Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 05:49

veneri schreef:
Ik heb het voor een jaar vaststaan.
Wat is nu het voordeligste moment om prijzen vast te zetten,ia dat in de zomer? En wat als je jaarcontract in feb afloopt,hoe kan je dan overbruggen tot aan het voordelige moment om weer vast te zetten?

Je contract wordt dan variabel. Je zou die variabel kunnen laten of tijdelijk dynamisch kunnen nemen. Dat is maandelijks opzegbaar.

Ik wacht af tot we een jaar dynamisch hebben om te kijken naar het prijsverschil vast/dynamisch. Ik vind het zo moeilijk om die twee anders te vergelijken. Met name vanwege het salderen en de terugleverboete bij zonnepanelen.

En dan in de lente maar kijken wat we verder gaan doen. De tendens: dynamisch is altijd goedkoper lijkt een kanteling te hebben gemaakt? Volledige aanname van mij hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 06:45

In de zomer zijn energiecontracten inderdaad wat goedkoper dan in de winter, is mijn ervaring. Ons vorige contract liep in de winter af, wij hebben dit overbrugd met een dynamisch contract en hebben toen in juli een vast contract afgesloten bij een andere energiemaatschappij (gas en elektra).

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:30

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:08

Wij betalen 1,198 per m3.

Vast afsluiten kan nu idd nog prima. Zou alleen niet wachten tot november/december.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:16

Ik kan ook weer gaan overstappen. Ga de site van gaslicht in de gaten houden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:36

Ik twijfel ook enorm. Sinds de crisis overgestapt op dynamisch, omdat variabel toen erg duur was. Uiteindelijk nooit meer naar gekeken. Ik heb 6 zonnepanelen, woon alleen, dus ik verbruik per jaar ongeveer hetzelfde wat ik opwek; verwarm bijv. elektrische kachel zoveel mogelijk in plaats van gas, elektrische deken et cetera. Bijv. nu zijn de prijzen 0,38 cent voor gas bij ANWB, maar hoeveel komt daar nog bij op?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:37

Iets minder dan een euro. Zie bovenstaande link van beert.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 12:23

_San87_ schreef:
Wij betalen 1,198 per m3.

Vast afsluiten kan nu idd nog prima. Zou alleen niet wachten tot november/december.

Ik heb gisteren een jaarcontract bij Eneco afgesloten met gasprijs van €1,18736 per m3.

Dynamisch was voor ons niet voordeliger qua verwachting.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:33

Ik heb het ook een jaar vast gezet bij essent, gas per m3 voor €1.06 incl. en stroom per kwh €0.22 gewoon en €0.21 dal incl.

Veel getwijfeld dynamisch of niet, maar ik ben een enorme zenuwpees als het om geld gaat := Dus maar op safe gespeeld zodat ik niet elke dag ga checken hoe duur het die dag is want ik kan het verbruik toch niet sturen op een dag. Ik kom van variabel af, de mail met tarieven was nog binnen gekomen. Dan betaalde ik per oktober €1.10 per m3 gas en 25 cent per kwh stroom. zag ik. Toch vast goedkoper afgesloten dan tot nu toe +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 04:30

Ik heb gisteren ook nog even gekeken om over te stappen naar een vast gascontract.. Ik kwam er een tegen van €1,20 per kuub. Maar met zo weinig verbruik zou dat ons over het hele jaar maar €50 opleveren inclusief de bonus van €125 het eerste jaar. Dat betekent dat je het jaar erna weer over moet stappen, anders ben ik juist duurder uit. Te veel gedoe, dus ik blijf maar gewoon bij dynamisch.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:24

De mensen die hier bezig zijn met thuis batterij, hoe bereken je hoe groot/veel je nodig hebt? Hier geen slimme meters, alleen een schuur met zonnepanelen :+
Gas viel me dit jaar zo erg mee, we hadden veel minder verbruikt als eerdere jaren, geen idee hoe dat komt we hebben er niks aan gedaan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:59

Wij nemen straks 10 zonnepanelen en een thuisaccu van 10 kWh. Gemiddeld huishouden heeft een accu van 5 tot 10 kWh nodig heb ik me laten vertellen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:24

https://jeroen.nl/

Ik vond deze site wel interessant voor de thuis batterijen.

Wij hebben 2 Sessy van 5kwh per stuk maar ik vind het maar een miskoop.

De 2 ecoflow delta 3 pro die ik ook heb, hebben 4kwh per stuk met uitbreiding mogelijkheden (er zijn ook kleinere te koop). En ik kan ze meenemen, ze doen het ook met een stroomstoring en ik kan ze beter instellen.

Mocht je die ook interessant vinden dan heb ik waarschijnlijk wel een kortingscode voor je.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:09

Geinig ding wel. Heb je die ook echt aan je zonnepanelen gekoppeld of kan je zoiets ook gewoon via het stopcontact opladen...?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:50

Dank je wel prairy, op die website staat het in taal die deze niet techneut snapt!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:43

pmarena schreef:
Geinig ding wel. Heb je die ook echt aan je zonnepanelen gekoppeld of kan je zoiets ook gewoon via het stopcontact opladen...?

Die ecoflow?

