Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 14:31

Die cocacola zero vind ik ook echt niet om te hachelen. Soms als ik erg moe ben of gewoon totaal verlept door de warmte neem ik een echte cola. Knapt een mens van op :+ of een espresso. Oftewel cafeïne is het toverwoord, althans... zit dat in cola, weet het niet eens }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:32

Dat zit in cola :j en in energiedrankjes. Cola zero drink ik als er niks anders is, cola light pas ik voor en bij Pepsi ren ik weg.

Ik drink sedert begin dit jaar veel meer water en amper nog frisdrank. Al moet ik toegeven dat ik sneller naar dat laatste grijp als ik verder ook niet oplet met snoepen en ongezonde voeding. De "drang" ernaar is dan groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:01

Hhilde schreef:
PSvanLot schreef:

Je hoeft geen ‘gewone’ tv te hebben. Als je dat nooit kijkt dan is dat ook niet nodig toch?

Nee, maar de TV’s die we hebben kunnen het directe streamen niet aan vanaf mobiel en hebben niet de apps die wij graag willen. Dus moet je voor een abonnement gaan om die apps op deze TV te krijgen of een Smart TV aanschaffen :)

Dank allen voor de tips!

Kun je niet gewoon een chromecast nemen? En nog een tipje :D

Op het forum van pepper (de aanbiedingensite, niet de datingsite, dan krijg je ruzie met je vriend :D ) zijn heel vaak mensen die graag een account willen delen. Dus dan koop je bijvoorbeeld met 5 mensen een jaar netflix, en deel je de prijs door 5. Ik heb dat zelf gedaan met disney+ en is op die manier een stuk goedkoper :j .

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:27

Oh ook aantrekkelijk :D
We gaan inderdaad voor een Chromecast nu ik snap hoe dat werkt :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 19:00

Ik 'eet' hier al een week of twee vrijwel alleen uit de voorraadkast en de diepvries (bij vriend). Het is toch altijd weer wonderbaarlijk hoeveel daar in zit :+
Alleen wat verse groenten gehaald en dat voornamelijk ook nog bij de kweker / hobbyist met groententuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:37

Ik ga binnenkort weer eens een heel weekend benutten met allerhande dingen klaarmaken en dan invriezen. Door ons drukke schema schiet dat er eigenlijk bij in, wat maakt dat het vaak simpele salades zijn, brood of een snelle croque. Niet dat dat duur is, maar het moet wel zuiniger kunnen denk ik dan.

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:30

Ik had mijn bonus gehad... met de nadruk op had :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:13

Op mijn werk waren ze aan het lachen met mijn emmer water in de douche voor opvang koud water en dan het koude water voor de afwas wat anders wegloopt. Dat komt neer op 2300l water per jaar, gemiddeld berekend, in ons gezin. Dus 2,3 kuub.
In België betaal je momenteel 0,87€/M3 wat dus voor ons een besparing zou maken van ongeveer €2 als ik het goed heb?

Of maak ik een rekenfout?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:20

Die hebben dan niet begrepen waar het om gaat.

En nee, je maakt geen rekenfout.
Water besparen doe je niet perse voor je beurs, maar voor het milieu, de kans is aanwezig dat er anders op een dag een keer geen drinkbaar water meer uit je kraan komt. Er is geen oneindige voorraad van.
Kijk maar naar alle beelden op tv, China bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:29

Ik had het financiële verschil groter verwacht :') maar het pakt wel een flink schuldgevoel weg als ik nu water van huis meeneem voor de pony's omdat het regenwater op is. Ik bedoel, dat zijn 2 IBC-vaten wat we nu verspillen. Vanaf maart tot ergens vorige week heb ik ze met het regenwater uit dat ene vat wat ik heb kunnen voorzien (en dan heb ik het zelfs een keer laten leeglopen tussendoor, €400l over de weide heen). Het is dus niet dat ik ons immens op kosten jaag door kraanwater mee te zeilen...

Vanaf begin september gaan ze op volpension om andere redenen, maar ik ga dan sowieso ook nog wel even wat opknapwerken doen op hun weide. Waaronder een betere installatie van de wateropvang (en 2e IBC vat erbij proberen zetten), dak herstellen etc. In het extreme kan ik ons "verspilde" water in mijn tonnetjes van 20L overgieten, meenemen naar de weide en overgieten in mijn regenton. Dat samen met opvang regenwater gedurende de winter en ik ga een heuse hoop water hebben voor volgende zomer :)) Kan ik waarschijnlijk zelfs de weide mee bewateren indien het weer zo gortdroog wordt.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:14

Spaarrekening wordt happy! Krijg begin september rond de 800€ terug van essent, dus kan gelijk daarheen i love it!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:27

Ohh dat is een mooi bedrag!

