Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:09

Ik heb kortgeleden gas & stroom voor 3 jaar vastgezet, maar weet niet 100% of dit verstandig was. Mijn redenatie was dat de energieprijzen wrsl. omhoog gaan gezien de onrust in de handelswereld door Trump. Alleen stroom zou ik -denk ik- niet voor zo lang vastzetten.

Marcella

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:12

Nou daarom twijfel ik nu zou het ook alleen om stroom zijn. Gas wordt niet meer geleverd.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:05

Vorig jaar september stroom en gas vast laten zetten voor een jaartje. Mijn nieuwe aanbod inmiddels binnen en stroom is gelijk gebleven (gas wel tien cent duurder) dus als het om alleen stroom gaat zou ik het gewoon bij 1 jaar vast houden.
Normaal zet ik maar voor een jaar vast (hier wel stroom en gas) ik heb nog even tot september, maar als er iets in de buurt komt van de prijs van mijn huidige contract zet ik het misschien toch voor 3 jaar vast.

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:50

Ik lees zo nu en dan eens mee hier, en ik zit momenteel te twijfelen over mijn huidige contract. Ik heb 21 zonnepanelen en lever zo'n 6.000/7.000 kWh terug. Ik zit momenteel met een variabel contract bij Vattenfall en betaal 1,41 voor gas en 0,23 voor stroom. Ik verwacht zo'n 4.500/5.000 kWh terug te leveren elk jaar (woon hier nu een half jaar, dus ik kan het nog niet concreet noemen). Ik wil eigenlijk toch wel kijken om iets vast te zetten gezien alle huidige berichten, wat zouden jullie doen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:05

cissy schreef:
Normaliter gaat de gasprijs tegen de zomer toch omlaag? Ik kreeg vandaag een mail van Eneco dat de prijs eind april van 1.37 naar 1.47 gaat!
WTF! :? 8)7
Meer mensen die mail gehad?

Ik heb Eneco maar eens gebeld, als ik een nieuwe klant zou worden daar dan zou de gasprijs een heel stuk goedkoper zijn dan wat ik zou gaan betalen per 1/5. Hoe zit dat? vroeg ik.
Ehm tja.... ehm geen idee...

Dus, wat ga je mij nu aanbieden om klant te blijven?
Ehm tja.... geen idee...

Dus? Toedeloe Eneco! Klant kwijt!

Ik ben overgestapt naar Gezinsenergie voor 1 jaar vast.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:05

De prijzen voor gascontracten liggen nu rond de € 1.24 per m3. Tijd voor mij om in actie te komen.

Ook voor elektra heb ik even zitten rekenen. Afgelopen jaar heeft Tibber mij in totaal een 79 euro gekost voor elektra. Dat komt neer op gemiddeld € 6,57 per maand.
Als ik dan via gaslicht.com een jaarcontract inclusief elektra ga afsluiten, is dat per maand een 9 euro duurder dan een jaarcontract voor enkel gas (120,44 vs 111,04).
Hoewel dit in feite dus helemaal nergens over gaat :') , laat ik elektra nu even voor wat het is. We zijn bezig met een hybride auto, dus ik kan het verbruik niet helemaal goed inschatten momenteel.

Gas ga ik wel vastklikken. Bij Tibber is de prijs dit jaar gemiddeld een € 1,32 geweest. Vandaag is ie dan laag, maar hee, in de periode april/sept verbruiken wij amper nog gas dus daar hebben we niets aan. In februari was die prijs € 1,41 per m3 en in dat licht is een vast tarief van € 1,24 wel een stuk voordeliger. Ik ga er niet langer prijsrisico op willen lopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:09

Dat is nogal een rare reactie van Eneco zeg. Zeker als er zoveel verschil zit, die energie bedrijven lijken geen enkele moeite te willen doen voor bestaande klanten 8)7

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:32

Ik heb in april voor €60 aan stroom verbruikt. Mijn voorschot is €120. Maar ik zet mijn voorschot niet omlaag, vind het bedrag wat ik straks terug krijg best fijn. :D 102 kWh verbruikt, toevallig vorig jaar april precies hetzelfde. :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:12

Bellatrix schreef:
Ik heb in april voor €60 aan stroom verbruikt. Mijn voorschot is €120. Maar ik zet mijn voorschot niet omlaag, vind het bedrag wat ik straks terug krijg best fijn. :D 102 kWh verbruikt, toevallig vorig jaar april precies hetzelfde. :D

Let er dan wel op dat je bij een bedrijf zit waar dat kan. Zo deden wij het ook altijd, tot het bedrijf failliet ging en ik kon fluiten naar mn geld. Of dat je het niet eens wordt over fouten die zijn gemaakt bij een eindafrekening en ook geld mist.
Ik doe dit daarom niet meer, in plaats daarvan spaar ik dat extra geld in een eigen spaarpotje.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:14

Ja, ik weet dat het een risico is. Deed dit vorig jaar ook en kreeg netjes 600 zoveel terug. Misschien dat ik terugga naar 100 maar veel lager niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:18

Hier ook een hoger termijnbedrag dan verbruik. Advies is 91 euro maar hij staat op 130.
Ik ben een drama met sparen en zo spaar ik toch een beetje

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:19

Ik zit bij Eneco en krijg al jaren elk jaar terug. Ik vind het ook fijn sparen zo op deze manier.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:47

Ik mocht van Eneco niet omlaag en kreeg ook dik terug. Zij hoeven niet voor mij te sparen dat kan ik prima zelf en dan krijg ik tenminste wat rente.

