[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:01

Oei := Als lomp zijn zeer deed := Ik vond dit al dom. Kun je zelf toch ook wel bedenken. Beetje ieders tijd gaan verdoen aan zo iets.

En dat dan ook nog heel serieus later melden via de telefoon en dat het zo jammer was.

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:02

Lijkt mij toch wel fijn om eerst te weten wat voor hypotheek je kan gaan krijgen en dan pas naar een huis te gaan kijken :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:04

Echt hé :')

Mijn vriend en ik hebben ook niet de meeste ideale situatie wat betreft financiën, maar wij wisten van te voren wel exact wat wel en niet kan. Hij is bijvoorbeeld eigen ondernemer en dan zitten er nog weer andere regels aan vast en hij kan door omstandigheden geen levensverzekering krijgen. Maar wij hebben genoeg eigen vermogen opgebouwd waardoor wij een hypotheek kunnen nemen onder een bepaald percentage. En dan heb je geen levensverzekering nodig.

Maar ik snap niet dat sommigen zich daar niet in verdiepen. Je wil toch eerst weten hoe je er voor staat en wat mogelijk is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:11

Beloven schreef:
Lijkt mij toch wel fijn om eerst te weten wat voor hypotheek je kan gaan krijgen en dan pas naar een huis te gaan kijken :p

Altijd :D Een grove indicatie kun je overigens prima zelf uitrekenen. En houd dan marge naar beneden aan. Valt het nooit tegen.

Overigens wij hebben 't teruggerekend. Wat willen we ongeveer kwijt zijn aan maandlasten max. En dan terugrekenen wat je daarvoor kunt lenen.

WiancaR schreef:
Maar ik snap niet dat sommigen zich daar niet in verdiepen. Je wil toch eerst weten hoe je er voor staat en wat mogelijk is?

Dit is helaas wel van alledag. Ik heb ooit nog eens stage gelopen op een makelaarskantoor. Staartje van de goede periode nog meegemaakt. Waren ook starters die werkelijk verwachtte dat ze voor 200.000 euro een kant en klaar boerderijetje mét grond konden aanschaffen. Een klushuis?? Nee.. Nu heb je voor 200.000 euro vaak wel een mooi afgemaakt huis, maar toen was dat echt ondenkbaar. En nu zeg je 200.000 euro..dat is geen startersbedrag.. How the tables have turned.

Ook grappig was toen iemand belde voor een bezichtiging en vervolgens vroeg: "Wanneer kan ik de sleutel ophalen" :D

Overigens ook wel grappig. Vanmorgen op het nieuws dat starters de woningmarkt niet meer echt aanduwen. De huizenprijzen zijn nu zo gezakt dat ze een nieuwbouwhuis kunnen kopen. :))

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:11

Als je jong bent kun je, als je redelijk verdient en een vast contract of intentieverklaring hebt een heel eind komen hoor. Alleen ja, niet een huis van drie ton.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-11-14 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:12

Bij mij is het ook niet ideaal ik werk fulltime onder vast contract, maar mn vriend studeert nog en zal over anderhalf jaar beginnen met freelancen. Het liefst werk je allebei, maar ik denk dat het nu wel heel gunstig is om te kopen. We kunnen dan wel met starterslening een heel huis kopen met dezelfde maandlasten als nu, maar nu huren we 40m2.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:15

Shiloh schreef:
Als je jong bent kun je, als je redelijk verdient en een vast contract of intentieverklaring hebt een heel eind komen hoor. Alleen ja, niet een huis van drie ton.

Dan heb je een hoop eigen geld nodig. Maar als je beiden nog studeert kun je bar weinig hoor.

Kijk als je een huis van 120.000 wil en je krijgt een ton van paps en mams :D Maar drie ton, zonder enige overwaarde en zonder eigen geld dan heb je een hoog jaarsalaris nodig.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:16

Ik heb het toch ook niet over beide studeren, ik heb het over 1 persoon die redelijk verdient met een vast inkomen of intentie verklaring.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-11-14 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:17

Sammie schreef:
Overigens ook wel grappig. Vanmorgen op het nieuws dat starters de woningmarkt niet meer echt aanduwen. De huizenprijzen zijn nu zo gezakt dat ze een nieuwbouwhuis kunnen kopen. :))

Niet enkel zijn de prijzen gezakt, maar er zijn ook met name veel nieuwbouw woningen verkocht die als doelgroep starters hadden (en dus van zichzelf al kleiner en goedkoper)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:20

Sammie schreef:
Shiloh schreef:

Dan heb je een hoop eigen geld nodig. Maar als je beiden nog studeert kun je bar weinig hoor.

