Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:08

Yvankaxx schreef:
Wij hebben dinsdag een bezichtiging! Heel mooi huis, voor zover we kunnen zien (enkel foto’s van beneden) helemaal modern en super groot en mooi. Wel is de vraagprijs al aan de rand van ons uiterste budget dus het is wel afwachten. Hoeft in principe niks aan te gebeuren dus dat zou niet heel erg zijn. Maandlasten kunnen we wel betalen en ik ben ook bezig om meer uren op mijn werk te krijgen.

Nice! Kun je dan nog wel overbieden of wordt dat minimaal?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:14

hier ook briefjes in de deur gehad of we ons huis willen verkopen..

zolang ik mijn droomhuis nog niet heb, en in deze gekke tijd zou dat ook niet snel lukken.... Alles is onderhand al weg voordat het uberhaupt op funda e.d staat

hoe doen jullie dat? Het is niet persee dat ik al wil verhuizen, maar een huis waar ik mijn paarden aan kan houden zou ik toch wel graag willen..

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:23

ingedebruijn schreef:
Yvankaxx schreef:
Wij hebben dinsdag een bezichtiging! Heel mooi huis, voor zover we kunnen zien (enkel foto’s van beneden) helemaal modern en super groot en mooi. Wel is de vraagprijs al aan de rand van ons uiterste budget dus het is wel afwachten. Hoeft in principe niks aan te gebeuren dus dat zou niet heel erg zijn. Maandlasten kunnen we wel betalen en ik ben ook bezig om meer uren op mijn werk te krijgen.

Nice! Kun je dan nog wel overbieden of wordt dat minimaal?

In het uiterste geval hebben we nog 20k speling, maar het is wel in een prijscategorie dat er wel iets minder overboden wordt. Hij staat wel op de fb van de makelaar!

Plutolover, wij hebben ook een koophuis en willen wel graag weg, maar voor ons zijn er zoveel voordelen financieel aan hier wonen dat wij niet perse haast hebben. We willen het goed doen en willen niet het eerste beste huisvest beschikbaar is kopen.

Kiwi_

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:56

Hoi, ik kom me ook melden. Lees al even mee, maar wil nu toch wel serieus gaan proberen iets te kopen.
Ik vraag me af hoe jullie bepalen waar je je hypotheek afsluit? Er is zo veel aanbod.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:57

Bij dat hoogste bieder :')

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:58

Ik ben in de tijd bij twee of 3 verschillende partijen geweest voor een orienterend gesprek om een inschatting van hun te krijgen wat ik aan hypotheek kon krijgen. Dat was toen in ieder geval kostenloos en ik ben gegaan voor de adviseur bij wie ik me het prettigste voelde. Qua rentes en hypotheek bedrag kwamen ze ongeveer gelijk uit.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:02

Mijn vriend is ondernemer en de grote banken schijnen daar iets beter mee te kunnen dealen. Daarna was t kijken naar wie meeste wilde lenen, wie het snelst kon zijn en beetje de rente. Maar Rabobank deed er bv minimaal 4 weken over vanwege ondernemer zijn, dus die viel toen af. Dat vonden we teveel stress.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:04

Voor ons werd het Rabobank omdat zij een van de weinige hypotheekverstrekkers zijn die een PhD contract als vast contract behandelen (aangezien je zelden een intentieverklaring krijgt als PhD'er). We hadden het geluk dat de rente gunstig was.

Overigens zou ik persoonlijk een onafhankelijke hypotheekadviseur in de arm nemen en je door hem/haar laten adviseren. :j Wij hebben dat ook gedaan (eerst drie oriënterende gesprekken gehad bij verschillende adviseurs en degene gekozen bij wie wij het beste gevoel hadden (en die het goedkoopste was :+ )).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:10

Kiwi_ schreef:
Hoi, ik kom me ook melden. Lees al even mee, maar wil nu toch wel serieus gaan proberen iets te kopen.
Ik vraag me af hoe jullie bepalen waar je je hypotheek afsluit? Er is zo veel aanbod.

Online rentes vergelijken en kijken welke kosten ze rekenen voor het afsluiten van een hypotheek. Toendertijd kwam de Rabobank goed uit het vergelijkend warenonderzoek.

Als je in een eenvoudige situatie zit (1e huis, allebei in loondienst, geen obstakels om een hypotheek af te sluiten) loont het echt om te kijken wat je zelf kan doen, want zo moeilijk is het dan niet om een hypotheek af te sluiten. Wij hebben veel zelf kunnen doen, dat scheelde ook al gauw weer +/- 1000,- service/advieskosten.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:25

Wij zijn ook bij een onafhankelijk hypotheekadviseur langs gegaan, deze zoekt alles voor je uit en regelt alles. Zo iemand weet ook gewoon makkelijk de lijntjes te leggen en kan je wijzen op dingen waar je zelf niet aan denkt. Het kost een paar centen maar het scheelt je (ook tijdens de daadwerkelijke aankoop) een hoop zorgen.
Een eerste oriënterend gesprek is vaak ook gewoon voor niets maar geeft je wel een goede indruk van wat je aan hypotheek aan zou kunnen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:53

Ik vond het ook wel echt prettig. Hij heeft ons eerlijk geadviseerd en alles uitgebreid uitgelegd, bij elke vraag konden we bellen. Hij hielp ons ook aan de taxateur.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:58

Wij hebben inderdaad ook een onafhankelijke hypotheekadviseur, in Nederland mag je niet eens zelf een hypotheek afsluiten als je geen aantoonbare ervaring/kennis hebt met hypotheken? Taxateur en notaris kan ook via de adviseur maar die hebben we gewoon zelf uitgekozen.

