[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:07

Echt waar?
Jeetje straks kunnen écht alleen de rijken nog een huis kopen...
Iedereen met een normaal/ tussen-inkomen valt overal net buiten...

Ik snap wel een beetje dat het uit de hand is gelopen, ik denk soms ook weleens, jeetje hoe kunnen mensen, jonge mensen, niet bijzonder rijk, toch een rijtjeshuis van bijna 4 ton betálen ?? :?
(Omgerekend is dat bijna een miljoen gulden := )
Vaak moesten ze dan beiden door blijven buffelen als er een kind kwam (waar dat grote huis voor was gekocht...)

Het leek allang wel niet meer 'in' om (zoals ik) eerst te beginnen in een jongerenhuurwoning, nee er moest meteen een huis gekocht worden, enz.

Echt heel leuk voor iedereen, maar blijkbaar gaan tijden nu toch écht veranderen.
Ben benieuwd wat het allemaal gaat doen....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:37

Nou, dat valt wel mee hoor :) De regels zijn gewoon strakker geworden, en dat heeft ook zo z'n redenen. Eerlijk is eerlijk, waar we eerst met 200 km/h richting de 'alles kan, alles mag, hoe hoger hoe beter' gingen gaan we nou 200 km/h de andere kant op 'strak strakker strakst'. Stukje overregulering. Komt wel weer goed, alles moet zich nog gaan stabiliseren. En als de AFM weer zijn rol als toezichthouder en niet als wetgever aanneemt dan wordt het allemaal ook weer een stukje leuker op de woning- en hypotheekmarkt.

Garant staan leek een hele tijd heel leuk, maar heeft bij problemen gewoon verstrekkende gevolgen voor diegene die garant staat. Je staat namelijk niet garant voor jouw gedeelte van de hypotheek maar voor de héle hypotheek, ook met je privé-vermogen en eigen huis. Met andere woorden, als je kinderen in de problemen komen ben jij de sjaak als je garant staat en het kan niet opgelost worden. Daarom zijn verstrekkers daar heel voorzichtig mee geworden.

Oh ja, niet alleen rijken kunnen een huis kopen. Collega van mij is starter qua functie (werkt er nu een jaar) en starter op de woningmarkt. Kan met z'n flexcontract en intentieverklaring een erg leuke woning kopen hier in Groningen. Hij heeft geen waanzinnig inkomen maar wil ook geen waanzinnig huis ;) We zijn alleen gewend aan 6 tot 9!!!!! keer je inkomen kunnen lenen in combinatie met véél te hoge huizenprijzen. Dat is nou geklapt, we gaan nu meer naar het 'normale'. Dus LTI (loan to income) en LTV (loan to value) in plaats van ' u vraagt, wij draaien en de gevolgen daar denken we niet aan'.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:00

De ouders van mijn vriend konden al niet meer garant staan, tenzij ze hun deel van het geld meteen op tafel konden toveren.
Had te maken met dat zijn pa net dat jaar met pensioen was en er dus, wat jij zegt, van hun eigen (al bijna afbetaalde) huis gesnoept zou moeten worden op de 1 of andere manier om het geld op tafel te krijgen.

Ik wou zelf nooit een (waanzinnig) huis kopen, liet mij maar huren in mijn eentje (had een leuk huisje) maar mijn vriend wou persé kopen.
Misschien ook wel terecht, want als wij met z'n tweetjes in mijn huis hadden gaan zitten dan hadden wij weer net over dat randje van dat benodigde inkomen gekomen om verder te kunnen huren.
Als hij zich in had geschreven bij zijn ouders na verkoop huis dan had ik in mijn eentje op huurwoningen moeten inschrijven maar ik val buiten de rijtjeshuizen in mijn eentje.
Dat bedoel ik dus met dat mensen een beetje klem zitten soms.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:57

Maar Berdien, die collega van jou zou dan dus wel in de problemen komen als diegene een huis in de randstad zou gaan kopen. Ik was een keertje in Winterswijk, naar de familie van een vriendin, en dat huis van haar familie stond te koop. Dirve-inn woning, hoekhuis met gigantische tuin. Voor een prijs waar ik voor mijn verotte benedenwoning nog meer voor heb betaald. Bizar gewoon.
Hier was garant staan van mijn ouders ook geen optie. Dat hij geld genoeg heeft en een goedlopende zaak was ook allemaal niet belangrijk ervoor. Het kon niet en klaar. Ook de zgn. "tante agaatlening" was totaal geen optie. Dat was trouwens wel bij de hypotheker, waar ik zowiezo al niet zo over te spreken was. Bij de andere financieel adviseur zijn ze op hele andere opties uitgekomen, waardoor dat allemaal niet meer nodig was :).

