Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:42

Het gaat hier over België. Ben vrij zeker dat er op wettelijk niveau niets is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:03

Als ik net zoals iedereen voor 2/1 een aanvraag indien dan verwacht ik wel daar voor 15/8 iets over te horen. En niet "alles vanaf september wordt maar in augustus bekeken". Zij is zeer veeleisend op de deadlines en nogal van eigen invulling. Verlof wat bestaat uit 1 dag mag je tot 5 dagen ervoor aanvragen. Nop, zij wil dat allemaal ineens en tot de laatste minuut ingepland.
Overuren? Zij rekent ze uit en plant ze in, heb je geen inspraak in. Idem met de variabele feestdagen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:03

Dat mag wel niét voor zover ik weet. Ze mogen het vragen maar niet eisen.
Jeetje wat een trut zeg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 19:26

Nou ben je mooi klaar mee **not** vervelend zeg... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:21

Welja, dat dus. Je "groot verlof" is gewaarborgd 2 weken. Houdt ze zich dus niet aan. Zogenaamd onder mom dienstnoodzaak.
Dus zelfs al vraag ik het voor 2/1 aan, ik heb nooit garantie dat ze die 2 weken gaat goedkeuren voor half augustus. Want we zitten met een grote groep en iedereen wil in de kerstperiode wel 1 of meerdere dagen.

Er zijn nog zaken die niet (helemaal) kloppen maar we zijn het aan het uitpluizen.
Ik dacht wel dat als je verlof aanvraagt, er een maximale termijn van 2 weken aan zit voor goedkeuring.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:36

Heeft er iemand nog nuttige tips voor mij?
Ik bespaar al enkele jaren op elektriciteit en gas.Voeding koop ik al jaren het goedkoopste.Maar zelfs het goedkoopste wordt te duur.Ik kan niets meer sparen.
Ik heb een moestuin met de basis groenten.
Momenteel ben ik bijna al mijn kippen aan het verkopen omdat het door de graanprijs niet loont om zelfvoorzienend te zijn in eieren en kippenvlees.
Ik zou bezittingen kunnen verkopen.Echter kosten deze me niets,heb ik ze nodig en kan ik dus nooit meer nieuwe in de plaats kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:54

Hoe bespaar je op dit ogenblik?

Wij besparen op elektriciteit door 's avonds een kaarsje (of een paar) aan te steken als we tv kijken. Of een subtiele sfeerlamp ipv de gewone verlichting. Helpt in de winter ook qua verwarming. Wat maaltijden betreft, mix and match met je planning. Gisteren hadden we spinaziepuree met fishticks. Daarvan heb ik nog over in de ijskast, dat pak ik morgen mee naar werk en kan het daar opwarmen. En de vegetarische couscous van vanavond heb ik dan weer voor woensdagmiddag. Voor 's avonds heb ik dan brood. Donderdag eten we bij mijn schoonouders. Dan blijft enkel vrijdag en het weekend nog over, maar met deze planning heb ik maar 1x moeten koken en toch 4x warm gegeten. Omdat ik het elders opwarm kost het geen stroom.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:01

Merlen schreef:
Heeft er iemand nog nuttige tips voor mij?
Ik bespaar al enkele jaren op elektriciteit en gas.Voeding koop ik al jaren het goedkoopste.Maar zelfs het goedkoopste wordt te duur.Ik kan niets meer sparen.
Ik heb een moestuin met de basis groenten.
Momenteel ben ik bijna al mijn kippen aan het verkopen omdat het door de graanprijs niet loont om zelfvoorzienend te zijn in eieren en kippenvlees.
Ik zou bezittingen kunnen verkopen.Echter kosten deze me niets,heb ik ze nodig en kan ik dus nooit meer nieuwe in de plaats kopen.

Kippen houden tot je voer op is en in eigen vriezer steken. Scheelt je vlees kopen.
Wil je toch nog eitjes, kan je overwegen om naar een kleiner kippenras over te stappen.
En Ingredienten ipv bewerkte producten?
Kan je ergens zometeen achter de oogstmachines aan rapen voor mais en aardappelen? Op die combi + restjes tuin en keuken samen met wat cheapo kattenvoer komen je kippen de winter wel door.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:30

Kippen kan ik verkopen tussen 10 en 20€.
Een vers gebraden kip kost me 7,50€.
Als ik zelf slacht,bak/braad verbruik ik bovenop het graan ook nog eens water en stroom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:38

