Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:16

idinn schreef:
Het is altijd even zoeken waar een plant het beste staat. En zeker in de winter hebben ze het soms wat lastig. Verhuizen levert ook weer stress op. Zolang het niet te erg is de gele bladeren, zou ik het even aankijken. Gele blaadjes wel eruit halen gelijk, gaat anders nog energie naar voor niks en dat is zonde.

En pas maar op.. straks zit je gewoon met een hele jungle :+

Daar vrees ik ook voor. :')
Goeie tip, had wel de dode bloem er uit gehaald, maar zal zo gelijk de gele bladeren er uit knippen! Net ook even de bladeren afgenomen, zat nog een laag stof op. :')

Dit is 'm trouwens. De gele bladeren zitten vooral onderin.

Afbeelding

Afbeelding

En mijn nieuwe Dieffenbachia. <3 Vind 'm zo mooi!

Afbeelding

anjali

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:22

Het is normaal dat zeker de onderste bladeren op hun tijd afsterven.Van te veel water kunnen ze ook geel worden trouwens.de jouwe ziet er verder wel goed uit en ook niet slap door droogte.Let er op dat er geen water langdurig in de overpot blijft staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:28

Let bij Diefenbacchia op dat huisdieren er niet van eten,want hij is giftig. Een heel sterke plant!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:36

Had gelezen dat ze giftig zijn idd! Maar heb voorlopig nog geen huisdieren.

Gelukkig dat hij er nog wel goed uit ziet. Schrok er wel van omdat ze spontaan geel werden terwijl alles eerst groen was. Er staat geen water in de overpot. Die witte pot waar hij in staat is wel zo'n speciale Aqua For Weeks pot. Dus hij zou zelf moeten kunnen bepalen wanneer en hoeveel hij drinkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:57

Hij ziet er goed uit.. lijkt zo idd meer wat oud blad wat eraf gaat. En mooie Dieffenbacchia!

Ik heb er idd ook actieve kool in gedaan, maar geen hele laag. Bij het tuincentrum hier verkochten ze uitschuifbare mini schepjes en harkjes, dus die heb ik gebruikt :+

Wel een gedoe hoor.. weet ook niet of ik er nu genoeg water bij heb gesprayd, of dat ze toch beter wat meer kunnen hebben nog ivm de wortels (aanstampen is wel een dingetje namelijk in zo'n fles). En ik moest het vleesetende plantje verkeerd om vouwen om door de opening te gaan. Zo goed als ging weer goed gevouwen, maar of die het gaat redden.. wel nog een alternatief plantje staan voor geval dat.

En mn leuke decoratie paddestoel paste echt net niet door de opening..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:53

Haha zo'n fles met een kleine opening ga ik me nieteens aan wagen :P

Ik wilde het liefst zo'n erlenmeyer vorm, maar bij Tuinland hadden ze alleen met een gat aan de zijkant..

Ik had al een voorraadpot gezien bij de Dille & Kamille, helaas hadden ze ook daar niet degene die we zochten, dus zijn we uiteindelijk naar huis gegaan met de lagere versie daarvan.

Achteraf gezien hebben we er een te dikke laag steentjes in gedaan, maar dat had ik pas door toen het al af was :') Dus we proberen het eerst zo. Ik las dat je het eerst een week zonder kurk erop moet houden en daarna dicht kan doen en controleren hoe de condensvorming gaat.

Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:55

Iemand via via geeft workshops om die flessen te maken. Lijkt me superleuk, misschien volgend jaar.

Leuk dat het topic weer een beetje leeft! Hebben jullie nog goeie/groene voornemens ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:16

Nog beter voor plantjes leren zorgen :') Vind het bij sommige toch lastig om te bepalen hoeveel en hoe vaak ze water nodig hebben, dan vallen er bijv. blaadjes af maar weet ik niet of dat door teveel of te weinig water komt.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:07

Ik heb dat ook hoor. Ik doe maar gewoon wat, als de grond droog voelt wat water. Meestal als het slap gaat hangen willen ze water. :')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:49

Het is volgens mij vooral handig te weten welke planten veel, en welke juist weinig water nodig hebben. De ene wordt geel van te weinig, de ander van teveel. Binnenpotten schelen al een heleboel, en ik voel altijd voordat ik water geef. En ik heb eerder de neiging te weinig te geven dan teveel in het begin, dat kun je makkelijker opvangen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:22

Air schreef:
Nog beter voor plantjes leren zorgen :')

Dat. Hoe leuk en mooi ik mijn inmiddels toch redelijke plantencollectie ook vind, groene vingers heb ik echt niet. Eerder ging me werkelijk alles dood, dat is nu niet meer het geval, maar het kan zeker nog een stuk beter :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:40

Spirit schreef:
Ik ga dit topic ook volgen, kan ik nog veel van leren denk ik. :D Heb niet echt groene vingers helaas.

Ik ben aan het verhuizen, en nu ook rustig aan het rondkijken naar wat mooie planten. Ik heb nu een Anthurium staan die mijn moeder niet meer wilde, maar die is nog niet zo blij met de verhuizing. Hij staat (net als bij mijn moeder) op de vensterbank (raam op het oosten), maar hij krijgt wat gele bladeren. Dus misschien staat hij te licht? Hij staat ook boven de radiator trouwens, maar ook dat was zo bij mijn moeder. Denk alleen wel dat het bij mij warmer en droger is in huis, worden ze daar ook geel van?

Vandaag ook nog een hele mooie Dieffenbachia gekocht. Hoop dat die het goed gaat doen!