Dat hoeft toch ook helemaal niet? Waarom zou je een huis moeten kunnen kopen als je beide nog studeert?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:24

Ik geef ze geen ongelijk. Grotere kans dat die huizen ook echt verkocht raken. De rest zit waarschijnlijk al met een andere woning en om die eerst kwijt te raken. Tja..

Trouwens… Ik ken een nieuwbouwproject dat in beiden deed en gewoon flink de pineut is. In hun enthousiasme hebben ze nl. de hele lap grond gekocht, zonder daarbij rekening te houden met de straten en riolering.. Nu willen ze die grond weer terug verkopen, maar dat wil de gemeente niet :D

Dat wordt een dure vereniging van eigenaren op zo’n manier :=

Je zal er je huis maar gekocht hebben. Wij zijn ook nog wezen kijken, maar vonden ’t te duur (m.n. te klein voor dat geld).

Wendy schreef:
Waarom zou je een huis moeten kunnen kopen als je beide nog studeert?

Dat was de stelling :)

Zie:
WiancaR schreef:
@ Sammie; Hoe dom ben je dan. De bank vertelde ons ook dat er soms mensen van onze leeftijd komen (21 jr) die denken dat ze een hypotheek kunnen krijgen van drie ton. En dat terwijl ze nog studeren..

Er zijn trouwens wel mensen die beiden studeren en de behoefte hebben aan een koophuis, dus zo raar vind ik dat op zich ook weer niet. Toen ik studeerde waren er bij mij meerderen in de klas die een huis hadden gekocht. Alleen de meesten kunnen (nu) heel weinig.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-11-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:25

Sammie schreef:
Wendy schreef:
Waarom zou je een huis moeten kunnen kopen als je beide nog studeert?

Dat was de stelling :)

Nee, dat was het niet. De stelling ging over starters.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:29

Zie aangepaste post..

Zelfs al ging t het over starters snap ik nog minder van je opmerking :?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:34

Als je studeert, dan heb je weinig of geen inkomen (stufi is geen inkomen). Dus dan is het toch logisch dat je geen huis kunt kopen?
Waarom zou dat moeten kunnen?
Als je dan toch samen wilt wonen, bijvoorbeeld, dan huur je toch een flatje? Of 2 kamers?

Ik snap echt niet dat mensen met droge ogen kunnen beweren dat het zo oneerlijk is dat je als student geen huis kunt kopen, om vervolgens te gaan protesteren tegen het afschaffen van de basisbeurs :n
Door dit soort zaken denk ik echt dat we blijkbaar nog steeds op te grote voet leven met z'n allen.
Iedereen vindt blijkbaar nog steeds dat hij alles maar moet kunnen betalen/krijgen. Sparen hoeft niet ofzo?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:35

EkmiC schreef:
pmarena: Kan je het geld dan niet beter vastzetten op een spaarrekening met een hogere rente (waar het voor een vaste periode op staat)? Al heb je dan natuurlijk geen uitkering bij overlijden...
Mijn vriend heeft op zijn spaarhypotheek ook nog een levensverzekering. Bij behoudt van spaarhypotheek zal hij ook die verzekering behouden (verwacht ik).

Nou zoiets zoek ik dus, dat je afspreekt dat je bvb. 20 jaar lang elke maand een x bedrag spaart waarmee je na die 20 jaar mooi een leuk hapje van je hypotheek af kan lossen. En dat je dan wel gegarandeerd minstens je inleg overhoudt en liefst natuurlijk een procentje of wat rente :)

Maar dat er dan ook een verzekering op zit, zodat je als je binnen die 20 jaar overlijd, ook een leuk bedrag uitgekeerd krijgt.

