Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:02

Kijken jullie ook graag tuinierprogramma's?
Bij mij stip op nr 1 is Garden answer.
Maar heb ook erg genoten van de Monty Don serie op netflix. Ik kijk ook graag naar love your garden.
Maar verbaas me nog regelmatig wat een zooi mensen in hun tuin dumpen :+
Ik zou er helemaal kriegel van worden, als je nou steeds een beetje opruimt, dan is het toch veel ordelijker en netjes :')
Hebben jullie nog programma tips?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:47

Ik kijk weinig tuin programma's.
Net nog wat potten gevuld en de waterlelie verzorgd, die een hoop nieuwe aarde gegeven. Moet nog terug de vijver in, maar de bak is mij te zwaar. Zo stom, heb een dure waterlelie die amper wat doet, en een goedkope van de Aldi en die doet het wel. Hopelijk gaat nu die dure het ook beter doen met nieuwe aarde. Die goedkope staat ook in een kleine pot, die dure in een mega grote. Je zou verwachten dat die dure het beter zou doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:53

Neonlight schreef:
Ik kijk weinig tuin programma's.
Net nog wat potten gevuld en de waterlelie verzorgd, die een hoop nieuwe aarde gegeven. Moet nog terug de vijver in, maar de bak is mij te zwaar. Zo stom, heb een dure waterlelie die amper wat doet, en een goedkope van de Aldi en die doet het wel. Hopelijk gaat nu die dure het ook beter doen met nieuwe aarde. Die goedkope staat ook in een kleine pot, die dure in een mega grote. Je zou verwachten dat die dure het beter zou doen.

Wij hebben ook veel waterlelies in de vijver.
De vorige eigenaar zei, dat we deze alleen aan het einde van het seizoen moeten kortwieken.
Maar ik begrijp dat jij ze ook nieuw aarde geeft?
Op 1 punt is mijn vijver heel diep...… die bevriest daar niet, dus kunnen de kikkers en vissen daar overleven bij strenge vorst, heb ik begrepen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:05

Onze tuinaanleg is afgelopen week ook eindelijk begonnen! Van een vlakke akker naar een veel gevarieerder landschap. :D

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:21

Nee, normaal doe je het alleen bij aanplanten. Deze staat er nu voor het 3de jaar in, vorig jaar had hij geen bloemen en misschien 5 bladeren. Nu zagen we niets gebeuren, vandaar de bak eruit gehaald om te kijken of hij nog wel leefde. Toen zagen we ook nauwelijks grond in de bak (5 cm of zo, en de bak is 50 hoog) dus nu maar gevuld met speciale grond, in de hoop dat de lelie nu een boost krijgt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:52

Letizia schreef:
Maar heb ook erg genoten van de Monty Don serie op netflix. Ik kijk ook graag naar love your garden.
Ik zou er helemaal kriegel van worden, als je nou steeds een beetje opruimt, dan is het toch veel ordelijker en netjes :')

Die op Netflix heb ik gekeken. Maar waar kan ik de andere programma's die je noemt kijken :D?

De grote tuinverbouwing op SBS6 vind ik zelf niets namelijk (iets met vaak teveel tegels en weinig echt groen op een paar plantenbakken na).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:04

Neonlight schreef:
Nee, normaal doe je het alleen bij aanplanten. Deze staat er nu voor het 3de jaar in, vorig jaar had hij geen bloemen en misschien 5 bladeren. Nu zagen we niets gebeuren, vandaar de bak eruit gehaald om te kijken of hij nog wel leefde. Toen zagen we ook nauwelijks grond in de bak (5 cm of zo, en de bak is 50 hoog) dus nu maar gevuld met speciale grond, in de hoop dat de lelie nu een boost krijgt.

Ok.... onze vijver is al oud en zit vol met (bloeiende) lelies, dus ik hoop dat ze het blijven doen :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:06

Letizia schreef:

Als ik thuis ben, kijk ik wel omdat we net verhuisd zijn.
Ik kijk vooral om ideeën op te doen en wat te leren :D
Ik weet niets van tuinieren.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:09

Ik doe aan mijn lelies bijna niets; enkel in het voorjaar zo goed het gaat de oude rottende bladeren verwijderen. Ze doen het allebie super goed en zijn nu 6 jaar oud.

@Electra63: Klopt: de dieren overwinteren in de diepste stukken onder het ijs. Daarom moet een vijver met vissen minstens 60cm diep, liever nog minstens 1m diep zijn op het diepste punt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:19

eekhoornerik schreef:
Letizia schreef:

Die op Netflix heb ik gekeken. Maar waar kan ik de andere programma's die je noemt kijken :D?

