Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:59

VHU: Ik heb zelf echt niet die instelling hoor, maar er zijn gewoon heel veel mensen die dit wel hebben. Overigens ben ik zelf bezig om meer uren te krijgen, meer uren is meer loon is zeker met het aantal uren wat ik wil een heel riant salaris en geen toeslagen meer en ook andere zaken die nu meespelen op het werk.
Fingers crossed dat ik het krijg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:48

Die overblijvers van AH, is dat alleen via de AH app? Of liggen die ook gewoon in de winkel?

Edit: gevonden, ja dus :)

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:15

AH zit hier niet in de buurt maar een dorp verderop.Enkel Aldi,Delhaize en Oké(Colruyt).
Internet hebben we het goedkoopste abbo.Ik en mijn dochter het goedkoopste mobiele abbo,samen 23€.Vriend 45€ en wij teren via hem mee op 4G via hotspot.Netflix 5€ per maand.Geen tijdschriften of krant.

Dochter zit in haar laatste jaar fotografie en zij heeft binnenkort een ander zoom objectief nodig.Wat zijn die dingen prijzig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:20

Merlen schreef:
AH zit hier niet in de buurt maar een dorp verderop.Enkel Aldi,Delhaize en Oké(Colruyt).
Internet hebben we het goedkoopste abbo.Ik en mijn dochter het goedkoopste mobiele abbo,samen 23€.Vriend 45€ en wij teren via hem mee op 4G via hotspot.Netflix 5€ per maand.Geen tijdschriften of krant.

Dochter zit in haar laatste jaar fotografie en zij heeft binnenkort een ander zoom objectief nodig.Wat zijn die dingen prijzig.

Hoe oud is je dochter?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 20:23

En je verzekeringen? Moet zeggen dat daar goed naar kijken soms ook echt flink kan opleveren...
En heeft dochter een bijbaantje? Dat ze ook zelf meebetaalt aan het zoom objectief? Niet ideaal, ik geef het toe, maar ik vind wel dat ze best iets mogen bijdragen... het hoeft niet allemaal uit jouw / jullie portemonnee te komen... zeker niet als het gewoon erg krap is alles...

@Prairy dat was een leuk cursusdagje!
@purny was algemene opmerking van me hoor :j

Kijk iedereen zal zijn of haar redenen hebben om meer of minder te werken maar het is jammer als mensen op een bepaald niveau blijven om de toeslagen... want met de uren die je werkt verdien je meer dan alleen wat je netto op je bankrekening krijgt dat beseffen mensen niet altijd, dat bedoelde ik.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:27

Bijna 17 en nee,zij moet van mij geen weekend/vakantiewerk zoeken.
Ze is geen uitgaans- of shoptype.
Dit schooljaar moet ze stage gaan lopen bij een fotograaf en dat zal dus op woensdag en zaterdag zijn.
Verzekeringen allemaal bij de goedkoopste.Wel een aparte DAS rechtsbijstand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:47

Jammer dat je het zo ziet, maar ze zou bijvoorbeeld wel een klein vakantiebaantje kunnen zoeken om bijvoorbeeld de helft of een kwart bij te dragen?
Dan heb jij ook weer een beetje lucht

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:58

Krijgt zij voor die stage een stagevergoeding?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:07

Wij hadden het ook krap en vanaf mijn 14e had ik bijbaantjes. Moest de helft afgeven thuis, maar ik ben een werkbeest en klopte vanaf mijn 16 enorm veel uren. En in België verdien je als student goud geld. Ik wou toen niet meer zoveel afgeven maar betaalde een groot deel van mijn lasten zelf. In de zomer deed ik 60-75u per week en kwam ik thuis met 2500 euro gemiddeld per maand. In de week werkte ik op school vaak de woensdag, do en vrij avond en zaterdagochtend of zondag.
Ik ben er niet slechter van geworden hoor integendeel.
Een beetje werken kan geen kwaad toch zeker als jullie geen kant op kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:13

Als ze in België school loopt is dat meestal niks vergoeding, ook niet voor reisinkomsten van/naar stage.

