Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:54

Durf geen foto's te plaatsen, bij mij is nl alles "ontploft"

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:55

Lekker fris kleurtje :D

Ja, gier groeit alles ook als een tierelier :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:09

Hier ook, en met name het gras. Manlief had netjes bemest, en 1,5 week later nog een keer, en totaal niet gekeken voor hoeveel m2 hij aan mest had. Is voor ruim 250 m2 nu opgegaan, terwijl het 100 m2 is. Zijn straf is nu iedere 2 a 3 dagen gras maaien. _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:15

Hier groeit alles ook als een tierelier, inclusief het onkruid :D
Ik woon hier vandaag nu 2 maanden, bijna iedere dag ontdek ik wat nieuws.
Ik heb hele mooie bomen met roze bloemen, die sterk ruiken, ik denk seringen of zo?
De bloesems van mijn perenboom en kersenboom zijn al uitgebloeid.
Mijn appelbomen staan in bloei.
De walnootboom geeft wel hele erge troep: die verliest een soort pluimen/slierten, dus iedere dag de achterplaats/oprit vegen :D
Maar ik ben vooral blij dat mijn druiven en bramenstruiken het heel goed doen. Mijn muur is bijna helemaal groen, erg mooi. <3
Woensdag zijn mijn tuinmeubels gekomen, dus het wordt steeds mooier.
Wij zijn helemaal blij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:20

Walnoot is bij ons nog niet zo ver, bij de buren wel, de onze is altijd wat later. Appelboom staat nog net in bloei. Verder heel veel troep van de eiken, die hebben ook van die slierten, met ruim 30 stuks aan de westkant ligt alles vol. Hier gaat de bladblazer dagelijks aan om die troep weg te blazen. Vijver ligt ook vol. -O-
Vandaag waren de vissen aan het paaien, dus hopelijk binnenkort baby visjes. *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:24

Neonlight schreef:
Walnoot is bij ons nog niet zo ver, bij de buren wel, de onze is altijd wat later. Appelboom staat nog net in bloei. Verder heel veel troep van de eiken, die hebben ook van die slierten, met ruim 30 stuks aan de westkant ligt alles vol. Hier gaat de bladblazer dagelijks aan om die troep weg te blazen. Vijver ligt ook vol. -O-
Vandaag waren de vissen aan het paaien, dus hopelijk binnenkort baby visjes. *\o/*

Het is een hele grote walnootboom, al een oude, denk ik.

ik heb al kleine visjes gezien (wij hebben oranje, witte en zwarte goudvissen ofzo) en kleine kikkertjes.
Ik had er vele honderden, maar ik moet nu echt moeite doen om de kikkervisjes/kikkertjes te zien.
Volgens mij worden ze allemaal opgegeten. |(
Ik heb ook niet veel kikkers over, er zit hier iedere dag een reiger -:(-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:29

Kikkertjes en dikkoppen worden door de vissen opgegeten. Heb hier dit jaar nog geen kikker gezien. Hebben er ieder jaar toch wel, zo ook salamandertjes. <3 Helaas zie je die nauwelijks.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:41

Mijn vijver zit (te) vol met vissen en kikkers. De dikkopjes zijn niet te tellen. En ik hoop dus dat die niet allemaal groot gaan worden. Want dan hebben we hier een kikkerinvasie en ik geloof niet dat onze buren dat erg apprecieren. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:42

Lekker kikkerbilletjes :')

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:48

Rebecca schreef:
Lekker kikkerbilletjes :')

Goed idee! :9 (Maar wel erg illegaal)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:37

Wij hebben een pad door de vijver en de ene kant zat helemaal vol met dril. De meeste vissen zitten juist aan de andere kant van het pad. Toen ze uitkwamen, hadden we echt wel meer dan 500 kikkervisjes, maar ik moet nu echt lang kijken, voordat ik er 1 zie. |( nu hebben we wel heel veel waterlelies en planten, dus misschien verstoppen ze zich. :D
Mijn (volwassen) dochter gaat binnenkort wat kikkers voor mij vangen in de polder :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:09

Hier groeit alles ook heel hard! Super leuk om te zien.

Ik ga mijn voortuin aanpakken. Dat gaat 840 euro kosten meldt de offerte.
Is dat een beetje een normale prijs denken jullie?
Er worden 2 borderbakken gemaakt van soort betonbielzen en 2 tussenliggende bakken. Tussendoor 4 staptegels (heb ik nog) met grind en opsluitbanden. Compost +mengsel van bodemverbeteraar en eventueel met zand ophogen waar nodig. 30 m2 aan planten (rond de 60 of 70 planten worden het geloof ik). Er is thuis gekeken een ontwerp en plantenvoorstel gemaakt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:21

Phylos schreef:
Hier groeit alles ook heel hard! Super leuk om te zien.

Ik ga mijn voortuin aanpakken. Dat gaat 840 euro kosten meldt de offerte.
Is dat een beetje een normale prijs denken jullie?
Er worden 2 borderbakken gemaakt van soort betonbielzen en 2 tussenliggende bakken. Tussendoor 4 staptegels (heb ik nog) met grind en opsluitbanden. Compost +mengsel van bodemverbeteraar en eventueel met zand ophogen waar nodig. 30 m2 aan planten (rond de 60 of 70 planten worden het geloof ik). Er is thuis gekeken een ontwerp en plantenvoorstel gemaakt.

