Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:21

Prairy schreef:
Ja, uiteindelijk moeten we het volledig terug betalen aan de bank, sinds 2013 is het een stuk lastiger om een (deels) aflossingsvrije hypotheek te krijgen. Je kunt nu vooral kiezen tussen annuïtair of lineair aflossen, over het algemeen in 30 jaar tijd. Een paar jaar geleden werd een studieschuld niet meegeteld voor de maximale leen capaciteit, nu wel.

En dat terwijl men het had beloofd dat je studieschuld niet meegerekend zou worden.
Maar ik ben ook blij dat ik geen koopwoning heb. Als er nu iets kapot gaat wordt het zonder kosten gemaakt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:39

Varekaj schreef:
Dus je kan een hypotheek krijgen waarvan je een deel niet hoeft af te lossen? :wow: Denk niet dat dat hier bestaat.

Vriend twijfelt of hij zijn hypotheek ineens gaat aflossen of niet. Hij heeft het geld staan en dan is de koopwoning helemaal afbetaald, op de leeftijd van 38 jaar. Lijkt heel lekker, is iedere maand toch fikse hap geld die weer naar zijn spaar kan. Of die vrij komt om samen iets te zoeken/kopen. Maar dan is hij wel de woonbonus kwijt die nu voordeel oplevert bij zijn belastingsaangifte.

Nou ja, niet helemaal. Het hoeft in de looptijd, meestal 30 jaar, niet afgelost te worden, zoals bij annuïtair of lineair. En dat is waar de problemen gaan ontstaan, want na 30 jaar, als de hypotheek af loopt, moet het in 1x afgelost worden.

Dat kan als je het geld gespaard hebt (meestal niet), je een nieuwe hypotheek (kunt) afsluiten als je voldoende inkomen hebt, wat best lastig wordt als je tegen je pensioen aan zit zoals vele die dit soort hypotheek hebben afgesloten, of je moet dus je huis verkopen.

Het moet dus wel degelijk afgelost worden, alleen niet tijdens de looptijd, dan betaal je alleen rente. De maandlasten zijn dus 'lager', maar men vergeet dus vaak dat ze aan het eind wel iets moeten hebben.

Dat is ook de reden dat ze het heel onaantrekkelijk hebben gemaakt om deze vorm af te sluiten, en er bijna alleen nog annuïtair of lineair aangeboden wordt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:50

Faelynn: Ken je via via niemand?
Sja en goed communiceren is iets anders dan airco’s steken. Degene die nette mannetjes in pak langs sturen moeten die ook betalen natuurlijk.

Ik word ook altijd helemaal gek van dit soort dingen!!

Hier moet je altijd volledig aflossen en er zijn veel minder mogelijkheden. Af en toe extra aflossen kan bvb bijna nergens of het kost je veel dossierkosten.

Zo lang je het belasting voordeel hebt zou ik niet aflossen tenzij dat over die jaren opweegt tegen de openstaande rente.
Het onze is over 3 jaar afbetaald, het andere huis over 25 jaar :’)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:52

Varekaj schreef:
Ik schrik er altijd van als ik die bedragen van NL hoor. En dan de studieschuld die zoveel ellende veroorzaakt om een hypotheek te krijgen, pfoe. Al zit een hypotheek ook weer anders dan in België, jullie hoeven dat niet volledig terug te betalen aan de bank of wel?

Je betaald alles terug vooral de huidige generatie zij moeten alles aflossen.
Mijn generatie kan een hypotheek hebben met een restwaarde, dus na aantal jaar staat er iets open en dan los je dat af, of nieuwe hypotheek, of je laat staan en wordt verrekend met je verkoop huis,

Maar gratis wonen nee dat bestaat hier niet

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:57

Nee maar het is wel anders als je als starter de eerste jaren enkel wat rente aflost. Onze hypotheken zijn 1100 en 1400 euro, ik vind dat nog goed te doen (apart dan), maar er zijn er genoeg die meer aflossen of het alleen moeten doen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:01

poes schreef:
Nee maar het is wel anders als je als starter de eerste jaren enkel wat rente aflost. Onze hypotheken zijn 1100 en 1400 euro, ik vind dat nog goed te doen (apart dan), maar er zijn er genoeg die meer aflossen of het alleen moeten doen.

