Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:47

Leuk om alles weer in bloei te zien hier :D

Hier niet handig bezig geweest, vorige week naar het TC geweest en o.a. een flinka Yucca meegenomen. Vanwege best wel wat vliegjes ook nieuwe potgrond en hydrokorrels (plus nog wat planten en potten).

Yucca in een grote nieuwe pot gezet (plant is denk ik 1/1.10 meter, onderin hydrokorrels en nu een kleine week later staat de plant er toch iets minder bij. Geen vlekjes, maar meer hangend blad. Dus toch net een flinke plens water gegeven met wat voeding. En nu lees ik dat hydrokorrels dus niet verstandig is bij deze plant en je de grond eigenlijk moeten laten opdrogen/weinig water.

Flink zitten voelen in de pot, en de grond voelt op zich niet heel vochtig aan. Was daarvoor erg droog. Moet ik me nu zorgen maken? Was vanwege het formaat best een dure plant :P

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:08

Ik heb alles in hydrokorrels staan qua grote planten. En bovenop dan ook nog. Kleine niet. Die blijven meestal in eigen kweekpot en dan sierpot

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:30

Ik meld me ook graag in dit topic.
Ik ben nog flink aan het oefenen met planten verzorging, maar vind het wel erg leuk in huis staan!

Vorige maand heb ik een kneusjesbox gekocht en dat was een succes!

Afbeelding

Ook heb ik de app PictureThis gedownload, met per plant de verzorging.
Door deze app al m’n planten (nu circa 35 stuks) een nieuwe goede plek gegeven in huis (obv geen/half/volle zon) en ze doen het allemaal echt beter :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:14

Zo, 40 pagina's eens bijgelezen. Ik was jullie een beetje uit het oog verloren.

Leuk al die nieuwe groei en plantjes!

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:16

Ailill schreef:
Leuk om alles weer in bloei te zien hier :D

Hier niet handig bezig geweest, vorige week naar het TC geweest en o.a. een flinka Yucca meegenomen. Vanwege best wel wat vliegjes ook nieuwe potgrond en hydrokorrels (plus nog wat planten en potten).

Yucca in een grote nieuwe pot gezet (plant is denk ik 1/1.10 meter, onderin hydrokorrels en nu een kleine week later staat de plant er toch iets minder bij. Geen vlekjes, maar meer hangend blad. Dus toch net een flinke plens water gegeven met wat voeding. En nu lees ik dat hydrokorrels dus niet verstandig is bij deze plant en je de grond eigenlijk moeten laten opdrogen/weinig water.

Flink zitten voelen in de pot, en de grond voelt op zich niet heel vochtig aan. Was daarvoor erg droog. Moet ik me nu zorgen maken? Was vanwege het formaat best een dure plant :P

Mijn Yucca heeft ook korrels onderin, afgelopen winter dacht ik dat het einde verhaal was. Maar na een flinke rui doet die het weer.

Zijn de bladen slap en hangend of nog wel stevig?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 17:29

Ik ben vandaag bij het tuincentrum geweest en kon me niet inhouden om iets mee te nemen

Deze philodendron met 40% korting Afbeelding

4 mini's
Afbeelding

En deze twee nog
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook nog een zak spagnum gehaald dus dan ga ik proberen om daar wat op te stekken

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:49

Mooie aanwinsten @Amber_anne!

Hier gaan de plantjes best aardig.

De Caladiums worden wakker...

Afbeelding

De Madagascar Jewels groeien lekker door...

Afbeelding

Bob de amphioxus is goed aangeslagen en heeft al 3 nieuwe blaadjes <3

Afbeelding

En baby aardappel Stephania erecta heeft eindelijk een groeipunt *\o/*

Afbeelding

Maxi aardappel Stephania cepharanta var. Hayata is gigantisch, die groeit alweer een paar maanden. Ook even een foto van maken deze week :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:51

Caladium ziet er goed uit, die van mij doen helemaal niks. Staan al een aantal maanden in de aarde

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:48

Ooh krijgen we dan weer regelmatig aardappel-updates? *\o/* Vorig seizoen waren je aardappels ook zo leuk om te zien groeien :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 00:25

Amber_anne schreef:
Caladium ziet er goed uit, die van mij doen helemaal niks. Staan al een aantal maanden in de aarde

Hier ook nog niet allemaal hoor, van de 7 potten zijn er nog maar 2 weer boven water. Genoeg licht en regelmatig wat water en dan hoop ik toch dat de rest het ook weer gaat doen.

Vandaag nog wel weer een baby Caladium meegenomen. Er stond 4,50 op de sticker (eigenlijk heel veel te duur, maar nouja...) maar de knul achter de kassa kreeg hem niet gescand. Uiteindelijk heeft hij de code ingevoerd voor een miniplantje à 1,75. Gelukje <3

Afbeelding

Eelmo schreef:
Ooh krijgen we dan weer regelmatig aardappel-updates? *\o/* Vorig seizoen waren je aardappels ook zo leuk om te zien groeien :D

Foto's maak ik sowieso, ik zal ze hier wel weer delen :j

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:08

Hoi, hebben jullie dit probleem ook? :')

Ik heb voor mijn ramen hele mooie hangplanten, echter als het raampje openstaat (klein klapraampje) komen er telkens bijen binnen vliegen die denken dat ze wat nectar kunnen halen bij die planten :')

Ik moest vandaag al 2 bijen wegvangen. Ik weet ook dat het beschermde beesten zijn, dus ze mogen ook niet hier doodgaan. Tja..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:10

Ik heb horren voor alle ramen...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:46

Ik heb nooit bijen in huis, zit er geen nest?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:50

MarcoBorsato schreef:
Ik heb horren voor alle ramen...

