Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:21

Ons huis komt totaal niet overeen met de huispedia cijfers (het is ruim 50% hoger getaxeerd := ). Volgens mij gebruiken zij de laatste verkoopwaarde, de woz en de verkoopcijfers uit de buurt. Wat ze niet meenemen is verduurzamen/renovatie etc. zoals wij wel hebben gedaan.

Moska

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:30

Je kunt ook een waardeindicatie via Calcasa opvragen. Deze worden ook door de bank gebruikt ipv een taxatierapport (vaak kun je dan niet de volledige waarde financieren, maar het geeft wel een idee van de waarde). Dit is een rapport op basis van data, dus mochten er weinig tot geen vergelijkbare panden zijn in die buurt, dan komt er niks uit.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:10

Het zal voor huispedia ook uitmaken wat hun bron is, oude verkoopgegevens en er is gemoderniseerd dan zal het niet kloppen en dat soort zaken

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:11

Moska schreef:
Je kunt ook een waardeindicatie via Calcasa opvragen. Deze worden ook door de bank gebruikt ipv een taxatierapport (vaak kun je dan niet de volledige waarde financieren, maar het geeft wel een idee van de waarde). Dit is een rapport op basis van data, dus mochten er weinig tot geen vergelijkbare panden zijn in die buurt, dan komt er niks uit.

Calcasa houdt alleen geen rekening met de staat van de woning.

Ik heb even op Huispedia gekeken en de vraagprijs van onze woning die morgen op Funda komt ligt wel in de range die zij aangeven. Die range is alleen wel mega groot _O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:26

Vandaag is mijn oude huis gepasseerd! Mijn eigen makelaar was op vakantie, dus zijn collega kwam de overdracht doen. Die vertelde dat er veeeeeeel appartementen de markt op komen. Blij dat mijn huis voor deze prijs is verkocht. Vergelijkbaar appartement is voor €5.000 minder verkocht. Dat is toch serieus geld.

Uiteindelijk heb ik dus één bezichtiging gehad :D waren er vijf gepland, zij was de eerste. Heeft dezelfde dag een bod gedaan. Tegenbod gedaan, ging ze in mee onder voorwaarde dat de rest afgezegd werd. En zo geschiedde! Tevreden met hoe het is gegaan, en ook echt heel blij met deze koper. Leuke dame, die gaat goed zorgen voor het huis waar ik toch bijna 15 jaar heb gewoond :)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 19:59

Fijn Berdien

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 20:10

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik neem Huispedia met een korreltje zout en ga uit van m’n eigen gevoel. Walter Living ga ik nog wel induiken. Ik zag dat er de laatste tijd wel wat huizen verkocht zijn in de buurt dus hopelijk krijg ik zo een redelijk beeld. Misschien vinden we het huis niet eens iets maar ik ben graag goed voorbereid :D.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:03

Bij ons sloot vandaag om 17u het bieden.
4 biedingen gedaan, waarvan een zonder voorwaarden. Het hoogste bod had wel onder voorbehoud van financiering en technische keuring. Maar ik denk dat we voor het 2e bod gaan, zonder voorwaarden. Aangezien we zelf over 4 weken tekenen voor ons nieuwe huis, is een stukje zekerheid wel wat waard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:09

SennaS schreef:
Weet iemand hier hoe accuraat Huispedia meestal is? Voor ons eigen huis lijkt het me een realistische inschatting maar we gaan dinsdag bij een huis kijken wat door Huispedia tussen € 427.000 - 497.000 wordt geschat. Het staat nu te koop voor €530.000. Het gaat om een 2 onder één kap woning in west-Brabant.

Wij wonen nu in de Randstad dus ik vond het een reeële vraagprijs aangezien je hier geen 2 onder één kap vindt onder de 7 ton, maar nu begin ik te twijfelen of het dan toch nog niet aan de hoge kant is. Ik ging er al vanuit dat we dik zouden moeten overbieden.

Een aankoopmakelaar wil ik nog niet direct, ik kijk al een tijd op Funda maar we hebben net de knoop doorgehakt dat we echt de Randstad uit willen. Maar we zitten ook nog goed in ons huidige huis dus we hebben geen haast. Wellicht dat ik wat online opvraag aan rapporten over de omgeving. Eerst maar eens kijken dinsdag.

Welke plaats in West-Brabant? Huizen zijn hier ook gewild omdat het prima aan te rijden is naar de randstad. 530.000 voor een 2 onder 1 kap klinkt me niet heel gek in de oren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:10

gillian schreef:
Bij ons sloot vandaag om 17u het bieden.
4 biedingen gedaan, waarvan een zonder voorwaarden. Het hoogste bod had wel onder voorbehoud van financiering en technische keuring. Maar ik denk dat we voor het 2e bod gaan, zonder voorwaarden. Aangezien we zelf over 4 weken tekenen voor ons nieuwe huis, is een stukje zekerheid wel wat waard.

Dan zou ik ook voor de 2e gaan

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:16

SennaS schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik neem Huispedia met een korreltje zout en ga uit van m’n eigen gevoel. Walter Living ga ik nog wel induiken. Ik zag dat er de laatste tijd wel wat huizen verkocht zijn in de buurt dus hopelijk krijg ik zo een redelijk beeld. Misschien vinden we het huis niet eens iets maar ik ben graag goed voorbereid :D.

Je kan bij de kadaster ook de recente koopsommen opvragen per postcode. Dan kan je de adressen opzoeken, fotos bekijken op Funda en zelf vergelijken met het huis waar je interesse in hebt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:39

Nou bij ons was eind vorige week de financiering rond. Nu is het echt definitief en kan de voorpret beginnen. Aannemer is vandaag geweest om een offerte op te maken voor diverse werkzaamheden.

Vandaag ook ons huis op Funda geplaatst. Ben heel benieuwd hoe dat gaat.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 20:53

Wij zijn vandaag akkoord gegaan met een bod. Niet het hoogste, wel het verstandigste. Zonder enig voorbehoud.