Volgens mij mag je niet alleen rente aflossen dat kan alleen met uitzonderingen maar niet enkel rente en verder niks.

mijn vriendin doet dat wel maar zij kocht app van 350000€ krijgt wat geld uit erfenis en legt zelf 150000€ in (woont bij moeders is al 40 gepasseerd vader overleden moeder heeft duur app)
Zij betaald dadelijk 20 jaar alleen maar 150€ rente zij gaat niks, nooit aflossen haar huis wordt al betaald als ze de erfenis van moeder krijgt of zelf overlijd zal altijd 150000€ “open” blijven staan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:06

Ja kijk dat is ongelooflijk. Hier is huren in Gent quasi onbetaalbaar aan het worden (prijzen tussen 800 en 1200 euro zonder kosten gemiddeld en vaak oude kroten) en kopen moet je al cash de notariskosten en zo kunnen leggen. Bij ons was dat nu 50.000 euro… toch ongelooflijk zoiets.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:14

Hier moet je in principe ook zelf de kosten koper betalen, mee financieren wordt lastig gemaakt (niet onmogelijk).

Bij de meeste hypotheken kun je hier 10-20% boetevrij extra aflossen per jaar, maar als je rente lager is als de huidige rente, mag je (ik nu in ieder geval) boetevrij de hele hypotheek aflossen. Dat geld kunnen ze dan namelijk weer voor een hogere rente uitlenen aan iemand anders.

Onze hypotheek (voor 2 huizen maar afgesloten op ons woonhuis) is nu 2700€ per maand, volledig lineair.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 10:38

Nog iemand dus met een lineaire hypotheek. Dacht dat wij zo ongeveer de enige waren, iedereen kiest annuiteit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:00

Wat is het verschil?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:04

Annuïtair betaal je elke maand een vast bedrag totaal, in het begin meer rente dan aflossing, op een gegeven moment draait het zich om. Dat is nu nog wat aantrekkelijker gemaakt omdat je de rente in Nederland 30 jaar mag aftrekken (vanaf het moment van je allereerste hypotheek ooit, niet vanaf elke nieuwe hypotheek).

Lineair betaal je elke maand een vast bedrag aan aflossing en een variabel bedrag aan rente over het nog openstaande bedrag aan hypotheek. Omdat je elke maand aflost, betaal je ook elke maand (iets) minder rente. Het maand bedrag is in het begin hoger omdat je aflossing vast is, plus rente.

Over de gehele looptijd is een lineaire hypotheek uiteindelijk goedkoper aan rente betalingen, maar het hangt dus ook af van het percentage dat je van de hypotheek rente mag aftrekken van de betaalde inkomstenbelasting en betaling van een belasting op het hebben van een eigen huis. Het is hier allemaal wat ingewikkeld :')

Neon light, wij zijn begonnen met een annuïtair, maar na een paar jaar overgestapt naar lineair omdat we daar uiteindelijk minder voor betalen en we soms ook extra aflossen om het hypotheek bedrag zsm weer naar 0% rente risico opslag te krijgen. Mijn ouders hadden het ook, maar snap op zich ook dat je graag elke maand precies weet wat er van de rekening af gaat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:17

Ik heb alleen een aflossingsvrije hypotheek. Alleen, geen kinderen, dus de erfgenamen mogen mooi mijn appartement verkopen voor aflossing. :+ En ik heb nu dus hele lage maandlasten, super fijn. Mijn energierekening wordt bijna hoger dan de hypotheek :roll:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:37

Fitzroy schreef:
Ik heb alleen een aflossingsvrije hypotheek. Alleen, geen kinderen, dus de erfgenamen mogen mooi mijn appartement verkopen voor aflossing. :+ En ik heb nu dus hele lage maandlasten, super fijn. Mijn energierekening wordt bijna hoger dan de hypotheek :roll:

Als je geen gezeik krijgt omdat je aan het eind moet aflossen is het wel de 'goedkoopste' manier van een hypotheek hebben inderdaad.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:38

Interessant! Spijtig dat het zo duur is haha.

