Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:38

Mijn uitzicht op dit moment. <3 Maar hoe lekker het weer is nu, ik vind het echt niet erg dat het dinsdag (hopelijk!) weer even gaat regenen. Alle vier de regentonnen zijn al lang leeg. Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:47

troi schreef:
Tja niet zo hip maar ik ben expert precisie killen met roundup geworden. Spuitfles met heel dun straaltje gebruiken. Spaart de omgeving en bodemleven en werkt verreweg het beste.

Roundup is toch nog veel slechter dan azijn?

senna21 schreef:
Een dak over je tuin, zodat het geen onderdeel meer is van het buitenleven.. :+
Branden van onkruid kun je blijven herhalen.

Beetje vreemde reactie... Ik vraag gewoon om tips?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:48

Morganlefay schreef:
Gewoon simpel wieden met de hand dus consequent uittrekken.
Zaken als branden oid gaat m niet worden, zeker paardenbloem lacht zich rot.

Paardenbloem is dan juist het ergste, want die krijg ik er eigenlijk niet uit... Trek ik los/kapot...
Mes e.d. helpen me daar ook niet bij.

akishino

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:54

Ik snap dat je het niet tussen je stoep wil, maar paardenbloemen zijn juist erg goed voor de bijen en vlinders :o :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:56

akishino schreef:
Ik snap dat je het niet tussen je stoep wil, maar paardenbloemen zijn juist erg goed voor de bijen en vlinders :o :j

Bijen oké, vlinders liever niet :')

Ik heb ze achter ook wel in het grasveld.. Maar dat is dit jaar nog, volgend jaar gooi ik de achtertuin om is de bedoeling.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:04

Je bent geen fan van vlinders?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:08

akishino schreef:
Je bent geen fan van vlinders?

Ik ben er echt doodsbang voor, heb er een flinke fobie voor.
En dat is hilarisch om te zien, maar verschrikkelijk om door te maken.

Vorig jaar bijvoorbeeld, familiedag... We gingen met een huifkar met trekker ervoor een natuurgebied in. En ineens zie ik iemand ergens naar kijken, wat dus een vlinder bleek te zijn. Ik ben bijna uit dat rijdende ding gesprongen. Godzijdank wist mijn neef van mijn fobie dus die heeft heel snel gehandeld. Maar ik ben er uuuuren van slag van. Begin om helemaal niks te shaken en te janken.

Dus ik mijd planten die vlinders aantrekken.

Ja, je kan hier iets aan doen. Maar dit is als mensen met vliegangst... De angst om ooit toch in een vliegtuig te stappen is te groot.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:12

Een heel klein beetje round up precies spuiten is minder slecht dan azijn of zout.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:14

Ooh wow, dat is wel heel lastig! Is er een aanleiding voor je angst?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:17

Ceetje_bokt schreef:
Een heel klein beetje round up precies spuiten is minder slecht dan azijn of zout.

Ah, bedankt, dat wist ik niet!
Kan het eens in overweging nemen...

akishino schreef:
Ooh wow, dat is wel heel lastig! Is er een aanleiding voor je angst?

Vast wel, maar ik ben me er niet bewust van.
In het kader van tuinen is het wel lastig, ik ben doel op bloemen :o
En ik vind bijen en hommels totaaaaaaaaaaaaaaaaal geen bezwaar... Juist leuk...

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:23

Lijkt me echt heel vervelend, vooral omdat je ze soms nu eenmaal tegenkomt. Er zijn gelukkig ook mooie planten (en bloemen) die geen aantrekkingskracht op vlinders hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:54

Dat is een klote fobie zeg. Ik kan de mijne veelal ontwijken (naalden), maar vlinders kun je overal onverwachte tegen komen.

Ik zou met zo'n schraper aan de gang gaan en ze uitputten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:06

Lijkt mij enorm vervelend zeg

Zo ben ik bang voor lieveheersbeestjes :o

Mijn pa gebruikt een verfkrabber voor tussen de tegels , ik zit voor huis met zevenblad van de buurman :x . Tussen de tegels naar de voordeur is de grootste ergernis

Gister wat stenen gehaald bij zus , kijken wat hiermee doen ga

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:00

Lieveheersbeestjes heb ik als jong meisje ook echt eng gevonden. Nu vind ik ze vooral ranzig.

Hmmm verfkrabber... Ik heb ergens nog een oude die ik voor de verf niet meer kan gebruiken... Goeie!! Maar niet vandaag... Ga coniferen slopen bij m'n ouders.

