Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:22

Sanet schreef:
Kunnen we weer gewoon terug naar de bespaar tips, die vond ik best wel interessant.

Dat dus!
Jullie zijn inmiddels toch vaak genoeg gewaarschuwd om er geen politiek topic van te maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:43

Mee eens. Met klagen, de politiek veroordelen of zelfs gewoon zulke artikelen delen in dit topic schiet niemand wat op.

Zelfs als er meer maatregelen zouden komen moet je alsnog zelf bezuinigen en besparen, want het zal altijd duurder blijven.

Ik ben nu meer op aan het letten dat ik in het daltarief bepaalde dingen aanzet. Hoewel ik dat ook lastig vind, want sommige dingen zet ik liever niet 's nachts aan. De ene heeft geen timer, dus dan word ik midden in de nacht wakker van het gepiep en de ander heb ik ruzie met de timer. Die geeft aan 'klaar in x uur' maar dat klopt nooit :') is altijd eerder klaar en gaat dan ook piepen, dus weer wakker. Maar gelukkig valt weekend er ook onder, dus sommige dingen doe ik alleen in het weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:52

MyWishMax schreef:
Mee eens. Met klagen, de politiek veroordelen of zelfs gewoon zulke artikelen delen in dit topic schiet niemand wat op.

Zelfs als er meer maatregelen zouden komen moet je alsnog zelf bezuinigen en besparen, want het zal altijd duurder blijven.

Ik ben nu meer op aan het letten dat ik in het daltarief bepaalde dingen aanzet. Hoewel ik dat ook lastig vind, want sommige dingen zet ik liever niet 's nachts aan. De ene heeft geen timer, dus dan word ik midden in de nacht wakker van het gepiep en de ander heb ik ruzie met de timer. Die geeft aan 'klaar in x uur' maar dat klopt nooit :') is altijd eerder klaar en gaat dan ook piepen, dus weer wakker. Maar gelukkig valt weekend er ook onder, dus sommige dingen doe ik alleen in het weekend.

Ik heb dat dus met brandgevaar. Die piep maakt me niet uit, maar juist alle grote elektrische apparaten (wasmachine/droger) zet ik liever niet ‘s nachts aan.

Ik zat overigens ook nog aan zonneboilers te denken. Maar die wilden wij 4 maanden geleden al aanschaffen en toen was er al geen leverancier te vinden :=. .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-22 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:56

Heel stom,maat de wasmachine durf ik wel aan. Maar droger idd ook niet. Vooral niet omdat de rookmelder bij de voordeur zit en de apparaten bij de achterdeur. Heb altijd het idee dat zodra die melder afgaat het al te laat is door de afstand en deur die er tussen zit?

De wasmachine zet ik qua timer als het moet met einde op de tijd dat ik toch al wakker ben, maar ja dan is hij daarvoor wel bezig? Dus ik probeer overdag te wassen in het weekend. Droger ben ik nog panischer mee (en die is met warme weer niet lekker, maar heb ik wel nodig haha). Droger piept ook niet en is makkelijker aan te zetten dus 's nachts, maar dat doe ik nooit.

MarliesV

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:06

Kan je niet zonder droger? Ik kan me voorstellen als je klein behuisd bent en/of geen buiten hebt dat het dan lastig wordt. Maar anders is dat een mooie optie tot besparen.

