Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:45

Gelukkig toch nog wat vissen. Ik zou het vreselijk vinden als onze vijvers leeg waren, ben toch wel gehecht aan ze. Ze kennen ons ook echt, als wij langs de vijver lopen zwemmen ze met ons mee. Het zijn de grootste schooiers die er zijn. _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:21

Neonlight schreef:
Gelukkig toch nog wat vissen. Ik zou het vreselijk vinden als onze vijvers leeg waren, ben toch wel gehecht aan ze. Ze kennen ons ook echt, als wij langs de vijver lopen zwemmen ze met ons mee. Het zijn de grootste schooiers die er zijn. _O-

Het is voor ons nieuw, maar we vinden het leuk om de kikkers en de vissen te zien. En de verschillende waterplanten gaan nu groeien en bloeien.
We hebben ook zo'n apparaat met een hoge pieptoon in de tuin. Deze hebben we nu verplaatst naar direct naast de vijver, dus ik hoop dat dit helpt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 00:01

Electra63 schreef:
Ik heb net een groepje van 8-10 vissen gespot. Wij hebben veel waterlelies en op 1 deel is de vijver 1.25 diep, geloof ik.
Maar altijd als we kijken zien we ze en vandaag helemaal niets.

Aan 1 kant van de tuin worden er ook wat struiken/bomen bruin.
Nu zei de vorige bewoners dat hij nooit water gaf, maar die planten staan vol in de zon. En wij denken een arme bodem.

Het is jammer dat wij geen verstand van tuinieren hebben. Het tuinbedrijf dat wij zouden inhuren voor wat aanpassingen en advies had afgezegd i.v.m. Corona. Maar we gaan morgen maar eens bellen om te vragen of ze willen komen en anders maar op zoek naar een ander tuinbedrijf. De tuin is groot, dus geen problemen met.de 1,5 m-regel.

Waar woon je? Misschien kan iemand van ons wat advies geven.

Met dit droge weer ontkom je niet aan sproeien vrees ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 00:20

Ik woon sinds kort op Goeree Overflakkee. We hebben wel kennissen met verstand van tuinieren, maar door Corona is het allemaal een beetje anders.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:57

Zondagochtend vaak eerst even in de tuin :-) superblij met de blauwe regen die dit jaar voor het eerst bloeit. Vorig jaar beplante voortuin doet het geweldig. Vergeet me nietjes zijn bijna uitgebloeid en de eerste geranium gaat nu bloeien. Herfstasters hebben tot januari gebloeid en de eerste knoppen komen er al weer in. En zelfs de kant van de schutting die vrijwel geen zon krijgt is prachtig groen. Ik ga van de zomer eens even bekijken hoe vaak ik het stukje kunstgras in de schaduw gebruik, en anders wil ik dit in het najaar omturnen tot border.

Even bedenken of ik vanmiddag de rest van mijn tomaten ga verpotten of dat ik eerst het slechtere weer van de komende dagen afwacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:26

Mooi die paarse bloemen

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:35

Ik heb gisteren mezelf weer nuttig gemaakt in de tuin. Lekker gesnoeid en veel éénjarigen geplant in mijn grote zinken kuipen. Als iemand mij vijf jaar geleden had verteld dat ik zulke kleuren zou planten, had ik m voor gek verklaard. Mijn liefde ligt nog wel bij wit paars roze, maar ik een grote (boeren)tuin mag van mij alles erin.

Lekker hysterisch!

Afbeelding

Ook heb ik mijn babytomaatjes en snack komkommers in de volle grond in de kas gezet. Ze groeiden niet meer dus nu hopen dat ze aan slaan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:43

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb gisteren mezelf weer nuttig gemaakt in de tuin. Lekker gesnoeid en veel éénjarigen geplant in mijn grote zinken kuipen. Als iemand mij vijf jaar geleden had verteld dat ik zulke kleuren zou planten, had ik m voor gek verklaard. Mijn liefde ligt nog wel bij wit paars roze, maar ik een grote (boeren)tuin mag van mij alles erin.

Lekker hysterisch!

[ [url=m/gfMV05.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook heb ik mijn babytomaatjes en snack komkommers in de volle grond in de kas gezet. Ze groeiden niet meer dus nu hopen dat ze aan slaan.

Wat een leuk gevulde bakken. Heb je daar gaten in onderin of hydrokorrels? Ik heb namelijk zo'n emmer en die wil ik vullen met wat plantjes.... Maar wil er eigenlijk geen gaten in boren....

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:34

Beide, de gaten zaten er al in (tweedehands gekocht) en ik heb ze ook gekocht om planten in te zetten. Met hydrokorrels zonder gaten, kan je ze alleen onder een afdak zetten, want het gaat straks weer regenen en dan verzuipen ze.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:24

Prachtige borders Gaucho! En eens Ceetje, voorliefde voor kleurrijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:28

Gezellig doet dat gelijk aan van die gevulde bakken.

