Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rintah

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:02

Mooi Susanne, kan je er ook meteen veel meer van genieten hé :)

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:06

Rintah schreef:
Mooi Susanne, kan je er ook meteen veel meer van genieten hé :)

Ja klopt. Zelfs het werken in de tuin is met de jaren alleen maar leuker geworden. Vooral omdat het nu meer onze tuin wordt ipv de tuin van de vorige bewoners.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:27

Dat geeft hoop Susanne :D Ziet er goed uit. Hier 300m2 waar niks aan gedaan is en een groot paardenbloemenveld is. Vorig jaar begonnen, begint nu ook langzaam ergens op te lijken. Maar het is me een werk om eerst alles uit te moeten graven en opnieuw aan te planten. We hebben dan ook geen nederlandse tegeltuin, behalve de garage, het pad en terras (overkapping) is er niks bestraat :D Volledig beplant.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:27

Oh dat gevoel wil ik straks ook hebben, dat het mijn tuin is ipv die van de vorige bewoners.

Het ziet er echt goed uit Susanne

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:59

Een vraag:

Stel je hebt een gazon van pak 'm beet 100m2 en je hebt geen zin om het te onderhouden (verticuteren, kalken, bemesten, maaien).
Wat zou je er dan maandelijks voor over hebben om het te laten onderhouden door een bedrijf?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:06

Allereerst denk ik dat je op de lange termijn goedkoper uit bent met een robot grasmaaier en af en toe een hovenier voor het bemesten/kalken. Als je een robot maaier kan vinden die ook mulcht is dat helemaal mooi, aangezien je daarmee het maaisel tussen het gras werkt, en dus geen/amper voedingsstoffen verliest, en daarmee dus ook veel minder vaak hoeft bij te mesten.

Hoeveel ik er voor over zou hebben? Geen idee, want ik weet niet wat gangbare prijzen zijn en vind het leuk om het zelf te doen :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:35

Suzanne_k schreef:
Even een euforisch momentje delen. 6 jaar terug een huis met een prachtige tuin gekocht, qua ontwerp dan. Helaas was er al jaren geen onderhoud gedaan. Maar na 6 jaar snoeien, onkruid plukken, grond verbeteren, zevenblad uitgraven, aangevreten buxussen uitgraven en nieuwe planten planten begint de tuin langzaam helemaal naar ons zin te worden. Hier een klein stukje van de 3000m2 waar ik al tevreden mee ben.

Boven de voor foto, kaal en zevenblad en onder de foto hoe het nu is.

[ [url=m/kwUXnI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een verschil! Mooi hoor!!

Wat zijn die rood/roze bloemetjes die je daar achteraan hebt staan?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:27

Matheno schreef:
Een vraag:

Stel je hebt een gazon van pak 'm beet 100m2 en je hebt geen zin om het te onderhouden (verticuteren, kalken, bemesten, maaien).
Wat zou je er dan maandelijks voor over hebben om het te laten onderhouden door een bedrijf?

Maar 100m2 is toch niet zo veel? Ik denk inderdaad dat je goedkoper af bent met een robot maaier en wat is nu 1 a 2x in het jaar kalken/mesten? Ik kan me wel voorstellen dat je dan het verticuteren 1x in het jaar uitbesteed, maar wat je daar voor moet betalen hangt denk ik voornamelijk van de manuren af.

Wij zijn paar weken terug met de voortuin aan de slag gegaan dat is een stuk gras van 30x20 meter. Door het mos zag je het gras niet meer. Dit heeft ons met z'n 2e (of naja mijn man met mij als beetje hulp) een halve dag gekost. Maar zijn echt wel grondig te werk gegaan.
Afbeelding
Dit was een stukje met veel gras om even aan te geven hoe erg het was :o

Afbeelding
Zo zag de voortuin eruit na verticuteren om een idee te geven. Net ingezaaid, laagje compost erover uitspreiden. Nu is het weer zo goed als helemaal groen. Alleen het stukje bij de heg heeft iets meer moeite met opkomen, maar dat ligt de gehele dag in de schaduw.

Het stuk in de achtertuin (40x35 meter) heeft hij in 2 a 3 uurtjes in zijn eentje gedaan. Dat was minder werk, want dat hadden we vorig jaar al rigoureus gedaan.

Maaien doet manlief, hij is hier zo'n 20 minuten achter en klein kwartiertje voor mee bezig. Ik houd de borders en de moestuin bij.

Maar goed die klusjes zijn voor ons een stukje ontspanning en vinden we ook echt niet erg om te doen, misschien dat dat ook iets uitmaakt.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:36

Naath86 schreef:
Suzanne_k schreef:
Even een euforisch momentje delen. 6 jaar terug een huis met een prachtige tuin gekocht, qua ontwerp dan. Helaas was er al jaren geen onderhoud gedaan. Maar na 6 jaar snoeien, onkruid plukken, grond verbeteren, zevenblad uitgraven, aangevreten buxussen uitgraven en nieuwe planten planten begint de tuin langzaam helemaal naar ons zin te worden. Hier een klein stukje van de 3000m2 waar ik al tevreden mee ben.

