Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
8nnemiek schreef:Dus je hebt meer teruggeleverd dan dat je hebt verbruikt over het hele jaar? Dan is het normaal dat je het teveel aan belasting aan het eind van het jaar moet terugbetalen ja. Kun je niet gewoon dat geld opzij zetten wat je gedurende het jaar uitbetaald krijgt?
Volgens mij zijn er ook zat dynamische contracten waar je een vast voorschot betaalt. Doet ANWB dat niet ook? Maar die zijn wel wat duurder onder de streep.
Travel_me schreef:8nnemiek schreef:Dus je hebt meer teruggeleverd dan dat je hebt verbruikt over het hele jaar? Dan is het normaal dat je het teveel aan belasting aan het eind van het jaar moet terugbetalen ja. Kun je niet gewoon dat geld opzij zetten wat je gedurende het jaar uitbetaald krijgt?
Volgens mij zijn er ook zat dynamische contracten waar je een vast voorschot betaalt. Doet ANWB dat niet ook? Maar die zijn wel wat duurder onder de streep.
Dat klopt, maar geld opzij zetten is nu wel te laat ja... Begrijp dat het vast ergens heeft gestaan, maar voor mij was het in iedergeval niet duidelijk dat het zo zou zijn.
Liever wat duurder, dan achteraf voor verrassingen te staan. Ik ga bij ANWB kijken
Suzanne F. schreef:Misschien heeft ze teveel zonnepanelen laten leggen?
Dan zou ik er eerder wat afhalen zodat je genoeg hebt voor je eigen gebruik. Andere verkopen.
verootjoo schreef:Waarom lever je zoveel meer terug dan wat je hebt verbruikt? Dat is toch bij geen enkele leverancier handig
8nnemiek schreef:We hebben dit jaar eigenlijk nauwelijks negatieve prijzen gehad volgens mij. Zelfs heel weinig excl btw.
Maar het scheelt dat veel omvormers automatisch uit springen als dat nodig zou zijn.
8nnemiek schreef:Maar die 1300 uur is dan natuurlijk ook inclusief de uren dat de prijs 0,1 cent in de min staat.. een of twee cent in de min, daar merk je gelukkig niks van tenzij je echt een zonnepark in je tuin hebt liggen bij wijze van spreken![]()
Ik kom zelf trouwens bij 474 uur uit als ik Google: https://www.pv-magazine.com/2025/09/01/ ... hatgpt.com
Ik kan me in ieder geval weinig dagen herinneren waarop de prijs echt onder de 14 cent lag.. en daar let ik altijd op omdat we de auto dan zo heerlijk goedkoop kunnen laden![]()
Tancreda, ik zou in jouw geval zeker eens kijken naar een dynamisch contract. Daar heb je geen gedoe met terugleverkosten, en krijg je gewoon betaald voor je te veel teruggeleverde stroom. Heb je wel de mogelijkheid om je energieverbruik wat te sturen naar goedkopere momenten, bijvoorbeeld de wasmachine en vaatwasser overdag of 's nachts laten draaien? Dat kan wel veel schelen bij dynamische energie. Als je al je stroom 's avonds om 7 uur gebruikt dan wordt het al gauw duurder.
Verder hebben zonnepanelen echt vooral voordelen. Het kan echt flink schelen op je energierekening.
Hoe werkt dat bij huurhuizen? Blijf je daar altijd een vast bedrag voor betalen, of alleen tot ze zijn afbetaald, of hoe wordt dat geregeld?