Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:22

JudithO schreef:
Ik kom uit een gezin van 5, ben de tweede in de rij. Wij kregen 100,- zakgeld per 3 maanden, daarvan moesten ook cadeaus en kleding gekocht worden. Wilde je meer, dan moest je maar gaan werken. Ik begon met een folderwijk, ben toen vakkenvuller geworden en heb daarna de ochtendkrant gedaan, in de vakanties standaard een dubbele. Vanaf mijn 18e betaalde ik kostgeld.
Studies heb ik altijd alles zelf voor betaald. Logisch, want dat x5 is echt een idioot bedrag. Met werken naast de studie en in de vakanties heb ik het er toch goed vanaf gebracht zonder al te hoge lening, want die had ik natuurlijk ook wel. Maar als je eenmaal na de studie voltijd aan het werk gaat en in het begin gelijk goed spaart voor diezelfde lening, dan is dit zo afbetaald.

Ik snap eerlijk niet waarom kinderen niet zelf bijdragen aan dingen zoals een studie. Het grootste deel van de mensheid is dan volwassen, dus prima tijd om de eigen boontjes te leren doppen. En nee ik had het niet ruim als student. Ik ging niet uit, ging alleen met mijn ouders op vakantie en niet ver weg, en leefde alleen op basis producten. Voor het beeld, kaas was al te duur. Dat is pittig, maar je leert er enorm veel van en wordt erg handig met geld.

Nou ik begrijp haar wel dat ze de studie voor de kinderen betaald. Hebben mijn ouders ook voor ons gedaan.

Ik vind ook ergens wel dat je daar als ouder aan moet bijdragen. Als je dat geld niet hebt, moet je niet aan kinderen beginnen (zeker niet aan 5!). Je kan vanaf de geboorte elke maand geld apart zetten tot ze gaan studeren toch? ;)

En natuurlijk kan er altijd genoeg tussenkomen waardoor je potjes leegraken, maar in de essentie vind ik wel dat je als ouder ervoor moet zorgen dat je kinderen goede kansen krijgt in de maatschappij, en een studie is daar wel onderdeel van.

JudithO

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:24

Klopt, dat kan. Maar er kunnen ook dingen gebeuren in dat leven waardoor er van die spaarpot maar weinig overblijft. Waar al niet veel in zat.

Wij hebben prima kansen in de maatschappij. Mijn broer en ik beide een master op zak, 2 zussen hbo en de laatste is nog bezig met haar hbo.
Wij zijn er echt niet slechter van geworden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:37

JudithO schreef:
Klopt, dat kan. Maar er kunnen ook dingen gebeuren in dat leven waardoor er van die spaarpot maar weinig overblijft. Waar al niet veel in zat.

Lees mijn laatste zin nog eens ;)

JudithO schreef:
Wij hebben prima kansen in de maatschappij. Mijn broer en ik beide een master op zak, 2 zussen hbo en de laatste is nog bezig met haar hbo.
Wij zijn er echt niet slechter van geworden.

Hebben jullie geluk gehad. Ik ook trouwens, want ik viel in het oude stelsel. Mijn studieschuld loopt niet op door rente's, maar dat is tegenwoordig wel even iets anders.

Ik las laatst nog iets over het terugbetalen van een studieschuld. Over een schuld van 40.000 euro bouw je per jaar meer rente op dan dat je kunt aflossen, gebaseerd op een jaarlijks inkomen van 40.000.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:37

studie betalen ok, maar als je ouders geen eten meer kunnen betalen lijkt het me heel logisch dat grote kinderen meebetalen en niet gepamperd worden /

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:39

fokfanaat schreef:
studie betalen ok, maar als je ouders geen eten meer kunnen betalen lijkt het me heel logisch dat grote kinderen meebetalen en niet gepamperd worden /

Absoluut. En als dat in geld niet kan, dan kan dat wel in klusjes en helpen in het huishouden :)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:17

Los van of je alles zou kunnen betalen voor je kind vind ik het een taak als ouder om je kind financiën bij te brengen... En daar is een bijbaantje en zelf moeten betalen voor bepaalde dingen in mijn ogen echt onderdeel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:36

Ik heb als 16-jarige 3 jaar een bijbaantje gehad in een kledingzaak. Verdiende €5/u netto toen in de tijd. Daarvan betaalde ik uitgaan, broodje onder schooltijd, deels eigen kleding, tijdschriften, mijn lessen op de manege etc.

Ik ben nooit een goede spaarder geweest, net omdat ik best veel kreeg, op voorwaarde dat het niet te buitensporig was en ik geduld had tot het kon. Studies, op kot, rijbewijs, eerste autootje, allemaal betaald van huis uit. Ik heb toen nooit beseft hoeveel geld ik mijn ouders heb gekost en hoe zwaar dat moet geweest zijn voor mijn ouders als alleenstaande (gescheiden). Pas toen ik voltijds ging werken vroeg hij een bijdrage en dan ook letterlijk "zou je het erg vinden om maandelijks X te willen bijdragen, want het wordt wat krap anders". Ik woonde bij hem, had toen met mama geen contact meer.

