Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:14

Flicka12 schreef:
Ons (toekomstige) huis wordt morgen getaxeerd, ik vind het spanneeend :=

Ik vind er, sinds ik er achter kwam hoe het hier werkt, niks spannends meer aan. Het was hier echt een ons kent ons gebeuren.

CairnTerrier, daarom konden wij ook dit huis kopen. Wij hebben al een hypotheek bij de Rabobank en hebben dus ook niet verder gekeken. Maar zou het zo veel uitmaken qua percentages momenteel?

Bellex

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:09

Yvankaxx schreef:
Wat zijn voordelen voor de koper als je nu een huis koopt met een opleverdatum van april 2022?

Je hebt de zekerheid dat je het huis hebt en de prijzen niet verder stijgen, en nog mogelijkheid om eventuele verbouwingen te regelen. Wij zitten ook met een lange overdracht van 10 maanden en hebben zelfs moeite om alles te kunnen regelen kwa verbouwen

Wij konden kwa verstrekkers voor Florius, BLG, ING en Rabo kiezen :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:36

Mijn vorige hypotheek liep bij BLG, altijd heel tevreden over geweest.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:42

Wij hebben centraal beheer geloof ik! Die was voor ons het voordeligst.
We gaan morgen officieel over. Heel erg spannend!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:57

Britt_Sisi schreef:
Wij hebben centraal beheer geloof ik! Die was voor ons het voordeligst.
We gaan morgen officieel over. Heel erg spannend!

Spannend! En veel plezier! Het is toch wel iets waar je een tijd naar uitkijkt! Tof als het dan eindelijk zover is.

Wij hebben een bod gedaan op het huis waar we maandag gekeken hebben. Hebben de vraagprijs geboden. Zitten veel scheuren in het huis, slechts een paar zijn geregistreerd als bevingsschade. De bouwkundige keuring gaat wel spannend worden als het bod geaccepteerd wordt..

Ook begin ik me ineens druk te maken om de financiering :=
In principe hoeft dat niet, maar ik hoop dat ze niet de financiering enorm omlaag gooien omdat we nieuwe banen moeten gaan zoeken. Ook is onze woning nog niet verkocht, dus moeten we aan een overbruggingskrediet (of de woning snel verkopen als het bod geaccepteerd wordt).. We hebben het allemaal ruim berekend dus het zal geen probleem moeten zijn en we hebben ook nog wat spaargeld (willen we eigenlijk mee verbouwen evt.).
Maar toch.. Het komt ineens zo dichtbij en daar wordt ik een beetje zenuwachtig van :+

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:47

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:49

Aimee schreef:
Fitzroy schreef:
De beleggers die ik ken wel, Aimee. Die leggen het geld echt zo neer.

Het aantal beleggers is juist zo toegenomen omdat de woningen niet met cash gefinancierd worden, maar met een beleggingshypotheek. Al dan niet door een (extra) hypotheek op de overwaarde van een eigen woning. Die moeten ze ook maar gewoon rond zien te krijgen.

Sowieso zal een belegger niet zo snel het volledige bedrag met cash financieren, want dat is belastingtechnisch helemaal niet interessant.

Wat een onzin, het is juist helemaal niet interessant om huizen te kopen als je het niet geheel zelf kunt financieren. Dat kost je al snel geld. Nee hoor, alleen huizen extra kopen van geld wat echt over is anders kun je het beter niet doen. Dat rekensommetje is heel snel gemaakt. Of wij en al die andere beleggers uit onze kring zijn dom. :')

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:07

Goede verhuizing gewenst Britt_Sisi!

Spannend Animal, ik duim dat jullie bod geaccepteerd wordt en de bouwkundige keuring meevalt!

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:16

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:41

Spannend, Animal! Wij moeten nog één nachtje slapen en krijgen dan eindelijk na een jaar de sleutel. Ik kan niet meer wachten :')!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:40

We hebben een tegenvoorstel ontvangen. We hebben de vraagprijs geboden + 5000 voor spullen ter overname. Zij vragen 20.000 meer inclusief de zaken ter overname. Dus netto 15.000 meer. Ze wilden eigenlijk nog 40.000 meer dan het tegenvoorstel hebben, maar gunnen het ons voor een wat lager bedrag (de prijs waarvoor ze het eigenlijk willen verkopen kunnen we niet betalen. Ofja, net aan als de financiering meezit, maar dan hebben we niks meer op de spaarrekening).

