Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:24

Een enorme klus inderdaad.
Ik zou beginnen met beslissen over de afscheiding.
Zeker in zo'n smalle tuin is dat heel beeldbepalend.
Ik zou kiezen voor een gedeeltelijke betongaas afscheiding, en die dan laten begroeien.
En voor de zithoek achter iets van een rozenboog.
Daarmee creëer je toch een beschutte hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:26

Onze tuin begint te groeien!! Her en der komen ook in de niveaus al dingen omhoog, zijn vooral bloemen, lelies en pioenrozen. Voor de klimmers die de schutting mogen bedekken, de struiken en opvullers (rotsplantjes voor rond de vijver, bodembedekkers e.d.) moeten we nog een keer op pad gaan, maar eerst maar eens zien wat waar allemaal op komt. :)

Ter vergelijking, dit was het een paar weken geleden;

Afbeelding

Afbeelding

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:35

senna21 schreef:
Een enorme klus inderdaad.
Ik zou beginnen met beslissen over de afscheiding.
Zeker in zo'n smalle tuin is dat heel beeldbepalend.
Ik zou kiezen voor een gedeeltelijke betongaas afscheiding, en die dan laten begroeien.
En voor de zithoek achter iets van een rozenboog.
Daarmee creëer je toch een beschutte hoek.

Klopt, dat is ook waar ik mee zit. Ik wil niet te veel afsluiten, tuin is ook nog eens op het noordoost(meer oost als noord) dus hoge schuttingen van 1.80 in een tuin van iets meer als 4 meter breed wil ik absoluut niet. Dan hou ik geen zon meer over :')
Nu is het geen probleem door het open karakter en heb ik de hele dag door wel ergens in de tuin zon(super die 16 meter diep)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:36

Dieseltje, waarom geen schutting? Ik denk ook graag mee en wacht de afmetingen van de tuin af.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:39

Rintah schreef:
Wat zijn de afmetingen van je tuin? En hoe groot moet het zwembad zijn?

Dan wil ik morgen wel even kijken of ik wat voor je kan bedenken

Tuin is 4,20 breed en iets meer als 16 meter diep :D

Het zwembad is gewoon een simpel opzet ding van 3 x 2 meter.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:41

noviceh schreef:
Dieseltje, waarom geen schutting? Ik denk ook graag mee en wacht de afmetingen van de tuin af.

Zie mijn bovenstaande post, tuin is op het noordoost, met een hoge schutting hou ik geen zon meer over door de schaduw die een schutting van 1.80 creëert ;(

Malenka

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:50

Ik zou het hoogteverschil vooral zoeken in de beplanting zelf. En om beschut te kunnen zitten met meer privacy zou je ook een zitkuil met hogere beplanting er omheen kunnen kiezen. Bamboe groeit bijvoorbeeld recht omhoog en je kunt er aan snoeien wat je wil. Ik zou daar dan in zo'n kleine tuin wel bakken voor ingraven zodat hij niet gaat verspreiden naar de buren.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:50

Een zit kuil is idd wel heel erg gaaf!! Bamboe kan idd ook zijn er wel hoge grassen geloof ik.
Je hebt al veel werk verzet Dieseltje!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:17

Check bij bamboe wel even dat je niet workerende soorten kiest :=
Zeker in een woonwijk is woekerende zo niet handig of bevordelijk voor de verstandhouding met de buren

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:59

Anouk94 schreef:
Ik meld mij ook graag!

Wij zijn ook druk bezig met de tuin omgooien.

We gingen van dit.. oud gras en oerwoud:

[ [url=m/xCy6yQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LaMNpv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Via een rigoreuze aanpak: alles eruit (uiteraard plantjes gered), grond erbij, vlakken en nieuw gras:

[ [url=m/YsCwBm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar dit, een nieuwe border! De bedoeling is dat het middenin hoge planten worden en dan zo aflopend in hoogte naar de randen. Paars, roze, wit en grijs. Inmiddels is deze foto ook al wat verouderd en zal ik nog eens nieuwe Fotos maken bij interesse :)

[ [url=m/lPS0gq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het stuk te zien op de 2e foto, bij dat elektra huisje en de heg, staat voor dit seizoen op het programma. Eenzelfde soort planten/opbouw!

Graag klets en kijk ik mee bij jullie en jullie tuinen, super leuk!

Práchtige border zeg! Ben wel benieuwd hoe het nu staat!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:48

Dieseltje, als je zoekt op ‘open schutting’ of ‘halfopen schutting’, krijg je mooie zoekresultaten. Mits jij en de buren dit willen natuurlijk :D Persoonlijk zou ik een schutting missen, maar ik ben dan ook wel gesteld op wat privacy.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je googled op ‘smalle tuin’ vind je ook al leuke ideeën, hier kan je natuurlijk altijd wat in veranderen. Bijvoorbeeld een grote border ipv gras.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:33

Persoonlijk zou ik iig gaan voor een recht pad. Mijn ervaring met mijn vorige tuin is dat je best een stukje opzij kan stappen, maar dat je geen rare bochten oid wil maken, en dat als je er dan wel voor kiest het zo aan te leggen, je als snel over gedeeltes van je border/planten heen stapt om toch maar een rechte lijn te lopen.