Gevolg: papa overleed geheel onverwacht toen ik 23 was, ik ben in dat huurhuis gebleven. Amper gespaard, amper benul van papierwerk en dat heeft me véél geld gekost en zwarte sneeuw laten zien.

Kon ik het overdoen, ik zou net als poes en de anderen wél keihard gaan werken als student, wel een bijdrage afgeven en veel minder geld door ramen en deuren buiten gooien. Goddank is het goed gekomen en heb ik door een goede investering nu een leuke spaarboek.

Dus nee, dat je je kinderen iets wil meegeven is niet verkeerd. Maar als je een auto schenkt, laat ze gewoon zelf alle andere kosten maar betalen. Willen ze een dure opleiding doen, betaal dan de basis maar laat ze zelf meesparen voor de rest van de werkmaterialen. Laat ze een bijbaantje zoeken waarvan ze misschien 10% afgeven. Gebruik je dat voor onkosten, prima. Zet je dat in hun plaats op een aparte spaarrekening, ook goed.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:44

Het laten werken van een jongere hoort gewoon bij de ontwikkeling van een kind tot volwassene.
Het leren omgaan met geld, de waarde ervan voelen, weten wat werken is en wat je moet doen om een bepaald bedrag in handen te krijgen en weten wat je ervoor moet doen om een bepaald product of “gezelligheid’ te kunnen kopen.

Ik ben van huis uit extreem verwend. Ouders hebben al mijn studies, verzekeringen, kamers etc betaald tot ik op mijn 27 3 studies af had en uit huis ging. Zolang ik thuis woonde kreeg ik nog zakgeld.

Maar er stond wel veel tegenover. Moest op mijn 15e gewoon gaan werken, op mijn 18e krijg ik de volmacht over mijn spaarrekening en deze ik meteen weer over moeten dragen aan mijn ouders.
Van het loon wat ik verdiende moest ik direct met mijn vader 50% overmaken naar mijn spaarrekening.
Mijn ouders hadden een bedrijf, was het er druk, dan moest je komen helpen (werd overigens keurig betaald, dat wilde ze perse)

Ik maakte echt enorm veel uren in de horeca (10 jaar bij hetzelfde bedrijf) en op een handelsstal en ik vond het super leuk om te gaan werken. Heb er veel vrienden aan overgehouden.
Man wat was ik altijd blij als mijn loon binnen kwam!

Ik heb nu zelf een tweeling van 11 en die balen dat ze nog niets mogen haha. Volgend jaar gaan ze naar de middelbare school en ga dit jaar eens een beetje onderzoeken of ze ergens een paar uurtjes per week wat kunnen doen als ze perse willen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:11

Ik heb even extra gedachtes nodig. Niet helemaal in het kader van besparen, maar toch een beetje.

Ik heb zelf een koopwoning dat ik zelfstandig betaal. Mijn vriend woont sinds kort bij me in en neemt de boodschappen en uitjes voor zijn rekening.

Ik heb drie paarden, die op gehuurde weides staan (2 aparte stukken, wel naast elkaar).
Vriend zou graag iets samen kopen waar de paarden aan huis staan, ik vind dat, gezien de hoge prijzen, nog iets te vroeg. (alsook wil ik nog de stress niet om mijn huis te verkopen en ander te kopen etc.)

Nu gaat de woning waar een van mijn weides ligt in de verhuur. Hele mooie ruime gezinswoning, drie slaapkamers. Mottige keuken weliswaar, maar oke, dat valt wel wat te fiksen.

Goed, ik wijk uit. We kwamen met het hersenspinsel om samen die woning te huren, dan zouden er enkele issues opgelost zijn. (nu hebben we maar een slaapkamer, dus geen ruimte voor zijn dochter. Ik raak dan zeker mijn weide niet kwijt, en we hebben een jaar of twee "tijd" om te beslissen of we samen kopen of niet.)
Maar, het is natuurlijk een stuk extra huurgeld, om dat te compenseren zou ik mijn woning moeten verhuren en een beetje bijleggen. Voordelen zouden wel zijn dat we de paarden aan huis hebben, dat ik comfortabeler van thuis kan werken en de paarden tussendoor kan doen. Simpeler ivm hond (die kan niet alleen thuis zijn en gaat nu altijd mee in de auto, als de paarden thuis staan kan ze wel lekker in de tuin blijven terwijl ik bezig ben, etc.

Maar er moeten dus wel wat investeringen gebeuren (winterplaats voor de paarden, betere omheining van de tuin, keukenapparatuur, etc.