De grote tuinverbouwing op SBS6 vind ik zelf niets namelijk (iets met vaak teveel tegels en weinig echt groen op een paar plantenbakken na).

Youtube :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:20

Electra63 schreef:
Letizia schreef:

Als ik thuis ben, kijk ik wel omdat we net verhuisd zijn.
Ik kijk vooral om ideeën op te doen en wat te leren :D
Ik weet niets van tuinieren.

Ik ook hoor, maar stiekem pik ik er steeds meer van op. Vooral Garden Answer is heel inspirerend (dat je dus de hele intratuin leeg wilt kopen om zelf aan de slag te gaan :') )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:30

Ik heb in dit topic al een paar x advies gevraagd.
Ik ben super geholpen en ik vind het een fijn topic +:)+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:42

Electra63 schreef:
Ik heb in dit topic al een paar x advies gevraagd.
Ik ben super geholpen en ik vind het een fijn topic +:)+

Ja, ik ook! :D

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:59

Letizia schreef:

Vrijdag avond op bbc2 garderners world van Monty Don en zaterdag avond garden rescue op bbc1. Geen tegeltuinen, veel info over planten en bij de laatste en tuinrenovatie naar wens en budget van de deelnemers. Dus niet het hele seizoen dezelfde planten en opsmuk zoals bij de grote tuinverbouwing.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:16

Ik kijk ook graag naar de Engelse tuinprogramma's. Dat gaat meer om tuinieren en niet wat stylen om wat tegels heen :-)

Afbeelding

Voortuintje weer onkruidvrij. Straks nog wat eenjarigen in de bloembakken waar de tulpen in stonden. En de tomaten en basilicum zijn ook wel klaar om naar buiten te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:17

Inderdaad Gardeners World. Kijk daar al heel wat jaren naar. Voor even een zijsprong maar dan meer met een huis en tuin, Homes under the Hammer op BBC1

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:08

Ik kijk dus ook veel liever naar de Engelse tuinprogramma's, ik zag vanmorgen deze voorbij komen op fb:
Afbeelding
En vroeg me af waar de planten waren :\

Ik vind zelf dat ik ook nog te veel tegels heb, maar kan niet alles in 1x aanpassen :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:18

Dat is inderdaad geen tuin. Maar gewoon een huiskamer zonder dak. Tenminste... Deels zonder dak.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:19

Mooi terras, waar is de tuin? :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:24

Das een luchtplaats. Heel wat anders :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:36

Betonnen jungle

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:18

Dan is mijn tuin ook een luchtplaats, waar over een paar weken eindelijk de overkapping op komt :D
Volgend jaar wil ik nog een iets verhoogde border maken, 1 steen hoog.
Mijn luchtplaats staat al in dit topic. Mijn man en ik zijn er heel blij mee :D

Eigenlijk wil ik er nog 1 of 2 palmbomen maar waar ik ze wil kan dat niet, omdat ik daar een terras heb met parasol, daarom een lage border met 2 kleine palmbomen en allemaal andere plantjes, tegen de tijd dat die groot zijn ben ik of verhuisd of overleden :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:13

Ik zei altijd tegen mijn man ik wil een tuin met grote tegels en overkapping enz, een luchtplaats dus :D . Ik hou niet van tuinieren
We hebben een huis gekocht met een natuurlijke tuin van bijna 1000m3 incl. vijver, bomen en terrassen van kleine klinkers. :D Totaal niet wat ik wilde voor mezelf, maar ik ben er nu heel blij mee.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:40

Letizia schreef:
Ik kijk dus ook veel liever naar de Engelse tuinprogramma's, ik zag vanmorgen deze voorbij komen op fb:
[ [url=m/E6dAM3.jpg]Afbeelding[/url] ]
En vroeg me af waar de planten waren :

Ik vind zelf dat ik ook nog te veel tegels heb, maar kan niet alles in 1x aanpassen :)

Zo jammer inderdaad...waar zijn de planten? Dank voor de tips over de Engelse tuinprogramma’s!

Voor wie van plan is een tegeltuin te maken met grote tegels: hoe groter de tegel, hoe warmer je tuin wordt. Iets om rekening mee te houden nu onze zomers steeds warmer/heter worden. Je kan dan beter kleine tegels leggen zoals klinkers of waaltjes al moet dat wel je smaak zijn natuurlijk :j

@Gaucho, wat een leuke voortuin! Is dat de Clematis Rubens Montana tegen de muur?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:05

Ja :-) ben gek op clematis. Heleboel andere soorten in de achtertuin ook.

En dank, vorig jaar voortuin opnieuw gedaan. Was alleen klinkers, die zijn gebruikt voor een pad naar de voordeur en heb zelf de beplanting gedaan.