Wat voor soort clematis is dit? Weet iemand dat? Dit is een foto van vorig jaar, hij staat nu ergens anders
eekhoornerik
Geplaatst: 03-05-20 21:08
Ik zou het niet weten, maar hij is wel heel erg mooi .
Naath86
Geplaatst: 03-05-20 22:26
Ik heb ook geen idee, maar vind hem ook erg mooi!!
Wij zijn begonnen met de bestrating bij de schuur, maar nu heb ik een discussie met vriendlief. Het pad wat er in ligt, gaat straks over in de overkapping. Gaan we het patroon van het pad door leggen tot achter en het terras onder de overkapping ook als apart patroon. Of leggen we het verband van het pad door onder de overkapping? Snappen jullie wat ik bedoel? Het gaat dus om die twee stenen die aan de zijkanten liggen aan die rechterkant.
Voor jullie idee, het pad loopt in een t-vorm. Waar het naar achter loopt, splitst het nog naar links en rechts.
Ik zou geloof ik het patroon van het pad doorleggen. Daarmee definieer je het stuk onder de overkapping een beetje als aparte ruimte (anders dan het pad). En ik denk dat dat gezien de ruimte van jullie tuin het mooist is (bij een kleine tuin, smaller pad, en kleiner stuk onder de overkapping, zou ik het wel laten doorlopen, om alles groter te laten lijken)
noviceh
Geplaatst: 04-05-20 09:10
Ik zou het niet onder de overkapping doorleggen. Vind het juist leuk als dat ‘apart’ is. Zo hebben wij het ook gedaan en zijn er erg blij mee.
Naath86
Geplaatst: 04-05-20 09:53
Dank voor jullie adviezen! Ik had inderdaad zelf ook bedacht om echt het pad door te leggen en de overkapping als aparte ruimte te zien en daar dus inderdaad opnieuw te beginnen met het patroon. Mijn vriend bestraat het zelf en hij ziet dat dus niet zo zitten. Maar wellicht kan ik hem overtuigen als ik zeg dat Bokt zegt dat we het zo moeten doen
Jullie hebben ook een mooie overkapping Noviceh!
Matheno
Geplaatst: 04-05-20 10:05
Naath86 schreef:
Mijn vriend bestraat het zelf en hij ziet dat dus niet zo zitten. Maar wellicht kan ik hem overtuigen als ik zeg dat Bokt zegt dat we het zo moeten doen!
Of misschien onder de overkapping in visgraat, alsof er een tapijtje ligt.
Naath86
Geplaatst: 04-05-20 12:49
Ja visgraat vind ik echt heel mooi!! Had ik het liefste ook gewild, maar mijn vriend vind dat te ingewikkeld om te leggen plus dat je er heel veel afval van hebt. Hij doet echt alles zelf nu we de nieuwe schuur aan het bouwen zijn, hij is best handig maar uiteindelijk is het ook weer niet zijn hobby. Ik moet dus soms een beetje toegeven
Denise_Storm
Geplaatst: 04-05-20 13:08
Ik durf het bijna niet te plaatsen, want volgens mij valt onze tuin meer onder de “verlengde woonkamer” zoals op de afgelopen pagina’s is besproken, maar ik heb echt wat hulp nodig bij het inrichten van de borders en omdat er op Bokt veel tips te vinden zijn, hoop ik dat jullie me toch kunnen en willen helpen.
De tuin is 15 meter lang en 6 meter breed. De lange border is 8 meter, 1 meter diep en de korte border 4,5 meter, 1,5 meter diep. Even wat foto’s zoals de tuin er nu bij ligt:
Ik heb de plattegrond van de tuin even getekend:
In de lange border (8 meter) komt naast de magnolia een houten bankje van Douglas hout (aan de kant van het gras) van ongeveer 1,40 meter breed. Zoiets:
Nu willen we de borders gaan vullen. De dingen op de plattegrond blijven staan.
Bij de overkapping komt er nog een balk naar de border met een paal in de lange border, waar we of een druivenstruik of blauwe regen langs willen laten groeien.
Voor de rest had ik qua kleuren van de planten paars, roze en wit in gedachte.
Ik had bedacht tegen de schutting van die pluimen te zetten, heeft iemand ervaring met deze? En dan de border te vullen met lavendel, schapengras en wellicht nog wat planten met bloemetjes erin? We hebben ook nog 1 hortensia die een plekje moet krijgen.
Hebben jullie nog tips, ideeën en inspiratie?
gaucho
Geplaatst: 04-05-20 14:07
Salvia of geraniums zijn ook makkelijke vaste planten in vergelijkbare tinten. Ik heb die ook in vergelijkbare borders, met ook nog Ijzerhard erbij. Die wordt wel hoog
Zal eens kijken of ik foto's van vorig jaar kan vinden.
Ik ben ook begonnen met Siergras in zo'n border, maar vond dat op termijn toch wel erg saai worden.
ontherun
Geplaatst: 04-05-20 15:17
Nepeta heb ik ook, de laagblijvende variant als bodembedekker. Doet het als een tierelier en de bijtjes (en katten) zijn er dol op. Het is wel een heel leuk en gezellig plantje, maar je ruikt hem wel. Hier is het vooral zanderige en kleigrond. Salvia eigenlijk hetzelfde, net zo makkelijk en groeit ook goed, die zijn wat hoger dan de nepeta.
Anouk94
Geplaatst: 05-05-20 12:22
Ik meld mij ook graag!
Wij zijn ook druk bezig met de tuin omgooien.