Ik ook (voor de ramen die we opendoen)! :D

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:12

Mag ik hier advies vragen aan de mensen met groene vingers?
Om en of andere reden gaat dit soort plant áltijd dood bij mij (zoals je alweer ziet aan sommige blaadjes). Wat doe ik fout?
Hij staat in vensterbank met veel zon en krijgt weinig water.

Afbeelding

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:43

Hoi!
Ik heb even een vraag. Meerdere van mijn planten hebben witte stipjes rond hun nerven en lijken ook achteruit te gaan. Hiervoor waren alle planten in goede gezondheid.
Na googlen dacht ik dat het luis was en heb ik meerdere keren met een mengsel van spiritus en groene zeep gespoten. Ik zie echter geen vermindering in de witte stipjes. Weten jullie wat het is en wat ik er aan kan doen? Begin een beetje bang te worden voor mijn planten -O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:55

Ik ben bang dat het trips is en dat is heel lastig te bestrijden, omdat ze zich onder andere verspreiden door de lucht... Het beste werkt nog aaltjes heb ik het idee, die eten de larven in de aarde op, al heb ik dat zelf nooit geprobeerd. Ik heb destijds wel sprays en mengseltjes e.d. geprobeerd maar uiteindelijk al mijn tripsplanten weggegooid.. -O-

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:35

Dat lijkt mij ook trips helaas
Je kan aaltjes en roofwantsen gebruiken om het natuurlijk te bestrijden. Als je daar op googeld vind je het wel

Ik kwam er vandaag achter dat mijn biefstuk plant dopluis heeft. Heb ze er handmatig afgehaald en apart gezet. Hopelijk heeft het zich nog niet verspreid. Ik heb meer dan 100 planten staan

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:33

Dispar_Vulgo schreef:
Mag ik hier advies vragen aan de mensen met groene vingers?
Om en of andere reden gaat dit soort plant áltijd dood bij mij (zoals je alweer ziet aan sommige blaadjes). Wat doe ik fout?
Hij staat in vensterbank met veel zon en krijgt weinig water.

[ [url=m/V2Z1SA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien toch nog iets minder water? En staat er geen laagje onderin de pot?

Hebben jullie pannenkoekplanten ook zulke mooie nerven?
Afbeelding
Die van mij staat bij het raam en doet het daar super goed :)

Oh, en trouwens nog een update over de rouwvliegjes-plakkers.. ze werken hier goed :')
Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:06

Ik heb gisteren 40 liter aaltjes gemaakt en aan mijn planten gegeven (rouwvliegjes). Het huis stond op z'n kop :+

Die plant met trips moet direct in quarantaine en elke dag de bladeren afspoelen en insprayen met iets tegen trips. Zo ben ik er vanaf gekomen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:18

IsaCalixa schreef:
Misschien toch nog iets minder water? En staat er geen laagje onderin de pot?

Hebben jullie pannenkoekplanten ook zulke mooie nerven?
[ [url=m/wsS2EZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die van mij staat bij het raam en doet het daar super goed :)

Pot en grond voelt droog. Maar ik ga er extra op letten om nog minder water te geven.

Afbeelding

M’n pannenkoek gaat ook echt top! Hier staat ie ook in de vensterbank (tenzij volle zon hele dag). Afgelopen maand echt hard gegroeid, de blaadjes zijn veel groter geworden en er komen ook veel meer nieuwe blaadjes.
Echt super leuk!
Mijne heeft trouwens wittige stipjes aan de randen van de blaadjes. Dat komt schijnbaar door de kalk in het water

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:49

Ah nee, ik hoop niet dat het trips is :(
Maakt trips ook honingdauw aan? Want er zit honingdauw op al die bladeren

Bedankt voor het antwoorden in ieder geval!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:50

Wat is honingdauw?

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:08

_Karlijn schreef:
Wat is honingdauw?

Nectardruppels die luizen achterlaten, zien er uit als plakkerige druppels viezigheid.

Ik heb even heel google afgezocht (eerder ook al gedaan) en ben er toch bijna zeker van dat het toch geen trips is. Ik heb geen een van de witte stipjes zien bewegen tot nu toe, ze zitten alleen aan de onderkant van het blad en ze lijken er ook niet op, op alle varianten die ik heb kunnen vinden. Dit zijn echt spierwitte vlekjes en ook een stuk kleiner dan trips. Daarnaast heb ik ook geen grijze plekken op mijn planten.

Maar wat het wel is? Geen idee :’)

Ik ga ze denk ik allemaal handmatig weghalen met een vochtig doekje en daarna 2x per dag door blijven spuiten met mijn spiritus-groene zeep mengsel en kijken wat dat doet.
Als het weer terug komt, ga ik aaltjes kopen!

Bedankt voor het meedenken en I’ll keep u updated!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:53

Ik heb dat ook gehad op een palm. Nooit achter gekomen wat het precies was maar zag er hetzelfde uit als bij jou! Plant ging wel naar z'n mallemoer ;(