Ik zou haar alsnog wel een studentenjob laten zoeken. Dat kan prima op die leeftijd en bruto is voor hen quasi netto, zolang ze aan de marges voldoen. En die liggen best ruim, ook naar behoud van kindergeld toe. In de zomervakantie een maandje werken levert al snel €1500 op, daar kan ze dan zelf mooi objectieven en andere spullen mee aankopen voor haar studie. Als verkoopster in een fotografiezaak kan ze er ook nog eens ontzettend veel van bijleren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:15

Idd, leren ze ook nog heel veel van.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:16

Precies. Er zijn jobs waar je hard werkt zoals ik deed maar er zijn ook echt veel chille baantjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:18

En het is ook niet raar om te werken als 17 jarige.. het merendeel heeft dan een bijbaan. Goed voor de ontwikkeling. Ze is bijna volwassen, dan kan je prima voor je eigen luxe gaan betalen.

Is dit een andere dochter als die jou auto in gebruik had? (Geen idee hoe vroeg ze daar al mogen auto rijden, in NL lijkt dat steeds jonger te worden :') ).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:24

Ik had ook al baantjes vanaf dat ik een jaar of 14 was. Krantenwijk, vakantiewerk, bij de snoepwinkel.. En ik verdiende wat bij met mijn knutsel-hobby’s.
Je leert er zo veel van.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:32

Dat déjà vu gevoel dus :')

Ik ben op mijn 13e begonnen met een folder wijk en op 14 in de supermarkt. Zo raar is het echt niet dat kinderen wat doen voor de kost, worden ze alleen maar slimmer van. Of moet ze onwetend het huis uit (of nog erger, tot 35+ thuis blijven wonen) en (ook) in armoede terecht komen omdat ze nu de hand boven het hoofd gehouden worden?

Volgens mij hebben we deze vraag al een keer precies eender beantwoord en kon er toen ook al niks. Ik vraag me werkelijk af wat je nu nog aan tips verwacht.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:37

Ik heb nog een zoontje van 10 en 2 oudere dochters die samen wonen met hun vriend.De tweede dochter rijdt nu met mijn wagen.Eerste dochter wil niet autorijden maar heeft de elektrische fiets gekregen na einde lease.
Dochter van 17 zou niets moeten afgeven indien ze een studentenjob zou hebben.Ik heb gekozen voor kinderen en ben van mening dat ik dan hun studies betaal.Moeten ze zelf niet voor opdraaien.
Anders wordt het als ze niet langer student is en werkt.Dan wordt haar inkomen samen geteld bij dat van ons,verliezen we loon en moeten we nog meer personenbelasting betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:39

Als een dochter samenwoont kan ze mooi met haar vriend zelf voor een wagen zorgen en anders eraan meebetalen.

En inkomen verliezen als je kind niet langer studeert maar werkt? Heb je dan een uitkering? Want anders kan dat niet. Het enige wat dan aangepast wordt is dat je niet langer dat kind ten laste hebt, maar wat daarin verschilt is bij lange na niet wat er aan extra inkomen binnenkomt.

Als je zelfs daarop al moet zitten broeden om rond te komen dan ben je gewoon echt fout bezig en gaat er iets heel grof mis in je uitgavenpatroon.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 00:16

Wat is er mis met aan je uit huis gaande kinderen iets te geven?
Ik heb destijds ook de wagen van mijn ouders gekregen.
Wagen is trouwens 20 jaar oud en dus niet interessant om te verkopen.Kan ik er beter m'n kind er een plezier mee doen om ervaring mee op te doen.
Terwijl kan ze sparen voor een jongere.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 00:21

Er is niets mis met je kinderen het beste gunnen. Ze verwennen door ze niet te willen laten werken terwijl jij geen uitweg ziet vind ik een uiterste.
Een auto van 20 jaar weggeven snap ik. Maar geen baantjes voor je 17-jarige vind ik persoonlijk te beschermend. Veel jongeren, uit rijk en arm, werken gewoon. Ze leren er zo veel van!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 00:34

Ik zeg toch nergens dat ik ze niet wil laten werken.
De andere 2 dochters hebben dat wel gedaan tijdens hun studies.Hun keuze maar ze moesten niks afgeven.
En mijn kinderen zijn absoluut niet verwend.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 03:54

