Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:50

Onder de streep verdien je altijd meer, wat wel het verschil kan maken is als je daardoor minder recht hebt op toeslagen.
Was dat het geval?

Beide een fulltime job, dan moeten jullie ergens met hoge lasten zitten. Veel kinderen, hoge afbetalingen aan hypotheek of anders? Woon je enorm groot, veel dieren, slecht geïsoleerd huis?

Hoef je hier niet te antwoorden maar als je zo krap zit is het denk ik nuttiger om eens echt goed te kijken naar je grote maandelijkse kosten eerst en daar heel goed te kijken of die lager kunnen.

Hopelijk snel beterschap!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 00:40

Hoe meer je verdient,hoe meer je moet afgeven.Dit is enkel en alleen omdat hij nu in een hogere loonschaal zit.Hij heeft nooit recht gehad op toeslagen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 06:15

Merlen schreef:
Vaatwasser en droger heb ik niet meer.De wasmachine draait enkel vol.Kledij kopen we heel weinig,enkel als het echt nodig is en geen merk.
We gaan nooit uit eten.Niet op vakantie.
We hebben nog maar 1 wagen in gebruik voor de verre verplaatsingen.Kortere verplaatsingen waarbij er wat vervoerd moet worden doen we met de tractor.Die is rijdt zuinig en daar mag rode diesel in.
Elektrische fietsen via het werk.
Momenteel heb ik veel groenten uit eigen teelt.

Zo leef ik al jaren maar nu lukt het dus niet meer door de forse prijsstijgingen.
We hebben een voltijdse job.Nog meer werken,betekent geen tijd meer voor het huishouden,tuinonderhoud,eten maken,onderhoud huis en moestuin,kinderen.Daar komen we nu al amper aan toe.

Maar je werkt beide fulltime? heb je zoveel vaste kosten dan?

Bij een andere werkgever solliciteren kan in deze tijden van krapte wel schelen, je kan goed ondderhandelen over je salaris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 06:53

Merlen schreef:
Hoe meer je verdient,hoe meer je moet afgeven.Dit is enkel en alleen omdat hij nu in een hogere loonschaal zit.Hij heeft nooit recht gehad op toeslagen.

Logisch, maar als je fatsoenlijk meer verdiend hou je na belasting betalen nog steeds meer over. Als je beide fulltime werkt zou ik echt goed alle uitgaven doornemen en als daar niks in te snoeien valt serieus kijken voor ander werk.

En prima als je dat allemaal niet wil/kan/zin in hebt. Maar dan houdt het qua tips wel op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:01

Besparen op telefoonabbonement, tv abbonement.
Ik werk zelf niet full time maar wil wel meer uren werken. Het leven is gewoon niet meer goedkoop en dan moet je keuzes gaan maken.
Bukken in de supermarkt voor goedkopere producten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:21

Merlen schreef:

Dat klopt maar alsnog hou je meer over. Je wordt belast in schijven, ook in NL als ik me niet vergis. De eerst schijf wordt laagst belast en dat verhoogt telkens.
Daardoor is het zo dat meer verdienen, idd betekent dat je van dat extra geld minder overhoudt dan van de eerste schijf. Maar als of krijg je onderaan de streep echt meer.
Het lijkt soms raar door hoe ze het afhouden op je werk. De eerste schijven worden niet hoger belast omdat je meer verdient. Dus stel dat je 2100 euro verdiende en daar 30% op afgaf dan had je 1400 over.
Krijg je 200 opslag en is dat net een hogere schaal (bvb 45%), dan geef je op die 200 euro veel meer af dan op de eerste 2100, maar alsnog zal je meer verdienen (1400 + 110).

Daar gaan dan nog andere zaken vanaf, bij ons is dat sociale zekerheid bvb. Maar ook dat gaat in procenten en dus hou je meer over.

Toch?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:27

Via het werk houdt hij meer over maar dat extra geld dat er maandelijks binnen komt,moet opzij gezet worden om nu de jaarlijkse personenbelasting te kunnen betalen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:53

Dat kan bijna niet kloppen Merlen. Het kan best zijn dat je eerst meer terug kreeg maar dat betaalde je dan ook meer elke maand vanuit je salaris.

