Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:48

Jazeker. Ik kijk naar de prijzen zonder belastingen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:56

Ik heb ze twee dagen geleden wel uitgezet. Die -27 cent per kWh (incl kosten/belastingen) vond ik toch een beetje zonde van m'n geld worden..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:01

Dees schreef:
Jazeker. Ik kijk naar de prijzen zonder belastingen.

Maar we hebben nu nog de salderingsregeling, dus de belasting krijg je gewoon mee uitbetaald bij de teruggeleverde stroom. Het heeft geen zin om naar prijzen zonder belasting te kijken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:06

Yessy schreef:
Ik heb ze twee dagen geleden wel uitgezet. Die -27 cent per kWh (incl kosten/belastingen) vond ik toch een beetje zonde van m'n geld worden..

Ik heb in mijn Solar Edge omvormer app kunnen instellen vanaf wanneer ze uit moeten. Na een update van de software gaan ze nu ook netjes weer aan, de eerste keer deden ze dat niet namelijk.

Dat is misschien sowieso een tip als je zonnepanelen hebt, omvormer elk jaar updaten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:13

Ja goede tip! Helaas is dat hier een dingetje, de QR code van de omvormer zit aan de zijkant tegen een object wat er eigenlijk niet af kan dus ik krijg hem niet gekoppeld aan de app |o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 06:02

Zonde!
Hier ook een Solaredge die automatisch uit gaat. Dat werkt inderdaad perfect!

Zondag was een mooie dag ja :D
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 07:14

MyWishMax schreef:
Ik heb paar weken geleden nog nieuwe ketel gekregen. Hier ook niet van het gas af, denk ook niet dat het zo makkelijk kan hier. En nu dus net een nieuwe dus dat gaat weer tientallen jaren duren voordat er weer iets vervangen wordt.

Nou "tientallen jaren" voor een CV-ketel vind ik wel erg positief hoor :=

Ik duim met je mee :j

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:49

Dammie schreef:
Eneco voert echt een ontmoedigingsbeleid voor mensen zonder slimme meters. Mijn moeder wilde het ook niet, die is niet zo digitaal.
Ze heeft al meerdere keren dit jaar haar stand door moeten geven, door te bellen met een spraakcomputer die haar niet verstaat, zodat ze eerst tien minuten bezig is om een mens te spreken te krijgen en dan de stand eindelijk kan doorgeven.

Wel apart. Ik heb een cliënt die echt nog een oude meter heeft en die krijgt gewoon jaarlijks een kaartje die ingevuld en terug gestuurd moet worden. Heeft nooit hoeven bellen of wat dan ook

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:55

Yessy schreef:
Ja goede tip! Helaas is dat hier een dingetje, de QR code van de omvormer zit aan de zijkant tegen een object wat er eigenlijk niet af kan dus ik krijg hem niet gekoppeld aan de app |o

Mijn omvormers kunnen niet eens gekoppeld worden met een app. Helaas

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:46

pmarena schreef:
MyWishMax schreef:
Ik heb paar weken geleden nog nieuwe ketel gekregen. Hier ook niet van het gas af, denk ook niet dat het zo makkelijk kan hier. En nu dus net een nieuwe dus dat gaat weer tientallen jaren duren voordat er weer iets vervangen wordt.

Nou "tientallen jaren" voor een CV-ketel vind ik wel erg positief hoor :=

Ik duim met je mee :j

Het is een huurhuis en de vorige hing hier al jaren toen ik hier 15 jaar geleden kwam wonen :') die was minimaal 20 jaar oud haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:09

Dat was wel een goede aanschaf destijds +:)+

Hier na 12 jaar een zogezegd heel erg degelijke A-kwaliteit ATAG ketel die gas lekt na 12 jaar en daarom dus vervangen moet worden -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:03

pmarena schreef:
Dat was wel een goede aanschaf destijds +:)+

Hier na 12 jaar een zogezegd heel erg degelijke A-kwaliteit ATAG ketel die gas lekt na 12 jaar en daarom dus vervangen moet worden -O-

Dat moet onze leverancier niet flikken; dan wordt ie op zijn kosten door de fabrikant gereviseerd!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:45

Ik kreeg zojuist een email van wocozon dat mijn zonnepanelen panelen uit lijken te staan en dat ik de PV schakelaar terug om hoog moest zetten. In mijn P1 app zag ik inderdaad dat ik sinds 5 mei geen stroom meer opwek.
Kan een woningbouw of een nutsbedrijf dit op afstand uit zetten? We hebben vorig jaar brand gehad door deze groep in de meterkast en ik hang nu ook in de wacht met de woningbouw dus ben een beetje in paniek wellicht.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 23:15

Ik zit bij budget energie (dynamisch tarief) en die hebben afgelopen week geen negatieve prijzen gehad. Lijkt me ook wel een gedoe? Of stel je dat ergens in op je omvormer? Ik heb Enphase panelen/omvormer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 02:12

Dynamische prijzen zijn bij elke aanbieder ongeveer gelijk, daar zit hooguit een paar cent verschil in. Jij zal zondag ook negatieve prijzen hebben gehad.
Maar het aantal uren met negatieve prijzen per jaar is vaak op één hand te tellen, en kost je hooguit een paar euro, dus het is ook echt niet zo belangrijk om die omvormer uit te zetten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 06:52

paars schreef:
Ik zit bij budget energie (dynamisch tarief) en die hebben afgelopen week geen negatieve prijzen gehad. Lijkt me ook wel een gedoe? Of stel je dat ergens in op je omvormer? Ik heb Enphase panelen/omvormer.