In Nederland heb je via de gemeente en bijvoorbeeld humanitas avonden, cursussen en hulp om te kijken of je nog dingen mist. Veel mensen weten niet precies waar je allemaal recht ik hebt qua toeslagen. Als ik het zo lees is daar misschien nog wat mogelijk. Alles wat hier aangedragen wordt kap je af, terwijl het goede tips zijn om te besparen. In mijn ogen althans.
Wij leven ook heel zuinig, maar hebben gelukkig wel budget om te doen wat we willen. Beetje hetzelfde als Annemiek, het is een stukje 'hobby' om zo goedkoop mogelijk uit te komen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 05:54

Als ik het zo lees heb je al een keer de nodige tips gekregen, maar kan of wil je daar niks mee doen.
Tja, klinkt een beetje alsof jullie boven je stand leven.
De manier van leven past niet bij het inkomen. En daar komen straks de energieprijzen nog overheen.

Netflix of dure telefoon abbo als je geen eten kunt kopen? En ja, de prijzen voor telefoon abbo die jij noemt vind ik duur
Schiet mij maar lek...maar als je die zelf niet begrijpt, rest my case.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 06:00

Sansevieria schreef:
Als ik het zo lees heb je al een keer de nodige tips gekregen, maar kan of wil je daar niks mee doen.
Tja, klinkt een beetje alsof jullie boven je stand leven.
De manier van leven past niet bij het inkomen. En daar komen straks de energieprijzen nog overheen.

Netflix of dure telefoon abbo als je geen eten kunt kopen? En ja, de prijzen voor telefoon abbo die jij noemt vind ik duur
Schiet mij maar lek...maar als je die zelf niet begrijpt, rest my case.

23 euro voor 2 telefoon abbo's is écht niet duur... 45 voor één zit aan de hogere kant maar als ik het goed begrijp is er verder geen internet abbo in huis? Want dan vind ik dat wel meevallen...

En dan nog, dan zit je op 68 euro voor 3 telefoon abbo's.

Wel ben ik van mening dat als de dochter zelf werkt dat ze ook best zelf haar abbo kan betalen :j
Zeker wanneer ze 18+ zijn.
Toen ik 18+ was, hoefde ik geen kostgeld of iets te betalen omdat ik geen fulltime baan had. Ik studeerde en daarnaast werkte ik 10-12u per week bij de supermarkt. Maar ik betaalde wel mijn eigen telefoon abbo etc. En toen de studie afgerond was en ik fulltime ging werken (al was het maar 30u), moest ik kostgeld gaan betalen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 06:07

Ook dat is iets wat ze blijkbaar niet willen, ik denk dat de meesten onder ons op die leeftijd wel al een baantje hadden.

Als je die 68 euro voor drie abbo's betalen kunt, prima, maar als je dat blijkbaar niet kunt betalen?
Er worden hier goeie tips gegeven, doe ermee wat je wil zou ik zeggen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 06:18

Ik kom uit een gezin van 5, ben de tweede in de rij. Wij kregen 100,- zakgeld per 3 maanden, daarvan moesten ook cadeaus en kleding gekocht worden. Telefoons met destijds nog beltegoed kwam ook allemaal voor je eigen rekening.
Wilde je meer, dan moest je maar gaan werken. Ik begon met een folderwijk, ben toen vakkenvuller geworden en heb daarna de ochtendkrant gedaan, in de vakanties standaard een dubbele. Vanaf mijn 18e betaalde ik kostgeld en stopte het zakgeld.
Studies heb ik altijd alles zelf voor betaald. Logisch, want dat x5 is echt een idioot bedrag. Met werken naast de studie en in de vakanties heb ik het er toch goed vanaf gebracht zonder al te hoge lening, want die had ik natuurlijk ook wel. Maar als je eenmaal na de studie voltijd aan het werk gaat en in het begin gelijk goed spaart voor diezelfde lening, dan is dit zo afbetaald.

Ik snap eerlijk niet waarom kinderen niet zelf bijdragen aan dingen zoals een studie. Het grootste deel van de mensheid is dan volwassen, dus prima tijd om de eigen boontjes te leren doppen. En nee ik had het niet ruim als student. Ik ging niet uit, ging alleen met mijn ouders op vakantie en niet ver weg, en leefde alleen op basis producten. Voor het beeld, kaas was al te duur. Dat is pittig, maar je leert er enorm veel van en wordt erg handig met geld.

Oh en mijn telefoon abbo is 7,50 (nog in Nederland). Daarvoor heb ik 4Gb internet en onbeperkt bellen en sms.