Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:17

fokfanaat schreef:
maar als je een paar euro pp voor avondeten niet meer kan betalen, moet je toch wel kijken hoe je dingen kan veranderen lijkt me

Je kan ook iets te duur vinden als je het wel kan betalen hoor.
Koop je wat anders en spaar je uit.

Na de oogst op een veld gaan,hebben de boeren hier niet graag.Ik heb dat ooit wel eens gedaan maar om één of andere reden voelde dat aan als stelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:31

Fitzroy schreef:
Ik dacht, dit heb ik toch al eerder gelezen van dezelfde persoon :? En ja hoor, in maart van dit jaar kwam Merlen met hetzelfde verhaal en zijn er ook allemaal tips gegeven. En lees ik nu dat je 5 ponies hebt? Ik denk echt dat je boven je stand leeft en zeker dat je dochter een bijbaan moet nemen. Daar wordt niemand slechter van.

Yep ponies eruit is stap 1 denk ik. Dochter kan wel wat werken en verder zuinig doen met boodschappen.

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:43

Iedere ouder wil het liefst de studie en de bijkomende dingen betalen voor schoolgaande kinderen betalen. Maar als het water je aan je lippen staat en je komt zelf in de armoede dan is het helemaal niet gek om je kinderen te vragen om een beetje bij te dragen aan de kosten. Zeker met de kosten van tegenwoordig.

Ik heb ook altijd gewerkt. Begon op mijn 15e met werken en ik weet niet beter dat wanneer ik iets wilde hebben ik ervoor moest werken. Ben er niet slechter op geworden

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:24

Nogmaals,de pony's eruit maakt het verschil niet.
Ik lees ook mee in het Paarden zijn duur topic en denk 'hoe en waarom dan'?
Ik moet niets laten omdat ik er heb.
Die 'luxe' heb ik.

De kippen,die gaan grotendeels weg.
Verder ga ik me aanmelden op To good to go.
Ik zocht naar tips om nog meer te besparen in de supermarkt,heb er ook enkele goede mogen ontvangen (waarvoor dank) en kom tot het besluit dat ik al aardig wat bespaar.Nog meer zit er voorlopig niet in door de forse prijsstijgingen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:26

maar zou je nog wel hoge dierenartsrekeningen kunnen betalen, mocht er iets met de ponies gebeuren?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 12:42

Merlen schreef:
Nogmaals,de pony's eruit maakt het verschil niet.
Ik lees ook mee in het Paarden zijn duur topic en denk 'hoe en waarom dan'?
Ik moet niets laten omdat ik er heb.
Die 'luxe' heb ik.

De kippen,die gaan grotendeels weg.
Verder ga ik me aanmelden op To good to go.
Ik zocht naar tips om nog meer te besparen in de supermarkt,heb er ook enkele goede mogen ontvangen (waarvoor dank) en kom tot het besluit dat ik al aardig wat bespaar.Nog meer zit er voorlopig niet in door de forse prijsstijgingen.

Hoeveel kilo vlees kun je van zo'n kip afhalen? Dan zou ik gewoon heel rot gezegd ze zelf in de vriezer stoppen als het meer oplevert

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:00

Die kippen leveren 10-20 euro op bij de verkoop, en een gebraden kip kost 7.50 in de winkel, zei ze al eerder, dus dat weegt niet op.

@merlen: ik denk dat je best eens alle inkomsten en uitgaves in een excel tegenover elkaar zet. Even kijken naar al je verzekeringen kan best wel wat doen in uitgaves (ik bespaar een 300 euro per jaar door mijn verzekeringen te herzien.)
Even kijken wat er onnodig is (mijn internet en telefoonrekening is van 95 naar 55 gegaan per maand, dit door een andere provider te nemen, televisie eruit en een gedeeld abo van netflix er bij in de plaats.)
Ook even kijken naar wat er effectief buiten gaat aan boodschappen en dergelijke.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:07

fokfanaat
Er staat geld opzij voor noodgevallen.Maar er zijn limieten aan wat ik zou willen betalen voor een dure operatie bijvoorbeeld.

purny
Bij een legkip is dat niet veel.Ik heb de hanen,geslacht,eerlijk gezegd nog nooit gewogen maar gewone legkippen worden verkocht aan 10€.
Vers gebraden kip is 7,50€ en weegt beduidend meer.

Ik heb onlangs nog 7 superdikke plofkippen gratis gekregen die blijven zitten waren in een stal.
Die gaan op wintersport dit weekend.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:12

En verder vaste bedragen pinnen en contant afrekenen. Zo zie je wat je per week over hebt en kan je niet de mist ingaan.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:21

Citaat:
Ik heb onlangs nog 7 superdikke plofkippen gratis gekregen die blijven zitten waren in een stal.