Mijne (ik heb de meest uitgebreide, maar veel kunnen ook wat de mijne kunnen) kan via zonnepanelen, ik heb gewone panelen, die zijn namelijk een heel stuk goedkoper als hun eigen panelen, via stopcontact, via de auto en zelfs via een laadpaal. Ik heb er ook een kastje bij dat ik via het stopcontact terug kan leveren aan het net voor wat ik zelf op dat moment gebruik (dus naar 0 op de meter ongeveer, maximaal 800 watt kan hij terug leveren).

Wij gebruiken heem in Frankrijk ook met bijv een cirkelzaag, dat werkt gewoon. Je kunt zelfs voor dat moment even een booster aanzetten om voor korte tijd extra power te leveren. Ben er erg blij mee.

In Frankrijk laden we hem met zonnepanelen op. Er kan geloof ik maximaal 2400 wp op qua zonnepanelen, verdeeld over 2 ingangen. Wij hebben er 4 van 445 wp, niet heel efficiënt maar wel goedkoop met iets van 70€ per paneel, al heb ik meer betaald, toendertijd niet genoeg onderzoek gedaan, stom genoeg.

Ipsilonka schreef:
Dank je wel prairy, op die website staat het in taal die deze niet techneut snapt!

Graag gedaan, had gewild dat ik deze had gevonden voor we de Sessy's gekocht hadden, dus ik deel hem graag met anderen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 04:45

Lekker veelzijdig zeg +:)+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:28

Ipsilonka schreef:

Maar let op want helemaal foutloos is de site ook niet.

Ik zie 'm vermogensberekeningen maken die volstrekte onzin zijn, al LIJKT de uitkomst wel te kloppen, er klopt niks van de redenering en daarmee klopt de uitkomst ook niet helemaal.

Bij vermogens in een gemiddeld huis is dat niet meteen een probleem maar ik krijg jeuk van deze verkrachting van de elektriciteitsleer, zeker als iemand in z'n tekst pretendeert dat ie weet waar het over gaat. Hij heeft duidelijk last van klokken en klepels op sommige plekken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:11

Ook jij bedankt ikke, maar denk je dat het wel wat basiskennis voor een totale leek kan geven? Ik ben zeker niet van plan blind te varen op 1 man etc. Maar mis de technische kennis en deze site leest wel lekker weg als je geen kaas gegeten hebt ervan.
Wij salderen nu niet, maar die digitale meters gaan er de komende jaren ergens van komen natuurlijk. Dan willen we voorbereid zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:28

Ipsilonka schreef:
Ook jij bedankt ikke, maar denk je dat het wel wat basiskennis voor een totale leek kan geven? Ik ben zeker niet van plan blind te varen op 1 man etc. Maar mis de technische kennis en deze site leest wel lekker weg als je geen kaas gegeten hebt ervan.
Wij salderen nu niet, maar die digitale meters gaan er de komende jaren ergens van komen natuurlijk. Dan willen we voorbereid zijn.

Voor de duidelijkheid, het is niet alleen kommer en kwel, in tegendeel, er staat een hoop zinvolle info op maar blijf wel kritisch op wat je leest.

De digitale meter (er is niks slims aan dat ding) gaat er komen en dat gaat ook echt noodzakelijk zijn, alleen snapt de politiek er nog geen reet van en komt daarmee ook niet met een totale visie.
Daarmee weet niet niemand precies welke kant ie op moet, ook de netbeheerders niet, al hebben die wel een eigen visie erop ontwikkeld.

Het ergste aan dit hele verhaal is dat de basis voor die visie op een half A4-tje past en al sinds de jaren '50 van de vorige eeuw bekend is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 17:08

Ik heb er verder de ballen verstand van, maar zijn berekeningen van wat die dingen zouden opleveren kwamen redelijk overeen met wat ik uiteindelijk had kunnen berekenen met veel gedoe.

Als startpunt kan het handig zijn.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 18:46

Tis voor mij ook weer tijd voor een nieuw contract. Wat zijn nette prijzen op het moment? Zijn er koplopers qua prijzen? Of is het nog steeds erg zoeken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:57

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:55

Iemand ervaring met aanbieders van dynamische contracten?

Zit nu bij Tibber, maar kreeg een dikke rekening na afloop van mijn eerste jaar. Omdat ik teveel heb teruggeleverd en ze automatisch iedere maand de energiebelasting aan je terugbetalen waar je dus geen recht op hebt.. In plaats van dat gedurende het jaar al stopzetten.

Nu mijn vraag: Is er een maatschappij die dit niet op deze manier doet of alleen maar? Anders ga ik wel rondkijken naar een vast contract. Want in 1x 500 euro moet aftikken vind ik niet bepaald chill.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:12

Dus je hebt meer teruggeleverd dan dat je hebt verbruikt over het hele jaar? Dan is het normaal dat je het teveel aan belasting aan het eind van het jaar moet terugbetalen ja. Kun je niet gewoon dat geld opzij zetten wat je gedurende het jaar uitbetaald krijgt?
Volgens mij zijn er ook zat dynamische contracten waar je een vast voorschot betaalt. Doet ANWB dat niet ook? Maar die zijn wel wat duurder onder de streep.