[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:52

Van harte gefeliciteerd!

Vanmorgen bij een huis wezen kijken. Op de terugweg werd ik al gebeld dat ze met een bod doorgaan... next..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:47

dat is balen zeg!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:49

Oh dan ben je ook een beetje voor niks gekomen Phylos.. Jammer is dat.

Wij gaan vanmiddag weer bij het huis kijken. Daarna willen we (schriftelijk) een bod uit gaan brengen.
Wij willen dan als ontbindende voorwaarde ook een bouwtechnische keuring toevoegen. Hoe hebben jullie dit omschreven; gewoon met een max. bedrag of iets anders? Ik zie namelijk verschillende dingen online voorbij komen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:10

Ik heb het eruit gelaten. Je kan tot 72u na het tekenen er nog onderuit, dus wij hebben het niet in de ontbindende voorwaarden opgenomen, maar laten toch een keuring doen voor dat we gaan tekenen. Daardoor zijn wij het wel geworden.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:13

Phylos: Ook lekker voor niks geweest. Vond je het wel wat?

Speechless: Ik zou het wel als voorwaarde opnemen, stel ze halen het niet binnen 72 uur heb je straks een probleem :+

Dit bod geldt onder de volgende ontbindende voorwaarden:
- Onder voorbehoud van het verkrijgen van NHG
- Onder voorbehoud van financiering voor de gehele koopsom, binnen 6 weken na ter hand stellen van de koopovereenkomst
- Oplevering: In overleg
- Keuze notaris: aan de koper
- Het bod is geldig tot: ........
- Uit de bouwtechnische keuring, die koper laat uitvoeren, blijken: geen direct noodzakelijke voorzieningen/onderhoudskosten groter dan € 5.000,-
- Levering ontruimd, vrij van huur en andere gebruiksrechten en aanspraken wegens huurbescherming)
- Inclusief de zaken die vermeld zijn om de lijst van zaken die achter blijven

Dit hadden wij toen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:14

Hoe meer voorwaarden hoe onaantrekkelijker je bent he? En die bouwkundige keuring redden ze makkelijk. Is altijd binnen een week (hier in de regio) en de koopovereenkomst moet nog gemaakt worden, dus dat red je makkelijk... maar dat is onze keuze geweest ;)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:27

Bedankt :D We gaan het sowieso wel als voorwaarde benoemen. Bij ons is de markt ook niet zo vol, dat we daar op moeten concurreren ofzo. Dus ik denk dat de verkopers dit ook wel accepteren.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:07

SpeechLess schreef:
Hoe hebben jullie dit omschreven; gewoon met een max. bedrag of iets anders? Ik zie namelijk verschillende dingen online voorbij komen.

'Bouwkundige binnen xx dagen na overeenstemming waarbij het totaal aan direct noodzakelijke verbeteringen niet meer mag kosten dan xxx eu'

Door er een tijdslimiet op te zetten kom serieuzer over vind ik.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:10

Makelaar wij toen het bod uitbrachten vond deze voorwaarden standaard:
- Onder voorbehoud van het verkrijgen van NHG
- Onder voorbehoud van financiering voor de gehele koopsom, binnen 6 weken na ter hand stellen van de koopovereenkomst
- Oplevering: In overleg
- Keuze notaris: aan de koper
- Het bod is geldig tot: ........
- Levering ontruimd, vrij van huur en andere gebruiksrechten en aanspraken wegens huurbescherming)
- Inclusief de zaken die vermeld zijn om de lijst van zaken die achter blijven

Dus de enige echt extra voorwaarde is dan de bouwtechnische keuring.
Maar je hebt toch na tekenen van de voorlopige 3 dagen bedenktijd? Dus dan moet je in die 3 dagen de keuring laten uitvoeren + het rapport ontvangen + beslissen wat je ermee wilt ( en eventueel offertes opvragen?)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:12

Je mag ook voor het tekenen die keuring laten doen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:16

Maar heb je dan niet kans dat ze gewoon in onderhandeling kunnen met andere partijen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:24

Ja die kans heb je.
Onze keuring heb ik op woensdag aangevraagd, hij kwam 6 dagen later (dinsdag), en het rapport ontvang ik weer 6 dagen later (pas maandag). Dus dat is ook niet binnen 3 dagen rond helaas. Nu moet ik zeggen dat ik voor de keuring ook de goedkoopste NHG keuring wilde, en niet de duurste die 2 dagen later al tijd had, dan wacht ik wel even. Omdat wij het als ontbindende voorwaarde hebben/ hadden is die tijd er ook (al moest de keuring wel binnen 14 dagen plaats vinden).

