[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blinnii

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:50

Dammie, je bedoelt met de winkel onder het huis? Verder heb je namelijk niets met buren te maken, huis heeft namelijk een eigen deur aan de straat.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:52

Aaahh zo! Dan word het wel iets lastiger inderdaad, maar toch, wie weet.. ;)

Wauw die is best heel erg leuk! En ook 2 woonlagen! Ziet er ruim uit. :j
Veel plezier en succes morgen, hopelijk bevalt ie real life ook!

Heb inmiddels gevonden dankzij google dat het huisje wat ik per PB aan een aantal heb gestuurd in 1904 is gebouwd, dat is wel even heel wat anders dan jaren 60/70 wat er op funda vermeld staat. Mijn vermoeden klopte dus wel aardig dat het huis eerder gebouwd moest zijn en wellicht in jaren 60/70 wat gemoderniseerd is (kijkend naar hoe de huizen in die tijd werden gebouwd en de voorzieningen van dit huis).
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 10-11-14 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:53

Bankgarantie moet je even je bank voor bellen Sanne, dit moet je volgens mij wel zelf regelen !

Loes mooi huis heb je daar !

Blini, vraag ook wanneer mogelijk eens inzage in de balans van je vereniging en naar een meerjarenonderhoudsplan. Wat je heel veel ziet is dat de bewoners de maandelijkse servicekosten last zo laag mogelijk houden waardoor er bij groot onderhoud geld te kort is en de bewoners alsnog flink bij moeten lappen! Daar zit je echt niet op te wachten :)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:55

Nee precies, dat snap ik. Bedankt voor de tips, gaan we zeker rekening mee houden! :)
Ik neem alleen wel aan dat er hier hoogstens sprake is van een VVE met de winkel eronder, aangezien het echt aparte huizen/appartementen zijn.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:56

Blinnii schreef:
Dammie, je bedoelt met de winkel onder het huis? Verder heb je namelijk niets met buren te maken, huis heeft namelijk een eigen deur aan de straat.

Ja.
Althans, dat is de vraag. In de splitsingsakte die er moet zijn, staat wie de deelnemers zijn, dan zou ook voor het rijtje kunnen zijn, en wie wat aan het onderhoud moet betalen. Soms is de bovenbewoner alleen verantwoordelijk voor het dak, soms het gehele complex. Wie betaalt er de tuin?
Zijn er afspraken over de gezamelijke leidingen, voor als er lekkage is. Wie bepaalt en betaalt bij schilderwerk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:18

Marinke t kan wellicht zijn dat t huis in de jaren 60/70 zeer grof is herbouwd? Is inmiddels wel erg lang geleden dus die toegevoegde waarde is er dan niet en bouwjaar blijft 1904 dus blijft wat slordig maar t zou een verklaring kunnen zijn. :D

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:26

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:29

Dat zou dan een verklaring kunnen zijn, al is het wel erg slordig en apart. Het huis heeft overigens niet dezelfde voorzieningen als een huis wat in de jaren 60/70 gebouwd is.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:35

Oh 't is al geregeld. Was een kleine miscommunicatie met de bank.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:10

Mooi wel Belin! Alleen ik zou uutkijken met boven een winkel. Je weet nooit wat voor winkel er eventueel later inkomt en of dat dan 'louche' is zeg maar.±

Gelukkig maar Sanne!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:45

Loes jouw huis is zo prachtig geworden en zo mijn smaak! Wauw!

En Belinda ook hier! :D

Wij vanochtend de offerte doorgenomen en ondertekend. December komt eindelijk dichtbij.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:57

Marinke, mag ik ook pb, ben nieuwsgierig :D

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:33

Goedemorgen!
Wij zijn nog steeds druk met huizen kijken. Maisonnette was gaaf, maar moeten er even goed over nadenken of het qua praktisch ook handig is :) Waarschijnlijk gaan we binnenkort nog bij een herenhuis aan de Rijksstraatweg kijken.

Gaaf Jillie, alles komt dus snel dichterbij!

Loes, dat louche zal wel meevallen :) Winkelpanden zijn in Wassenaar onwijs duur (zeker in het dorp), dus ben niet zo bang dat daar snel iets raars in zal komen. Maargoed, we zijn er nog niet over uit of we daar willen wonen hoor!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:13

rijksstraatweg moet je rekening mee houden dat die (veel) drukker gaat worden als de aansluiting met de N11 er is over een paar jaar (nu al volop voorbereidingen, land wat weggekocht is, aan de overkant huizen die opgekocht zijn etc).

Het is niet voor niks dat die huizen zo (relatief) goedkoop zijn :)

De Maisonnette heeft als nadeel dat je in een blauwe zone woont.
Hoever mag hij voor zn vrijwilligers werk van de kazerne vandaan wonen?
Anders is stevenshof of Voorschoten wellicht ook nog een optie :)

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:57

*breekt in*
Iemand die me kan vertellen of je verplicht kunt worden om bij een bepaalde notaris te passeren als je een ex-huurwoning koopt van een woningbouwvereniging? Misschien in verband met kadastrale metingen en erfdienstbaarheden?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:16

Kit_for_ever schreef:
*breekt in*
Iemand die me kan vertellen of je verplicht kunt worden om bij een bepaalde notaris te passeren als je een ex-huurwoning koopt van een woningbouwvereniging? Misschien in verband met kadastrale metingen en erfdienstbaarheden?