Kan je de eitjes niet verkopen of daar producten mee maken? Cake, advocaat, dat soort dingen?
Braambessen kan je nu met wat geluk nog wild vinden. Aardappelen zijn te rapen als ze geoogst zijn. Alles wat te klein is voor de machines blijft liggen en kan je zo meenemen. Ben ik zelf ook van plan om een keer te doen dit jaar. Idem met uien.
Heb je graan nodig voor de kippen? Heb je niet voldoende met keukenafval als vervanger?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:39

Ik heb zitten neuzen maar kan er in de wet niets over vinden varekaj. Ga nog eens beter kijken als ik tijd heb. Is er in cao of arbeidsreglement iets over geschreven? Of aparte beleidsnota? De meeste bedrijven hebben iets qua regeling.
En kun je het onderling met je collega’s al afspreken?
Ik zou dit zeker niet laten liggen. Afkeuren is 1 ding maar je in het ongewisse laten is gewoon niet fair.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:40

Staat er niemand boven haar varekaj

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:49

Het teveel aan eieren verkoop ik al.Maar het graan is verdubbeld in prijs dus de kosten haal ik er niet meer uit.
Nergens blijft de verlichting onnodig branden.Verwarmen zal vanaf nu enkel nog met de haard zijn.Brandhout moeten we niet aankopen.
Aardappelen heb ik zelf geteeld.
De prijs van voeding die we moeten aankopen,dat is het probleem.
Er ligt praktisch niks op de bodem van je winkelkar en je moet al 40€ ophoesten.En we nemen het goedkoopste.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:52

Too good To Go een optie?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:54

Minder vlees eten, alleen thee water en ranja drinken, alleen seizoensgroenten gebruiken, niets voorgesneden kopen.. Grotere porties maken en invriezen. Geen vaatwasser en droger gebruiken. De fiets pakken ipv de auto. Kleren 2e hands kopen. Kort douchen, alleen een volle wasmachine draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:58

Ik kreeg de tip om aan de anderen te vragen of ze dan aub geen verlof willen nemen. Dat is gewoon kansloos.
@poes: iemand met verstand van zaken ging het een keer uitpluizen, ook op basis van PC. Er staan dingen in het reglement die sowieso niet nageleefd worden, maar ook niks over de termijn van goedkeuring.

@tita: ik wil het graag onderling oplossen en de rest van het team ook (er speelt meer dan alleen mijn aanvraag bijvoorbeeld) maar dan moet daar wel optie voor zijn.

@merlen en kan je niks gaan bijverdienen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:58

Meer werken

Ik bedoel als je het zo moeilijk hebt, lukt een kleine besparing niet.
Dat kip weg moet ivm duur graan betekend dat je echt krap zit, dan moet je andere stappen nemen.

Verder weten we niks van je dus kunnen we geen echte raad geven

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:00

Idd van baan wisselen kan tegenwoordig heel makkelijk voor meer inkomen zorgen of idd meer werken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:06

Too good to go inderdaad. Te beginnen met de Lidl groente/fruit pakketten en Brood pakketten van de bakker of de supermarkt. Supermarkt pakketten van de ah ben ik ook erg tevreden over, maar het concept is en blijft, je krijgt wat er over is. Soms heb je daar meer aan als een andere keer.

Ik weet dat iemand regelmatig overgebleven groente van de supermarkt krijgt voor haar konijnen, misschien kun je dat in de buurt eens vragen voor je kippen? Nee heb je, ja kun je krijgen. Dan kun je misschien wel je kippen houden.

Verder Annemiek eens een pb sturen, die is meester in boodschappen besparen :)

En verder ga ik mee met de rest, zie dat je je inkomsten verhoogt. Bijna iedereen heeft wel kennis van het een of ander. Of doe eens mee met marktonderzoek of mystery shops (wel kijken dat de inkomsten opwegen tegen je reiskosten en tijd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:13

Is er niks wat je kan ruilen met buren? Bijvoorbeeld eieren die teveel zijn wisselen met de buur die een overschot heeft van tomaten of appelen binnenkort?

Wecken ipv invriezen? Met buren/familie/vrienden een koe of varken aankopen, laten slachten en in een gemeenschappelijke vriezer bewaren?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:25

Vaatwasser en droger heb ik niet meer.De wasmachine draait enkel vol.Kledij kopen we heel weinig,enkel als het echt nodig is en geen merk.
We gaan nooit uit eten.Niet op vakantie.
We hebben nog maar 1 wagen in gebruik voor de verre verplaatsingen.Kortere verplaatsingen waarbij er wat vervoerd moet worden doen we met de tractor.Die is rijdt zuinig en daar mag rode diesel in.
Elektrische fietsen via het werk.
Momenteel heb ik veel groenten uit eigen teelt.