Dus de teller staat op twee planten, dat moeten er meer worden. :D

Dieffenbachia is leuk maar niet super makkelijk. Die van mij doet het nu beter, krijgt ineens veel nieuw blad en de bladeren hangen ook niet meer zo zielig, maar de eerste paar maanden zag hij er heel sip uit. Zou hem een relatief grotere pot geven, regelmatig voeding geven (ik heb pokon kegels die een half jaar lang geleidelijk voeding afgeven, ideaal) en zorg dat hij een standplaats heeft waar hij veel licht krijgt maar niet in de zon staat. Wij hebben onze ramen op het zuiden en daar staat hij tegenaan, maar wel met (bijna altijd) een dun gordijn ertussen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:53

Vandaag even bij mijn oma op de koffie geweest, viel mijn oog toch op een Monstera variegata, weggedrukt in een hoekje. Die is dus mooi gestekt en mag nu lekker gaan wortelen *\o/*

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:28

Bedankt voor de tips, Emma! Ga eens kijken voor die pokon kegels, wist niet dat die bestonden. Wilde hem ook sowieso al in een andere overpot gaan zetten. Deze rieten overpot zat er bij, maar volgens mij zit daar geen plastic aan de binnenkant, dus zou het water er gewoon uitlopen denk ik. Dan kan ik wel eens kijken voor een wat grotere pot. :j

Heeft er hier iemand ervaring met de Alocasia zebrina / olifantsoor?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:43

Ja ik heb een alocasia, de kleine versie (Polly). Eerst een beetje ruzie mee gehad. Te droog, te nat, teveel licht... Hij staat nu op het Noorden en tijdens onze struggle is t van drie naar één blad gegaan , en ben nu heel trots dat er nu weer twee bladeren opzitten. Ik moet zeggen, dit is wel de gevoeligste plant bij mij tot nog toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:17

Ik heb ook een Alocasia, de olifantsoor variant. Vind het echt een lastige plant. Hij heeft hier nog steeds geen hele goede standplaats gevonden en bladeren worden snel slap of knakken. Hij gaat nu al een paar maanden redelijk oke maar er komt geen nieuw blad bij voor zover ik kan zien. Jammer want ik vind hem prachtig en zou hem graag wat groter willen zien.

Als je een plant wil die niet per se groene vingers vereist kan ik je een monstera aanraden trouwens. Die zijn snel tevreden (ook qua standplaats, ik schuif hem regelmatig de hele woonkamer door) en zijn heel vergevingsgezind als je ze eens een paar weken vergeet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:00

Nou, hier inderdaad net een Monstera aangeschaft voor in de slaapkamer, ze waren in de aanbieding bij Tuinland :D
Daarnaast eindelijk een pannenkoekplantje, de kleinste maar ik zag dat hier ook al nieuwe plantjes inzaten dus een groter potje gegeven in de hoop dat hij mooi gaat groeien :) De versie's die al groter zijn vond ik toch erg prijzig.

En we hebben een Vrouwentong die twee nieuwe scheuten had, dus nu hebben we nog een Vrouwentong, die mag ook lekker uitgroeien en hopelijk komen daar ook een paar scheutjes bij :)

Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:24

Ow ik vind dit zo leuk om mee te volgen. Gisteren weer wat pannenkoek plantjes gehaald en pot vol mee gezet :) Had er al een aantal maar niet voldoende voor een grote pot. Weer wat gestekt en die mogen in ander potje erbij straks :)

Mijn vriendin is alleen van het snel weggooien helaas.. Ze koopt vaak mini's, maar die doen het dan te goed en groeien hun potje uit en worden dan de kliko in gemikt. Helaas niet de ruimte om alles te bewaren maar het gaat me aan mijn hart altijd :Y)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:36

Een Monstera wil ik ook nog inderdaad. :')

En een Begonia maculata.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:54

wendy1987 schreef:
Ow ik vind dit zo leuk om mee te volgen. Gisteren weer wat pannenkoek plantjes gehaald en pot vol mee gezet :) Had er al een aantal maar niet voldoende voor een grote pot. Weer wat gestekt en die mogen in ander potje erbij straks :)

Mijn vriendin is alleen van het snel weggooien helaas.. Ze koopt vaak mini's, maar die doen het dan te goed en groeien hun potje uit en worden dan de kliko in gemikt. Helaas niet de ruimte om alles te bewaren maar het gaat me aan mijn hart altijd :Y)

Waarom niet weggeven of ruilen? Weggooien is echt jammer.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:21

Mag ik hier even binnenvallen? Gezien hier mensen zijn die een monstera hebben aangeschaft. Ik wilde een monstera aanschaffen maar ik sprak een andere klant in de winkel en die vertelde dat hij drupt uit de bladeren. De verkoper zelf zei dat hij dit nooit eerder gehoord had. Nu heb ik een leistenen vloer waar alles in trekt. Weet iemand of hij drupt uit het blad? Moet anders toch kijken naar een andere plant maar mijn oog is er voor gevallen.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:29

Dat heet guttatie, mijn Alocasia’s hebben dat wel eens. Vermoedelijk door tevee water geven. Het is niet per se schadelijk voor de plant.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:32

Ja alocasia weet ik het van en ken inderdaad de werking ervan. Zelf ben ik werkzaam bij de kamerplanten heel wat jaren en heb nooit gehoord over de monstera dat die dat ook doet. Nu was ik bij een andere winkel en toen kwam dit te spraken. Gezien onze gevoelige vloer zit ik hier niet op te wachten, maar hij is zo leuk!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:38

Matje eronder? Guttatie krijg je echt alleen als je heel veel teveel water geeft hoor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:41

Mijn buren hebben ooit een plant gekocht die bleek te druppen,en om die reden zijn ze hem gaan ruilen.Ik was nogal verbaasd,want tenslotte is een plant een levend wezen,daar mag toch wel iets af of uit komen.maar ja als je hem op een dure houten tafel wil zetten,dan eerst maar informeren hoe hij zich gedraagt!