Lijkt me toch best iets dat zou moeten bestaan :)
Kan die verzekeraar het geld gebruiken om lekker mee te beleggen voor hun eigen risico en winst als ze het goed doen, maar ik loop weinig risico en heb wel kans op een uitkering binnen 20 jaar...wat voor de verzekeraar op zich weer een klein risico is want dan zou ik 55 zijn dus dat zou je normaal gesproken toch wel moeten kunnen halen :=

Ik heb graag een 2 (of meer :P ) in 1 constructie als ik iets koop, dat iets flexibel inzetbaar is en voor meerdere toepassingen bruikbaar is zeg maar.

Zo vind ik het ook wel fijn om een uitvaartverzekering te hebben die een aantal duizend euro uitkeert bij overlijden, zodat daarvan de uitvaart betaald kan worden, dat anderen niet voor die kosten opdraaien :(:)

Maar ik wil ook graag een spaarpotje aanleggen voor kleintje dat onderweg is.

En daar heb ik nu ook een aansprekende 2-in-1 constructie voor gevonden :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-11-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:35

Dat het niet persé over studerende mensen ging, maar over startende jonge mensen al dan niet met veel eigen kapitaal.

Mijn stelling was dat je niet veel eigen kapitaal nodig hebt als je jong bent en een huis wilt kopen, mits je een redelijke baan hebt met vast contract of intensie verklaring. Alleen moet je dan inderdaad niet verwachten dat je een huis van een paar ton kunt kopen, maar met 100.000-140.000 moet je een eind kunnen kopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:37

Daar miszeg je ook helemaal niets mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:39

Rond het bedrag wat jij noemt Shiloh kun je zeker een eind komen. Dat is ook de categorie waarin wij een huis gekocht hebben. Je moet gewoon niet verwachten dat je een huis met 4 slaapkamers, enorme tuin en garage kunt komen als je net van school af bent. Maar onze hypotheekadviseur vertelde dat het echt belachelijk vaak voor komt.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:39

Wij hebben een woning te verkopen die gericht is op starters (of gescheiden ouders met kind of zonder kind uiteraard) :P Dus laat die nieuwbouwwoningen voor starters maar lekker wegblijven!!

Sammie: Op die manier hebben wij ook gekeken naar wat we kunnen/willen lenen. Ik heb al onze uitgaven in excel gezet, voor vriend en mij, en op die manier bekeken wat we willen uitgeven aan hypotheek. Dat is wel gebaseerd op mijn salaris nu, terwijl ik onder mijn niveau werk. Maar goed, ook dat is deze tijd van crisis, helaas, vaak het geval. Ben blij dat ik wat heb met vast contract en dat we dus samen een hypotheek kunnen nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:40

@Wendy Wat je niet kunt lenen kun je niet kopen. Dus in die zin is het idd logisch dat je daar dan geen geld voor kan krijgen. Maar ik heb dan ook nergens beweert dat dat wél zou moeten. Daarom zei ik dus ook. In zo’n situatie heb je een hoop eigen geld nodig (en anders heb je gewoon pech, want de bank die geeft het niet meer). Dan moet je voorlopig thuis blijven wonen of huren.

Maar dat laatste..? Ik heb niemand hier de laatste twee pagina’s horen roepen dat het oneerlijk is dat je als student geen huis kunt kopen. Sterker nog we vonden het lomp dat dat soort mensen verwachten drie ton te mogen lenen. :D

Men kijkt naar je inkomen. Is dat onzeker, dan snap ik heel goed dat je minder of niet kunt lenen. Dat hadden ze wat mij betreft 20 jaar terug mogen doen. Dan was het ook allemaal niet zo uit de hand gelopen ook. Maar ja achteraf dempt met de put.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:45

pmarena: Je wilt je eigenlijk tegen alles verzekeren begrijp ik? ;) Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik zou zelf kiezen voor een eigen spaarpotje voor sommige gevallen. Ik ben wel iemand die graag genoeg op de spaarrekening heeft staan voor het geval dat... Mijn vriend is echter iemand die 'nu leeft' en al het geld wat hij heeft opmaakt, zonder te sparen. In dat geval zijn verzekeringen wel handig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:50

