Bezuinigen op boodschappen - deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:28

Je hebt bij AH bijvoorbeeld ook kleine zakjes met gewone aardappelen. Die haal ik dan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:33

ik haal altijd een kilootje aardappels. die leg ik in de koelkast (zakje wel open maken), aangezien ik verder niet echt een koele en donkere plaats heb in mijn huisje. op deze manier gaat het echt prima.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:06

Kleine zakjes aardappelen vind ik absurd duur. Dat zal ik echt nooit kopen, voor het zelfde geld haal je ook een grote zak.
Koel, donker en droog en vorstvrij bewaren, in de trapkast of kelder en dan blijft het best lang goed. In de koelkast heb je kans dat ze zoet worden.

Wij gebruiken ongeveer 10 kg per maand, dat kan ik prima in 1x halen.

Vandaag heb ik een halve krop andijvie nieuw leven in geblazen. Deze lag al een week zonder zak in de koelkast, restje van vorige week, en was best wel slap. (niet snotterig)
In fijne reepjes gesneden en een uurtje in koud water laten staan. Weer net zo knapperig als vorige week.

Dit werkt ook voor sla die een beetje slap is geworden :)*

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:11

Hier in Duitsland bij de Aldi hebben ze zakjes aardappelen van 1 of 1,5 kg .
Alleen als ik weet dat ik stampot ga maken koop ik een grotere zak .

Vandaag wat extra uitgave gehad : |(

Auto door de wasstraat en uitzuigen 9,75

Aldi :totaal 40,27
2 pyama,s en een spijkerbroek (samen 29,97)
2 x fetakaas
2 x kauwgom
toiletpapier
Puffreis (gepofte rijst met chocola )

Hoefsmid voor het paard : 20 Euro .

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:21

tiwi1969 schreef:
Kleine zakjes aardappelen vind ik absurd duur. Dat zal ik echt nooit kopen, voor het zelfde geld haal je ook een grote zak.
Koel, donker en droog en vorstvrij bewaren, in de trapkast of kelder en dan blijft het best lang goed. In de koelkast heb je kans dat ze zoet worden.

Wij gebruiken ongeveer 10 kg per maand, dat kan ik prima in 1x halen.

Vandaag heb ik een halve krop andijvie nieuw leven in geblazen. Deze lag al een week zonder zak in de koelkast, restje van vorige week, en was best wel slap. (niet snotterig)
In fijne reepjes gesneden en een uurtje in koud water laten staan. Weer net zo knapperig als vorige week.

Dit werkt ook voor sla die een beetje slap is geworden :)*

Ik gebruik ongeveer 5 aardappelen per maand, dus dan ga ik toch voor n klein zakje denk ik. :P
Die tip kreeg ik laatst ook van de groenten, handig om te weten!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:28

Ik gebruik ook te weinig aardappels. De aardappels zijn dan al weggelopen of uitgegroeid tot iets nieuws alvorens ik zo'n grote zak op heb. Dan moet ik het dus weggooien en ben ik ook duur uit....nee hoor, dan maar een iets duurder kleiner zakje en die helemaal opmaken!
Ik zit nu aan die preistamppot die hier (volgens mij) geplaatst was. Maar dan met gerookte zalm! Vind hem erg lekker.
Zit nu alleen met een probleem. Had de zalmblokjes al door de stamppot gedaan en een deel wordt ingevroren. Ik zie nu alleen op het pakje van de zalmblokjes staan dat deze blokjes niet geschikt zijn om thuis in te vriezen. Zou het heel veel kwaad kunnen verwerkt in een gerecht?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:30

Nou heel weekend gemaakt boodschappen enz voor gedaan. Worden we vanmiddag gebeld doornhet ziekenhuis dat me vriend morgen word geopereerd aan zijn mond! Tien tanden eruit! Dus de hele week eet hij vloeibaar! Zoveel mogelijk in mijn kleine vriezer gepropt zodat we het volgende week kunnen eten! En morgen maar vloeibaar halen voor vriend lief! Soep drinkontbijt enz! Bloemkool doe ik wel voor hem pureren!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:38

Ik ben altijd uitlopers aan het verwijderen van mijn aardappels, maar als ik dat doe gaat een zak vaak maanden mee.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:40

Punt is dat ik het ook koet bewaren. Kelder of kast onder de trap heb ik niet. Mijn keuken is doorgaans te warm om ze goed te kunnen bewaren en kan de keuken ook niet koeler maken, zit geen raam in namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:42

De sporadische aardappels die ik eet pik ik bij m'n ouders mee :+

En ik twijfel of ze ze hier ook los verkopen... of dat dat alleen in Zweden was. Dat waren wel gigantische aardappels, maar iig wel los te koop.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:44

ditano schreef:
Hier in Duitsland bij de Aldi hebben ze zakjes aardappelen van 1 of 1,5 kg .
Alleen als ik weet dat ik stampot ga maken koop ik een grotere zak .

Vandaag wat extra uitgave gehad : |(

Auto door de wasstraat en uitzuigen 9,75

Aldi :totaal 40,27
2 pyama,s en een spijkerbroek (samen 29,97)
2 x fetakaas
2 x kauwgom
toiletpapier
Puffreis (gepofte rijst met chocola )

Hoefsmid voor het paard : 20 Euro .