Wasmachine zet ik ook met timer zodat hij ongeveer klaar is als ik wakker wordt, of ik draai in het weekend.
Vaatwasser altijd in de nacht aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:15

Het enige wat in de droger gaat is beddengoed en handdoeken. Beddengoed kan ik nergens anders drogen en handdoeken worden te hard en daar kan huid niet tegen (ziekte en gedeelte medicatie). Ik gebruik hem dus zo weinig dat het niet de grootste kostenpost is.
In de zomer kan beddengoed nog buiten, in najaar en winter niet en in huis is het in de winter sowieso al lastig om was droog te krijgen, maar zou ook niet weten waar. Buiten heb ik 's zomers geprobeerd, maar elke keer vogelpoep erop is duurder omdat het telkens opnieuw gewassen moet worden. (Plus dat het vreselijk onhandig was, want ook daar niet echt de ruimte om het goed op te kunnen hangen en zelf nog te kunnen lopen of zitten)

Dus stukje comfort en besparing voor mijn energie gaar dan boven die kleine besparing op energiekosten. Want 1 keer per week / 2 weken valt mee. Komt op 100 tot 150 euro per jaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:59

Ik weet niet zeker of het in dit topic past...

Maar een paar pagina's geleden ging het over hoe energiemaatschappijen juist zoveel winst maken. Toch zie ik allemaal kleine energiemaatschappijen juist failliet gaan. Hoe kan dat dan?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:10

MyWishMax schreef:
Heel stom,maat de wasmachine durf ik wel aan. Maar droger idd ook niet. Vooral niet omdat de rookmelder bij de voordeur zit en de apparaten bij de achterdeur. Heb altijd het idee dat zodra die melder afgaat het al te laat is door de afstand en deur die er tussen zit?

De wasmachine zet ik qua timer als het moet met einde op de tijd dat ik toch al wakker ben, maar ja dan is hij daarvoor wel bezig? Dus ik probeer overdag te wassen in het weekend. Droger ben ik nog panischer mee (en die is met warme weer niet lekker, maar heb ik wel nodig haha). Droger piept ook niet en is makkelijker aan te zetten dus 's nachts, maar dat doe ik nooit.

Bij de Action kan je voor een paar € een losse rookmelder kopen. Als je deze nou eens vlak boven de droger hangt, zeg metertje ervandaan, dan gaat ie niet af tijdens normaal drogen (zeker niet bij een moderne warmtepomp droger) en krijg je bij problemen wél direct een bak herrie.

Hier vorig jaar 2 gloedje nieuwe apparaten gekocht én een extra rookmelder die er nu boven hangt. Ik heb een luxe, die naast een bak herrie óók een melding geeft op mijn telefoon. Maar zeker als je thuis bent, is 1 die alleen een bak herrie maakt voldoende.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 26-08-22 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:11

Secrible, Ik denk vanwege de vaste contracten die nog lopen waardoor ze niet uit de kosten komen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:14

Inderdaad, wel vaste contracten voor klanten afgesloten, maar niet voor de gasinkoop. Ik zie hier veel de wasdroger langs komen. Die vreet stroom. Met dit weer kun je de was toch prima buiten drogen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:25

MyWishMax schreef:
Het enige wat in de droger gaat is beddengoed en handdoeken. Beddengoed kan ik nergens anders drogen en handdoeken worden te hard en daar kan huid niet tegen (ziekte en gedeelte medicatie). Ik gebruik hem dus zo weinig dat het niet de grootste kostenpost is.
In de zomer kan beddengoed nog buiten, in najaar en winter niet en in huis is het in de winter sowieso al lastig om was droog te krijgen, maar zou ook niet weten waar. Buiten heb ik 's zomers geprobeerd, maar elke keer vogelpoep erop is duurder omdat het telkens opnieuw gewassen moet worden. (Plus dat het vreselijk onhandig was, want ook daar niet echt de ruimte om het goed op te kunnen hangen en zelf nog te kunnen lopen of zitten)

Dus stukje comfort en besparing voor mijn energie gaar dan boven die kleine besparing op energiekosten. Want 1 keer per week / 2 weken valt mee. Komt op 100 tot 150 euro per jaar.

Binnen gooi ik beddengoed altijd over een deur heen om te drogen :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:26

Ik heb geen vaatwasser maar een wasdroger, ik kan niet zelf de was ophangen.
Iets met artrose in bijna alle grote gewrichten dus blij met de droger en voor de fijne dingen het ik een staand wasrekje.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:42

prompter schreef:
Inderdaad, wel vaste contracten voor klanten afgesloten, maar niet voor de gasinkoop. Ik zie hier veel de wasdroger langs komen. Die vreet stroom. Met dit weer kun je de was toch prima buiten drogen?