Vind het toch ook wel een heel fijn idee dat er iemand meekijkt en ondersteunt!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:02

Ik zeg ook nergens dat we zelf een hypotheek afgesloten hebben Flicka. Er zijn alleen bepaalde taken die je zelf kan doen. Bijvoorbeeld een stukje administratie zelf uploaden in een portal, in plaats van dat voor je laten doen door een adviseur. De rabo noemt dat "eigen voorbereiding" (https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... en/kosten/). Wij hebben overigens ook gewoon advies en begeleiding gekregen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:06

Er zit ook vooral verschil in onafhankelijk adviseur of gewoon directe adviseur bij bv 1 bank. Die laatste zijn vaak goedkoper (niet altijd trouwens).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:24

Heeft iemand een beetje ervaring / kijk op vraagprijzen VS uiteindelijke taxaties? Ik heb het idee dat het huis dat we gaan kijken vrij laag op de markt gezet is namelijk. Mag ook via pb natuurlijk dan kan ik het huis even delen.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:26

ingedebruijn schreef:
Heeft iemand een beetje ervaring / kijk op vraagprijzen VS uiteindelijke taxaties? Ik heb het idee dat het huis dat we gaan kijken vrij laag op de markt gezet is namelijk. Mag ook via pb natuurlijk dan kan ik het huis even delen.

Geen ervaring met taxaties, wel benieuwd naar het huis :):)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:26

Sommige huizen worden heel gunstig in de markt gezet, dat klopt.
En die taxaties.. als je via via een taxateur weet te vinden valt er vaak wel wat te regelen hoor haha. Laat ik het zo zeggen, ik heb nog bijna niemand gehoord die niet (bijna) het gehele bedrag hebben gekregen. Tenzij je bizar overbiedt.

Al moet je natuurlijk oppassen dat je niet teveel gaat betalen. Je zou eens via Walterliving bv kunnen kijken wat huizen in de omgeving hebben gedaan?
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 29-04-21 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:27

ingedebruijn schreef:

Heb je hier iets aan?
https://www.funda.nl/woningwaarde/

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:30

SimoneeM schreef:
En die taxaties.. als je via via een taxateur weet te vinden valt er vaak wel wat te regelen hoor haha. Laat ik het zo zeggen, ik heb nog bijna niemand gehoord die niet (bijna) het gehele bedrag hebben gekregen. Tenzij je bizar overbiedt.

Al moet je natuurlijk oppassen dat je niet teveel gaat betalen. Je zou eens via Walterliving bv kunnen kijken wat huizen in de omgeving hebben gedaan?

Ja vind dat erg lastig inschatten omdat dit huis heel recent 80% heeft gemoderniseerd. Nieuwe keuken, gietvloer, vloerverwarming, badkamer, tuin.. Noem maar op. Dus vrees dat dat niet te vergelijken is.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:13

Doubtless schreef:
Ik zeg ook nergens dat we zelf een hypotheek afgesloten hebben Flicka. Er zijn alleen bepaalde taken die je zelf kan doen. Bijvoorbeeld een stukje administratie zelf uploaden in een portal, in plaats van dat voor je laten doen door een adviseur. De rabo noemt dat "eigen voorbereiding" (https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... en/kosten/). Wij hebben overigens ook gewoon advies en begeleiding gekregen.

Zo bedoelde ik het ook niet hoor! Wij hebben inderdaad hetzelfde, zoveel mogelijk zelf doen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:14

ingedebruijn schreef:
SimoneeM schreef:

Ja vind dat erg lastig inschatten omdat dit huis heel recent 80% heeft gemoderniseerd. Nieuwe keuken, gietvloer, vloerverwarming, badkamer, tuin.. Noem maar op. Dus vrees dat dat niet te vergelijken is.

Dat maakt het ingewikkelder ja, maar stel dat het heel dicht bij de vraagprijs zit van dit huis, terwijl dat minder gemoderniseerd was, weet je dus wel dat "jullie" huis wrs wel een (heel) stukje hoger getaxeerd gaat worden.

Maar t blijft moeilijk en ik was blij met een aankoopmakelaar die hierover kon meedenken :Y)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:16

Er zitten sowieso grote prijsverschillen tussen verschillende hypotheekadviseurs. Zo zat er ruim 1000 euro verschil tussen degene die wij hebben bezocht.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:24

Ik wil juist zo min mogelijk zelf doen :=
Het is me die paar 100 euro meer dan waard dat ik er geen werk mee heb.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:27

Wij hebben alles bij van 't Hof gedaan. Hypotheek adviseur, aankoopmakelaar, huis aankopen en huis verkopen. Wij hebben het als zeer prettig ervaren, kan me dan weinig schelen wat het kost eigenlijk..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:46

Wij gaan via de SNS. Hele fijne, betrokken man die ook snel reageert. Ik ben zelf een te grote stresskip om dit zelf gedeeltelijk te regelen. Veel te bang dat we wat vergeten of onvolledig aanleveren.