Wat vinden jullie van deze optie?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:14

Ik dacht, dit heb ik toch al eerder gelezen van dezelfde persoon :? En ja hoor, in maart van dit jaar kwam Merlen met hetzelfde verhaal en zijn er ook allemaal tips gegeven. En lees ik nu dat je 5 ponies hebt? Ik denk echt dat je boven je stand leeft en zeker dat je dochter een bijbaan moet nemen. Daar wordt niemand slechter van.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:20

Duhelo, lijkt mij een goede tussenstap. Zorg wel dat je je woning verhuurd, zeker in het begin, met een tijdelijk verhuur contract, ze mogen nu maximaal 2 jaar, en zorg dat je dan ook op tijd opzegt.

Als je dat niet doet en je hebt een onbepaalde tijd huurcontract getekend, zou je alsnog niet terug kunnen naar je oude woning.

Is er een optie om in het contract van de woning die jullie zelf willen gaan huren, een eerste keus op te laten nemen dat jullie het zouden kunnen kopen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:24

Mag je je eigen huis verhuren van de hypotheek verstrekker? Dat mag volgens mij ook niet altijd. Ik zou dat eerst nagaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:27

Prairy schreef:
Duhelo, lijkt mij een goede tussenstap. Zorg wel dat je je woning verhuurd, zeker in het begin, met een tijdelijk verhuur contract, ze mogen nu maximaal 2 jaar, en zorg dat je dan ook op tijd opzegt.

Als je dat niet doet en je hebt een onbepaalde tijd huurcontract getekend, zou je alsnog niet terug kunnen naar je oude woning.

Is er een optie om in het contract van de woning die jullie zelf willen gaan huren, een eerste keus op te laten nemen dat jullie het zouden kunnen kopen?

Dat zouden we idd willen bespreken.
Huurkoop willen ze sowieso niet doen, maar idealiter zouden we nu kunnen afspreken dat we het X aantal jaar huren en het daarna kunnen kopen voor een bepaalde prijs. (Maar ik vrees dat ze daarin mee zullen willen gaan.) Als wij afhaken houden ze het huurgeld, als zij afhaken krijgen we mss een schadevergoeding. Dan zou het risico helemaal meevallen voor ons en is het niet "weggegooid". (Maar oke, het verschil is een 200-300 euro, maar ik kan wel het huidige weidegeld van mijn paarden dan laten vallen en ev mijn klein stukje weide opzeggen. dus globaal gezien zou het niet zoveel gaan schelen.)

Ik zie vooral op tegen de verhuis, en als we het niet kunnen kopen om dan binnen zoveel jaar nog eens te moeten verhuizen.
Anderzijds zouden we dan wel kunnen opteren dat vriend gewoon ook een huis koopt en verhuurt, ik het mijne hou, en we dit gaan huren.

Ik heb net nieuwe ramen geplaatst in mijn huidige woning, dus dat vind ik gevoelsmatig ook zonde om nu te gaan verhuizen. :+

Maargoed, misschien moet ik daar niet zoveel waarde aan gaan hechten XD.

Fitzroy schreef:
Mag je je eigen huis verhuren van de hypotheek verstrekker? Dat mag volgens mij ook niet altijd. Ik zou dat eerst nagaan.

Ik denk niet dat daar in België beperkingen op zitten, maar dat ga ik inderdaad navragen nu :+

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:36

5 pony's :wow: Nee dan valt er nog wel het een en ander te besparen op een luxe leefpatroon ja.
Ik heb trouwens ook altijd gewoon gewerkt, toen ik 13 was frontriemen gaan maken en verkopen in bekende kringen en via via, op beurzen e.d. Op mn 15e of 16e krantenwijk gelopen, en op mn 17e begonnen met mn eerste echte baantje 24u in de week bij de hema voor 3,42 bruto per uur, ik weet het nog precies. Geen vetpot, maar wel een bijdrage.
Ik hoefde van mn moeder nooit kostgeld oid te betalen, mits ik mn geld niet verkwanste maar spaarde voor de toekomst.
Mijn eerste studie heeft zij betaald, maar wel met stok achter de deur dat als ik geen diploma zou halen ik het terug moest betalen. Dingen als het gross aan kleding, telefoon, leuke dingen altijd zelf moeten betalen, al hadden mn ouders het breed genoeg hoor, maar terecht, zo leer je prioriteiten stellen, wat heb ik wel en niet nodig en weet je dat niet alles aan komt waaien. We hebben het altijd best luxe gehad, maar er is mij wel geleerd met geld om te gaan, iets waar ik nu heel blij mee ben, want inmiddels heb ik het niet zo breed meer.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:19