Mijn spaarrekening wordt wat minder blij; paardlief heeft een ontstoken oog, uiteraard net afgelopen weekend begonnen, dus weekendtarief, sedatie, hele berg medicijnen, vandaag weer de da erbij, weer sedatie en nieuwe medicijnen, en maandag komt ie nog een keer langs. Ik ben bang dat het een hele dikke rekening wordt :=
Nu hopen dat het oog snel betert..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 16:37

Ohhh wat een ellende 8nnemiek, sterkte!!
@Varekaj ik vind dat je goed bezig bent _/-\o_ ik heb zoiets met bijv mijn boterhammen / salade etc mee naar mijn werk en in een bakje, ipv ophalen ergens met een zakje eromheen. Al dat afval... je kunt zelf zoveel doen als je er af en toe moeite voor doet.

Van de week trouwens erg leuk jurkje gescoord bij de kringloop. Was van Esprit zag er nog als nieuw uit, voor 7,- Euries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:15

Nouja, ik heb volgende week infomoment op de universiteit in Brussel, wel toch echt wel gaan polsen naar de mogelijkheden om een aanvullende master te behalen. Als ik die zou starten kost me dat €1000 aan inschrijvingsgeld/jaar en je bent er sowieso 2 jaar minimaal zoet mee. Dan nog de kosten van een nieuwe printer, nieuwe laptop, softwarepakket etc. Dat gaat ook wel over een fikse som.

En dan heb je onze reis nog die we volgend jaar willen maken. Dat zal ook tussen de €7000 en €10000/persoon worden. Ik heb al die bedragen wel liggen, zonder problemen zelfs, maar het doet toch wel pijn als ik er alleen al aan denk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 19:06

Het gaat je zoveel brengen Varekaj :j

Dankzij mijn master onderwijswetenschappen en de andere opleidingen die ik in mijn leven heb gedaan kan ik nu beduidend minder werken en toch goed verdienen. Een goede opleiding is goud waard, dat pakken ze je nooit meer af.

Trouwens afgelopen week de aftrap gehad van de HBO-v opleiding die ik mede heb ontwikkeld, ben er echt trots op -:) dat is een van mijn ZZP opdrachten.

En mooie vakanties maken fantastische herinneringen, die pakken ze je ook nooit meer af *-:)
Wat niet wegneemt dat het niet veel geld is hoor, opgebracht met al die uren hard werken, maar dat je het kunt doen is toch echt geweldig!

Er loopt een topic op bokt, wanneer ben je rijk heet het geloof ik. Over met hoeveel geld je rijk bent. Geld zegt op zich niet zoveel, het is wat je ermee kunt doen :j

Maar in dit topic zijn we uiteraard gericht op sparen :P :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:11

Vanuit mijn bachelor zijn er alleen niet zoveel opties qua aansluitende master. En ze hebben allemaal 1 ding gemeen: een hoop statistiek, wetgeving en hele droge materie :)) De kans dat ik het haal is niet bepaald hoog. Mede omwille van de combinatie met voltijds werken en mijn paard. En het is gewoon echt geen makkelijke materie, ik moet het zelf ook aankunnen natuurlijk. Aan de andere kant denk ik dan weer, als je niet probeert weet je het niet.

Andere masters (of complementaire bachelors) zouden misschien beter aansluiten, alleen moet ik dan weer minstens 3 tot 5 jaar aan de bak. Met stages in een ander vakgebied is dat quasi onhaalbaar volgens mij.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 19:14

Kun je het via deelcertificeringen doen? Dan rond je elke keer een stuk af, geeft toch voldoening en kun je het aan het eind bij elkaar inleveren en inruilen tegen je titel?

Ik dacht toen met onderwijswetenschappen dat ik statistiek echt niet leuk vond en ik vond het toen ik zelf onderzoek mocht doen en mijn eigen model opstellen eigenlijk gewoon heel erg leuk :7 stage / projecten kon ik toen makkelijk combineren met werk, dus dat was gewoon heel goed te doen. Ben toen wel in afstudeerfase (laatste 4, 5 maanden) alleen maar bezig geweest met mijn onderzoek, in mijn eigen tijd, had gewoon onbetaald verlof genomen. Had zoiets dan maak ik het tenminste ook af en doe het goed, ipv door werk vluchtig en half. Het was voor mij mijn 2e studie en dan betaal je in Nederland echt een fiks bedrag, toen ook al, waardoor ik echt geen tijd wilde verlummelen.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 26-08-22 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:18

Is studeren in België maar 1000 per jaar? Dat is dan wel een heel stuk voordeliger dan in Nederland, volgens mij is Nederland iets van €2200 per jaar, en dan moet je kunnen voldoen aan een inschrijving met wettelijk college geld, anders is het instellingscollegegeld en dat is nog veel meer, volgens mij bij universiteiten boven de €8000 per jaar.

