[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:28

Het is in de binnenstad van [woonplaats] :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:38

Blinnii schreef:
Gaaf project Elke86! Alleen een onmogelijk grote zolder.. 8000+ m2. :P Neem aan dat dat een foutje is?

Wij gaan morgen nog bij een groot huis kijken, maar denk niet dat we daar uiteindelijk iets mee gaan doen.

Vraagje over biedingen:
Hoe heeft iedereen dat aangepakt? Netjes begonnen op 90% van de vraagprijs (dus ong.10% eraf) of juist heel anders? Wij twijfelen over een huis, maar vinden dat 90% van de vraagprijs al aan de hoge kant is qua waarde.. Nu rijst bij ons de vraag dus waar we eventueel goed aan doen :)

Wij hebben gewoon wat geboden. Met een beetje inschatten wat we het waard vonden.
Het is fijn als je weet waar je ongeveer uit wil komen.
Als je op 90% uit wil komen is het niet handig om 90% tebieden, maar een stuk minder ;)

Welk huis wil je op gaan bieden O:)

Ons huis stond voor 279
wij hebben 240 geboden 14 % minder dus
Wij zijn uitgekomen op -6%

Wij betalen nu minder voor het huis dan waarvoor zij het 10 jaar geleden hebben gekocht. Daarnaast was het huis al niet heel hoog in prijs vergeleken met huizen in de buurt.
Het is vooral belangrijk wat JIJ vind dat het huis waard is :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:54

Elke86 schreef:
Ik meld me hier ook, want een half jaar geleden zijn wij (na een korte zoektocht-stop) terug beginnen rondkijken voor een koophuis. Momenteel gaat onze interesse uit naar dit huis:
http://www.immoweb.be/nl/Buy.Estate.cfm ... ry&xpage=1
Wij zoeken een totaal renovatieproject dus de huizen die we bezoeken...tja daar moet je even kunnen doorkijken :D

Gaaf huis! Is echt wel iets heel moois van te maken!! :oo :D

WiancaR ziet er goed uit zo op de tekening! Wanneer beginnen ze met bouwen of zijn ze al begonnen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:59

_Marinke_: Ja eh, zou in september opgeleverd worden :+ Waarschijnlijk wordt het nu eind dit jaar. Bouw is al wel bezig vanaf mei geloof ik.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:00

Spannend Wianca! Hebben jullie nu een huurwoning?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:03

Oh dat is wel jammer, maar je bent niet de eerste die langer moet wachten op de oplevering. :=
Maar wel spannend! Jullie kunnen zeker niet meer wachten? :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:06

Ik ben nu bezig met het kopen en de oplevering staat op maart.

Ik heb trouwens de aangifte van de belasting 2013 nodig, dus ik belde en als je het niet meer op je computer hebt duurt het 10 weken om het op te sturen! |(

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:55

Blinnii schreef:
Gaaf project Elke86! Alleen een onmogelijk grote zolder.. 8000+ m2. :P Neem aan dat dat een foutje is?

Wij gaan morgen nog bij een groot huis kijken, maar denk niet dat we daar uiteindelijk iets mee gaan doen.

Vraagje over biedingen:
Hoe heeft iedereen dat aangepakt? Netjes begonnen op 90% van de vraagprijs (dus ong.10% eraf) of juist heel anders? Wij twijfelen over een huis, maar vinden dat 90% van de vraagprijs al aan de hoge kant is qua waarde.. Nu rijst bij ons de vraag dus waar we eventueel goed aan doen :)

Waar wil je naar toe qua bedrag? Als dat 90% van de vraagprijs is ga je natuurlijk wat lager... Vraagprijs en openingsbod zegt in die zin ook niet zoveel.

Hier zijn t weer spannende tijden, vandaag een openingsbod uitgebracht op een appartement :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:13

Blinnii schreef:
Spannend [paard]! Hebben jullie nu een huurwoning?

We wonen nu allebei nog bij onze ouders.

_Marinke_ schreef:
Oh dat is wel jammer, maar je bent niet de eerste die langer moet wachten op de oplevering. :=
Maar wel spannend! Jullie kunnen zeker niet meer wachten? :D

Nee, duurt zo lang haha. Maar sowieso verwacht ik niet dat wij er voor februari in zitten. Mijn vriend is vrij ernstig ziek en daarom hebben wij er geen haast mee. Naja, het liefst ga ik er morgen in maar we hebben samen afgesproken dat we het rustig aan gaan doen.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:24

Blinnii schreef:

Vraagje over biedingen:

Hey hey,

Bij ons was het een beetje raar. Het huis was zeer gewild (stond 's ochtends te koop, half uur later hebben wij gebeld en wij waren ook de kopers uiteindelijk) en dus hadden ze besloten dat de twee eerste bezichtigingen mochten bieden.