Of het juridisch dekkend is, weet ik niet, maar het komt vaker voor bij huurwoningen.
Dan heeft de verkopende partij een deal gesloten met een vaste notaris.
En als het gaat om verkoop waarbij de grond losgehaald wordt van de woning (Duokoop of andere erfpacht constructies): niet alle notarissen doen dat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:20

Woningbouwverenigingen werken idd met een vaste notaris was hier ook het geval, die is over het algemeen ook gemachtigd om alles te regelen/ondertekenen voor de verkoper (wij hebben de verkopende partij niet 1 keer gezien of gesproken tijdens het hele proces. ) als je bij een willekeurige notaris zou gaan, moeten zij weer hun notaris daar naartoe sturen of een andere persoon sturen wat weer lastig is en extra geld.

Wij hebben verder niet onderzocht of dit wettelijk nu wel of niet mag maar ik ga uit van wel. En het is natuurlijk ook zo dat als jij als koper hier echt moeilijk over gaat doen de verkopende partij in theorie ook kan zeggen " voor joub19 anderen" want de verkoop van een oud huurwoning is op zich geen verkoop waar haast mee is dat het hoge nood is zeg maar
Het is ook iets wat je van te voren al weet , dat scheelt en meestal krijg je kortingen in de vorm van een paar dingen die de verkopende partij voor hun rekening neemt (bij ons het inmeten en de transport akte)
Wij hebben trouwens uiteindelijk alles bij die ene notaris geregeld... qua prijs was hij heel erg netjes. Dat is meestal ook wel iets waar een woningbouw rekening mee houd.. dat het geen hele dure is.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:37

Marie, ik weet ervan, maar ik kan me niet zo aan drukte storen :) We moeten 'verplicht' in Wassenaar wonen binnen 3 minuten aanrijdtijd of Sander moet een slaapadres hebben (dan ben ik hem een hele week kwijt 1x in de 5 weken). Dus.. we gaan wel voor de optie 'dichtbij de kazerne' :+

Kit_for_ever: wij hebben bij een koopgarantwoning gekeken en ook die ging via een vaste notaris. Waarschijnlijk omdat de woningbouw daar al vaste afspraken mee heeft. Moet zeggen dat ons dat dus niet aanstond (de gehele gang van zaken overigens niet), dus dat we van verdere stappen afgezien hebben. Ik zou vooral uitzoeken of die notaris bij jullie 'past' en zo ja, dan zou ik wat dat stukje betreft geen obstakels meer zien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:48

Das idd wel een goeie , kijk even welke notaris het is en hoe die overkomt (site , prijzen etc)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:46

Ik heb ook een koopgarant woning, en ik zat inderdaad ook vast aan een vaste notaris. Dat is vooral omdat bij de koopakte ook de koopgarant akte hoort. Als je elke keer naar een nieuwe notaris gaat moet die zich daar weer bekend mee maken en zo'n akte opstellen, terwijl als je steeds bij dezelfde notaris zit, gebruikt hij gewoon steeds dezelfde akte.

Ze hadden wat dat betreft voor dit soort woningen ook een korting bedingt bij de notaris. Ik had er niet zo last van eigenlijk. De gang van zaken gingen verder erg prettig. Ik zag totaal geen reden om die notaris niet te vertrouwen oid. In totaal was ik wat duurder uit kwa notaris kosten, aangezien ook het koopgarant verhaal erbij kwam kijken. Maar ja, die iets duurdere kosten stonden uberhaubt niet in vergelijking met de 25% korting die ik kreeg op de koopsom ivm koopgarant.

Tja, of dat wettelijk mag, geen idee, maar als je het niet accepteerd kunnen ze ook besluiten niet aan jou te verkopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:20

Ook zonder koopgarant en andere extra's werken wbv graag met een projectnotaris waar ze alle verkopen mee afhandelen.
Een woningbouwvereniging verkoopt gewoon meerdere woningen... als ze die bij 1 partij kunnen onderbrengen qua afhandeling zal ze dit in de kosten schelen, daarnaast machtigen ze die notaris vaak ook nog eens zodat die de hele verkoop kan afhandelen en dan hoeft er niemand van de verkopende partij aanwezig te zijn bij de sleuteloverdracht etc. Dat scheelt ze ook weer kosten en geregel.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:45

Thanks voor jullie reactie's :)

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:13

Weten jullie dit misschien?
Bij mijn huidige werkgever heb ik een vast contract, maar hier heb ik het niet meer naar mijn zin en wil graag wat anders. Stel dat ik wat anders vind en daar een intentieverklaring krijg...
Weegt een vast contract zwaarder dan een intentieverklaring? En kan dit dus de hoogte van een hypotheek beïnvloeden? Wat is ongeveer het verschil in wat je kunt lenen met een vast contract en een intentieverklaring?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:17

Zelf zou ik eerst afwachten tot je een vast contract krijgt. Je hoort tegenwoordig zo vaak dat mensen na een proeftijd weer weg moeten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:51

T is eerder voor jezelf dat risico. Immers kan men wel zon intentieverklaring afgeven, maar vervolgens kunnen ze alsnog anders beslissen.

Wij hebben nu eeen ander bouwnummer dan eerst, omdat de eerste persoon die was ingeloot te horen kreeg dat zn contract niet verlengd werd. Die ging dus ook geen nieuw huis meer kopen vanwege t risico.