Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:38

Ik ben heel erg blij met mijn rechtsbijstand *\o/*

Ik had begin maart meubels besteld bij HomeDiscounter. De levering werd echter keer op keer uitgesteld, en ik had in april al deels de bestelling geannuleerd. In juni was ik het zat, en heb ik de hele bestelling geannuleerd. Ze waren alleen niet zo snel met terugbetalen -O-
Telkens nieuwe smoezen en beloftes maar geen geld...
Rechtsbijstand erop gezet en die hebben de vordering overgenomen. Binnen twee dagen had ik het geld op de rekening en zij gaan nu verder om het geld te verhalen bij HD.

Echt zo fijn. Ging toch om 820 euro! Eindelijk dus een nieuwe bril kunnen kopen en de rest gaat apart voor de vakantie naar Canada *\o/*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:52

CharleyT schreef:
Fitzroy schreef:
Ik heb alleen een aflossingsvrije hypotheek. Alleen, geen kinderen, dus de erfgenamen mogen mooi mijn appartement verkopen voor aflossing. :+ En ik heb nu dus hele lage maandlasten, super fijn. Mijn energierekening wordt bijna hoger dan de hypotheek :roll:

Geef je erfgenamen alvast de tip dat ze bij negatief resultaat beter de erfenis weigeren, da's wel zo netjes.

Denk jij dat de huizenprijzen over 30 jaar lager zijn dan nu? Dat verwacht ik niet. En daarbij kun je maar max. 50% financieren met aflossingsvrij. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:04

Ergens vind ik het best asociaal om je erfgenamen met zo'n schuld te laten zitten. Als zij die erfenis dan verwerpen, wat gebeurt er dan eigenlijk met dat openstaand bedrag? Gewoon kosten voor de bank en hun zorg om eraan te geraken?

Ik heb een offerte gevraagd en extra info voor de reis naar Antarctica O:) Wat het zou kosten als we vliegtickets, een dag extra voor inschepen en dag extra na aanmeren erbij wensen. En of de slaapzakken voor overnachten op Antarctica eigen aankoop moeten zijn, te huren ginds of gewoon inbegrepen zitten in de prijs.
We hebben er snel een paar bekeken via andere aanbieders en die zijn qua prijs of gelijk, of goedkoper of (fiks) duurder, maar de groepen zijn veel groter en de excursies niet zo bijzonder...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:38

Antarctica is heel erg duur, maar snap het wel. Mijn nichtje heeft een tijdlang op 1 van die schepen gewerkt, als arts. Als schepen al een eigen arts mee hebben voor de groepen snap ik de prijzen wel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:45

Laten mijn erfgenamen nu allebei in de financiële wereld zitten en mij dit geadviseerd hebben. Die zitten daar echt niet over in. (en is ook helemaal niet nodig). Dus nee, niets asociaals aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:30

De reis die wij willen doen valt eerlijk gezegd nog mee, omdat ze maar 12 nachten omvat. De meeste reizen zijn langer (rond de 23 nachten) en met meer tussenstops. En dan heb je ook nog zoveel verschil in types hutten etc.
Zo heb je bij 1 aanbieder, die een boot van 180 passagiers heeft en volledig voor zichzelf gebruikt, prijzen van €5900 tot 15000€. Voor dezelfde reis. De goedkoopste hebben een gedeelde hut met 4 zonder raampje en ik geloof geen privé sanitair en mogen enkel tijdens de eetmomenten in het restaurant, waar de meest luxe all-in hebben met luxe private hutten.

Dan liever onze aanbieder waar de groep uit 12 of 18 personen bestaat en de reis verzekerd is bij minimaal 4 passagiers...