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:25

Waarom zouden ze dat doen als jij het in je ontbindende voorwaarden hebt staan? Dan weten ze toch dat die keuring eraan komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:46

Ja, maar als jij het tekenen uitstelt tot de keuring kan je zo 2 weken verder zijn. In die 2 weken is het huis dus niet onder voorbehoud verkocht want er is niet getekend, dus kunnen ze het huis aan ieder ander verkopen als ze dat willen.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:00

Hallo allemaal, ik kom even binnenvallen en heb alleen de laatste pagina en de openingspost doorgelezen dus excuus als ik me ergens mee bemoei waarmee ik me niet hoor te bemoeien. Maar even inhakend op bovenstaande discussie: volgens mij mag een verkoper, zolang die in onderhandeling is met een koper, niet in onderhandeling met een ander (de bezichtiging van Phylos terwijl er al een bod is gedaan mag volgens mij ook niet!!). Of misschien is het geen kwestie van mogen, maar van een soort etiquette... Ik weet wel dat wij nu in onderhandeling zijn met een mogelijke koper (zij hebben een bod gedaan, wij gaan daarop reageren) en dat onze makelaar, zolang we nog in onderhandeling zijn, geen andere bezichtigingen of biedingen zal accepteren. Dus als je overeenkomst hebt over een bod onder voorwaarde van een keuring mag de verkoper ondertussen niet aan een ander verkopen hoor volgens mij. Hier in regio Brielle/Hellevoetsluis wordt dat in ieder geval niet gedaan.

Edit; even op gegoogled: mag inderdaad niet: https://www.zelfverkopen.nl/onderhandel ... n-mag-dat/

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:07

Helaas mag het wel Bella123. Zelfs de NVM zegt het: https://www.nvm.nl/service/vraagenantwoord -- stap 2.

Juridisch is er niks aan de hand wanneer de koopovereenkomst nog niet door beide partijen is ondertekend. Ik kan zelfs bij het opstellen van de overeenkomst nog aan een ander verkopen, dus nadat er al een mondeling akkoord heeft plaatsgevonden.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:08

Soms staat er op Funda dan ook bij onder bod.
Maar ik zou qua bouwtechnische keuring geen risico willen lopen.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:20

Huh, dat is gek Selka, ik zie het inderdaad in jouw stukje. En in het mijne staat dat het niet mag. Nou, dat is ook lekker duidelijk dan :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:26

Bella het mag wel helaas maar fraai is het niet. En niet aangesloten bij de nvm dan helemaal geen regels daarin.

Ik heb een keer een voorwaarde voor bouwtechnische keuring toegevoegd. Bedrag van 5000 euro (al is dat niet standaard maar echt mijn max) of een bouwtechnisch wezenlijk probleem (op dat laatste is het toen afgeketst ook trouwens).

Ik heb mijn bod wat aangepast vanmiddag. Kon nog ook al was het al naar woningbouw. 1000 euro meer mits de woningbouw de woning oplevert zonder de vloerbedekking die er nu ligt. Dus alle zeil en parket en ondervloeren verwijderd. Scheelt mij door een derde weghalen en afvoeren :+ wat ik ivm allergie voor konijnen niet zelf kan doen en ook niet bij aanwezig kan zijn daardoor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:14

Dat is wel een goede aanpassing Karuna :)

Ik heb vandaag weer eens contact gehad met de bank (lastig verhaal allemaal hoor, als je man zelfstandige is met meerdere bedrijfjes / zzp).