Ben ik de enige die echt totaal niet snapt wat je hier zegt? :') De kippen gaan op wintersport?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:25

In de diepvriezer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:28

Kippen op wintersport = in de diepvries.

Ik snap niet waar je probleem zit, antwoorden geef je niet echt en het lijkt erop alsof je alleen maar goedkoper boodschappen wil doen. Maar je probleem zit duidelijk ergens anders als je maar zo weinig overhoudt om boodschappen te doen.
Ik merk het trouwens niet zo zeer dat alles zo veel duurder is geworden in de winkel. Zit nog steeds rond de 70 euro voor weekboodschappen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:55

Klopt.Ik zoek tips voor nog goedkoper boodschappen te doen zodoende evenveel op de spaarrekening te zetten als pakweg een jaar geleden.
Op verzekeringen,gas,elektriciteit kan ik niet verder besparen.
Ik begrijp echt niet hoe jullie rondkomen met 50-70€ per week.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:03

Merlen schreef:
Klopt.Ik zoek tips voor nog goedkoper boodschappen te doen zodoende evenveel op de spaarrekening te zetten als pakweg een jaar geleden.

Ik denk dat je je ook moet gaan realiseren dat je niet meer zoveel kan sparen als een jaar geleden.
Het leven is nou eenmaal veel duurder geworden en het zal alleen maar meer gaan kosten.
Net zoveel sparen als een jaar geleden gaat niet meer lukken ben ik bang.

Koken voor meerdere dagen, dingen invriezen en de aanbiedingen afgaan. Kijken of er een aldi of lidl is.
Huismerken kopen ipv merken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:37

Seizoensgroentes kopen, aanbiedingen afgaan en dan genoeg inslaan en invriezen, vooral bij vlees kan dit heel aantrekkelijk zijn. Op de markt kun je koopjes vinden. Ook niet altijd, soms is de markt weer duurder als de supermarkt.
In het begin zul je misschien iets duurder uit zijn, want enkele kilo's vlees kopen is meteen flink prijzig. Maar uiteindelijk ben je wel goedkoper uit.
Zelf heb ik een kilo of 10 aan vlees in de diepvries liggen. Zijn daarom weken dat ik nauwelijks iets aan vlees hoef te kopen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:56

Houdt ook de kortingstickers in de winkel in de gaten. Ik had in NL bijv. nooit vlees voor de volle prijs. Goed verzamelen in je diepvries levert enorm veel winst op de lange termijn!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:11

Merlen schreef:
fokfanaat
Er staat geld opzij voor noodgevallen.Maar er zijn limieten aan wat ik zou willen betalen voor een dure operatie bijvoorbeeld.

purny
Bij een legkip is dat niet veel.Ik heb de hanen,geslacht,eerlijk gezegd nog nooit gewogen maar gewone legkippen worden verkocht aan 10€.
Vers gebraden kip is 7,50€ en weegt beduidend meer.

En als je toch besluit om de kippen die je nu hebt ook op wintersport te doen? Dan scheelt je dat alweer in vlees kopen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:23

Merlen schreef:

Niet iedereen is met zoveel personen thuis als jullie... Dan kan het al snel goedkoper.

En inderdaad, misschien dat er wat minder op de spaarrekening kan. Dat heet helaas inflatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:34

Zet kortingen tegenover elkaar. Ik had onlangs in Delhaize 2+2 voor tandpasta, kwam op €2,50/stuk. Diezelfde tandpasta bij Kruidvat, 2+1 en kwam op 2,10/stuk. Dat is alsnog 0,40/stuk goedkoper bij Kruidvat, ook al lijkt het misschien niet zo. Het afwasmiddel was in Delhaize dan weer goedkoper in promo dan bij Kruidvat.

Bij Lidl heb je via de app regelmatig producten in promo of zelfs gratis. je moet dat wel heel goed opvolgen, want vaak maar heel beperkt geldig of zelfs maar 1 dag. Ik had een tijdje terug een bol mozzarella gratis en zakje salade gratis. Tomaatje erbij uit eigen tuin en je hebt een super goedkope lunch of avondmaaltijd.

Soms zijn promoties nog altijd duurder dan hetzelfde niet in promotie. Vleestomaten onlangs aan -25%, maar nog altijd €1/kg duurder dan de trostomaten.

