Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:46

Prachtige tuin hoor Naath! Wordt ook een mooie schuur. Die stokrozen gaan daar fantastisch tegenaan staan.

Ik weet dat Zonnehoed veel voeding blieft. Wat voor ondergrond heb je? Waar ik zit, op zandgrond, doet hij het nauwelijks. Heb ik altijd erg jammer gevonden, want het zijn prachtige bloemen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:43

Hier veen / klei, daar doet de Zonnehoed het prima. Even geen foto om te delen, het zijn nu nog maar een paar blaadjes :-)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:40

Naath86 schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Mijn uitzicht op dit moment. <3 Maar hoe lekker het weer is nu, ik vind het echt niet erg dat het dinsdag (hopelijk!) weer even gaat regenen. Alle vier de regentonnen zijn al lang leeg. [ [url=m/Z0fkh0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is jouw tuin al ver zeg!! De hosta's zijn hier nog niet zo lang de grond uit.. Verder vind ik hem echt prachtig! Hou ik van, gewoon lekker vol!

Wij zijn bezig een schuur te bouwen en nu wil ik een klein perkje maken onder de raampjes. Tussen de raampjes wil ik eigenlijk stokrozen, ben ik echt gek op en volgens mij een perfecte plek de hele dag in de zon! Hier een foto, snappen jullie waar ik bedoel?

[ [url=m/eBrGUX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/O8MYbb.jpg]Afbeelding[/url] ]

En voor het beeld hier de andere kant van onze tuin, een foto van afgelopen zomer. Heb ik hier ook wel eens eerder geplaatst.

[ [url=m/hJAuPf.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier nog voor het beeld een foto van het geheel met het oude schuurtje. Het terras achterin is weg, hier komt nu een overkapping voor in de plaats. Achter de overkapping heb ik ook nog een heel stuk om straks opnieuw in te richten.
[ [url=m/FZcj7w.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar iemand dus tips om neer te zetten in het perkje?

De hele dag zon? Lavendel en klimrozen.
Ik vind jouw tuin echt prachtig, helemaal mijn smaak.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:10

Dankjulliewel voor de complimenten! Kan ook niet wachten totdat de tuin er weer zo bij staat. We hebben alles zelf aangeplant zo'n 8 jaar terug en het begint nu echt mooi vorm te krijgen.

@kaka, hier ook zandgrond, dus dat zal wellicht de oorzaak zijn. Dan toch maar gewoon nieuwe kopen dit jaar :D

@ceetje_bokt lavendel en stokrozen vond ik ook een mooie combi. Maar bij de vijver, heb ik ook al veel lavendel.. maar ach, ik hou wel van lavendel, dus ik denk dat ik dat maar gewoon doe :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:14

Ik was dit topic kwijt.
Ik heb hier al veel tips gehad.

Wij hebben ook veel klinkers rondom het huis en een lang grintpad.
Alles zat vol met onkruid en mos.
Op de oprit na, heeft mijn man alles met de hand onkruid-vrij gemaakt.
Maar op advies van kennissen en Google hebben wij dus zakken steenzout besteld en schoonmaakazijn en alles daarmee behandeld |(
De oprit moet hij nog doen.
Maar dit doen met zout en azijn is dus geen goed idee, begrijp ik.

De laatste weken kwam op en langs het grintpad en langs de vijver overal een soort coniverentakjes omhoog.
Het groeit heel snel en is bijna niet met wortel eruit te trekken.
Ik heb nog geen goede foto hiervan.
Op basis van deze omschrijving iemand enig idee wat dit is?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:17

Ik gok Heermoes, en die is echt heel vervelend. Met wortel en al proberen uit te trekken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:24

Tis sowieso ook niet best voor ie bestrating
Daar word de bovenlaag ook poreus van waardoor groene aanslag en mos weer sneller/beter grio krijgt
En idd ook niet best voor de bodem

En klinkt idd als heermoes
Kun je bemestingtechnisch oplossen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:29

Op Google te zien is het inderdaad Heermoes.