Dat hangt van veel factoren af, hoeveelheid werk, soort planten, kwaliteit materiaal.
Het is toch meer de vraag: wat heb je er voor over en wordt je er blij van?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:35

Ik begreep dat een tuinman tussen de 35 en 5p euro per uur kost.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:53

Of dat duur is moeten we toch wat meer info hebben inderdaad. Hoe groot/hoog worden de borderbakken, welke planten komen er in (en hoe groot zijn die dan al) grind los gestort op op worteldoek,en met of zonder die tegels waardoor het grind mooi op de plek blijft.

Reken ongeveer uit wat je aan materiaal kwijt zou zijn als je het zelf zou doen, en kijk dan of je het verschil het waard vind om het daarvoor te laten doen.

Wij zijn het zand in de achtertuin allemaal aan het filteren :+ . Wat daar allemaal wel niet uit komt.. :oo #) :?

Veel grind, maar ook glas en tegel scherven, bierdopjes, flippo's, stukken net, plastic zak flarden en een verdwaalde tennisbal :list:

Er is jaren niks aan gedaan en grond is zo arm als wat, slaat ook snel dicht en was gewoon zo vastgelopen.... Hebben nu ruim 2m3 gehad en welgeteld 2 regenwormen tegengekomen :n en 4 emmers grind (1cm +) er uit gehaald

Nu dus tuinaarde bijmengen, beetje mest erbij en dan weer vlakken. Stuk bodemverbetering is echt wel nodig helaas, gelukkig staat er nu toch niks op :Y)

Ook flink bezig geweest met de voortuin, aantal buxussen (met mot/rupsen) er uit gesloopt, net als een zielige azalea (lees, meter hoog maar alleen wat blad aan de bovenste 15 cm) en een andere verwilderde prikstruik en meteen klein gemaakt (maar 3 dagen tussen het ophalen van de groencontainer deze keer _O- )

Voortuin lijkt meteen een stuk groter zo :D Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rintah op 02-05-20 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 00:12

senna21 schreef:
Dat hangt van veel factoren af, hoeveelheid werk, soort planten, kwaliteit materiaal.
Het is toch meer de vraag: wat heb je er voor over en wordt je er blij van?

Vooral dit :j

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 00:16

Senna21 inderdaad die laatste 2 vragen zijn het belangrijkste. Blij word ik er zeker van maar ben altijd een twijfelkont als het om veel geld uitgeven gaat. Ben alleen dus moet het ook alleen betalen.

De materialen regel ik zelf. Er komt worteldoek onder. De grootte van de planten weet ik niet. Kwaliteit is wel goed denk ik en er zit garantie op de planten.
Hij rekent 38 pu excl en heeft 8 uur opgeschreven.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 06:56

Klinkt niet gek hoor phylos, ik was vorig jaar voor mijn voortuin voor 2 dagen werk 800 kwijt, zelf de planten gekocht en daar was ik 350 voor kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:17

Tja, zeg maar niks, bij mij moest er gestraat worden. Daar zijn ze 2 dagen mee bezig geweest |( . Levelen is erg arbeidisintensief. En ik heb veel hoogteverschil op een relatief klein oppervlak.
Tuin is 5 bij 12 en heeft een hoogteverschil van 1.20m.
Maar mijn tuintafel is af. *D
Heb er aardig wat uren in zitten aan schuren lakken. Daarna met hulp dat ding in elkaar gezet.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:23

Dat heb ik in mijn achtertuin bijna... Die is 5 jaar geleden gedaan. We zitten hier op veen dus zakt ook elk jaar verder.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:46

Wij vinden het leuk en hebben het geld er niet voor over, dus zijn nu wat dingetjes zelf aan het doen. Als er ooit bestraat gaat worden zou ik dat wel uitbesteden.

Iemand trouwens enig idee hoe je goedkoop van je relatief schone (alleen wat zwarte grond) witte zand af komt?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:57

Gratis op te halen delen op Marktplaats/Facebookgroepen en kijken of je de app nextdoor kunt downloaden en het daarop zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:07

Inderdaad op mp met gratis afhalen. Werkt perfect. Zelfs voor tegels en dan zelf eruit laten halen. Scheelt jezelf zoveel gedoe :+

Rintah, succes met filteren! Ellende.. en heel herkenbaar. Onze volkstuin lijkt soms meer een vuilstort. Kwam al glasplaten tegen. Gelukkig stond ik erop en dacht: wat maakt deze grond een gek geluid. Ipv er vol in te grijpen. En ook een leuke: plaat piepschuim in de grond.. helemaal in korrels. En bierblikjes, veel plastic stukjes en deksels van bijenvoer, schroeven, scharnieren..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:33

Oh ik had verwacht dat niemand dat zou willen :') Nextdoor vind ik ook wel een goede, ik ga beide proberen. Dank voor de tips!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:51

Neonlight schreef:

I feel you...wij hebben een grote eik in de tuin die is aangemerkt als beschermd dorpsgezicht. Wat een zooi in de tuin. Elk jaar weer :=

Aan de andere kant trekt het wel veel vogeltjes en soms eekhoorns.

Ik heb er echt een haat-liefde verhouding mee :D