Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:41

pmarena schreef:
Nouja in zoverre....we laden de EV lease auto van mijn man zoveel mogelijk op wanneer de stroom het goedkoopst is / onze zonnepanelen flink liggen te produceren. Maar terugleveren kan die accu niet. Er zijn nog niet zoveel EV'S die ook kunnen terugleveren dacht ik...?

De EV's heel vaak wel maar de rest van de installatie, met name het laadpunt, is er nogal heel vaak niet geschikt voor.

Daarnaast, die homebattery is leuk speelgoed maar het gaat helemaal nergens over en de taak die er nu aan toegeschreven wordt is regelrechte onzin, verzonnen door de commercie die geen bleek vermoeden heeft van hoe een elektriciteitsnet in elkaar zit.

Dees

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:44

Met de terugverdientijd op zo'n batterij groter dan 10 jaar....
Waarom zou je er aan beginnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:47

Ik vind het idee van zo'n batterij wel leuk. Opladen met je panelen of wanneer de stroomprijs het laagst is op de dag. En dan gebruiken (of terug aan het net leveren) als de prijs hoog is. Maar hoeveel kan je dan realistisch gezien besparen op een dag met de huidige gemiddelde jaarprijzen....1 euro ofzo...?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:50

Dees schreef:
Met de terugverdientijd op zo'n batterij groter dan 10 jaar....
Waarom zou je er aan beginnen?

Op dit moment? Gewoon niet, tenzij je het leuk vind om ermee te hobby-en maar dan moet je geen kant-en-klare set kopen maar alles lekker zelf in elkaar knutselen (kost je de helft) en het houdt je van de straat :D

Laat die lamzakkige overheid eerst maar eens met een doordacht totaalplan komen, in plaats van elke keer achter de volgende hype uit het bedrijfsleven aan te hollen zonder adequate context.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:44

Als je het voor het geld doet dan moet je hem inderdaad zelf bouwen. Dan heb je voor zo’n €6000 een 30kWh accu, en dan is de terugverdientijd ineens een stuk korter.
In de Tibber facebook groep komt elke maand een post voorbij met ‘how high can you go’, waarin mensen posten hoeveel ze die maand hebben verdiend aan de thuisaccu met het handelen. Dat zijn best leuke bedragen.

Ik heb trouwens ook gelezen dat we van de uurprijzen bij dynamisch af gaan, en dat gaan kwartierprijzen worden. Dat lijkt me al een stuk gunstiger voor het balanceren van het stroomnet. Uiteindelijk moet je dat natuurlijk nog nauwkeuriger gaan regelen, maar elke stap is er een.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:13

8nnemiek schreef:
Als je het voor het geld doet dan moet je hem inderdaad zelf bouwen. Dan heb je voor zo’n €6000 een 30kWh accu, en dan is de terugverdientijd ineens een stuk korter.
In de Tibber facebook groep komt elke maand een post voorbij met ‘how high can you go’, waarin mensen posten hoeveel ze die maand hebben verdiend aan de thuisaccu met het handelen. Dat zijn best leuke bedragen.

Ik heb trouwens ook gelezen dat we van de uurprijzen bij dynamisch af gaan, en dat gaan kwartierprijzen worden. Dat lijkt me al een stuk gunstiger voor het balanceren van het stroomnet. Uiteindelijk moet je dat natuurlijk nog nauwkeuriger gaan regelen, maar elke stap is er een.

Dat kan (nog) niet. De APX werkt ook met kwartierprijzen; dat is altijd al zo geweest.

Met de APX balanceer je ook het net niet, dat regelt TenneT buiten de APX om. Daar zit 'm de kneep: zolang TenneT geen afname af kan dwingen (dan kan wettelijk nog niet) zal TenneT de balans op het net moeten inkopen bij de centrales, zoals ze dat al jaren doen.

Dat is waar de overheid nu aan zet is: kaders scheppen zodat partijen "gedwongen" kunnen worden tot afname en je, bijvoorbeeld, produktie van H2 kunt regelen met overschot op het net, wat Eneco zo stoer "power to gas" noemde maar er ondertussen weinig tot niks mee gedaan heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:38

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:24

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:18

ikke schreef:
Waarom niet nu al?

Dat staat ook in het artikel;
Citaat:
In juni 2025 introduceren de Europese energiebeurzen, waaronder EPEX Spot voor Nederland, kwartierprijzen. *knip* Deze aanpassing komt voort uit nieuwe Europese regelgeving om de nieuwe standaard te worden