat kan bijvoorbeeld groene zeep zijn...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:02

ontherun schreef:

Weet niet meer waar ik het vandaan heb, verdunnen is bij deze niet nodig. Ruikt wel maar vind het zelf niet echt stinken.

Nieuwe planten doe ik in het begin wat vaker.

Afbeelding

Nieuwste aanwinst, de Polly. <3 5 weken geleden en doet en vooralsnog goed op 5 meter van schuifpui Noordkant.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 18-05-21 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:05

Hè die heb ik al gezien in mijn zoektocht. Denk dat ik die dan maar gewoon ga bestellen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:02

idinn schreef:
[ [url=m/F1Pm46.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/boCISt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lgYWyr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze is volgens mij gewoon mega gaan strekken. Je kan ze super simpel opnieuw starten, maar als je hem niet een flinke bak meer licht kan geven gaat ie zo gek lang blijven groeien. Dan idd maar met een stokje ondersteunen :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:05

Eelmo, ja meer licht is geen optie. Dan zou die buiten moeten staan. Zijn broer staat nu op water en is gekortwiekt, ben benieuwd. De monkey yar is ook gesnoeid, vensterbank/raam voelt ontzettend kaal nu -O-

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:57

Nu zie ik ook opeens beestjes! Ol mijn mooie spinnenplant notabene! Ik heb alleen geen idee wat het voor beestjes zijn, een soort zwarte speldenknopjes, met hele dunne witte pootjes? Al lopen googelen maar ik vind niks wat er op lijkt...