Moest mijn meterstanden doorgeven voor 7 mei. Heb ik gisteravond gedaan en ook bevestiging gehad.
Ik ga namelijk over naar andere leverancier en Eneco gaat per 1/5 tarief omhoog.
Dus kwam mooi uit zo.
De afmelding is al gedaan.

Krijg ik een mail voor het voorschot van mei. Die staat in de wacht want ik ga weg bij Eneco dus ik betaal effe niks.
Ik verwacht een afrekening per eind april, dus ik zal wel een aanmaning gaan krijgen van ze voor dit voorschot.

Kreeg ik vandaag weer een mail dat ze toch echt voor 7 mei de meterstanden willen weten.
Zucht....

Vandaag is ook Stedin geweest om meters te ijken. Die hebben ook stand opgenomen dus das handig mocht Eneco vervelend gaan doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:53

Jij hebt geen slimme meter dus?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:04

Eneco voert echt een ontmoedigingsbeleid voor mensen zonder slimme meters. Mijn moeder wilde het ook niet, die is niet zo digitaal.
Ze heeft al meerdere keren dit jaar haar stand door moeten geven, door te bellen met een spraakcomputer die haar niet verstaat, zodat ze eerst tien minuten bezig is om een mens te spreken te krijgen en dan de stand eindelijk kan doorgeven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:08

Wat ontzettend onhandig!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:09

Bellatrix schreef:
Jij hebt geen slimme meter dus?

Nope.

Standen doorgeven is een eitje, je krijgt een mail, klikt op de link en vult je standen in, klaar!
Snap dat dat voor ouderen lastig is maar het is echt simpel. Laat het haar een keer zien en dan kan ze het zelf.

Nu is Stedin geweest en vervolgstap wordt slimme meter waarschijnlijk. De meters zijn overigens goed bevonden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:35

Wel.. ik doe dat ook voor mn moeder. Die is digitaal ook niet handig.. Als het lastig is is het lastig :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:20

Mijn eindstand in april was -€17 :')
Wel de eerste 13 dagen van de maand niet thuis kunnen douchen ivm verbouwing van de badkamer.

Gisteren werd ik gebeld dat ze 21 mei de airco's komen instaleren, ben heel benieuwd hoeveel gas dat gaat schelen in de winter :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 06:43

Hele domme vraag he? Maar ik heb een nieuwe ketel gekregen. De vorige was minimaal 15 jaar oud (en zat blijkbaar aansluiting niet goed wat nooit iemand opgevallen is met elk jaar onderhoud). Ga je daar veel van merken in verbruik?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 08:26

Afhankelijk van wat er niet goed zat, kan dat absoluut veel schelen.

De CV van mijn schoonouders was op de retour aangesloten, die hebben zich een ongeluk gestookt, hun huis was nooit normaal comfortabel te krijgen. Nu de boel is omgedraaid, scheelt het ze de helft in stookkosten en wordt het behaaglijk warm. Niet koud, dan bloedheet en weer steenkoud. Als de thermostaat zegt 18 graden, dan is het 18 graden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:51

Ja en dan ook nog een gloednieuwe ketel, dat scheelt hopelijk ook wat. Merkte inderdaad wel dat met testen de verwarming binnen no time heet was ipv normaal uur voordat je voelde dat die warm werd. Ook de warmwater kraan duurde normaal meer als een minuut voordat die warm werd en nu echt veel sneller.

Maar hoe missen ze dat al die jaren met onderhoud...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:56

Het zal je verbazen hoe vaak dat voorkomt, bij normaal onderhoud kom je daar ook niet per se achter. Jij bent al de vijfde in een half jaar waarvan ik lees/hoor dat de CV op de retour aangesloten is geweest.

Dus ja, ik denk zeker dat je het verschil gaat merken in je gasverbruik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:08

Ik weet niet precies wat er verkeerd aangesloten was, maar zou best dit kunnen zijn. De monteur benoemde het maar het zegt me niks haha.

Zou heel fijn zijn als het nog meer zou schelen! Ga het van de winter testen en misschien kan die dan hoger als 15 :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:13

MyWishMax schreef:
Ik weet niet precies wat er verkeerd aangesloten was, maar zou best dit kunnen zijn. De monteur benoemde het maar het zegt me niks haha.

Zou heel fijn zijn als het nog meer zou schelen! Ga het van de winter testen en misschien kan die dan hoger als 15 :')

Als je CV op de retour aangesloten is geweest dan voel je dat doordat de radiator onderin warm wordt.

Als het goed is heeft je radiator twee aansluitingen, 1 boven, 1 beneden. Als de onderste heet wordt, dan zit de boel verkeerd om.