Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:28

Ik heb zo'n hoes van vliesdoek gekocht bij een boomkweker Mootje. Dat ademt ook, ik ben bang dat bubbel plastic gaat broeien.

Als het al gaat uitlopen lijkt me dat niet onverstandig Sonja.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:42

tis nog onder de grond, maar "better safe than sorry" denk ik maar ;)
dus even braaf afdekken...naja, hoef ik voorlopig niet veel meer in de tuin te doen met dat weers-vooruitzicht.
ga ik wel verder tekenen hoe ik de rest van de tuin hebben wil uiteindelijk en planten etc uitzoeken online.,

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:15

Leuk werk Son!
Als ik dat doe wil ik allemaal planten die ik niet kan vinden bij het tuincentrum :=

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:43

Ja dat herken ik. Ik ben nog op zoek naar de Brunnera Macrophylla 'Mr Morse' die heeft bont blad ennnnn witte bloemen. Maar ik ben bang dat ik daarvoor naar een kweker moet.

Ik heb net wel vast nieuwe witte bloempotten gehaald bij de Gamma. Er zijn er hier een paar gesneuveld met de vorst, er zijn er een paar zonder rand.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:11

Bestellen via internet zou ook kunnen bij bijvoorbeeld Bakker Hillegom of Baldur, maar ik vind het juist zo leuk om in het tuincentrum te struinen :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:12

ik heb me helaas geabonneerd op een paar nieuwsbrieven van kwekers := dat moet je helemaal niet doen :+
hethoutenhuis.eu heeft ook heel veel leuks, die zit voor mij goed aan te rijden

maar ik herken het probleem ook ja :D
ik wil wel bij ene paar kwekers langs eigenlijk...al is het alleen al inspiratie opdoen

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:04

Haay,

Ik heb een vraag, ik wil 2 vijgenboompjes kopen.
Deze zullen in 2 hele grote potten komen te staan.
Nu vroeg ik me af hoe hard groeien deze struikjes uit tot een boom?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:32

NiNa_14 schreef:
Haay,

Ik heb een vraag, ik wil 2 vijgenboompjes kopen.
Deze zullen in 2 hele grote potten komen te staan.
Nu vroeg ik me af hoe hard groeien deze struikjes uit tot een boom?

Ik had in mijn vorige tuin een vijg, die kwam van een plantenbeurs, van een echte liefhebbende kweker, en die is enorm gegroeid. Hij werd ook te groot. Daar heb ik 100den vijgen vanaf gehaald :9 Ik maakte er zelfs ijs van :j . Toen we gingen verhuizen naar mijn huidige huis, kreeg ik een heel klein vijgje uit het tuincentrum. Die doet niets. Maar mijn grond is aan de zure kant. Dat zal ook meespelen. Ondanks dat er veel zand doorheen zit. Misschien moet ik er schelpen bijdoen, fijngemalen voor de kalk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:25

Ein-de-lijk sneeuwkloksprietjes boven de aarde hier. Gok dat ze zich weer terugtrekken als het morgen sneeuwt. ;)

Ik had al wat potten onder het afdak weggesleept, maar ik heb ze weer teruggesleept. Nog maar even een weekje wachten, geen zin in weer een laag sneeuw op mijn planten.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:14

Ja ik denk dat ik de olijfboom ook maar weer inpak vanavond.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:52

Oké wat moet je dus doen als je planten koopt??? Kaartjes lezen!!!!

Haha mooie Clematis gekocht bij de bloemenwinkel vandaag (wit bloeiend natuurlijk :j ) . Heel braaf bij de paal van de veranda waar de regenpijp tegenaan zit, want dan kan ik die mooi wegwerken. Ga ik later zoeken op Google, is het een struik clematis :+ . Nou ja, hij staat vast heel mooi daar in het hoekje.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:58

Haha Laura!
Vandaag bij de gamma hadden ze allemaal mooie plantjes en ik heb niets gekocht, trots :')

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:40

Goed zo, de meeste kunnen toch niet tegen de vorst. Hartstikke zonde als het weer gaat vriezen volgende week.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:52

Plantjes, bij zon zooooo aantrekkelijk maar het is echt nog te vroeg. Was van de week even een tuinbon halen, echt menen die hele wagens vol vaste plantjes en perkplantjes mee naar huis namen.
Hier met enig moeite met de grashark door de voor en achtertuin geweest, 4 kruiwagens vol. En nu laat ik het even zo.
Ben vlak voor m'n vakantie van de trap gevallen en vanmiddag op de echo geweest.... laterale kruisband zeer gerafeld, mediale kruisband totaal afgescheurd en de menicus heeft ook letsel. Dus een kijkoperatie staat binnenkort op de planning. Wat tuin betreft zal ik dus even een stapje terug moeten doen.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:58

Zo dat klinkt niet best Margreet :(:) .
Dat wordt inderdaad lastig tuinieren.