Merlen schreef:
Heel jammer dat er hier wordt gezegd dat ik aan het klagen ben,geen actie onderneem en niks met tips doe.
Sinds jong af aan ga ik zuinig om met geld,nooit geen dure kleding gekocht,mijn auto's zijn altijd +20 jaar oud geweest,nooit op vakantie,...
Ik kon het me wel veroorloven maar vond ik zonde van het geld.
20 jaar geleden was je winkelkar helemaal vol voor 50€.Nu is de bodem van de kar nog niet eens half gevuld voor 40.
Geen auto meer is geen optie.
Ik werk voltijds.Ja,ik heb pony's maar eigen weides en hooi,bekap ze zelf.Pony's kosten me zo goed als niets.
Kippen voor de eieren en vlees.Daar gaan er een deel van weg omdat het niet rendabel meer is met de hoge graanprijs.
Verwarming en elektriciteit heb ik op bespaard en betaal nu minder in tegenstelling tot anderen die hun prijs fors de hoogte in zien gaan.
Op dit moment is het probleem puur de stijging van de voedselprijzen en brandstof.
Ik wilde enkel even m'n hart luchten
i.p.v. aannames te lezen die niet kloppen.

Ik quote mezelf even omdat jullie vinden dat ik boven mijn stand leef.

Sinds toen zijn de voedselprijzen nog meer gestegen.
Een voorbeeldje:van de week had ik savooistamppot gemaakt uit eigen tuin.Had zin in een stukje spek erbij.Is dat sinds de laatste keer met 5€ de kilo gestegen.

De pony's kostten me praktisch niets.Ik moet geen weides of stalling huren zoals zovelen hier op Bokt.Produceer 90% van hun hooi zelf en in de winter koop ik af en toe wat baaltjes bij aan 2,20€ per stuk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:20

hoeveel spek gebruik je en wat betaal je per kilo?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:20

Merlen schreef:
Wat is er mis met aan je uit huis gaande kinderen iets te geven?
Ik heb destijds ook de wagen van mijn ouders gekregen.
Wagen is trouwens 20 jaar oud en dus niet interessant om te verkopen.Kan ik er beter m'n kind er een plezier mee doen om ervaring mee op te doen.
Terwijl kan ze sparen voor een jongere.

Er is helemaal niks mis mee om iets mee te geven. Maar dochter rijd met je wagen, dan kan zij de taks en verzekering toch betalen?
Heb je toch wat ademruimte.

Ik ga je tegen spreken over het feit van interim.
Bij ons was het vroeger 3 maanden interim en dan vast contract.
Nu omdat ze mensen zoeken is dit veranderd en krijgt iedereen een vast contract.
Tijden zijn daarin redelijk veranderd.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:31

Ik heb niet het gevoel dat we nog iets kunnen aandragen wat gaat werken. Alles wat gevraagd of voorgesteld wordt doen ze naar eigen zeggen al perfect, kan niet of willen ze niet. Dat is natuurlijk prima, maar dan moeten ze de krapte waarin ze zitten wellicht accepteren :).

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:42

Dochter betaald alles van verzekering en taks.Ik heb toch niet gezegd dat ik dit betaal.
Vriend had toen inkopen gedaan en zei thuis dat de prijs gestegen was van 9.95€ naar 14,95€ de kilo.Als ik erbij was geweest,had ik worst genomen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:45

ik vind 10,- per kilo juist heel erg goedkoop, 15,- ook

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:52

Ja,dan leef ik wat dat betreft toch niet boven mijn stand als ik dit te veel vind.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:58

maar als je een paar euro pp voor avondeten niet meer kan betalen, moet je toch wel kijken hoe je dingen kan veranderen lijkt me

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:00

Nog een bespaar tip: zeumeren :D
Hier in Limburg heel gebruikelijk, maar in de rest van Nederland volgens mij minder bekend. We gingen vroeger met mijn moeder al 'aardappelen zeumeren'. Zij met de fiets, ik en mijn zusje rapen maar totdat de fietstassen zo vol zaten dat mijn moeder met het zweet op haar voorhoofd thuis aan kwam :')
Na de oogst raap je dan de aardappelen/uien/prei/bonen/wortelen van het veld die zijn blijven liggen. Vooral bij de aardappelen zijn de boeren daar meestal blij mee, want die kiemen dan niet meer het jaar erna, dus scheelt een hoop ongewenste planten op het veld.
Hier in Limburg zijn de boeren dat gewend en kun je zonder problemen het veld op, in regio's waar het niet zo bekend is zou ik eventueel even aan de boer vragen of het mag.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:03

Jaah Annemiek, dat ken ik ook nog wel... :D

Maar tegenwoordig zijn mensen dat niet meer gewoon.
En of dat in Belgie gebruikelijk is, denk het eerder niet?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 11:06

Volgens mij is dit hier idd niet zo gebruikelijk