Wij wonen hier net en er zou een tuinbedrijf komen voor wat aanpassingen en advies.
Maar helaas heeft deze voorlopig afgezegd door Corona.
Vandaar dat mijn man zelf was begonnen.
Er stond hier in de schuur wel roundup, aar dachten met azijn en zout een betere, natuurlijke oplossing te hebben.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:19

Sonja_vR schreef:
Daar word de bovenlaag ook poreus van waardoor groene aanslag en mos weer sneller/beter grio krijgt

Wij hebben het ook veel op de moestuin staan helaas. Enig idee wat je daar bemestingtechnisch tegen kunt doen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:33

Heermoes doet het goed op verarmde grond , dat spul wortelt nogal diep waardoor het nog steeds voeding kan halen waar een hoop andere planten dat niet kunnen omdat die andere planten te ondiep wortelen
Ik heb het bij ons vorige huis met lavameel, compost en mulchen opgelost en maaien (maaisel liet ik gewoon liggen )
Is geen instant oplossing
Maar uiteindelijk ben je van de heermoes af en en je een gezonde bodem

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:38

Sonja_vR schreef:
Heermoes doet het goed op verarmde grond , dat spul wortelt nogal diep waardoor het nog steeds voeding kan halen waar een hoop andere planten dat niet kunnen omdat die andere planten te ondiep wortelen
Ik heb het bij ons vorige huis met lavameel, compost en mulchen opgelost en maaien (maaisel liet ik gewoon liggen )
Is geen instant oplossing
Maar uiteindelijk ben je van de heermoes af en en je een gezonde bodem

Het meeste zit aan de rand van een stenen grintpad tussen de 2 vijvers.
Daar zit geen aarde onder, denk ik?

Ik vind het best ingewikkeld zo'n grote, natuurlijke tuin, waar je niets vanaf weet.
Al doe ik iedere dag een nieuwe ontdekking, van allerlei nieuwe bloeiende planten en bloemen.
Mijn druiven- en bramenstruiken doen het gelukkig goed. We waren bang dat de bouwvakkers er misschien emmers kalkwater in hadden gegooid.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:05

Heermoes haalt inderdaad voeding uit diepere lagen. Het leuke is dat als je hem zijn gang laat gaan de toplaag over de jaren vanzelf voedingsrijker wordt waardoor de Heermoes vanzelf verdwijnt. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de omstandigheden. In een border raak je Heermoes dus kwijt door meer voeding aan de toplaag toe te voegen. Hoe rijker hoe minder Heermoes. Tussen je bestrating gaat dit uiteraard niet helpen omdat je daar juist arme grond (als het goed is een flinke laag puur zand) hebt en ook wil hebben.

Wat dat betreft is het ook vrij simpel... Alleen bestraten waar je die bestrating ook daadwerkelijk gebruikt. Door betreden redden de meeste planten het daar niet.

Waar grond is die niet betreden wordt krijg je vroeg of laat planten. Zo werkt de natuur.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:24

imd schreef:
Sonja_vR schreef:

Wij hebben het ook veel op de moestuin staan helaas. Enig idee wat je daar bemestingtechnisch tegen kunt doen?

Plukken laten drogen en terug gooien en eventueel voor de rest lavameel voor het verder aanvullen van voedingstoffen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 06:59

Hier Heermoes net aan de randen van mijn klinkerpad en tegen de gevel waar weinig regen valt. Niet in de borders zelf. Gelukkig niet heel veel, dus kan het prima beheersen met eruit trekken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:06

Ik ga eens kijken naar dat lavameel, bedankt voor de tips!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:27

Ik zie de boshyacint hier in de omgeving overal langs de kant van de weg staan en ik vind ze prachtig <3 Is dit een geschikte plant voor in de tuin?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:55

noviceh schreef:
Ik zie de boshyacint hier in de omgeving overal langs de kant van de weg staan en ik vind ze prachtig <3 Is dit een geschikte plant voor in de tuin?