Ik heb vandaag de komkommer, tomaat en paprika in de volle grond gezet.
Van de week de rest zaaien. Radijs, ui, sla en wortel denk ik.

Mijn ouders hebben de fuchsia's weer buiten staan. Met een beetje mazzel kan ik er weer 2 lenen voor hier op het terras. Prachtige planten maar wat een werk qua overwinteren.
Sommige planten zijn ouder dan ik zelf inmiddels haha.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:57

Hier zit alles onder de luis. Ik heb gelukkig ook al lieveheersbeestjes gezien. Dus ik laat het voor nu. Maar het is echt nog nooit zo erg geweest. Zelfs planten die er normaal geen last van hebben zitten nu vol.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:36

Hier ook zo erg Malenka. Mijn rozen voorin de border (3 stuks) zitten helemaal vol en de 2 struikrozen achterin zitten ook vol... Zelfs bovenop de clematis spotte ik er een paar -O- Achterin zag ik in ieder geval ook een lieveheersbeestje gelukkig, maar voor zitten ze nooit. Vorig jaar had ik amper iets van luis, toen heb ik ze ergens rond mei/juni geplant.
Iemand de ultieme tip? Ik heb ze al met spiritus ingespoten maar lijkt niet te helpen, en heb er pas lavendel onder geplant, maar die moeten nog even groeien vrees ik.

Ceetje wat een gave bakken zo <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:53

Hier ook alles onder de luis, alle kapoentjes erin zetten die ik tegenkom. Hebben ze een hele dagtaak aan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:54

Het winderige, droge weer is een feestje voor luizen (niet voor de planten) #)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:02

Als dat ene liverheersbeestje alles op moeten eten is het arme ding moddervet tegen de tijd dat hij klaar is :')

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:11

Ceetje_bokt schreef:
Beide, de gaten zaten er al in (tweedehands gekocht) en ik heb ze ook gekocht om planten in te zetten. Met hydrokorrels zonder gaten, kan je ze alleen onder een afdak zetten, want het gaat straks weer regenen en dan verzuipen ze.

Dank je. Weet nog niet of ik de emmer daar dan ook daadwerkelijk voor ga gebruiken....

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 21:27

Ah, het ligt dus aan het weer! Mijn rozen hebben elk jaar luizen, maar ik had een pot met bieslook dat zwart zag van de luizen en mieren. Ik heb m meteen weggegooid :r

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:04

Mijn pruimenboompje zat/zit vol met bladluis nu zelfs al een paar keer flink ingespoten met brandnetelgier. -O-

Iets vreet ook al het blad op van de grote pruimen boom. :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:42

Goed om te weten dat het dus niet aan mij en onze plek ligt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:48

Hier ook veel last van luis... -O- Zelfs onze olijfboompjes zijn belaagd en staan er maar wat zielig bij. Kapoentjes zijn hier ver te zoeken, helaas.

Een vraagje, mijn schoonmoeder wilt voor haar verjaardag plantjes. Ze gaf gister aan dat ze maar weinig vroege voorjaarsbloeiers heeft. Ik heb al gegoogled, maar tips zijn van harte welkom!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:30

Vroege bloeiers vaste plant:
Rododendrons
Skimmia
Glansmispel
Sommige flox soorten

Qua bollen etc:
Tulpen
Sneeuwklokjes
Krokus
Blauwe druifjes
Anemoon
Narcissen

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:54

Ceetje_bokt schreef:

Lekker hysterisch!

[ [url=m/gfMV05.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh heel mooi!!

Ik wil ook graag nog wat zinken teilen/potten om leuke planten in te doen. Ben echt gek op bakken, maar vriendlief wat minder :D

Gaucho, wat een mooie tuin geworden zeg! En jouw blauwe regen doet het ook al zo mooi!

Helaas geen tips voor luizen...

Hier een foto van mijn blauwe regen, die bloeit ook echt enorm. Als je eronder staat zoemt het van de bijen!

Afbeelding

De bestrating onder de overkapping is ondertussen helemaal klaar. Hopelijk gaat deze week het dak erop, is dat lelijke blauwe zeil ook eindelijk weg :+
Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:18

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:19

Hier ook luis helaas, vorig jaar een heleboel knoppen van de roos door kapot en slechte bloei.

Heb zojuist larven besteld van het lieveheersbeestje en een nestkastje voor de beestjes, hopelijk werkt dat goed. Ach en baat het niet, dan schaad het niet.

Het schijnt dat mieren de luis beschermen, die heb ik dus aangepakt afgelopen weekend. Ben geen fan van gif en bestrijding op die manier, maar kreeg het anders niet voor elkaar.