Noem mij verwend... maar ik hou van mijn droger.

Was buiten aan de lijn wordt altijd stijf van het drogen en ik heb echt een ontiegelijk hekel aan ongedierte in de was (spinnetjes, oorkruipers), laat staan vogelpoep.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:50

prompter schreef:

Kleding gaat nu inderdaad gewoon buiten of binnen over het wasrek.

Beddengoed en handdoeken enzo gaan wél in de droger,ik houd niet van harde handdoeken.

Maar ik heb vorig jaar geïnvesteerd in een gloednieuwe warmtepomp droger, de mijne verbruikt maximaal 800W en is meestal met 1 a 1,5 uur klaar met drogen. Dus kost niet veel.

Voor deze droger gekozen omdat in de bijkeuken waar de was altijd hangt te drogen, de verwarming nooit aan staat en ik de was gewoon niet meer droog kreeg, of het bijna een week duurde voordat ik een katoenen broek droog had. Dus verplaatste ik het droogrek naar de woonkamer en dat gaat prima, maar is eigenlijk niet de bedoeling van een woonkamer. Nu kan zelfs de kleding lekker in de droger en staat er geen wasrek meer in de weg.

En tja, vorig jaar rond deze tijd was er nog geen sprake van een energiecrisis én m'n oude wasdroog combi had de geest gegeven.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:00

Ik heb een hele oude droger staan hier in Spanje, echt meegenomen met het idee dat het zonde was om hem weg te gooien. Ik droog bijna alles aan de ruime waslijnen buiten, daar kan ik iets van 30 meter was op kwijt. Maar handdoeken gaan nog steeds regelmatig in de droger, zo lekker zacht! Ik twijfel nu of ik die toch niet beter kan vervangen door iets zuinigers ... maar anderzijds, ik gebruik hem hooguit 1 keer per week.

In Nederland heb ik een wasdroogcombinaties staan, gloednieuw, waarbij ik wel op het energieverbruik heb gelet. Ik heb daar alleen een balkon om op te drogen en tja, met het Nederlandse weer kan het niet altijd. Ik vind het wel heel fijn dat dat ding geen warme, vochtige lucht door het huis blaast zoals de vorige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:33

Tip voor handdoeken. Als ik ze 10 minuten in de droger doe en daarna op wasrek hang heb ik ze gewoon zacht! Net als helemaal in de droger.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:40

OK, dat is ook nog eens te proberen. Of na het drogen aan de lijn wellicht even een paar minuten. Het is hier echt zo heet dat ik ze soms ´s morgens ophang en ´s avonds pas weer aan die kant van het huis wil komen als het bijna donker is. De zon staat er vanaf 12 uur tot donker pal op.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:42

Spenk schreef:
Tip voor handdoeken. Als ik ze 10 minuten in de droger doe en daarna op wasrek hang heb ik ze gewoon zacht! Net als helemaal in de droger.

Dat is een goede! Thanks. Mijn droger wordt eigenlijk alleen gebruikt voor handdoeken en beddengoed maar iedere besparing is er 1.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:17

Ok, kan ik ook eens proberen, doe ik soms andersom, maar meestal droogt de was sneller als ik dacht.
Droger word hier haast niet gebruikt, zonde, zeker met dit weer lekker buiten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:36

Spenk schreef:

Zo doe ik het ook inderdaad! Kortste droogprogramma is bij mij dan wel 30 minuten, maar "gewoon" programma voor helemaal droog is echt wel iets van 3 uur, dus doe nu altijd een 30 minuten programma voor zowel handdoeken als beddengoed, en daarna ophangen, scheelt een heleboel verbruik, maar ze worden toch gewoon lekker zacht :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:39

mvdende schreef:
MyWishMax schreef:

Bij de Action kan je voor een paar € een losse rookmelder kopen. Als je deze nou eens vlak boven de droger hangt, zeg metertje ervandaan, dan gaat ie niet af tijdens normaal drogen (zeker niet bij een moderne warmtepomp droger) en krijg je bij problemen wél direct een bak herrie.