Ik zet nooit uit met negatieve prijzen.
Op jaarbasis gaat het dan om een euro of 2-5.
Zet de droger dan we aan ofzo.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 08:12

Het aantal momenten met negatieve prijzen neemt absoluut toe.

Dat je 0 eurocent krijgt voor je opbrengst is tegenwoordig bijna dagelijks voor meerdere uren achtereen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 08:16

Nee, zoals al meerdere keren is uitgelegd moet je niet naar de prijzen excl belasting kijken.
Er geldt een salderingsregeling, dat betekent dat je altijd de belasting uitbetaald krijgt. Je krijgt bij een prijs excl belasting van 0 cent nog altijd die 15ct/kWh uitbetaald voor teruggeleverde stroom.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:10

Tenzij je eind van het het jaar meer hebt opgewekt dan je verbruikt, dan valt er niets meer te salderen. Ik vrees wel voor 2027 (of wanneer gaat het in), die salderingsregeling die er uit gaat. Dan wordt een elektrische auto ineens lucratief hier. Of een enorme batterij..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:13

Klopt, maar Dees verbruikt meer dan de panelen opleveren zei ze eerder :j

Zodra de salderingsregeling stopt willen wij ook graag een thuisaccu hebben inderdaad. Niet alleen om je eigen zonne-energie te kunnen opgebruiken maar ook ideaal om ‘s winters goedkope windenergie te kunnen laden en overdag gebruiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:19

Ik kreeg verbruik over april. Een derde aan gas verbruik ten opzichte van vorige april (nieuwe cv ketel scheelt dus flink en ook warmer natuurlijk geweest) maar ook een derde minder stroom verbruikt maar meer opgewekt. Gelukkig blijf ik onder de 1200 kwh overproductie. Dan kost het niks.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:45

8nnemiek schreef:
Nee, zoals al meerdere keren is uitgelegd moet je niet naar de prijzen excl belasting kijken.
Er geldt een salderingsregeling, dat betekent dat je altijd de belasting uitbetaald krijgt. Je krijgt bij een prijs excl belasting van 0 cent nog altijd die 15ct/kWh uitbetaald voor teruggeleverde stroom.

ZOLANG je binnen de saldering zit.
Bij overproductie is het veel beter om te kijken naar de netto prijs.
Niet alles wat ik hier toevoeg heeft betrekking op mijn persoonlijke situatie trouwens. Ik probeer ook nog wel eens in het algemeen te informeren.

Maar goed, jij blijft maar volharden dat ik er totaal niets van heb begrepen. :=

In zijn algemeenheid geldt: bij grote overproductie heb je weinig te zoeken bij dynamisch. Dan ga je voor het vaste contract met de hoogste opbrengst per kwh teruglevering. Ondanks de terugleverboete.
Hier zal 8nnemiek het vast niet mee eens zijn, maar de echte early adapters van dynamisch weten wel beter.
Laatst bijgewerkt door Dees op 15-05-25 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:55

Bij overproductie krijg je nog steeds het deel wat je later verbruikt gesaldeerd. Het is puur de overproductie waarvoor saldering niet geldt.
Dus stel jij verbruikt 2000kWh van het net jaarlijks, en jouw zonnepanelen leveren jaarlijks 2500kWh terug, dan wordt 2000kWh gewoon gesaldeerd, daarover krijg je dus de marktprijs PLUS de belasting terugbetaald.. en over die laatste 500kWh krijg je dan alleen de marktprijs.

Als ik jouw berichten terug lees dan zie ik dat jij 2500kWh van het net haalt en maar 1500kWh terug levert.
Als jij dan belastingen in de app uit vinkt en blijft roepen dat je moet betalen voor stroom als de prijs onder de 15 cent komt, ja, dan krijg ik het idee dat je het nog steeds niet begrijpt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:01

NIVEA, 8nnemiek. Ik heb jou echt niet nodig om te weten hoe ik mijn energieverbruik kan berekenen.

Je bent als een jarenlange roker die net is gestopt en nu anderen fanatiek blijft vertellen hoe goed het is om te gaan stoppen.
Dynamisch was een paar jaar geleden echt een hele mooie oplossing, maar anno 2025 is het beter zeer kritisch er naar te kijken. Er zijn legio situaties waarbij het echt niet meer interessant is.

En als je echt eens een keertje goed wilt kunnen rekenen: je hebt meer aan een saldering van een kWH á 0 cent dan aan een saldering van een kwh á -1 cent.
Waarbij je anno 2025 doorgaans nog altijd beter uit bent met saldering binnen een vast contract, ondanks enige terugleverboete. Domweg omdat je daar niet wordt afgescheept met 0 cent per teruggeleverde kwh.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:09

Lees nu gewoon eens de uitleg van Tibber als je mij niet gelooft.

https://support.tibber.com/nl/articles/ ... bij-tibber

Daar staan ook simpel uitgelegde voorbeelden, zoals:
Citaat:
Voorbeeld:
Tijdens een gegeven uur is de beursprijs per kWh € -0,05. Je levert in dat uur 6 kWh terug.

In dit geval betaal je €0,36 (6 kWh à €-0,05*1,21) voor de stroom die je teruglevert. Maar wanneer je nog gebruik kan maken van de salderingsregeling krijg je wél de energiebelastingen nog terug.

Daarover krijg je over 6 kWh à €0,15245* per kWh (0,12599 * 1,21) = € 0,91 terug
Je krijgt in dit geval alsnog €0,91 - €0,36 = €0,55 terug.

Verder ga ik hier geen tijd meer aan verspillen.
Als jij je panelen uit wil zetten bij een prijs van 14ct, be my guest. Maar houd gewoon op met onzin verspreiden.