@duhelo: inkomsten uit verhuur van een woning zijn ook belastingsvrij, maar bekijk even met de bank of belastingdienst of verhuren geen invloed heeft op je woonbonus. Hou ook kadastrale inkomens etc in de gaten.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:38

Je eigen voedsel verbouwen? Grote moestuin?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:38

Ponies eruit en je wei verkopen/verhuren for the time being? Ze kostten niets zeg je, maar je moet wel af en toe hooi kopen in de winter. Als je echt structureel zo krap zit, moet je misschien toch onorthodoxe maatregelen nemen. Goedkoper huis misschien?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:44

Heb je een hoge hypotheek dan merlen? Hoeveel % van jullie netto inkomen bedraagt die?
En hoeveel spaar je nog?

Het moet toch ergens zitten? Twee verdieners en geen gekke kosten voor zover ik zie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:51

Het zijn immers ook wel je kinderen die je hiermee treft. Niet enkel jezelf en je partner, maar absoluut de rest van het gezin. Vanaf het ogenblik dat er geen eten meer op de plank kan komen of je moet er iig elke cent voor beginnen omkeren, dan moet het roer om. Verlease je pony's aan €100/maand, zoek een betalende bijrijder, verhuur een stal op doe-het-zelf basis (heb je puur inkomsten). Laat je kinderen een baantje zoeken voor hun hobbies (deels) te bekostigen, zoek eventueel een flexi job voor erbij. In België mag dat als je 4/5 werkt of fulltime en daarvan steek je de opbrengst in je zak, gaat amper belasting af.
En accepteer dat je maandelijkse spaarbedrag gewoon omlaag gaat in de huidige tijd. Er is amper een 3e snee hooi geweest dit jaar, als je moet bijkopen elke winter ga je dat sowieso voelen.

@poes: ik hoorde vanochtend op Q iemand die 11 jaar anciënniteit had in een bedrijf in de logistiek. Die had €1900 netto/maand. Ik schrok daar best van!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:28

Mijn moeder kijkt nog altijd graag het nieuws, was vanavond even bij haar op bezoek. Begreep dat het nu definitief is dat ze de minimum lonen 10% gaan verhogen, op zich een hele goede stap, maar stiekem baal ik wel een beetje. Ik ben inmiddels 5 jaar echt aan het werk, dus geen bijbaantje meer (ben 24) en heb over die jaren mezelf opgewerkt en onderhandeld van 9,74 bruto naar inmiddels 12 euro bruto pu, nu gaat het minimumloon dus bijna naar 12 euro :') Blij voor alle mensen die er nog onder zaten hoor, maar voelt wel een beetje als een stomp na, na zo hard werken en opbouwen al die jaren eindelijk een beetje boven minimum loon zitten en nu zit ik dan als nog weer op de ondergrens en krijgen alle andere het "cadeau" :+ Goede ontwikkeling, begrijp me niet verkeerd, maar voor mezelf gevoelsmatig toch een beetje flauw :Y)

Eens met Varekaj! Ik ben ook aan het kijken voor een bijrijder/leaser die financieel wat bij wil dragen aan het onderhoud van mn paard! Op die manier kan ik haar dan toch houden en heb ik zelf wat minder financiële stress. Ze word volledig verzorgd dus voor mezelf of het paard hoef ik het niet te doen, maar ze word niet slechter van wat extra aandacht en het maakt voor mij dat ze in mijn beheer kan blijven zodat ze wel de juiste basisbehoeftes krijgt en lekker paard kan zijn.
In jou geval beweer je er helemaal geen kosten aan te hebben (vind ik toch knap, alleen al ontworming en vaccineren ed voor 5 paarden elk jaar is best kostbaar, dan moet er nog niks mis gaan daarnaast, maargoed) Inderdaad een paard of meerdere te lease of bijrijder voor een vergoeding, of een pension plek aanbieden, is dan helemaal geen slecht idee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:38

Voor zover ik weet gaat de energiebelasting omlaag. Het is wel iets waar we aan hebben maar niet genoeg. De groep werkenden wordt dus wederom niet geholpen en dat vind ik heel erg jammer. Tuurlijk worden we wel geholpen maar niet waar het echte probleem ligt. Het betalen van de boodschappen.
Kennelijk weet het kabinet nog steeds niet het verschil tussen groente en fruit en zit de verlaging van de btw er nog steeds niet in.

En ik zal nu wel half bokt over mij heen krijgen dat ik het jammer vind dat bepaalde mensen wederom een cadeautje van 1300 euro krijgen plus de korting op de energiebelasting plus een verhoging van de toeslagen en de uitkeringen.
Terwijl de andere grote meerderheid van NL steeds meer moeite heeft om rond te komen zonder gekke dingen.