Hier zijn ze gister begonnen met mijn schuur opbouwen. Vrijdagmiddag zijn wij gaan slopen en eerlijk gezegd schrok ik er nog van wat een troep eraf kwam zeg. Alles netjes naar de gemeente gebracht, moet nu alleen nog op toestemming wachten tot ik die zakken met asbestplaten kan inleveren.

Dit was 'm oorspronkelijk. Asbestplaten bovenop, her en der verot houtwerk eronder en ook het houtwerk om een paar ruiten heen was niet meer zoals het hoort :').
Afbeelding

Slopen... Dat witte betegelde wat je trouwens ziet, was de oorspronkelijke badkamer :=. Nog geen 1,5 x 1,5 m. Waar de gipsbetonblokken staan, is de nieuwe badkamer. De foto vertekend een beetje, maar hij wordt nu 2,85 x 2,45 m. Stukkie groter dus, al gaat daar nog wel iets af door isolatiemateriaal enzo :D.
Afbeelding

Het metselwerk tot nu toe. Deur wordt verplaatst, omdat het voorste gedeelte toch badkamer wordt.
Verder alles laten metselen en ipv een raam naast de deur, hebben we gekozen voor een lichtkoepel van 50x50 cm, omdat er 2 motoren in komen te staan en ik dat net een fijner idee vind dan een raam waar iedereen zicht op heeft.
De stenen zijn helaas wel een ander kleurtje, maarja... De metselaar heeft zijn best gedaan om stenen in dezelfde kleur te zoeken, maar dat is nog niet zo makkelijk met stenen uit 1926 :+. Wil volgend voorjaar alles laten zandstralen en impregneren, dan zal het wel meer een geheel worden. Buren hebben dat ook gedaan en de schone kleur stenen komt wel veel meer overeen.
Afbeelding

Dat is niet niks na zo'n tijd, Berthe. Spannend hoor! Vanwaar de keus om het toch te koop te zetten?

Leuk Pinda_Dipje! Spannend!!!

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:37

Wij hebben gewoon tante agaathlening. Maar zitten bij de bank ook maar op 50% van onze max en tevens 50% van wat we nodig hadden. Volgens mij weet de bank niet eens hoe we de rest gefinancierd hebben.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:19

Wat is een tante agaath lening :o?
Ziet er goed uit, Yv!

Mijn hypotheek was bij afsluiten 4.5 keer mijn salaris en kon tot 6x als ik dat gewild had. Inmiddels is in 4.5 jaar mijn hypotheek gezakt naar 2x mijn salaris ivm loonsverhoging en aflossingen. Vind dit erg fijn eerlijk gezegd!

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:19

Flinke klus Yv. Hebben jullie de asbestplaten er zelf afgehaald?
Wij gaan verhuizen omdat ik al 12 jaar bijna 40 km van mijn werk (in Assen) woon. Ik werk 5 dagen per week en de reistijd gaat me steeds meer tegenstaan. Bovendien blijven de brandstofkosten maar stijgen. En, ik heb al een paar jaar geen eigen paard meer dus rijbak en stal heb ik niet meer nodig. Ik reed nog een keer per week een paard van iemand bij, maar die heeft haar paard ook onlangs verkocht. Mijn zoon gaat volgend jaar MBO doen in Assen en mijn dochter gaat na volgend jaar studeren. Dus dat bindt ons ook allemaal niet meer aan Valthermond.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:28

Zo dat is een flinke klus. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Straks hebben we een gesprek met de aankoopmakelaar. En direct daarachteraan komt de verkoopmakelaar foto's maken van ons huisje.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:43

Spannend dagje Sharmila!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:51

Druk gekletst hier! Leuk om de verschillende ervaringen te lezen van koop en verkoop kant :)

Wij hebben aankomend weekend 2 bezichtigingen gepland staan voor ons huis dat in de verkoop staat. Spannend! Wordt weer soppen en zemen in ieder geval, haha.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:54

Mootje schreef:
Wat is een tante agaath lening :o?