Boven de voor foto, kaal en zevenblad en onder de foto hoe het nu is.

[ [url=m/kwUXnI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een verschil! Mooi hoor!!

Wat zijn die rood/roze bloemetjes die je daar achteraan hebt staan?

Dat is een azalea

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:53

Er had hier een poosje terug iemand zo'n super mooie border geplaatst, met precies erbij wat erin stond. Die kan ik niet meer terug vinden, weet iemand welke ik bedoel?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:02

Vjestagirl schreef:
Er had hier een poosje terug iemand zo'n super mooie border geplaatst, met precies erbij wat erin stond. Die kan ik niet meer terug vinden, weet iemand welke ik bedoel?
Zoek eens op de berichten van Ceetje_bokt, volgens mij bedoel jij die border?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:05

Ben zo blij dat m'n clematis de verplanting overleefd heeft, hij staat er mooier bij dan ooit en is nog niet eens vol in bloei <3
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:59

Prachtig die clematis!

Wij doen het gras zelf, geen idee wat het kost om te laten doen. Even een hoveniersbedrijf bellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:26

Offerte opvragen, maar niet schrikken. Manuren zijn duur en ze hebben het druk.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:51

Kan iemand mij vertellen wat dit is en hoe ik hier eventueel iets aan kan doen?
Dit zit in mijn bessen en aardbei planten
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:15

Ik heb het vaker gezien, maar weet even niet meer wat het is en wat er tegen te doen is.

Ik heb ook hulp nodig. Ik zoek een groenblijvend struikje, 40-50 cm groot, liefst eentje die ook bloemen geeft. Een azalea hebben we tot 3 keer toe geprobeerd, netjes in turf aangeplant maar nummer 3 staat al weer op punt van overlijden. -O- Dus zoiets als een azalea, maar dan wat anders. En moet dus groenblijvend zijn, want anders wordt de tuin wel helemaal kaal in de winter.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:55

Zijn er geen dwerg rhodo's?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:00

Wat denk je wat een azalea is? :))

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:08

Cyclaam?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:14

Cyclaampjes zijn erg leuk. Alleen niet een struiksoort en halen ook niet de 40-50 cm. Wel een idee om die nog ergens tussen te zetten als groen wintergeraamte en vroegbloeiers.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:43

kelliiee1993 schreef:
Kan iemand mij vertellen wat dit is en hoe ik hier eventueel iets aan kan doen?
Dit zit in mijn bessen en aardbei planten
[ [url=m/eFoNGS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zijn spuugbeesrjes.
Hier leuke info: https://vroegevogels.bnnvara.nl/communi ... tje/221500

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:12

Neonlight schreef:
Wat denk je wat een azalea is? :))

Iets anders? Das het enige dat ik kon verzinnen... :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:20

Haha, azalea is dus prachtig, maar een mini rodondendron, zelfde familie. En helaas, dat werkt hier dus niet. -O-
Overigens, amerikaanse sering is ook nog iets wat zou passen, maar die heb ik al eentje staan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:42

Ik had begin maart een afspraak met een hoveniersbedrijf ivm aanpassingen en achterstallig onderhoud van onze tuin.
Op het laatste moment belde deze af ivm het begin van Corona.
Vorige week gebeld of hij inmiddels kan komen kijken.... Maar hij had het erg druk en zou ons afgelopen weekeind bellen om een afspraak te plannen.
Niets gehoord.
Een ander bedrijf gebeld, die ik vorig jaar bij de aankoop van het huis had gesproken. Ook deze heeft het heel druk en de 1e weken geen tijd.
Wel mochten we foto's sturen omdat een deel van onze struiken en bomen dood gaan/bruin worden en blad verliezen.
Maar nog niets op gehoord.
Nu was onze aannemer hier gisteren. En die denkt dat het komt omdat de grond erg arm is van ons.
En raadde ons aan om alvast meststoffen 12-10-18 te gaan strooien.
Alleen hij is geen tuinman...

Het gekke is, dat het maar aan 1 kant van de tuin is. De rest doet het erg goed. Met name mijn druiven, bramen perenbomen en hortensia's.

Prijsindicatie is 35 tot 50 euro per uur, begreep ik.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:25

Neonlight, zou hebe wat kunnen zijn? Zijn veel soorten van dus even zoeken naar 1 waar de bloemen ervan groot genoeg zijn en die je qua blad mooi vind, maar dat zal denk ik wel moeten lukken.

Electra63, je kan van het stuk wat aan het afsterven is een stukje bemesten om te kijken wat het effect ervan is (knapt het op, bemest je de rest ook, zo niet weet je dat dat in ieder geval niet de oorzaak is en heb je in het ergste geval dat stukje aan planten om zeep geholpen)

Bewater je de "slechte" planten? Oftewel, kan het zijn dat ze simpelweg aan het uitdrogen zijn?