JudithO schreef:Ik kom uit een gezin van 5, ben de tweede in de rij. Wij kregen 100,- zakgeld per 3 maanden, daarvan moesten ook cadeaus en kleding gekocht worden. Wilde je meer, dan moest je maar gaan werken. Ik begon met een folderwijk, ben toen vakkenvuller geworden en heb daarna de ochtendkrant gedaan, in de vakanties standaard een dubbele. Vanaf mijn 18e betaalde ik kostgeld.
Studies heb ik altijd alles zelf voor betaald. Logisch, want dat x5 is echt een idioot bedrag. Met werken naast de studie en in de vakanties heb ik het er toch goed vanaf gebracht zonder al te hoge lening, want die had ik natuurlijk ook wel. Maar als je eenmaal na de studie voltijd aan het werk gaat en in het begin gelijk goed spaart voor diezelfde lening, dan is dit zo afbetaald.
Ik snap eerlijk niet waarom kinderen niet zelf bijdragen aan dingen zoals een studie. Het grootste deel van de mensheid is dan volwassen, dus prima tijd om de eigen boontjes te leren doppen. En nee ik had het niet ruim als student. Ik ging niet uit, ging alleen met mijn ouders op vakantie en niet ver weg, en leefde alleen op basis producten. Voor het beeld, kaas was al te duur. Dat is pittig, maar je leert er enorm veel van en wordt erg handig met geld.
Nou ik begrijp haar wel dat ze de studie voor de kinderen betaald. Hebben mijn ouders ook voor ons gedaan.
Ik vind ook ergens wel dat je daar als ouder aan moet bijdragen. Als je dat geld niet hebt, moet je niet aan kinderen beginnen (zeker niet aan 5!). Je kan vanaf de geboorte elke maand geld apart zetten tot ze gaan studeren toch?

En natuurlijk kan er altijd genoeg tussenkomen waardoor je potjes leegraken, maar in de essentie vind ik wel dat je als ouder ervoor moet zorgen dat je kinderen goede kansen krijgt in de maatschappij, en een studie is daar wel onderdeel van.