Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:22

Wauw, dat die plant überhaupt nog tussen de verkoopbare planten stond. Wat slordig! Of is ie heel lang onderweg geweest?
Hopelijk lossen ze het netjes op.

Ik denk dat alleen een echte liefhebber ook zo’n enorm bedrag voor zo’n plant neertelt.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:45

Als die in een kneusjesbox zat, lijkt mij dat helemaal prima. Daar valt nog wel wat aan te redden. Als het verkocht is als een normaal exemplaar, dan kan dit niet nee..

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:26

_Karlijn schreef:
Die full moon Monstera's zijn zelfs bijna niet levensvatbaar ivm onmogelijkheid tot fotosynthese :') en mensen maar dokken..

[ [url=m/jvm7Ir.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals je op de foto al ziet is niet de hele plant wit, dit full moon blad kan dus prima leven zolang het aan de plant zit. Maar je kan hem niet stekken en een compleet witte plant kweken. De meeste mensen die deze plant kopen hebben ook een kas/kabinet met een hoge luchtvochtigheid om de bladeren zolang mogelijk wit te houden. :j

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:33

Hier mijn nieuwe aanwinst: een piper sylvaticum.
Afbeelding

Iemand die hem ook heeft en tips wil delen? :o

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:00

idinn schreef:
Als die in een kneusjesbox zat, lijkt mij dat helemaal prima. Daar valt nog wel wat aan te redden. Als het verkocht is als een normaal exemplaar, dan kan dit niet nee..

Nee, die zat niet in een kneusjesbox :') heb er gewoon 24,95 voor betaald...

@ xCoda: Ik was wat onvolledig in mijn bericht, ik bedoelde ook full moon stekjes :D

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:14

_Karlijn schreef:
idinn schreef:

Nee, die zat niet in een kneusjesbox :') heb er gewoon 24,95 voor betaald...

@ xCoda: Ik was wat onvolledig in mijn bericht, ik bedoelde ook full moon stekjes :D

Zou zeker een melding maken van de rhapidophora, heb je al gecheckt op beestjes? Bij veel webshops krijg je die er gratis bij... :')
Fullmoon stekken inderdaad niet aan beginnen, maar een full moon plant (waar slecht een of enkele bladeren full moon is en hij dus ook nog ergens groen heeft) kan wel. Al hou je die in de meeste woonkamers ook niet mooi hoor! :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:22

Ah sorry, ik begreep uit je bericht dat het een kneusje was. Als het geen kneusje was vind ik het inderdaad wel een erg slechte plant.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:15

xCODA schreef:
Zou zeker een melding maken van de rhapidophora, heb je al gecheckt op beestjes? Bij veel webshops krijg je die er gratis bij... :')
Fullmoon stekken inderdaad niet aan beginnen, maar een full moon plant (waar slecht een of enkele bladeren full moon is en hij dus ook nog ergens groen heeft) kan wel. Al hou je die in de meeste woonkamers ook niet mooi hoor! :j

Jup, geen beestjes kunnen ontdekken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:59

Mag ik dit topic even binnenvallen met een vraag over de Calathea?

Ik vind het een prachtige plant, maar ik lees overal dat het geen makkelijke plant is. Luistert de verzorging heel erg nauw?

* hij komt in een donkere hoek van de woonkamer te staan
* zonder direct zonlicht
* in een pot met onderin en bovenop hydrokorrels
* heb een plantenspuit om hogere luchtvochtigheid te creëren

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:15

Calatheas doen vooral waar ze zelf zin in hebben is mijn idee :') , gewoon uit proberen :j De omstandigheden klinken goed in ieder geval. Maar vandaag de autogordels bovenop? Dat heb ik nog nooit gezien of gehoord.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:23

Persoonlijk vind ik ze helemaal niet zo moeilijk. Mijne slurpen wel water, maar ze staan (met aarde en hydrokorrels onder/boven) in een terracotta pot op een schoteltje. Er gaat bij de grote wekelijks 250-500ml (per plant) in en een van de twee grote wil daartussen ook nog een keer een slokje. Dat geeft die ene plant duidelijk aan door overdag dan z'n bladeren in de krul te laten. Hoe meer richting zomer(hitte) hoe meer (vooral ook vaker) ze bij mij water willen. Ze staan hier overigens tegen een raam aan op het noorden met wat ochtendzon (indirect door raamfolie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:32

_Karlijn schreef:
Maar vandaag de autogordels bovenop?