Wat we dachten te kunnen halen, gaat zeer waarschijnlijk toch niet lukken, dus het perceel waarop we zelf wilden gaan bouwen, is financieel gewoon niet haalbaar. En 100.000-140.000 voor een huis om te bouwen is met de steeds sterker stijgende bouwprijzen geen vetpot, zelfs niet als we ook nog veel zelf zouden gaan doen.

Nu hadden we gelukkig Funda al helemaal uitgeplozen en alle mogelijke huizen in een lijst gezet, dus nu kunnen we daar eens gaan kijken wat we wel zouden kunnen/willen bezichtigen. Daar hebben we ook al gelijk ingezet waar we qua bod en verbouwing zouden uitkomen, dus wel makkelijk om te vergelijken.

Baal er wel een beetje van, ik had op 50-75k meer gerekend dan dat de bank nu aangeeft een beetje uit de losse pols (was eerder ook rond de koers die ik in gedachten had gezegd).

Ach, hebben we straks meer geld over voor leuke dingen zal ik maar denken :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:23

Bella123 schreef:
Hallo allemaal, ik kom even binnenvallen en heb alleen de laatste pagina en de openingspost doorgelezen dus excuus als ik me ergens mee bemoei waarmee ik me niet hoor te bemoeien. Maar even inhakend op bovenstaande discussie: volgens mij mag een verkoper, zolang die in onderhandeling is met een koper, niet in onderhandeling met een ander (de bezichtiging van Phylos terwijl er al een bod is gedaan mag volgens mij ook niet!!). Of misschien is het geen kwestie van mogen, maar van een soort etiquette... Ik weet wel dat wij nu in onderhandeling zijn met een mogelijke koper (zij hebben een bod gedaan, wij gaan daarop reageren) en dat onze makelaar, zolang we nog in onderhandeling zijn, geen andere bezichtigingen of biedingen zal accepteren. Dus als je overeenkomst hebt over een bod onder voorwaarde van een keuring mag de verkoper ondertussen niet aan een ander verkopen hoor volgens mij. Hier in regio Brielle/Hellevoetsluis wordt dat in ieder geval niet gedaan.

Edit; even op gegoogled: mag inderdaad niet: https://www.zelfverkopen.nl/onderhandel ... n-mag-dat/

Het mag inderdaad wel, maar netjes is het niet. In principe doet deze makelaar dat ook niet, maar wij hadden 9.00 bezichtiging en vlak daarvoor kreeg zij het bod binnen.. ze kon mij dus niet meer afbellen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:56

Toen wij gingen kijken naar ons huis stond er ook al een bod van 45.000 onder de vraagprijs. Wij hebben de vraagprijs geboden. Hier gebeurt het heel vaak dat er nog bezichtigd wordt terwijl er al een bod is.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:18

We hebben vanmorgen een bod gedaan op het huis, na wat over en weer bieden zijn we tot een akkoord gekomen. Nu is er een familielid langs de woning gelopen, woont er vlakbij. En die kwam de huurders tegen. Bij navraag wat hun van de woning vonden is eruit gekomen dat er een lek zit in de badkamer en de verkoper hiervan op de hoogte is. Nu is de badkamer aan vervanging toe. Alleen wilde doormiddel van een opknapbeurt er nog een jaartje of 2 hooguit mee doen. Wat kunnen we nu doen. Ons bod is mondeling besproken en verder is er nog niks ondernomen. Ik denk dat het verstandig is om de makelaar op de hoogte te stellen. Zijn er nog evt andere dingen die ik kan doen? Wij zijn niet op de hoogte gesteld van dit probleem!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:29

Karuna: Zou fijn voor jou zijn als ze de vloer eruit halen!

Pepper: Heb je als voorwaarde de bouwkundige keuring op laten nemen? Dat bedoelde ik dus hierboven ook met geen risico nemen..

De bezichtiging die wij van vandaag hadden was helaas niks..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:30

Zolang er niks getekend is, kan je er nog vanaf Pepper. Je kan met deze kennis je bod aanpassen. Zou t even met je makelaar overleggen.