Die spijkerbroek heb ik ook gehaald. Ik heb ze al eens een ronde eerder gekocht (vorig jaar geloof ik) en vind ze eigenlijk wel fijn. Ik had er nog een paar hempjes bij.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:05

Wij eten ook niet zo veel aardappels maar ik haal wel zakken van 2,5 kilo. Nu het weer kouder is heb ik 2 van die zakken liggen, een zak met aardappels die lekker zijn om te bakken en een zak met kruimige om puree van te maken. Doen ongeveer 1 maand met 1 zak en dat blijft eigenlijk altijd wel goed. Misschien scheelt het wel dat in de keuken de verwarming nooit aan is, het is geen woonkeuken en tijdens het koken komt er genoeg warmte van de pannen enzo af, bovendien stoken de onder en bovenburen voor mijn gevoel de boel al warm die zijn veel eerder thuis en zitten wel in de keuken.
Vind kleine zakken ook veel te duur en kant en klare aardappels ook. Bovendien vind ik zelf koken en dan bakken of in de oven of zelf puree maken lekkerder. Al zijn de oma's bakaardappels van avika best lekker (alleen wel duur als ze niet in de aanbieding zijn).

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:36

Hoi,

Ik lees vaak dat mensen problemen hebben met de houdbaarheids-datum.
Afgelopen jaar heb ik een programma op tv gevolgd..nl Zembla, dat mensen teveel en te snel producten/voedsel weggooien die eigenlijk gewoon goed te eten zijn..

Misschien hebben jullie en ik dus ook hier iets aan..
Scheelt weer in aanschaf producten...

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... 6f4192951e

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:17

Alles wat droog is en in een dichte verpakking eet is rustig nog na de datum. Pakjes gedroogde saus, kruiden etc.
Meel, suiker etc. gaat hier in een Tupperware bus die goed afgesloten is. Datum weet ik dan echt niet meer, zolang het goed ruikt en er goed uitziet dan eten wij dat gewoon op.

Vlees, melk etc. ben ik wel voorzichtiger mee, maar ook daarbij ruiken, proeven... eten!
Melk is nu veel langer houdbaar dan 10 jaar geleden. Gisteren had ik een geopend pak wat houdbaar was tot 29-10, toen ik het in de gootsteen goot vond ik het niet eens zuur ruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:44

Zolang ergens geen groene pukkels of witte wormpjes op/in zitten is het wat mij betreft nog eetbaar :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:18

Met brood ben ik wel een echte miep...

Alleen vers, anders vind ik het niet te eten. Dus al het brood gaat meteen in de vriezer, dan heb ik het sochtends nog 'vers'!

Vandaag een hoop ingeslagen bij de AH. Iniedergeval rundergehakt (200 gram voor 1 euro, bij koken gebruik ik vaak 100 gram), roerbakgroentes (400 gram 1 euro) en bruine bonen (euroshopper merk, niet uit de bonus, is veeeeel duurder! Bonus is 2x 400gr voor 1 euro, euroshopper is 800 gram voor 53 cent...)

Vind de roerbakgroentes altijd erg handig, gaat hier écht overal door heen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:43

Ik koop echt nooit roerbakgroente. Om de een of andere reden vind ik het smaaktechnisch echt enorm tegenvallen. Het een is verlept, het ander te knapperig en de brokken ui vind ik te groot. Maak dus liever zelf mijn groenteprutje.
Ik ga eens even neuzen in de AH folder :)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:50

Aardappels;ik haal meestal zo'n grote zak.
Schil alles :') daarna 'even' koken, porties verdelen in bakjes en dan alles in de vriezer.
Als we dan aardappels eten is het alleen een kwestie van opbakken :9

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:54

Nientje, zo veel ruimte heb ik nou ook weer niet in mijn vriezer......

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:11

ik daarna ook niet meer :') sorry...erg flauw...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:17

Roerbak groente is vaak grotendeels prei, kool en uien. Erg goedkope groente dus.
Zelf snijden is veel goedkoper, vooral als ik bij de Turkse winkel de ingrediënten in hele kleine hoeveelheden haal. Die doen niet moeilijk als je 2 champignons en een kleine paprika komt halen en 25 cent afrekent.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:26

nientje78 schreef:
ik daarna ook niet meer :') sorry...erg flauw...

En ik wil dus ook nog andere dingen kunnen invriezen, aangezien ik alleen ben en kleine porties eet.
Heb vandaag dus die stamppot gemaakt van 10 aardappeltjes, kan ik 5x van eten. 1 portie vandaag, 1 in koelkast voor woensdag en 3 in de vriezer.
Maar zo heb ik dus ook nog 4 bakjes wortelpeterselie-aardappelpuree in de vriezer, een x aantal porties sajoerboontjes en een x aantal porties ajam paniki en een x aantal porties rijst (handig voor avonddienst, kan zo een oosterse maaltijd uit de vriezer grijpen). Een brood, wat bolletjes, een zak maïs, een doosje ovenkroketjes, vegaburgers per halve verpakt en nu is de vriezer dus echt wel vol.
Heb eigenlijk nog tomaten die ik tot tomatensoep wil verwerken, maar geen plek. En dan heb ik al kleine bakjes (van de groenteboer) en 1,5e la (de bovenste la is significant groter dan de onderste la). Tja, het is dus echt wel vol nu....

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:27

Slimme tips over die sla!

Jaa hoor vele producten zijn langer houdbaar dan de uiterste datum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:34

De uiterste houdbaarheidsdatum is meer een uiterste verkoopdatum.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:51

Het is vaak TENMINSTE houdbaar tot.. dus vaak langer..