Wij wisten niet wat de anderen gingen bieden maar dus wel dat het huis zéér gewild was en ook dat WIJ het heel graag wilden.
We hebben een bod gedaan van 5,4% onder de vraagprijs en hebben het gekocht voor 3,6% onder de vraagprijs.

Voor ons een goede deal want het huis is het (ons) waard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:35

Afhankelijk van de lokale markt kun je tegenwoordig prima 20% onder de vraagprijs bieden. Vroeger was 10% redelijk normaal, maar je kunt nu in de meeste buurten best lager gaan zitten. Als ze het je laag of te belachelijk vinden, hoor je dat vanzelf :))

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:39

Het ligt ook echt aan het huis.

We hebben ook een keer een belachelijk laag bod op een ander huis gedaan en dat is toen in overweging genomen. Gaandeweg kwam dit huis al op ons pad en dit was het gewoon helemaal.
Ons huis was volledig opgeknapt, jaren 50, centrum van gewild groen dorp, scholen dichtbij, 4 fatsoenlijke slaapkamers, alles erop en eraan... Dat was vergeleken met de overige huizen in de buurt een hele goede koop.

Dus je moet afwegen:
- wat is het huis theoretisch gezien waard
- wat is het huis voor jou emotioneel gezien waard
- hoe snel moet je handelen (iets wat al 2 jaar te koop staat durf ik ook 20% onder de vraagprijs te zitten :D)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:53

Wij hebben inmiddels, door het vele rondkijken op de huizenmarkt, een beetje oog gekregen voor wat een bepaald huis in een bepaalde wijk in een bepaalde staat ongeveer waard is. Dat speelt ook heel erg mee. We merkten dat huizen die voor een goede prijs te koop stonden, zo weg gaan terwijl als ze te hoog geprijsd zijn, ze er maanden later nog op staan.

Om die reden hebben wij heel snel gehandeld toen wij ons huis te koop zagen komen. We wisten dat dat voor dit huis, in deze wijk een zeer scherpe prijs was. Wij hebben 8% onder de vraagprijs geboden als openingsbod en zijn uiteindelijk op 4,4% onder de vraagprijs uitgekomen. Dinsdag gebeld, donderdag wezen kijken als eerste, dezelfde middag een bod en vrijdag eruit qua onderhandelingen. Kwam ook omdat we op vakantie gingen en bang waren dat het weg zou zijn op het moment dat we terug zouden komen. Het huis was nl. enorm gewild, hebben ook van onze hypotheekadviseur gehoord dat er meerdere mensen bij hem zijn geweest die interesse in het huis hadden en bij hem wilden laten berekenen of ze het konden betalen... :D We weten ook haast zeker dat als we het nu voor €20.000 meer te koop zetten dan de oorspronkelijke vraagprijs, we die vraagprijs er ook gewoon voor zouden kunnen krijgen.

Oftewel, vooral niet gek laten maken door de percentages die op internet staan maar goed om je heen kijken wat andere huizen doen :)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:25

Tamara schreef:
Wij hebben inmiddels, door het vele rondkijken op de huizenmarkt, een beetje oog gekregen voor wat een bepaald huis in een bepaalde wijk in een bepaalde staat ongeveer waard is. Dat speelt ook heel erg mee. We merkten dat huizen die voor een goede prijs te koop stonden, zo weg gaan terwijl als ze te hoog geprijsd zijn, ze er maanden later nog op staan.

Om die reden hebben wij heel snel gehandeld toen wij ons huis te koop zagen komen. We wisten dat dat voor dit huis, in deze wijk een zeer scherpe prijs was. Wij hebben 8% onder de vraagprijs geboden als openingsbod en zijn uiteindelijk op 4,4% onder de vraagprijs uitgekomen. Dinsdag gebeld, donderdag wezen kijken als eerste, dezelfde middag een bod en vrijdag eruit qua onderhandelingen. Kwam ook omdat we op vakantie gingen en bang waren dat het weg zou zijn op het moment dat we terug zouden komen. Het huis was nl. enorm gewild, hebben ook van onze hypotheekadviseur gehoord dat er meerdere mensen bij hem zijn geweest die interesse in het huis hadden en bij hem wilden laten berekenen of ze het konden betalen... :D We weten ook haast zeker dat als we het nu voor €20.000 meer te koop zetten dan de oorspronkelijke vraagprijs, we die vraagprijs er ook gewoon voor zouden kunnen krijgen.