EkmiC schreef:
Sammie: Op die manier hebben wij ook gekeken naar wat we kunnen/willen lenen. Ik heb al onze uitgaven in excel gezet, voor vriend en mij, en op die manier bekeken wat we willen uitgeven aan hypotheek. Dat is wel gebaseerd op mijn salaris nu, terwijl ik onder mijn niveau werk. Maar goed, ook dat is deze tijd van crisis, helaas, vaak het geval. Ben blij dat ik wat heb met vast contract en dat we dus samen een hypotheek kunnen nemen.
Dat hebben wij ook gedaan. We hebben dus ook echt geen tophypotheek genomen (oke, die moeten we nog afsluiten, maar we hebben ons koopbedrag eropaan gepast :) ) en hebben voldoende ruimte over. We houden van vakanties, uit eten gaan en we willen iets leuks (lees duurs.. :+ )gaan doen met de tuin. En daar willen we ook niet op beknibbelen. We willen de komende 30 jaar niet telkens in onze portemonnee kijken of we deze maand niet verder komen dan Snackbar De Bruine Beer.

Voor zover je dit in kunt calculeren natuurlijk. Raken we allebei langdurig onze baan kwijt ja dan wordt ’t wat lastig, maar 1 langdurige ziekte of thuiszittende zou weinig problemen op moeten leveren. Ik ben dan ook erg blij dat we deze keuze überhaupt kunnen maken, want elders op de woningmarkt is dat soms gewoon een stuk lastiger.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:57

Oef wat hebben jullie snel veel gekletst !
Het betreft hier allemaal mensen die zich iets in het hoofd hebben gehaald zonder eerst te kijken of het reëel was... En nee in dit geval zaten er ook echt ouders bij die dochters iets beloofd wat nu blijkt helemaal niet te kunnen :+

Maar wel overwegend starters allemaal hoor, en we hebben met de openhuize route ook een stel gehad wat van een woonhuis naar een appartement ging omdat ze nooit thuis waren, maar daar diende eerst het huis nog te worden verkocht tja...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:57

EkmiC schreef:
pmarena: Je wilt je eigenlijk tegen alles verzekeren begrijp ik? ;) Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik zou zelf kiezen voor een eigen spaarpotje voor sommige gevallen.

Nee, niet zozeer verzekeren, daar ben ik juist helemaal niet zo van :)
En vooral omdat het 9 van de 10x weggegooid geld is.

Wil wel graag sparen voor bepaalde kosten die je sowieso een keer gaat krijgen, en als je daar dan een verzekering "bij krijgt" dan vind ik dat heel erg mooi :j

Zo wil ik dus graag over een jaar of 15-20 een leuk spaarpotje bij elkaar hebben voor het kleintje dat als het goed is volgend jaar geboren gaat worden :) Voor studie, rijbewijs...dat soort dingen.

Daarvoor wil ik elke maand 50 euro opzij zetten. Dat kan ik dan op een spaarrekeningetje doen, maar het levert toch weer wat meer op als ik dit ga sparen op het spaarplan dat ik op het oog heb: dat geeft gegarandeerd 2,75% rente, met daarbovenop kans op winstdeling en mocht ik overlijden dan kan het bedrag uitgekeerd worden met nog een extra bonus van 10%.

Dus dan heb je een betere rente, nog kans op extra winst zonder risico, èn je kan er voor kiezen om het te gebruiken voor een uitvaart. Ik vind dat veel veelzijdiger en aantrekkelijker dan elke maand wat geld wegzetten op een spaarrekeningetje tegen minder dan 2% :)

En zoiets zou ik dus ook graag willen voor aflossing hypotheek :)

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:00

Wij wonen nu anderhalf jaar samen, dus heb inmiddels een aardig goed beeld van wat de uitgaven zijn (van mezelf in elk geval, en van huishoudelijke dingen). Mijn vriend heeft nu natuurlijk al een hypotheek, ik spaar een flink gedeelte van mijn salaris op een spaarrekening voor een ander huis/dure huishoudelijke uitgaven. Van dit maandelijkse bedrag dat ik spaar, kan dus een gedeelte meegenomen worden in de nieuwe hypotheek. Op die manier heb ik dus ook berekend wat realistisch is, zodat we verder kunnen leven zoals we nu doen.

Stiekem hoop/verwacht ik dat ik in de toekomst wel een baan op mijn niveau ga vinden, waardoor de inkomsten hoger worden :).