De tuincentrum zijn wel blij met die mensen hoor. Die staan over een paar weken weer op de stoep om nieuwe te halen :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:11

Toen ik thuis kwam zag ik dat vriendlief de oleander ook al buiten had gezet, die had duidelijk niet de weersberichten in de gaten gehad.
Kan ik dus zo weer naar binnen gaan slepen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:30

Oleanders houden niet van (nacht)vorst idd. Ik riep afgelopen weekend ook enthousiast dat ik 'm wilde meenemen (de mijne overwintert bij m'n ouders in hun geïsoleerde schuur) maar dat mag ik voorlopig niet van m'n moeder. En ik luister naar haar, aangezien zij groenere vingers heeft dan ik. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:29

Een klein nachtvorstje kunnen ze wel hebben, alleen niet echt een vorstperiode of echt strenge nachtvorst. Alleen deze heeft de hele winter op zolder gestaan, daar is het niet onder de 15 graden denk ik geweest. Klap wordt zo wel enorm voor die plant.
Overigens haal ik hem nu niet meer binnen, het is hier nog 10 graden op dit moment. Morgen wel verplaatsen, het regent namelijk ook wat en dat is ook wel fijn voor het plantje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:47

Oleander staat bij mij nog braaf op de voorkamer. Wordt op zijn vroegst half/eind maart dat ie naar buiten mag.
Wat ik nu een beetje sneu vind. Mijn tuin staat vol met bloeiende crocussen, sneeuwklokjes, irissen en cyclamen. Mijn clematissen staan vrolijk boven de rond te kijken evenals de boompioen. Als het niet zo hard zeek dan vond ik de lage temperaturen wel best maar nu alles zeiknat en dan die kou... dat wordt stro, folie, bloempotten erover. Ben gelukkig niet bezweken om naar de tuinder te gaan. Heb ze om mij heen inderdaad met werkelijk vanalles langs zien komen. Ach goed voor de omzet.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:19

zo vandaag 2 vijgenbomen en een frambozen struik gehaald.
Afbeelding

ze gaan nu nog even de garage in en als het dan eindelijk niet meer vriest gaan de vijgenbomen in een hele grote pot.
de frambozenstruik gaat of in onze nog aan te leggen moestuin of ook in een pot.
Ik hoorde namelijk dat deze heel erg gaan woekeren en het zou zonde zijn als straks heel de moestuin een frambozentuin word :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:41

Uiteindelijk zijn er hier nog drie sneeuwklokjes opgekomen. Ze bloeien, ha! 8-)

Aan de andere drie heeft een beest zitten graven en in de grote pot blijft het bij sprietjes. Mijn tuin is blijkbaar niet geschikt voor sneeuwklokjes, weten we dat ook weer. ;)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:49

Herkenbaar Karin. Ik heb na jaren proberen ook de moed opgegeven.

Zal het ooit weer lekker tuinweer worden? M'n potten zijn zo leeg, maar ik durf nog niks te kopen.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:52

Ik zou ook nog niks kopen hoor, alhoewel een bakje met winterharde viooltjes kan wel. Als ze gaan hangen komen ze wel weer op hoor.
Hier is de tuin ook een kale troosteloze bende, met hier en daar wat knopjes.
Ik overweeg toch de voortuin aan te pakken, va. 70 m2, zovel mogelijk tegels met vrhooge borders zodat het wel een groene aanblik geeft zonder teveel werk.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:03

70 m²???? :oo
Wow, zo groot is mijn achtertuin niet eens.

De violen staan braaf in ruststand totdat de temperatuur omhoog gaat. En m'n Helleborussen bloeien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:29

Gisteren zijn er 3 bomen gerooid, 2 grote coniferen, en een den van wel 10 meter hoog!
Ik ben er heel blij mee! Ik vrees dat ik nog 2 weken aan het opruimen ben, maar ja, dan heb je ook wat :D

Het is jammer dat Bokt geen fotoos van facebook accepteert, nu kan ik het nog niet laten zien. :D