Heb gister iemand over de vloer gehad voor een offerte voor een airco (die kan verwarmen voor van de winter om gas te besparen) Had eigelijk gewoon online een offerte opgevraagd, maar ze wouden dan perse langs komen, nouja prima, als het maar vrijblijvend is..
Heb een aantal offertes opgevraagd, maar het is echt ontzettend lastig te bepalen wie we moeten kiezen. Het bedrijf dat er gister was kwam echt met absurde tarieven ten opzichte van de offertes die ik online gehad heb, en afgezien daarvan was het ook een beetje zo als bij een keukenboer, waar ze dan zogenaamd een mooi prijsje voor je kunnen maken, eerst kostte het 3500, maar dat kon ineens wel naar 2900, vervolgens probeerde hij er nog een deal uit te halen op 2500, maar dan moesten we wel direct binnen 5 minuten aan tafel beslissen, anders was de deal eraf en als we dan later toch wouden kopen moesten we 3500 betalen :') Ik hou daar echt helemaal niet van, doe mij maar gewoon een duidelijk transparant tarief, niet dat spelletje en onderhandelen onder druk, nu waren ze sowieso te duur, en was je verplicht een heel duur onderhoudspakket af te nemen voor minimaal 5 jaar, dus heb bedankt.
Offerte bij 2 andere was 1700 en 1800 (jaja voor exact de zelfde airco als die 3500 vroegen, zelfde merk, type, kw, en inclusief installatie) Maar eentje kan ik echt totaal geen reviews vinden, gewoon 0, en die andere wel, maar vond ik het mailcontact een beetje kortaf mee, slechte zinsopbouw, kort, geen hallo er in ofzo, dat gaf mij ook niet erg veel vertrouwen, maarja op zich wel prima reviews, wel allemaal recent.. En onderhoud achteraf is natuurlijk ook wel heel relevant.
Het gaat om zo veel geld natuurlijk, had niet verwacht dat een betrouwbaar en normaal betaalbaar iemand vinden zo lastig zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:45

Studeren is in België inderdaad goedkoper :j en als je een studiebeurs toegewezen krijgt bedraagt je inschrijvingsgeld hooguit 1/5 denk ik, maar daar heb ik normaal geen recht op.

Spreiden kan wel, maar dan zit je nog vast aan bepaalde formules ivm overlap van vakken die je nodig hebt om ze te kunnen halen. Daarom ga ik dus naar dat infomoment. Lessen die ik online kan volgen/inhalen zijn helemaal interessant. Verder hebben we in België recht op educatief verlof, dus tijd die je onder werktijd mag gebruiken voor studie voor bijvoorbeeld verplichte aanwezigheid, je examens etc.
Onbetaald verlof is ook iets wat ik al zat te bedenken, maar soit, eerst dat infomoment afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:02

Toen ik in Antwerpen begon was het collegegeld nog geen €500.. wat een verademing was dat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:06

Ik schrik er altijd van als ik die bedragen van NL hoor. En dan de studieschuld die zoveel ellende veroorzaakt om een hypotheek te krijgen, pfoe. Al zit een hypotheek ook weer anders dan in België, jullie hoeven dat niet volledig terug te betalen aan de bank of wel?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:40

Ja, uiteindelijk moeten we het volledig terug betalen aan de bank, sinds 2013 is het een stuk lastiger om een (deels) aflossingsvrije hypotheek te krijgen. Je kunt nu vooral kiezen tussen annuïtair of lineair aflossen, over het algemeen in 30 jaar tijd. Een paar jaar geleden werd een studieschuld niet meegeteld voor de maximale leen capaciteit, nu wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:20

Dus je kan een hypotheek krijgen waarvan je een deel niet hoeft af te lossen? :wow: Denk niet dat dat hier bestaat.

Vriend twijfelt of hij zijn hypotheek ineens gaat aflossen of niet. Hij heeft het geld staan en dan is de koopwoning helemaal afbetaald, op de leeftijd van 38 jaar. Lijkt heel lekker, is iedere maand toch fikse hap geld die weer naar zijn spaar kan. Of die vrij komt om samen iets te zoeken/kopen. Maar dan is hij wel de woonbonus kwijt die nu voordeel oplevert bij zijn belastingsaangifte.