Dat kan niet, zit te dicht bij kookplaat en zulke dingen. Mijn wasmachine, droger en vaatwasser zitten in de keuken. Daar dichtbij een rookmelder wordt afgeraden, heb ook geen werkende afzuigkap. Dan gaat die te vaak af.

Spenk, ga ik eens proberen! Dat is wel heel slim! Want helemaal zonder is echt te hard, zelfs met wasverzachter. Krijg ik echt last van, maar ik ben daar jammer genoeg ook overgevoelig voor.

Beddengoed past hier niet over de deur :') Mijn deuren zijn te klein of beddengoed te groot. Kleding heb ik nooit in de droger gedaan, dat vind ik zonde haha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:54

Beddegoed (lakens) gaat hier dubbelgevouwen over de deur en die zijn standaard 90?x200cm maat. Stukje er over hangen qua breedte is geen probleem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:58

Ik heb 240 bij 220 := Maar sowieso in de winter droogt dat amper en als het dubbel zit helemaal niet, dan is het dagen vochtig en vind ik echt niet fijn in huis. Dat is met kleding al vervelend. En dan kan ik niet in het weekend met daltarief alles wassen, want zoveel ruimte om op te hangen heb ik niet. En in de winter zitten hier juist alle deuren dicht, zodat de warmte in de ruimte blijft (en boven wordt niet gestookt, maar houd ik wel dicht zodat de zon nog iets doet en tegen de tocht)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:05

Hoeveel toeren maakt de centrifuge van jouw wasmachine dan? Hier 1200, met ophangen is het in een dag droog.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:37

MyWishMax schreef:
mvdende schreef:

Dat kan niet, zit te dicht bij kookplaat en zulke dingen. Mijn wasmachine, droger en vaatwasser zitten in de keuken. Daar dichtbij een rookmelder wordt afgeraden, heb ook geen werkende afzuigkap. Dan gaat die te vaak af.

Spenk, ga ik eens proberen! Dat is wel heel slim! Want helemaal zonder is echt te hard, zelfs met wasverzachter. Krijg ik echt last van, maar ik ben daar jammer genoeg ook overgevoelig voor.

Beddengoed past hier niet over de deur :') Mijn deuren zijn te klein of beddengoed te groot. Kleding heb ik nooit in de droger gedaan, dat vind ik zonde haha.

https://brandveilig-nederland.nl/categorie/brandmelder/hittemelders/

Al eens aan een hittemelder gedacht? Deze gaan niet af op detectie van rook of waterdamp, maar op detectie van ineens stijgende hitte. Daarom zijn deze melders juist wél te gebruiken in de keuken.

En anders is er altijd nog de optie om de rookmelder los bovenop een kast te leggen, dáár waar je er makkelijk bij kan met een opstapje.

Ik kan me niet anders herinneren dat er meerdere malen per week (echt wel bijna dagelijks) een rookmelder voor "straf" naar de gang gebonjourd werd bij mij thuis vroeger.

Ding ging regelmatig af tijdens het koken, maar iedereen wist waar dat ding lag, dus bij de eerste tonen werd ie van de kast geplukt en in de gang gelegd. Na het koken ging ie weer terug op de kast. Niet ideaal, maar tenminste wél een zekerheid dat als er eens brand zou uitbreken (als we niet stonden te koken) dat we dan gewaarschuwd zouden worden.

Zeker in jouw geval zou je hem prima 's nachts in de keuken kunnen laten als je je wasmachine en droger aan hebt.