Maakt de financiering straks nog spannender dus. Ik heb alvast wat gerekend en als het goed is zou het moeten lukken, maar er is nog enige twijfel. Als we het appartement voor die tijd zouden verkopen tegen een gemiddelde prijs, zijn er geen problemen.

Vanavond gaan we samen weer even alles op een rijtje zetten. We zijn nogsteeds verliefd op het huis. Nog even goed nadenken, maar we verwachten wel akkoord te gaan. Ze willen het ons gunnen voor dat bedrag om zo de openbare verkoop te mijden en vanwege onze bijgevoegde brief :o

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:53

Lastige overweging! Ik vraag me wel oprecht af waarom ze het huis weg willen doen voor 60K boven de vraagprijs... waarom heb zou je als verkoper dan niet gewoon al een aanzienlijk hogere vraagprijs inzetten? :roll:

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:15

Floran schreef:
Lastige overweging! Ik vraag me wel oprecht af waarom ze het huis weg willen doen voor 60K boven de vraagprijs... waarom heb zou je als verkoper dan niet gewoon al een aanzienlijk hogere vraagprijs inzetten? :roll:

Vind ik ook vreemd idd.. Maargoed, 15.000 boven de vraagprijs (even plat gerekend dus overname eraf getrokken) is maar 5% boven vraagprijs. Lijkt me niet heel gek.
Zeker niet voor een boerderijtje van 163 m2 op bijna 2000 m2 grond. Met een mooie ruime veranda, 2 kleine stallen en een nieuw dak op het huis.

Ik vind het wel maf dat ze hopen op 20% bovenop de vraagprijs in deze regio. Het is wel een huis welke voor deze vraagprijs heel snel heel veel bezichtigingsaanvragen zal krijgen. Dan gaan mensen ook wel snel overbieden natuurlijk. Alleen vind ik 20% dan wel heel erg hoog. De vraagprijs is wel iets lager gezet omdat hij eerst aan ons aangeboden is in de stille verkoop. Als wij het niet doen, gaat hij openbaar in de verkoop.

Nog maar even goed nadenken vanavond. Maar zelfs voor de prijs van het tegenbod vind je hier amper soortgelijke woningen in deze staat met deze hoeveelheid ruimte en grond. En anders sta je samen met 40 anderen in de rij :)

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:40

Spannend, lastige keuzes. Ik snap je wel. Als het echt is wat je wilt, het kan kwa financiële situatie en je staat er allebei achter dan zou ik er echt voor gaan!

Wij hebben vooral steeds contact gehad met de Hypotheker zodat we goed in beeld hadden wat de financiële consequenties waren. Weet niet of jullie dat ook al doen maar dat is misschien nog een tip.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:43

CairnTerrier schreef:
Spannend, Animal! Wij moeten nog één nachtje slapen en krijgen dan eindelijk na een jaar de sleutel. Ik kan niet meer wachten :')!

Woehoe! Dit kan ik me helemaal voorstellen!
Ik vind wachten op onze afspraak bij de hypotheekadviseur al lang duren.. iets met ongeduldig :')

@Animal: als de prijs voor jou goed voelt en het is haalbaar dan is het goed toch?