Fitzroy mooie oplossing zo en als je het qua investering niet nodig hebt voor je pensioen helemaal gelijk in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 12:00

Hier half annuïtair en half aflossingsvrij. Maar ben die aflossingsvrije elk jaar zelf aan het aflossen. Daar wil ik sowieso van af. Die annuïtair lost zichzelf eindelijk wel af. Als ik klaar ben met het deel aflossingsvrij dan ga ik verder met extra aflossen op het annuïtaire deel. Ik wil er graag helemaal van af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 12:19

Hier in de regio heb je pas vanaf 750€/maand huur iets en dat is meestal een aftands appartement of huisje. Wil je iets netjes, dan ga je richting €850-€1000/maand. Ongeacht of je bij een centrum zit of niet. Maar wij zitten dan weer op een plek waarbij zowel Gent als Brussel qua afstand goed te doen zijn. Over tijd en files ga ik het niet hebben, dat is rampzalig. Treinverbinding naar beide is ook prima voorzien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 12:24

Prairy schreef:
Fitzroy schreef:

Als je geen gezeik krijgt omdat je aan het eind moet aflossen is het wel de 'goedkoopste' manier van een hypotheek hebben inderdaad.

Ach, wie dan leeft, wie dan zorgt. Sowieso geen idee of ik die 30 jaar wel vol maak. Ik ben geen 30 meer, zelfs geen 40 :+

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 12:57

poes schreef:
Faelynn: Ken je via via niemand?
Sja en goed communiceren is iets anders dan airco’s steken. Degene die nette mannetjes in pak langs sturen moeten die ook betalen natuurlijk.

Zeker waar, had ook wel verwacht dat ze wat hoger in prijs zouden zitten, aangezien ze langs wouden komen, het een grote landelijke organisatie is, en niet online een offerte wouden geven, maar als ze meteen hadden gezegd dat het zo veel was, of in ieder geval een vanaf prijs konden gegeven, dan had ik ze de moeite ook kunnen besparen :+ Hij is hier ook echt 1,5 uur geweest bijna, met hele verhalen, een presentatie, metingen, soort van alvast richting een koop toe "bewegen" alsof we al besteld hadden.
Mn moeder trapte er wel bijna in, die wou het geld dat ik tekort kwam al bij gaan leggen en wou al bijna ja zeggen, ik zo uuhhmm, mogen we even een momentje met zn 2 :') Even uitgelegd dat dit exact dezelfde airco was als de andere offerte, die ruim €800 minder vroeg.
Zo zie je wat een goed marketing praatje kan doen als je daar gevoelig voor bent. Mn moeder trapt ook nog wel eens in deurverkopen of telefonisch, laatst iets voor een of ander abonnement, waar ze later natuurlijk spijt van had want toen ze het stop wou zetten gaf dat weer een heel gedoe want ze had ergens voor getekend waar ze aan vast zat.

Ken helaas geen mensen met airco, zeker niet in mijn "nieuwe" woonplaats, ben niet echt een mensen mens, dus ken sowieso eigenlijk bijna niemand :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 13:06

Ik heb mezelf zonet alweer 3x 4u kunnen inroosteren voor het prikcentrum om de hoek, die starten weer vanaf eind september *\o/* Als ik in oktober weer vrije dag krijg doordeweeks (onze chef plant onze overuren zonder overleg in... Of je ze hebt staan of niet maakt haar niks uit) dan ga ik die dagen ook voorzien van shiften als er nog beschikbaar zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 14:55

Huren in Nederland is ook onbetaalbaar hoor en dan gaan er nog lading asielzoekers voor je.
Wij hebben zowel geen lage huur en ook geen huurhuizen…..