Het is niet zo dat je netto er op achteruit gaat door in salaris te groeien op basis van loonbelasting alleen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:07

In België is het misschien anders dan in Nederland.
Van 2500€ terug krijgen naar 5000€ moeten betalen en dat met iets meer dan 450€ extra loon per maand.
Niet echt een verbetering.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:19

Als dat zo is en ik het goed lees, scheelt dat 2100 euro in jullie nadeel. Dan doe je de grootste besparing door op zoek te gaan naar een functie waarbij je minder betaalt krijgt, als zoeken naar een functie waarbij je meer betaalt krijgt geen optie is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:22

Maar meer werken loont ook niet in NL. Veel mensen raken dan hun toeslag kwijt en daarom willen ze er niet bij gaan werken. Omdat ze er misschien netto 100 euro op vooruit gaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:25

lekkere instelling!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:26

fokfanaat schreef:
lekkere instelling!

Zo werkt het wel. Als werken nou meer zou lonen dan zouden er veel mensen extra gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:44

Er is al geen recht op toeslagen dus die vlieger gaat hier niet op.

En het kan wel dat je in het begin wat meer moet afdragen maar dat zou zichzelf recht moeten trekken. OF er wordt te weinig van het brutoloon afgehouden waar de staat nadien wel nog achteraan gaat. Dan kan het dat je nadien nog moet bijbetalen ja.

Is er geen boekhouder die jullie kan helpen met bekijken of de loonstroken kloppen, en die kan meekijken met de belastingsopgave? Daar kan je soms echt wel winst uit halen. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat ik het kadastrale inkomen van mijn weiland(en) mocht inbrengen voor de personenbelasting. Gaat om kleine bedragen, maar huppakee ermee. Wie weet wordt er ergens wat foutief ingevuld wat grote nadelige invloed heeft.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:03

Buiten hypotheek,kinderen ten laste,rechtsbijstand,woon-werk vergoeding is er niets dat we nog kunnen inbrengen.
Kadastrale inkomen van de weides voegt niks toe omdat het veel te laag is maar vul ik wel in.
Bedragen op de loonstroken kloppen ook.Dat houden we in de gaten.
Alles wordt correct ingevuld.
Ik heb er ook aan gedacht om een boekhouder te raadplegen.Je weet maar nooit of er nog iets extra is om in te brengen.
Enige probleem;de boekhouder moet ook betaald worden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:25

Merlen

Is bijzonder verhaal hoor want is wel duurder maar van iets naar helemaal niets en flink te kort komen zit grote stap

Is jullie energie rekening zo duur geworden

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:38

Energie (nog) niet.Maar ik heb een variabel contract gekregen enkele maanden geleden dus ik houd m'n hart vast voor de herfst en winter.
De hoofdoorzaak is de forse stijging van voeding en daar heb ik altijd al op bespaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:55

Maar hoeveel budget heb je dan maandelijks na aftrek van vaste kosten? Dan bedoel ik na aftrek van hypotheek en g/w/e en kinderkosten. Dus waarmee je dan benzine, boodschappen en voeder voor de dieren mee moet betalen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 14:38

Citaat:
De hoofdoorzaak is de forse stijging van voeding en daar heb ik altijd al op bespaard.

Dat is inderdaad een lastige en je ziet vaak als het bij een gezin krap zat voor de energiecrisis en de inflatie van de afgelopen maanden er weinig meer te besparen valt.
De stijging van voeding is zo'n 10% gemiddeld, geen 50% of zoiets... alhoewel het daar soms wel op lijkt maar ik ga even af op de cijfers in de kranten.

Ik ben vandaag lekker wezen shoppen bij de kringloop :7 heb mooie blouse (van King Louis dat is een duur merk, blouse leek vrijwel nieuw), erg leuke tas en twee kettinkjes gescoord voor bij elkaar 22 Euro daar word ik dan gewoon vrolijk van }:0
Was gegaan voor een bloempot maar die kon ik dan weer niet vinden :))

Citaat:
Maar meer werken loont ook niet in NL. Veel mensen raken dan hun toeslag kwijt en daarom willen ze er niet bij gaan werken. Omdat ze er misschien netto 100 euro op vooruit gaan.

