Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:48

Ik begrijp het deel over de terugleverkosten niet helemaal. Als ik een nieuw contract wil afsluiten (zit nu bij anwb) dan worden er terugleverkosten gerekend bij bijv. budget energie, terwijl ik bij mijn verbruik heb ingevuld dat ik wel opwek, maar zowel bij dal als bij normaal verbruik is mijn verbruik altijd hoger dan hetgene wat ik opgewekt heb. Waarom heb ik dan alsnog terugleverkosten? :o?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:01

Dat snap ik ook niet helemaal maar ik moest ook betalen voor een deel dat teruggeleverd was, maar ook kon worden weggestreept. Omdat t teruggeleverde niet direct is opgebruikt maar pas op een later moment is weggestreept zeg maar. Stel. Zomer 1000 opgewekt/teruggeleverd en ik verbruik dat pas een deel in de winter. Dan moet ik over die 1000 terugleverkosten betalen, terwijl ze later met het winter verbruik wel zijn weggestreept.

Want waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. Ik probeer m'n jaarrekening altijd na te rekenen en te begrijpen, maar dat is amper te doen. En heb altijd het gevoel dat ze het zo ingewikkeld maken zodat ze je kunnen naaien zonder dat je het door hebt ofzo.... :o

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:22

Tancreda4 schreef:
Dat snap ik ook niet helemaal maar ik moest ook betalen voor een deel dat teruggeleverd was, maar ook kon worden weggestreept. Omdat t teruggeleverde niet direct is opgebruikt maar pas op een later moment is weggestreept zeg maar. Stel. Zomer 1000 opgewekt/teruggeleverd en ik verbruik dat pas een deel in de winter. Dan moet ik over die 1000 terugleverkosten betalen, terwijl ze later met het winter verbruik wel zijn weggestreept.

Want waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. Ik probeer m'n jaarrekening altijd na te rekenen en te begrijpen, maar dat is amper te doen. En heb altijd het gevoel dat ze het zo ingewikkeld maken zodat ze je kunnen naaien zonder dat je het door hebt ofzo.... :o

Maar dan kun je die kosten dus nooit voorkomen, want in de zomer = zon, maar minder verbruik :+
Wat heeft het het hebben van zonnepanelen dan uberhaupt voor nut..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:17

Zolang er een salderingsregeling is en je verbruik hoger is dan wat je teruglevert in een jaar, heb je nergens last van.
Wanneer je (tijdens de salderingsregeling) meer teruglevert dan wat je verbruikt in een jaar, krijg je over de kwh die hoger zijn dan je jaarverbruik, enkel de netto prijs. Bij gesaldeerde kwh krijg je de netto prijs + de heffingen (iets van 18 cent).

Bij Tibber krijg je iedere maand een afrekening, waarbij ze er eigenlijk altijd vanuit gaan dat je verbruik op jaarbasis hoger is dan je teruglevering. Dus ze salderen + heffingen. Als dan bij de eindafrekening blijkt dat je meer hebt teruggeleverd dan verbruikt, krijg je idd met terugbetaling te maken van al die kwh's a plm 18 cent.

Soms zijn er ook uren (kwartieren) waar je netto moet betalen per opgeleverde kwh. Ik kan me voorstellen dat wanneer je serieus veel overproductie in kwh hebt, dat ook een bedragje kan worden. Maar die netto kosten zijn al maandelijks in rekening gebracht. Bij de jaarafrekening gaat het echt nog om de heffingen die buiten de salderingsregeling vallen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:21

Je betaalt altijd terugleverkosten, ook als je in totaal meer afneemt dan teruglevert. Juist omdat iedereen in de zomerdagen extra teruglevert hebben ze dan problemen om de stroom kwijt te raken of goed op te vangen. Volgens mij zijn daar die terugleverkosten voor, kosten voor het regelen van energieopslag en levering. Eigenlijk zijn zij jouw accu en daar betaal je voor in de vorm van terugleverkosten. Als een accu goedkoper wordt dan de terugleverkosten dan zet ik er direct een neer. Tot die tijd zijn zij een goedkopere accu, zo zie ik het

Dees

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:32

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:32

Elin_ schreef:
Maar dan kun je die kosten dus nooit voorkomen, want in de zomer = zon, maar minder verbruik :+

Dat je geen fossiele brandstoffen verbruikt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:15

Elin_ schreef:
Tancreda4 schreef:

Het echte nut van PV is jouw bijdrage aan de engineering van de echte energietransitie.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:54

Ik heb op dit moment nog 1100 kwh meer opgewekt dan verbruikt dit jaar (dynamisch), ben geneigd om de airco maar op 24 te zetten of zo :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:52

Haha dat levert je geen geld op he, dan betaal je aan het eind van het jaar misschien niet bij maar betaal je nu meer dan dat de meeste uren van de dag.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:57

Lieser schreef:
Elin_ schreef:

Dat je geen fossiele brandstoffen verbruikt.

Ja oké.. ik had het alleen nu even over mijn portemonnee :=

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:25

Heeft iemand hier een hybride warmtepomp met normale radiatoren? Hoe bevalt dat?

We zouden eerst een thuisaccu aanschaffen, maar terugverdientijd lijkt 17 jaar en de accu gaat zelf maar 10-15 jaar mee dus dat is nu nog niet interessant.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Wij hebben een hybride warmtepomp en radiatoren. Wat is precies je vraag?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

beert schreef:
Wij hebben een hybride warmtepomp en radiatoren. Wat is precies je vraag?

Hoe bevalt de warmtepomp? Heb je heel veel elektraverbruik? Voorzie je problemen als de saldering vervalt?

Kortom; ben je er blij mee? :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:55

Wij hebben een dynamisch contract bij Tibber. We hebben iets meer opbrengst dan we gebruiken, maar dat kan met een koude winter anders zijn. We moesten inschatten hoeveel panelen we nodig hadden voordat de elektrische auto er was en de warmtepomp.

Ik hou het verbruik wel bij in excel. De warmtepomp hebben we in november gekregen en dit is ons verbruik van de eerste drie maanden van het jaar. Je kan goed zien wanneer de warmtepomp er was:
Afbeelding

Afbeelding

Overigens woon ik niet al die tijd in dit huis, maar er zijn nog isolatiemaatregelen ook genomen waardoor het verbruik verder af is genomen.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:01

Welke isolatiemaatregelen hebben jullie genomen Beert? Ook dakisolatie? Wij vragen ons af of dakisolatie nodig is om te doen om het een beetje warm te krijgen met een warmtepomp.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

Hier een jaren 20/30-woning met vloer-, spouw- en dakisolatie (maar niet allemaal recent en zeker niet volgens de nieuwste standaarden want daarvoor was geen ruimte) en we hebben pas 1 winter gehad maar toen het buiten vroor was het binnen zonder enig probleem 20+ graden. De echt koude dagen schijnt vaak de zon dus dan warmt het in elk geval overdag weer wat op (of koelt het minder snel af). Je zou er eventueel voor kunnen kiezen als je toch gaat verbouwen, om leidingen voor de airco alvast te laten aanleggen, dan hoef je die pas aan te schaffen als blijkt dat als het echt heel warm of juist heel koud is de warmtepomp het niet meer trekt.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 53 min geleden

We hebben verder geen verbouwplannen, maar twijfelen of we wel of niet aan dakisolatie moeten beginnen. Mijn partner denkt dat dat nodig is om het warm genoeg te krijgen in huis als we voor een full electric warmtepomp kiezen. Maar dan moeten we van buitenaf isoleren en dat geeft weer allerlei problemen.