Hihi :D

Eén van mijn eerste planten was een calathea. Bij de mijne gingen de blaadjes wat krullen als hij dorst had. Even aftasten maar vond het dus geen moeilijke plant, ook als noob :o

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:52

culaccino schreef:
_Karlijn schreef:
Maar vandaag de autogordels bovenop?

Hihi :D

Eén van mijn eerste planten was een calathea. Bij de mijne gingen de blaadjes wat krullen als hij dorst had. Even aftasten maar vond het dus geen moeilijke plant, ook als noob :o

Oh sh*t autocorrect _O- autogordels lijken me niet nodig :') *voortaan lezen wat ik schrijf*

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:45

Dank voor jullie reacties! Dan ga ik het gewoon proberen :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:16

Een plantenspuit is helemaal niet goed voor de plant en verhoogt de luchtvochtigheid ook niet

Het beste kan je een luchtbevochtiger bij je calanthea zetten of meerdere planten dicht op elkaar dat verhoogt het ook

Tevens is er op Facebook een groep die dramatheas heet met heel veel kennis

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:16

Dank voor je info over de plantenspuit :j. En ik ga lid worden van die Facebookgroep, dramatheas :+

Hij staat er inmiddels:

Afbeelding

Mijn Kentiapalm krijgt nieuwe scheuten. Daar ben ik als kamerplantenleek mee begonnen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:52

Ohhh mooi! <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:58

Mooie palm, eekhoornerik. :j Hopelijk gaat je Thea het net zo goed doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:23

Een nieuw blad aan mijn stek! <3
Afbeelding

En mijn Epiphyllum gaat als een malle. <3
Afbeelding

xCODA schreef:
Hier mijn nieuwe aanwinst: een piper sylvaticum.
[ Afbeelding ]

Iemand die hem ook heeft en tips wil delen? :o

Wat een beauty!

eekhoornerik schreef:
Mag ik dit topic even binnenvallen met een vraag over de Calathea?

Ik vind het een prachtige plant, maar ik lees overal dat het geen makkelijke plant is. Luistert de verzorging heel erg nauw?

* hij komt in een donkere hoek van de woonkamer te staan
* zonder direct zonlicht
* in een pot met onderin en bovenop hydrokorrels
* heb een plantenspuit om hogere luchtvochtigheid te creëren

Mijn ervaring is ook dat het een beetje ligt aan welke Calathea. De een is naar mijn idee wat meer vergevingsgezind dan de ander. Sommige reageren hier heel slecht op verplaatsen bijvoorbeeld.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:26

Hij ziet er mooi uit, lekker groot ook. Ik vind deze ene van de moeilijkere maar heb ook moeite met de luchtvochtigheid hier in huis

Ik heb vandaag twee zielige syngonium neon robusta's opgehaald met beide nog maar 1 blad. Ik heb ook nog een augurkenplantje geruild en 12 stekken. Dus voorlopig heb ik nog genoeg te verzorgen

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:55

Gaaf die pop met dat hangplantje @Jis_!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:04

J0anieke schreef:
Gaaf die pop met dat hangplantje @Jis_!

Dank je!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:29

Ik heb mijn calathea nu gesnoeid en hij staat op een andere plek. Hij heeft de laatste weken nooit zijn bladeren meer ingevouwen. Om m een kans te geven heeft hij nu nog wel wat bladeren. Te lui om op te staan, maar dit is nu de calathea met zijn nieuwe plek in de schaduw.
Afbeelding

En zijn vervanger, een dracaena. Mijn ramen zijn wel op het zuiden, maar er komt in de zomer niet direct zonlicht naar binnen. Ik weet dat deze een hele lage waterbehoefte heeft, maar tot nu toe doen al mijn planten het aardig omdat ik ze telkens vergeet te wateren.
Afbeelding

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:14

Mooie calathea, eekhoornerik!

Mijn calathea staat ook op een schaduwplekje, sinds de verhuizing heeft ie het wat zwaar gehad maar nu lijkt ie weer wat te herstellen:

Afbeelding

Leuk he die nieuwe blaadjes Jis. <3 mijn monstera heeft ook weer een nieuw rolletje!

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:47

Nice Isa! Ik had mijn Monstera in November nog wat te veel water gegeven, |o 3 nieuwe bladeren en een paar oudere aangetast, maar nu komt er een gave aan gelukkig.

Afbeelding