Oftewel, vooral niet gek laten maken door de percentages die op internet staan maar goed om je heen kijken wat andere huizen doen :)

Grappig, lijkt haast ons verhaal haha. Inclusief de vakantie

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:47

Hele andere vraag. Een mooie muur om je afzuigsysteem bouwen (dus eigenlijk van boven naar onder). Heeft iemand dáár ervaring mee? Ze maken het zo mooi in de showrooms, maar ja.. Dan heb je nog niet zo'n afzuig'schouw'.

En dan bedoel ik bijv. zoiets?

https://www.google.nl/maps/@51.7501074, ... Jw!2e0!3e2 (hopen dat ie het doet := ) Handig. Hoef je niet uit je luie stoel helemaal naar die zaak toe :))

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:14

Dat lijkt mij een houtenframewerk afgewerkt met steenstrips. Gezien het gewicht van echt metselwerk en ik betwijfel of die kastjes dat wel zouden houden. ;)

Lijkt mij niet zo heel ingewikkeld eigenlijk (houten frame maken en dan van binnen naar buiten werken), desnoods even een metselaar of klusjesman vragen? :)

Houd er wel rekening mee dat je wellicht altijd bij de afzuigkap moet kunnen komen. Even na vragen bij de keukenboer, kan me goed voorstellen dat niet elke afzuigkap geschikt is om in zo'n ombouw te plaatsen namelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:31

Hout met steenstrips ook prima hoor :D We vinden zoiets beiden wel mooi bij een dergelijke oven. Het is alleen een dure smaak := maar we kunnen het dus ook gewoon even bij de keukenboer op tafel gooien? :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:50

Het is wel een erg mooie smaak!! :j :D

Ik het inderdaad ook gewoon bij de keukenboer op tafel gooien! Zo'n afzuigkap hoort tenslotte toch gewoon bij de keuken. :+ Ook al is het bv. alleen om erachter te komen of je bij de keuze van type afzuigkap nog ergens rekening mee moet houden. ;)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 08:42

Alleen het schoonmaken van steenstrips/baksteen in een keuken is hel! Ondanks goede afzuiging krijg je toch vettigheid op je steen en dat trekt weer stof aan, en door het poreuze oppervlak is dat nauwelijks weg te poetsen..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:15

Steenstrips :/ ellende haha :)

Hier is de kijker al binnen geweest, helaas is deze het ook niet geworden. Vonden het te klein.. Op naar kijker 8 -O-

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:18

Sammie schreef:
Oh al dat hout := Gelukkig niet elke kamer dat veel onderhoud/klussen vergt.

Leuk project dat wel. :D

Haha wij zouden het ganse huis strippen dus er zou geen stukje hout overblijven :D .

In België staan de huizen (en dan zeker in de regio waar ik woon) heel hoog aan de prijs, waardoor er vaak ruimte genoeg is tot onderhandeling kwa prijs. Hier kan je soms 'makkelijk' 25 000 tot 30 000 € van de prijs afkrijgen als je wat handig bent en dus de minpunten van het huis ziet en deze aanhaalt naar de verkoper toe.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:19

Ik duim dat er snel een koper is voor jullie woonst, A_nouk!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:20

Blinii, ik zou vooral even verdiepen in de plaatselijke markt.
Wat kosten vergelijkbare huizen in de omgeving , ook de staat van onderhoud meenemen in de overdenkingen, dan krijg je een beeld van wat huizen doen in de buurr... daarna dus kijken of huis wat je op het oog het enigszins overeen komt.
En op basis daarvan gaan bedenken wat je max wil uitgeven aan dat huis.

Maar zo droog is er niets over percentages te zeggen omdat je punt 1 eerst moet weten of de prijs realistisch is of niet... staat het hoog of scherp geprijsd in de markt , moet er veel of weinig gebeuren (en ik tel zaken aanpassen naar smaak niet mee als dingen die moeten! Gebeuren)
Waarom staat het te koop(bij erfenis kwesties wil er nog wel eens wat ruimte zij , een woningbouw zal beperkte ruimte geven want die zitten er op zich niet mee omhoog... verplicht verkopen ivm geldkwesties dan heeft de bank oom een vinger in de pap)
Er speelt gewoon te veel mee om maar te kunnen zeggen... zoveel procent is een goed openingsbod.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:39

A_nouk schreef:
Steenstrips :/ ellende haha :)

Hier is de kijker al binnen geweest, helaas is deze het ook niet geworden. Vonden het te klein.. Op naar kijker 8 -O-

:(:)

je hoeft er uiteindelijk maar 1 te hebben :(:)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:40

Inderdaad, maar klein beetje moedeloos wordt je er wel van haha :P