Onze 2e hypotheek moeten we wel helemaal gaan aflossen…. Betalen we dan ook grof voor…voor 2 ton.
Geen idee of we het gaan doen.
De architect en constructeur zijn nog bezig deze kosten 3000€ samen we zijn vanaf 2-6 bezig en nog maar 1 niet bruikbare tekening rijker. -O-

Goed we zien wel wat we gaan doen en wanneer eerst maar een concept door de stijgende rente kunnen we niet meer doen wat we eerst wilde .
Bovendien willen we beide niet meer uren draaien….. dan moet je dan ook naar leven en inleveren op luxe
Laatst bijgewerkt door tita op 27-08-22 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 15:21

Ik heb voor de gein nog eens gekeken bij Woningnet, omgeving Amsterdam, daar sta ik nu sinds 2001 ingeschreven, dus 21 jaar. Als ik in Amsterdam zou willen wonen, zijn er 4 woningen waar ik op mogelijke positie 2 of 3 zou staan, van de 40 die er nu open staan voor verhuur (sociale huur). Buiten Amsterdam zijn er 7 beschikbaar en daar kom ik niet verder als 1 op plek 7.

Betaalbare woningen zijn inderdaad bijna niet meer te krijgen. Aan de andere kant, ik heb ook wel gekeken om zelf als projectontwikkelaar iets te gaan doen, maar als je de prijzen bekijkt voor grond, infra, leges etc etc, dus zelfs voor er nog maar iets van een huis geplaatst zou kunnen worden, dan is het al bijna niet meer haalbaar om betaalbaar te bouwen en verkopen/verhuren als je zelf ook nog iets betaald zou willen krijgen voor de uren die erin gaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:00

Fitzroy schreef:

Geef je erfgenamen alvast de tip dat ze bij negatief resultaat beter de erfenis weigeren, da's wel zo netjes.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:19

Ik los mijn eerste hypotheek volledig af in 20 jaar. Huis 5 jaar terug van oma gekocht voor 180k. Echt heel veel geluk gehad met de koop, fijn huis met grote tuin op een super fijne locatie. Zit ruim 3 ton overwaarde op.

Wel al voor 50k verbouwd en momenteel zijn we weer aan het verbouwen.

Heb nu een tweede hypotheek van een ton genomen. Die los ik in 30 jaar af. Maar die wil ik wel wat versnellen straks.

Wel blij alles af kan lossen, wil nergens mee blijven zitten haha

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:19

Annuiteit is bruto iedere maand hetzelfde bedrag. Met belasting teruggave betekent het dat je in het begin netto lager zit, omdat je veel rente betaald en weinig aflost. Meeste kiezen voor deze vorm omdat ze er van uit gaan dat ze in loon groeien. Wat ook niet geheel waar is, want CAO verhogingen zijn inflatie compensaties.
Wij hebben voor lineair gekozen omdat je netto iedere maand minder betaald. Op het einde van onze hypotheek zijn wij met pensioen, dus wil je niet de hoogste maandlasten meer hebben. Ook regelmatig tussendoor afgelost inmiddels, in 8 jaar hebben we 52,5% afgelost.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:20

Neonlight schreef:
Annuiteit is bruto iedere maand hetzelfde bedrag. Met belasting teruggave betekent het dat je in het begin netto lager zit, omdat je veel rente betaald en weinig aflost. Meeste kiezen voor deze vorm omdat ze er van uit gaan dat ze in loon groeien. Wat ook niet geheel waar is, want CAO verhogingen zijn inflatie compensaties.
Wij hebben voor lineair gekozen omdat je netto iedere maand minder betaald. Op het einde van onze hypotheek zijn wij met pensioen, dus wil je niet de hoogste maandlasten meer hebben. Ook regelmatig tussendoor afgelost inmiddels, in 8 jaar hebben we 52,5% afgelost.

Volgens mij hebben wij ook lineair. Maar dat is mijn vriend zijn ding haha.