Haha dank hiervoor! Ik zie hem ook overal, maar wist de naam niet, nu wel! :D Ja volgens mij is die erg geschikt voor in de tuin. Zie hem bij heel veel in de tuin staan op het moment. Moet ik toch ook nog even ergens een stekje regelen :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:04

idinn schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Een heel klein beetje round up precies spuiten is minder slecht dan azijn of zout.

Wel zonder een zuchtje wind spuiten dan. Snap niet dat die troep niet allang illegaal is zo kankerverwekkend dat het is. Bizar hoe erg dat bedrijf rommelt met de regels. En kan me ook niet voorstellen dat het onschadelijk is voor de bodem :o

Welnee, ik heb me flink verdiept in (goede) studies en er is echt voor (zoog) dieren niks ergs aan. Zelfs de landarbeiders in arme gebieden die er dagelijks zo'n beetje in (moeten..) zwemmen krijgen er niks naars van. Je moet wel opletten voor waterleven en de planten die je wel wilt houden. Maar goed. Dat is een heel andere discussie. Ik schreef al expres dat ik weet dat niet het zo hip is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:49

Naath86 schreef:
noviceh schreef:

Haha dank hiervoor! Ik zie hem ook overal, maar wist de naam niet, nu wel! :D Ja volgens mij is die erg geschikt voor in de tuin. Zie hem bij heel veel in de tuin staan op het moment. Moet ik toch ook nog even ergens een stekje regelen :o

Zijn er productief, iets als een Lelietje Vandalen }>

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:45

Cabelona schreef:
Wij hebben ook nog niet echt een goede oplossing gevonden voor de oprit (40 meter lang) en stuk voor de garage (zo'n 15*10 meter) om het onkruidvrij te maken. Met een voegenkrabber is het geen doen. Je kunt geen meters maken omdat de klinkers in visgraadverband liggen.

Vorig jaar wat dingen geprobeerd. Maar uiteindelijk toch in de zomer moeten spuiten. Daarna wel (bijna) dagelijks met de bezem erdoor. Dat ging redelijk. Als jullie opties hebben die geen >€500 kosten mag je het laten weten.

De tulpen in de voortuin staan zo mooi in bloei nu:
[ Afbeelding ]

Nog even nadenken hoe ik die border voor de zomer ga inrichten qua bloemen. Er staan 6 grote alliums in die al flink aan het groeien zijn. Maar verder is het nog redelijk kaal waar nu de tulpen staan.

Dat probleem heb ik dus ook. De oprit is 55 meter. Waarschijnlijk gaan we alle klinkers eruit halen en vervangen door stapstenen met gewoon gras ertussen.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:26

Een vraagje voor kenner. Wij hebben een beukenhaag aangeplant paar jaar terug, waren niet meer de beste stekjes van de kweker. Was op goed geluk zegmaar.
Groot deel is het wel gaan doen maar er zitten dus gaten in. Kan je die opvullen in het najaar of kan je er absoluut niet tussen graven?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:35

Als je voorzichtig doet, kan je daar best wel nieuwe stekjes tussen zetten. Beukenhaag staat er trouwens om bekend dat 30% niet aanslaat. Mede daarom voor ons de keuze voor haagbeuk.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:12

noviceh schreef:
Als je voorzichtig doet, kan je daar best wel nieuwe stekjes tussen zetten. Beukenhaag staat er trouwens om bekend dat 30% niet aanslaat. Mede daarom voor ons de keuze voor haagbeuk.

Oh echt? dan hebben wij heel veel geluk gehad (of een waanzinnig goede kweker) méters haag (rood en groen) en ééntje die dood is.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:38

Oké bedankt! Dan moeten we daar eens naar kijken voor de de nieuwe aanplant die we nog moeten doen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:50

Groeit bij jullie alles ook ineens zo hard nu? Mijn kruiden knallen de grond uit:
Afbeelding