Wij hebben nu officieel de door alle partijen getekende koopakte, dus mijn vriend durft nu zelf ook eindelijk te juichen *\o/*

Voor ons stiekem toch best snel gegaan.. We hebben in totaal een stuk of 5 huizen bezichtigd waarvan op twee dus een bod gedaan. Het huis wat we nu gekocht hebben heeft me 2 maanden aan lopen staren, dus dan had het gewoon zo moeten zijn <3

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:44

Spannend Animal! Stel jezelf vooral ook de vraag: gaan we er spijt van krijgen als we het niet doen? (Als het financieel haalbaar is) :D Zeker weet je het natuurlijk nooit, maar dat is wel iets wat mij heeft geholpen om tot een besluit te komen

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:06

Sem_ schreef:
Spannend Animal! Stel jezelf vooral ook de vraag: gaan we er spijt van krijgen als we het niet doen? (Als het financieel haalbaar is) :D Zeker weet je het natuurlijk nooit, maar dat is wel iets wat mij heeft geholpen om tot een besluit te komen

Haha, die vraag riep wel even wat gevoelens op.. Ik denk dat we eeuwig spijt zouden hebben.

We moeten nog even een keer extra om de tafel met de hypotheekadviseur nadat het bod geaccepteerd is. We hebben wel een eerste gesprek gehad, maar per keer dat we hem spreken moeten we ook betalen. Dus we beperken dat een beetje en gaan niet bij alle woningen waar we op geboden hebben een gesprek aan. We weten nu ongeveer wel wat de mogelijkheden zijn en de rest kunnen we zelf wel doorrekenen.
Ook zien we het vanzelf wel als we wel een rekenfout maken. Het is onder voorbehoud van financiering en als we het tegenvoorstel accepteren zien we het vanzelf wel als het toch niet blijkt te kunnen. In theorie zou het gewoon moeten kunnen en anders hebben we ook nog spaargeld. Het is alleen zo spannend omdat je toch afhankelijk bent van een externe partij en we het huis heel graag willen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:07

Jullie huidige appartement is in de stad Utrecht denk ik? Dat ben je ook wel zo kwijt denk ik hoor. :j Huizenmarkt hier is driedubbelgek!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:16

Hanafubuki schreef:
Jullie huidige appartement is in de stad Utrecht denk ik? Dat ben je ook wel zo kwijt denk ik hoor. :j Huizenmarkt hier is driedubbelgek!

Klopt inderdaad :j
We hopen alleen eerst te verhuizen voordat hij in de verkoop gaat. Het staat hier enorm vol en daardoor is het enorm rommelig. Dit omdat we zijn gaan samenwonen hier en er niet genoeg ruimte is om alles kwijt te kunnen en wegdoen zonde is omdat we naar iets groters zoeken.

Ik denk oprecht dat dit appartement leeg meer oplevert en aantrekkelijker is dan zo vol met meuk.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:20

Animal schreef:
Hanafubuki schreef:

Klopt inderdaad :j
We hopen alleen eerst te verhuizen voordat hij in de verkoop gaat. Het staat hier enorm vol en daardoor is het enorm rommelig. Dit omdat we zijn gaan samenwonen hier en er niet genoeg ruimte is om alles kwijt te kunnen en wegdoen zonde is omdat we naar iets groters zoeken.

Ik denk oprecht dat dit appartement leeg meer oplevert en aantrekkelijker is dan zo vol met meuk.. :+

Kan ik mij wel indenken ja! En anders kan je eventueel nog een opslagbox tijdelijk huren. Mocht overlappen toch beter uitkomen?

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:44

JLLN_, joepie! Gefeliciteeerd *\o/*

Onze taxatie ging helaas niet door, wegens privé omstandigheden van de taxateur. Hartstikke logisch maar baal wel een beetje :o Hopelijk kan het snel..

Animal, spannend! Hopelijk komen jullie eruit :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:24

Ik vrees dat ik maar blijf huren levenslang :')

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:25

Wij hebben zojuist akkoord gegeven op het voorstel. Wel willen we het voorbehoud van financiering wat omhoog brengen. De makelaar gaat dit weer aan ze voorleggen. Als ze daarmee akkoord gaan hebben we hem dus *\o/*

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:58

Hoi! Nog een huizen zoeker hier. Misschien is het al eens aan bod gekomen, maar wat is jullie ervaring met de voorwaarde bouwtechnische keuring? Natuurlijk meeste zekerheid, maar begreep dat het soms voor verkoper wel eens een afknapper kan zijn. Ervaringen van al dan niet geslaagde bieders hiermee?