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 07:33

Ik meld me ook weer. Heb een andere auto en trailer gekocht. Daar had ik ook voor gespaard. Maar wat een hap uit je spaarrekening dan zeg. Ik vond het zelfs zonde. Maarrrr ik heb eindelijk bericht dat de verzekering gaat uitbetalen (e2400), ik krijg geld terug van de belasting én ik begin halverwege september met mijn nieuwe baan dus mijn oude werkgever moet dna mijn vakantiegeld, overuren en eindejaarsuitkering gaan uitbetalen. Dus dan heb ik weer een flinke spaarrekening :j

Wat gaaf vakantie naar Canada, ik ben er in mei geweest en wil terug. Antarctica ook zo vet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:35

Canada staat ook nog op ons lijstje.

Het enige euvel waar we wel mee zitten, is de goedkeuring van verlof. Mijn verlof om juist te zijn. De reis zou doorgaan van 12 tot 24 december 2023. Ik zou de aanvraag zoals het hoort indienen eind december dit jaar, alle jaarlijkse verlof moet voor 2/1/2023 binnen zijn. Alleen... Mijn diensthoofd geeft enkel goedkeuring per half jaar. Dus ik zou pas half augustus 2023 horen of de aanvraag is goedgekeurd.

En daar zit ik eerlijk gezegd wel mee in mijn maag.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:39

Varekaj schreef:
Canada staat ook nog op ons lijstje.

Het enige euvel waar we wel mee zitten, is de goedkeuring van verlof. Mijn verlof om juist te zijn. De reis zou doorgaan van 12 tot 24 december 2023. Ik zou de aanvraag zoals het hoort indienen eind december dit jaar, alle jaarlijkse verlof moet voor 2/1/2023 binnen zijn. Alleen... Mijn diensthoofd geeft enkel goedkeuring per half jaar. Dus ik zou pas half augustus 2023 horen of de aanvraag is goedgekeurd.

En daar zit ik eerlijk gezegd wel mee in mijn maag.

Maar ik neem toch aan dat je diensthoofd dat ook wel zal begrijpen met het plannen van zo'n grote reis en dat je dat niet pas in juli ofzo te horen kan krijgen. Voor een reisje binnen eu kan ik me voorstellen dat ze niet te vroeg toestemming willen geven, maar voor zoiets zou er toch een uitzondering mogelijk moeten zijn. Nogmaals in gesprek?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:18

Marjo :oo
Goed geregeld zo! Heel fijn dat het nu eindelijk afgerond is. Schandalig van dat bedrijf zeg, dat het zo moet.

Wij hadden voorheen een annuiteit hypotheek, en straks ook weer. Met de reden dat wij sowieso al maximaal extra aflossen, dus dan biedt lineair voor ons geen voordelen. Zeker straks niet met een vast maandbedrag van 250 euro aan hypotheek :')

Varekaj, ik snap je. Dat is bij ons ook en dat valt met dat soort dingen gewoon echt niet te plannen. Altijd drama. Ik ga daarom op termijn rustig aan op zoek naar ander werk, want dit is niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:51

Ik betwijfel of het wettelijk is wat zij doet, ook qua overuren etc. Maar daar zijn eigenlijk alle collega's het wel unaniem over eens en we zijn wat dingen aan het uitzoeken om een gesprek aan te gaan.
Want nee, er is geen alternatief. Zij doet het zo en als er nog mensen die periode willen is dat jammer maar helaas als jij net de pineut bent die een nee krijgt. Ook als dat betekend dat je in het hele jaar nooit meer dan 1 week aaneensluitend verlof hebt gehad.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:52

Dat is wel vreemd Varekaj. Bij ons moet er binnen een x aantal weken gereageerd worden op de aanvraag (volgens mij 4 of 6?) en als dat niet gebeurd wordt het automatisch toegekend.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:18

Daar zijn volgens mij in België geen wetten over. Maar wat een rot systeem?