Wat je zou kunnen doen is een organische lijn tussen gras en border maken, spelen met een rozenboog (als dat je stijl is), met een vijver waar een soort loopje aan vast zit etc.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:38

Die met de diagonalen is een heel goed voorbeeld van je tuin optisch groter laten lijken. Bovendien krijg je zo een vrij rechte loop zonder dat het opvalt en prachtige diepe borders waarin je veel met hoogte kunt spelen. Ik zou dit zeker toepassen in een smalle tuin!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:12

Vraagje: ik heb een super schattig klein vijvertje in de tuin liggen, wat bedoeld is als paddenpoel. Er zit (naar mijn mening) heel er veel blad in, ik heb het idee dat het meer blad dan water is. Vinden padden/kikkers dat fijn, of kan ik het er beter uit halen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:14

Zou eruit halen kan verstikkend werken.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:32

vandaag plantjes besteld voor in de schaduw border:
3 soorten astilbe:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de zijkant van de schutting net buiten de border (halfschaduw) komt deze salvia:
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:01

Prachtig!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:42

Vjestagirl schreef:
Vraagje: ik heb een super schattig klein vijvertje in de tuin liggen, wat bedoeld is als paddenpoel. Er zit (naar mijn mening) heel er veel blad in, ik heb het idee dat het meer blad dan water is. Vinden padden/kikkers dat fijn, of kan ik het er beter uit halen?

Best eruit halen, als het nog wat warmer wordt gaat het verteringsproces van de bladeren alle zuurstof uit het water wegtrekken :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:27

Mooie Astilbes :j

Volgens mij heb ik dezelfde Salvia's, Nemarosa Caradona?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:38

Volgens de webshop is het de Salvia Nemorosa "Ostfriesland".
Fleurt de border flink op! Er staan nu 3 grote boeren hortensia's (van meer dan 1.5 meter hoog) in en 4 redelijk flinke buxusbollen van 0.70 tot 1.20 meter hoog). Verder wil ik er nog hosta's in kwijt. Die kan ik richting het najaar weer splitsen van die in de voortuin staan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:49

Mijn man is verdrietig en boos.
Wij wonen hier nu 2 maanden en heb en een grote vijver. Daar zaten ongeveer 100 vissen in. Goudvissen en zwarte en witte vissen, grote en heel veel kleintjes.
Ook veel kikkers.
Gisteren hebben wij allebei heel de dag gewerkt en niet op de vijver gelet. Wel heb ik gistermiddag rond 16 uur nog de kikkers horen kwaken.
Vanmorgen keek mijn man in de vijver: alle vissen weg! Ik heb er nog 2. Ook geen kikkers meer.....
Nu zit hier iedere dag een reiger, die jagen we dan wel weg. Waarschijnlijk is hij de boosdoener.
Ik heb gegoogled, een reiger eet zo 35 goudvissen op een dag!
Ik wist niet dat het zo snel kom gaan. |(

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:40

O dat is zuur Electra. Rotbeesten die je vijver leegsnacken! Als je weer vissen indoet, kan het beter kiezen voor goudwindes ipv goudvissen. Die laatste wroeten op de bodem en dat doet de windes niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:19

Electra zitten ze niet onderin deels?
Heb wel vaker gehoord dag ze schuilen.
Helaas zullen ze het niet allemaal gehaald hebben als er een reiger heeft gevist. Naar hoor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:53

Ik heb net een groepje van 8-10 vissen gespot. Wij hebben veel waterlelies en op 1 deel is de vijver 1.25 diep, geloof ik.
Maar altijd als we kijken zien we ze en vandaag helemaal niets.

Aan 1 kant van de tuin worden er ook wat struiken/bomen bruin.
Nu zei de vorige bewoners dat hij nooit water gaf, maar die planten staan vol in de zon. En wij denken een arme bodem.

Het is jammer dat wij geen verstand van tuinieren hebben. Het tuinbedrijf dat wij zouden inhuren voor wat aanpassingen en advies had afgezegd i.v.m. Corona. Maar we gaan morgen maar eens bellen om te vragen of ze willen komen en anders maar op zoek naar een ander tuinbedrijf. De tuin is groot, dus geen problemen met.de 1,5 m-regel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:35

Ceetje_bokt schreef:
O dat is zuur Electra. Rotbeesten die je vijver leegsnacken! Als je weer vissen indoet, kan het beter kiezen voor goudwindes ipv goudvissen. Die laatste wroeten op de bodem en dat doet de windes niet.

Ik heb even gekeken, maar we hadden inderdaad goudwindes een geen goudvissen. :D