Voor wat ik van google begrijp (ik wist ook niet wat het was :') ) is dat je als startkapitaal wat leent van je familie.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:06

Lenen van familie, meestal ouders. Je betaalt hun rente die je kan aftrekken en meest gunstig is als ze die rente belastingvrij als gift terug schenken. Dus je hebt aftrek en uiteindelijk betaal je geen rente.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:13

Is inderdaad een veel voorkomende constructie, die ook goed kan werken. Mits je er zorg voor draagt dat je alles fiscaal gewoon goed dicht spijkert. Bij een te lage rente ziet de fiscus het namelijk als een schenking, en mag je er alsnog over aftikken. Een volledig renteloze lening (dus wat je betaalt krijg je ook volledig terug) wordt sinds kort ook strenger bekeken. Fiscaal gezien is het dan immers een schenking, en als die boven de vrijstelling valt ben je alsnog de pineut.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:18

Berdien schreef:
Stille meelezer komt weer om de hoek kijken :P

Lees dat je vader garant wil gaan staan pinda_dipje. Heb je dit ook al hypothecair besproken met een verstrekker? Als er iets namelijk strak is terug geschroefd dan is het wel het garant staan door ouders... Niet om de eeuwige hypothekenzeur uit te hangen :+ maar het zou zó sneu zijn als je je op iets verheugt wat uiteindelijk niet blijkt te kunnen...

Uhm.. Hij staat garant voor het gehele bedrag. Kortom hij is onze hypotheekverstrekker, vandaar dat ook directe financiering mogelijk is. Er komt bij ons dus geen bank tussen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:19

Ah zo, op die manier. Dat was me niet duidelijk :) Die constructie is mij zeer bekend :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:21

Berdien schreef:
Is inderdaad een veel voorkomende constructie, die ook goed kan werken. Mits je er zorg voor draagt dat je alles fiscaal gewoon goed dicht spijkert. Bij een te lage rente ziet de fiscus het namelijk als een schenking, en mag je er alsnog over aftikken. Een volledig renteloze lening (dus wat je betaalt krijg je ook volledig terug) wordt sinds kort ook strenger bekeken. Fiscaal gezien is het dan immers een schenking, en als die boven de vrijstelling valt ben je alsnog de pineut.

Ja je moet wel een reeele rente afspreken inderdaad......

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:27

Wij hebben gekozen om tegen 3% te lenen, dit is excl. aflossing. Hebben we met 2 andere woningen ook gedaan en daar heeft de fiscus nooit moeilijk over gedaan, er is dan ook geen sprake van een gift.
Laatst bijgewerkt door Pinda_Dipje op 16-04-12 09:35, in het totaal 2 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:28

Dat is volgens mij voor de fiscus wel aan de lage kant :j :j
Maar goed.......... was van de week in het nieuws dat ze toch maar weinig controleren ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:30

PD, Jij mag echt in je handjes knijpen met zo'n papa :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:31

Wij wilden het percentage juist zo hoog mogelijk trouwens.......... des te meer aftrek en we krijgen het teruggeschonken, dus dan heb je maximaal profijt :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:32

Heb jij dezelfde constructie, Manzano? En mensen vinden mij al verwend :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:33

Mootje schreef:
Heb jij dezelfde constructie, Manzano? En mensen vinden mij al verwend :D

Deels........ maar ik zou liever gewoon m'n huis afbetaald hebben hoor........ dan is het gewoon jouw geld ;) Ik heb gewoon een schuld van een paar ton ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:35

manzano schreef:
Wij wilden het percentage juist zo hoog mogelijk trouwens.......... des te meer aftrek en we krijgen het teruggeschonken, dus dan heb je maximaal profijt :)

Wij ook, maar hier wil mijn vader nog niet aan meewerken. Voorlopig houden we het dus op 3%, voor ons ook prima.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:35

Overigens hebben we vrijdag helemaal niets meer teruggehoord... Hele weekend lopen 'stressen'... Deze makelaar heeft ons namelijk al eens eerder een geintje geflikt toen we in december een bod deden op een klein appartementje (wat we destijds nog zelf konden financieren ivm 2 vaste banen); We legde een startbod neer van 15.000 onder de vraagprijs, bod werd in serieuze overweging genomen, maar na een week nog niets gehoord... Dus zelf maar opgebeld waarbij me vertelt werd; Nee, we kunnen er niets mee. Wij hem direct vertelt "Ok, ik bel je binnen 5 minuten terug met een nieuw voorstel"... Nog geen 3minuten later besloten 7.500 euro tegemoet te komen, bel op: "Oh ja sorry tis net verkocht aan iemand anders, die belde precies toen jullie aan het overleggen waren" yeah right.
Ben dus bang dat hij nu hetzelfde zal proberen met die andere kijkers.... Op hoop van zegen dus....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:39

Wat raar zeg!!!