De banken weten maar al te goed wat ze doen. Als ze weten dat ze kans lopen op verlies gaan ze echt geen hypotheek toekennen. De laatste waar ik me moreel zorgen om zou maken zijn zij wel. Snap fitzroy maar al te goed.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 16:15

Kijk even goed na of er geen wetten voor zijn. In Nederland is dit namelijk wel wettelijk geregeld en is het 2 weken. Toevallig net een nieuwsbrief voor geschreven vanuit de vakbond voor onze leden, omdat dit bij de meesten niet bekend is en veel bedrijven hier anders mee om gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:55

Welja, volgens mij moet het ook binnen de 2 weken goedgekeurd of geweigerd worden. Dit is immers geen doen, zo kan je in principe niks boeken qua reizen in het najaar. Onze reis naar Nepal was ook al best vroeg in het jaar gereserveerd en voorschot betaald, net omwille van vliegtickets regelen, visa die je moet voorzien/aanvragen etc. Dat is voor deze reis niet anders. Lijkt me scherp dat je dat kan op amper 3 maanden tijd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 22:00

Wat vervelend toch altijd weer dat gedoe met vakanties -O- hoop dat het goedkomt Varekaj maar kan met goed voorstellen dat het veel stress kan geven :(:)

@Marjo wow! Wat fijn! Leve de rechtsbijstand _/-\o_

Wij hebben de vakantie voor eind oktober geboekt, worden 8 dagen Andalusië, erg veel zin in.

Zag net de aflevering van 'ik vertrek XL', :oo nou als je (financiële) stress wilt hebben moet je aan zoiets gaan beginnen :\

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:12

Ik ken het programma alleen van horen zeggen, maar wij gaan dus precies het omgekeerde doen, voorbereid en financieel (zo goed als) onafhankelijk emigreren tzt... Ik snap echt niet dat mensen daar zo makkelijk over denken soms.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:32

Inderdaad, voor mij 2 basisvoorwaarden zijn : geen hypotheek en basis taalvaardigheid. Oeps 3e : goede instantie/notaris advocaat oid voor alles wat met overheid/wetgeving te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 06:57

In België kan je enkel eigendom in het buitenland aankopen via hypotheek als je al een eigendom op je naam hebt staan.
Heeft ook weer zijn voordelen, daar niet van.

Dan de taal kennen of op zijn minst een andere taal die daar vlot gesproken wordt. Of iemand die te vertrouwen is om te tillen. Of iemand ginds hebben (familie bijvoorbeeld) die er woont en alle kneepjes kent en betrouwbare adressen van notaris etc.

En een goeie zak geld als reserve.

Ik heb de eventingkalender gezien voor dit najaar en ze organiseren allemaal zowel zaterdag als zondag. Dus ik kan gewoon naar het prikcentrum voor extra zakgeld *\o/*

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:54

Ik heb het eens opgezocht maar ik geloof niet dat er in België wettelijk bepaald is wanneer verlof moet goedgekeurd worden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 11:05

En er staat in veel CAO's dat de werkgever mag beslissen op basis van organisatiebelang dat een vakantie niet door kan gaan of niet wordt toegekend. Heb ik zelf ook regelmatig mee te maken gehad en is voor mij ook een van de redenen geweest in het verleden om op ZZP basis te werken.
Nee vakanties of dingen als vrije dagen of wat dan ook zijn zo vaak prut geregeld en kunnen voor zoveel frustratie zorgen. Zelf al regel je alles met je collega's enz. :roll: >;)
Zo blij dat ik daar vanaf ben :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:34

Steeds meer werkgevers snappen dat dit niet meer werkt en zijn juist erg makkelijk in mijn ervaring.
Ik heb regelmatig verlof moeten regelen voor grote teams en we kwamen er bijna altijd uit. Ik was wel echt heel fel met deadlines en pushte iedereen om op tijd aan te vragen want zonder aanvragen kan ik niets natuurlijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 13:46

Dan was jij 'n goede teamleider oid _/-\o_ +:)+

Zo net lekker vette factuur ingediend :)F

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:41

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:40