Dat is behoorlijk kortzichtig want uiteindelijk als je op de langere termijn kijkt ga je er echt meer op vooruit en bouw je bijv (ik heb het over werken in loondienst) ook meer pensioen ed op. Ja, als je net op de rand zit (heb ik ook gehad...) voelt het het eerste / tweede jaar beetje als sneu geld maar uiteindelijk wordt je er, als je erin doorzet, gewoon echt wel beter van. Door daarin te blijven 'hangen' heb je kans dat je in wat wordt genoemd 'de armoedeval' terecht komt, dus dat je als die uitkeringen / toeslagen minder worden echt flink terug gaat vallen in inkomen. Dat moet je niet willen. Kijk als het niet anders kan is wat anders maar mijn motto is wel probeer als je blieft zelfvoorzienend en zelfstandig te zijn. Als het ff kan... ook als je ooit een hypotheek wilt afsluiten of zoiets, stel je voor you never know, worden die toeslagen niet meegerekend met je bruto jaarloon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:02

Kennen jullie de overblijvers van de AH al? Soort van Too good to go principe. Ze staan in de AH app, en je kan bv broodpakketten, verrassingspakketten en vega pakketten kopen.

En ik heb vandaag toch maar na lang twijfelen een Stoov deken besteld. Ik hoop dat ik daar komende winter een beetje gas/stroom mee kan besparen :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:22

8nnemiek schreef:
Kennen jullie de overblijvers van de AH al? Soort van Too good to go principe. Ze staan in de AH app, en je kan bv broodpakketten, verrassingspakketten en vega pakketten kopen.

En ik heb vandaag toch maar na lang twijfelen een Stoov deken besteld. Ik hoop dat ik daar komende winter een beetje gas/stroom mee kan besparen :D

Kende ik niet maar goeie tip!

Zal maar niet zeggen wat ik vind van mensen die gezond en wel op de reet blijven zitten 'oMdaT WerKeN niet LoOnT'. Tuurlijk loont het.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:42

Merlen: laat HR er dan eens naar kijken. Loonsverhoging en netto minder overhouden kan volgens mij niet want je betaalt enkel meer op de hogere schijven en het gaat procentueel.
Ik heb dit vaak de ronde horen gaan en het kwam altijd neer op onvoldoende inhouden maandelijks of toeslagen die wegvielen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:05

Merlen schreef:
Buiten hypotheek,kinderen ten laste,rechtsbijstand,woon-werk vergoeding is er niets dat we nog kunnen inbrengen.
Kadastrale inkomen van de weides voegt niks toe omdat het veel te laag is maar vul ik wel in.
Bedragen op de loonstroken kloppen ook.Dat houden we in de gaten.
Alles wordt correct ingevuld.
Ik heb er ook aan gedacht om een boekhouder te raadplegen.Je weet maar nooit of er nog iets extra is om in te brengen.
Enige probleem;de boekhouder moet ook betaald worden.

Een boekhouder zal goedkoper zijn als wat het jullie nu kost.

Jullie situatie klinkt niet goed, ik zou als ik jou was zelf eens eerst alle inkomen en uitgaven op papier zetten, en bekijken wat de grootste kostenpost is.
Als dat bijvoorbeeld de hypotheek of eigen paarden is, tja, dan misschien toch eens nadenken over een andere woning, paard verkopen, dat soort dingen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:42

Abonnementen zijn ook dingen die altijd erg snel aantikken. Een tijdschrift hier, ochtendkrant daar, netflix zus, internet zo. Tel alles bij elkaar en je bent echt schrikbarend veel geld kwijt aan die zaken.
Hoe oud zijn je kinderen Merlen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:54

8nnemiek schreef:

Stoov deken heb ik wel eens eerder gehoord, ga ik eens naar kijken. Die pakketten had ik ook gezien, is vanaf september in alle filialen als het goed is. Erg benieuwd naar!

Ik heb vandaag een hele leuke cursus mindmappen gedaan van Schouten en Nelissen, gratis via NL leert door *\o/* Lekker met de elektrische fiets er heen, 50km gefietst. En gratis lunch ook nog en lekkere chocolate chip cookies :))