We gingen van dit.. oud gras en oerwoud:
Via een rigoreuze aanpak: alles eruit (uiteraard plantjes gered), grond erbij, vlakken en nieuw gras:
Naar dit, een nieuwe border! De bedoeling is dat het middenin hoge planten worden en dan zo aflopend in hoogte naar de randen. Paars, roze, wit en grijs. Inmiddels is deze foto ook al wat verouderd en zal ik nog eens nieuwe Fotos maken bij interesse
Het stuk te zien op de 2e foto, bij dat elektra huisje en de heg, staat voor dit seizoen op het programma. Eenzelfde soort planten/opbouw!
Graag klets en kijk ik mee bij jullie en jullie tuinen, super leuk!
Electra63
Geplaatst: 05-05-20 14:49
Wij hebben besloten om de bordes langs ons grintpad te laten verwilderen. Het is voor ons niet bij te houden om het onkruidvrij te houden. Het is toch een natuurlijke tuin. We doen wel snoeien en het pad en de terrassen onkruidvrij houden, maar de zijkanten van de tuin waar veel bomen en grote struiken staan, laten we. En we maaien het gras. Maar verder houdt het voor ons op.
Hoe zit het bij jullie met de vogels in de tuin? Wij zijn gezegend met veel nestjes, zoveel hebben we nog niet eerder gehad. We hadden dit najaar ook extra kastjes opgehangen in de strijd tegen de processierups. Nu hebben we 2 koppels pimpelmezen aan het nestelen, 2 koppels koolmezen, 2 koppels duiven, koppeltje roodborstjes en winterkoninkjes. En op 2 kastjes hebben we weinig zicht, kan zijn dat er daar ook in zitten.
Malenka
Geplaatst: 05-05-20 19:13
Hier zie ik alleen de rijgers en roofvogels nog overvliegen en soms op een paaltje zitten. Maar er is dan ook nog maar weinig beplanting. Dat gaat in de komende jaren vast veranderen.
Er zitten hier ook ijsvogels in de buurt. Dus ik hoop de vijver aantrekkelijk genoeg voor ze te kunnen maken. Voorlopig loopt hij nog steeds langzaam voller. Vandaag Zijn we begonnen aan het verspreiden van de houtsnippers. Dat is nog wel een klus. Totaal 20 kuub.
Wij hebben ook een vijver en ik zie ook veel vogels drinken uit de vijver. Vooral eksters, merels, duiven en spreeuwen zitten hier en iedere dag een reiger, die eet de kikkers op. En er lopen hier 4 of 5 verschillende katten van de buren rond in de tuin. Dus die jagen wel de vogels een beetje weg. Er zijn 2 katten bij, die zijn ronduit arrogant. Die zitten mij soms van buiten aan te kijken, terwijl ik aan het werk ben, van wat doe jij hier. Ze lopen op mijn tafels en stoelen, drinken uit de vijver
Naath86
Geplaatst: 05-05-20 20:42
Wij hebben ook pimpelmeesjes in een nestkastje. En in de achtertuin een nestje van een zwarte roodstaart, erg mooi vogeltje.
Wauw Anouk! Wat een mooi ruimte! Ik had er geloof ik nog veel meer beplanting ingegooid, mooi hoor!!
Nepeta hier ook in de tuin. Ze ontploffen bij mij echt altijd enorm. Niet de hoogte in, maar vooral de breedte.
Wij zijn vandaag verder gegaan met de bestrating onder de overkapping en we hebben het toch doorgelegd. Ben ik eigenlijk wel heel blij mee zo! Wat Campanula in de bloembak gedaan en vanmiddag nog bij mijn schoonouders een stokroos uit de tuin gehaald en er tussen gezet. Hopelijk bloeit ie dit jaar nog!
Wat leuk, een zwarte roodstaart. Een vogeltje wat ik nog nooit gezien heb. Hier is de tuin voor die vogel weer niet geschikt. Reigers komen gelukkig niet in de tuin, afkloppen. Zou het echt erg vinden als ze de vijvers leeg vissen. Katten hier ook niet, bij de buren wel en die heeft ook zitten vissen. Scheelt dat wij een hond hebben.
Hier regelmatig vogels in de tuin: meeuwen, eksters, spreeuwen, kwikstaartjes, roodborstjes, pimpelmezen en nog wat waarvan ik de naam niet weet In de sloot zwemmen veel eenden, ganzen en zwanen voorbij, superleuk! Ik twijfel of ons vogelhuisje bezet is, zo’n 3 weken geleden kwam er een aantal dagen flink kabaal vanaf. Sindsdien is het stil...
soesita
Geplaatst: 05-05-20 21:32
Mag ik jullie even jaloers maken? In onze tuinvijver komt de ijsvogel regelmatig vissen. Prachtig diertje, maar heel erg schuw. Daarom is het nog niet gelukt om een goede foto te maken; alleen een paar wazige foto's als "bewijs".
Verder: huis- en heggenmussen, roodborstjes, kool- en pimpelmezen, spreeuwen, vinken, lijsters, merels, zwarte roodstaart, eksters, reigers (ook een keer de witte; erg gaaf!) en ik ben er vast nog een paar vergeten.
Heerlijk vogeltjes! Wij hebben koolmeesjes (in iedere geval één kastje heeft een nest) merels, roodborstje, mussen, vinkjes en helaas ook vaak eksters. Die vind ik dus echt niet leuk.
Kelan
Geplaatst: 05-05-20 21:55
wat gaaf een ijsvogels in de tuin!
wij hebben hier musjes, merels, mezen, roodborstjes, lijsters, eksters (niks aan), vlaamse gaaien, uilen, spechten, zwaluwen (nestjes in de nok), houtduiven. En af en toe een roofvogel in het weiland aan de overkant