Zo leef ik al jaren maar nu lukt het dus niet meer door de forse prijsstijgingen.
We hebben een voltijdse job.Nog meer werken,betekent geen tijd meer voor het huishouden,tuinonderhoud,eten maken,onderhoud huis en moestuin,kinderen.Daar komen we nu al amper aan toe.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:29

Inkomen verhogen hoeft niet altijd door meer te werken, je kunt ook vragen om een loonsverhoging, andere werkzaamheden gaan doen of zelfs een andere baan zoeken.

Hoe oud zijn de kinderen? Misschien kunnen zij een baantje zoeken en iets van hun eigen kosten betalen/kostgeld afgedragen? Daar leren ze gelijk ook over financiën.

Ik heb trouwens een onwijs déjà vu gevoel met deze vraag :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:34

Merlen schreef:
Het teveel aan eieren verkoop ik al.Maar het graan is verdubbeld in prijs dus de kosten haal ik er niet meer uit.
Nergens blijft de verlichting onnodig branden.Verwarmen zal vanaf nu enkel nog met de haard zijn.Brandhout moeten we niet aankopen.
Aardappelen heb ik zelf geteeld.
De prijs van voeding die we moeten aankopen,dat is het probleem.
Er ligt praktisch niks op de bodem van je winkelkar en je moet al 40€ ophoesten.En we nemen het goedkoopste.

Kip is omnivoor/graanivoor, ergens een bakker die wat eind van de dag brood aan je kwijt wil? Met eieren, vlees, groente en aardappelen is er aardig te eten, staan de wintergroentes al in de tuin? Boerenkool/palmkool, etc. radijs groeit ook nog nu. Ga koken met wat je kweekt ipv voornamelijk uit de supermarkt te eten minus de groente afdeling. Zak meel, pak gist, gejodeerd zout en wat water en je kan je eigen brood bakken. Zelfs 1kg speltmeel is/was 2 euro bij AH en daar haal ik 3-4 broodjes uit a 4 maaltijden (6 als ik er bv een kommetje soep/salade/wat snackgroentes bij zou eten). Omdenken qua koken dus je hebt "gratis" voedsel, en er is vermoed ik zat voor je kippen als je accepteerd dat ze wat minder eitjes leggen omdat ze minder op maximale eiproductie gevoerd worden, maar vrijwel gratis eten. Zet ze in als compostmachine en ze voeden grotendeels zichzelf en nemen je werk uit handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:42

Wat qua boodschappen het snelste bespaard (mogelijk doe je veel al):

- Geen frisdrank, maar thee/water/limonade/koffie drinken.
- Geen koek, snoep, chips en ander onnodig lekkers.
- Geen vlees en dat vervangen voor groente (niet door vleesvervangers, die zijn ook duur).
- Geen alcohol en niet roken.

En qua moestuin nu het in overvloed is: invriezen, inmaken, drogen! En anders het overschot verkopen (hier gaat alles vlot weg, prijzen gelijk aan biologische producten bij de AH).

Wij hebben ook een moestuin en met bovenstaande geven we nu per week circa €60 uit aan boodschappen bij de AH. Vaak met 1-2x vlees(vervanger) erbij. Als ontbijt eten we havermout met (haver)melk en fruit uit de diepvries (eigen tuin).

Qua verwarming: nacht op 16 graden, overdag op 19 graden. Nachten veel kouder zetten, dan kost terug opwarmen veel energie. Koud overdag? Thee.. trui.. fleecedeken.. pantoffels.. kruik..

Qua andere uitgaven: bekijk eens goed al je lopende abonnementen. Gebruik je ze? Of betaal je eigenlijk voor zaken die je kan missen?

Qua inkomen: tijd voor loonsverhoging? Evt. middels doorstromen naar een hogere functie. Of kijk eens rond op de arbeidsmarkt. Misschien zie je iets wat bij je past én beter perspectief biedt (en zet gewoon hoog in).

En check eens goed of er (eenmalige) toeslagen zijn waar je recht op hebt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-22 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:43

Beiden hebben we een vaste job.Een andere baan biedt geen werkzekerheid meer omdat je hier altijd start als interimmer.We zitten beiden aan het hoogste loon in onze sector van werk als arbeider.
Met een loonsverhoging kom je trouwens ook weer in een hogere schaal qua belastingen.Dus hou je aan het eind nog minder over en moet je nog meer jaarlijkse personenbelasting betalen.
Pijnlijk voorbeeld:Mijn vriend heeft enkele jaren geleden een loonsverhoging gehad op zijn werk.Hij is niet meer uren gaan werken maar andere uren.Voorheen kreeg hij jaarlijks een aanzienlijke som terug van de belastingen.Nu moet hij meer betalen dan wat hij toen kreeg.