Leuk dat het bij iedereen goed gaat zeg! Allemaal grootse plannen! Hier dachten wij ook dat we een vaste notaris moesten aanhouden die al in het project vernoemd werd. Maar zijn er blijkbaar toch wel vrij in, dus hebben er nu 1 die dichterbij is en stukken voordeliger!
Hier is de offerte naar de bank dus voor ons is het wachten nu. De keuken is nog in onderhandeling over de apparatuur maar is verder klaar. Badkamer vandaag definitief moeten doorgeven. Niet helemaal zoals ik wil maar we doen het samen dus ik moet daarin soms ook meegeven dus nu is het aftellen en het definitieve akkoord nog horen en dan is het vieren! Ze zijn van plan in iedergeval voor de bouwvak klaar te zijn!
Wij zijn ook aan het aftellen... 27e krijgen wij de sleutel. Gaat echt snel nu ineens.
Emm_
Geplaatst: 13-11-14 11:37
Goedemorgen!
Graag zou ik me hier melden. Wij staan op het punt om ons huurhuis te gaan kopen en zijn dus druk bezig met de hypotheek rond te krijgen
Maar pff wat een inleeswerk dus fijn als hier wat ervaringsdeskundigen zitten.
Ben nu aan het kijken of het nodig is om een overlijdensrisico en/of werkloosheidsverzekering af te sluiten. Raden jullie aan dit zelf te doen of via de hypotheekadviseur? En wat zijn voorwaarden waar we op moeten letten? Ik neig ernaar dat een werkloosheidsverzekering geldverspilling is ...
*Maar tja mijn ervaringen met uitkeren van verzekeringen is zowiezo waardeloos
Overlijdensrisico is vaak verplicht. Werkloosheid niet, als ik de juiste voor mij heb . En ik vind het ook geldverspilling. Lees de kleine letters maar. Meestal mag je nergens mee akkoord gaan dus ook niet met een gouden horloge zeg maar.
Overlijdensrisicoverzekering kan verplicht gesteld worden bij NHG (als je meer leent dan 80% van de waarde van de woning is het verplicht). Er zijn wellicht ook verstrekkers die het zonder NHG verplicht stellen, er zijn er echter ook die dat niet doen. Werkloosheidsverzekering wordt niet verplicht gesteld. Veel verzekeringen hebben inderdaad forse voorwaarden, en keren vaker niet dan wel uit. Die kleine lettertjes inderdaad. Het is verstandiger om zelf een buffer aan te leggen om een eventuele inkomstenterugval op te kunnen vangen, of om niet tot het maximale te lenen zodat je sowieso wat speling hebt.
Mag ik mij hier ook melden? Inmiddels plannen om (waarschijnlijk) een woning te gaan huren met mijn vriend. Het liefst gaan we kopen maar we hebben beide geen vast contract. We willen wel een keer ergens gaan praten of er mogelijkheden zijn.
Wat is jullie ervaring met kopen maar beiden geen vast contract? Is die mogelijkheid er überhaupt?
Wij hebben ons laten vertellen op een startersavond van de Rabobank dat die mogelijkheid er wel is, mooiste is natuurlijk een vast contract maar als die er niet is vragen ze om de jaaropgaven van de afgelopen 3 jaar en nemen daar dan het gemiddelde van. Daar gaan ze dan mee rekenen voor de hoogte van de hypotheek. Ik neem aan dat je dan wel {naast de werkgeversverklaring} ook een intentieverklaring moet hebben.
Er zijn drie mogelijkheden waarin een hypotheek zou moeten lukken. Vast contract Tijdelijk contract met intentie verklaring Tijdelijk contract zonder intentieverklaring met hoogte van de hypotheek gebaseerd op gemiddelde inkomen van afgelopen 3 kalender jaren! (let op, van januari tot december dus)
Middelste situatie had ik zelf, onder situatie was bij mijn zus het geval. Beide hebben een hypotheek kunnen krijgen.
_Marinke_
Geplaatst: 14-11-14 14:02
Aah dan gold voor ons dus op moment van gesprek de onderste, maar ik dacht dat je dan wel een intentieverklaring erbij moest hebben, niet dus. Bedankt voor de verbetering!
Dat van die kalenderjaren wist ik, nu rekenen ze dus met de jaaropgaven van 2011, 2012 en 2013.
Nummer 6 & 7 voor ons appartement Maar was de vorige keer ook al dat we er twee op een dag hadden zo raar, zo hoor je 1,5 maand niets en is er ineens weer animo.
Xivura
Geplaatst: 14-11-14 16:39
A_nouk schreef:
Nummer 6 & 7 voor ons appartement Maar was de vorige keer ook al dat we er twee op een dag hadden zo raar, zo hoor je 1,5 maand niets en is er ineens weer animo.
Gek is dat hé. Hopelijk zit er een geschikte bewoner tussen
moonsparkle
Geplaatst: 14-11-14 18:01
Heb net een lijst gekregen om in te vullen om daarmee het voorlopige koopcontract op te stellen. Hierin geeft de makelaar alleen vanaf vandaag 7 weken om de financiering rond te krijgen. Ik heb echter een starterslening nodig en volgens de website duurt het dan al 8 weken om de hypotheek rond te hebben dan zijn er ook nog feestdagen waarop de gemeente(heb je nodig voor de starterslening ) de nodige dagen dicht zal zijn.
Vaak kun je zonder problemen uitstel krijgen... maar je zou ook contact op kunnen nemen om de termijn alvast aan te passen in het voorlopig koopcontract van 6 naar 8 of 10 weken ivm die starterslening Die 6 weken is de standaard termijn die er eigenlijk altijd in staat. Ze zullen dan waarschijnlijk wel vragen hoe zeker je bent van het kunnen krijgen van de starterslening,
Als koper kun je het koopcontract ook gewoon aan laten passen. Dat gaat niet alleen van de verkoper uit.
Tamara
Geplaatst: 14-11-14 21:12
Wij hebben het koopcontract ook aan laten passen van ons nieuwe huis. Uiteindelijk moest dat weer teruggedraaid en werd het een puinhoop maar das geen standaardprocedure gok ik
Anouk wat spannend, ik duim! En die tweede bezichtiging, is dat iemand die voor de tweede keer komt en wel weet wat ie kan lenen?
Hier wordt ons huis steeds meer een thuis Over 1,5 week worden de bank en de eetkamerstoeltjes geleverd en dan zijn we een heel eind rond qua meubels. Op klusgebied zijn we ook een heel eind, verfwerk is voorlopig klaar en keuken is ook bijna af. Dan nog een keer grondig poetsen (het is echt een bende Alle vrije tijd gaat in het klussen zitten..) en dan kunnen we eens na gaan denken over een housewarming en de knutselprojectjes die we nog op de planning hebben, m.n. voor de verlichting!