Naalden lijkt me veel erger dan vlinders. Echt blij dat ik daar niet bang voor ben. Ze hebben voor ons een wat directer nut zeg maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:21

troi schreef:
Tja niet zo hip maar ik ben expert precisie killen met roundup geworden. Spuitfles met heel dun straaltje gebruiken. Spaart de omgeving en bodemleven en werkt verreweg het beste.

}>

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:48

Janine1990 schreef:
Hebben jullie misschien nog een idee...

Mijn voortuin is grotendeels bestraat met klinkers. Niet supermooi, maar gezien het gebrek aan parkeerplaatsen in de straat hou ik het lekker zo.
Helaas groeit er onkruid tussen de tegels. En niet echt het gebruikelijke onkruid...
Prikkende distels, zonnebloemen, een soort vet raar vetplantje??? En het mos wat er hier en daar een beetje tussen staat begint te bloeien...

Twee jaar geleden heb ik alles er uit gehaald... Vorig jaar heb ik het getracht dood te branden...
En het lijkt elk jaar diverser terug te komen... Alles er uit en opnieuw straten is nu eerst even geen optie... Maar wellicht hebben jullie briljante oma weet raadjes... Want op dit moment sta ik op het punt om schoonmaakazijn te gaan strooien in de hoop dat er alleen nog maar gras terug komt... Want dat is goed er uit te krijgen...

Meeste effectieve is toch alles eruit en onkruid zoveel mogelijk met wortel en al eruit halen. Tegels super strak tegen elkaar leggen met zo min mogelijk ruimte en speciaal spul tussen de voegen vegen. Ben je zeker voor minimaal 1 jaar klaar.

En ja is een rotwerkje, maar werkt wel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:12

Ceetje_bokt schreef:

Wel zonder een zuchtje wind spuiten dan. Snap niet dat die troep niet allang illegaal is zo kankerverwekkend dat het is. Bizar hoe erg dat bedrijf rommelt met de regels. En kan me ook niet voorstellen dat het onschadelijk is voor de bodem :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:42

idinn schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Wel zonder een zuchtje wind spuiten dan. Snap niet dat die troep niet allang illegaal is zo kankerverwekkend dat het is. Bizar hoe erg dat bedrijf rommelt met de regels. En kan me ook niet voorstellen dat het onschadelijk is voor de bodem :o

Denk dat zo mogelijk net zo schadelijk is als azijn of chloor. :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:26

De ouderwetse Roundup is al lang uit de handel in NL Idinn, helaas nog wel in omliggende landen verkrijgbaar.

Hier wordt alles met de hand er uit gehaald. Helaas jaarlijks terug komend klusje.
Inderdaad, plukken en een verfkrabber en dan gaan. Zo fijn met een oprit met H klinkers, van een metertje of 15 lang en 4 breed |o

Wat voor zand hebben jullie het over om er daarna in te vegen? Voegzand of zo?
Laat dat wel water door? Want wij hebben bewust stenen genomen die niet gevoegd hoeven te worden, om het water door te laten op het terras en de oprit.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:45

Ceetje_bokt schreef:
Mijn uitzicht op dit moment. <3 Maar hoe lekker het weer is nu, ik vind het echt niet erg dat het dinsdag (hopelijk!) weer even gaat regenen. Alle vier de regentonnen zijn al lang leeg. [ [url=m/Z0fkh0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier was het ook genieten

Afbeelding

Inmiddels druiven, frambozen en kiwibes aangeplant voor over de pergola.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:48

Wij hebben ook nog niet echt een goede oplossing gevonden voor de oprit (40 meter lang) en stuk voor de garage (zo'n 15*10 meter) om het onkruidvrij te maken. Met een voegenkrabber is het geen doen. Je kunt geen meters maken omdat de klinkers in visgraadverband liggen.

Vorig jaar wat dingen geprobeerd. Maar uiteindelijk toch in de zomer moeten spuiten. Daarna wel (bijna) dagelijks met de bezem erdoor. Dat ging redelijk. Als jullie opties hebben die geen >€500 kosten mag je het laten weten.

De tulpen in de voortuin staan zo mooi in bloei nu:
Afbeelding

Nog even nadenken hoe ik die border voor de zomer ga inrichten qua bloemen. Er staan 6 grote alliums in die al flink aan het groeien zijn. Maar verder is het nog redelijk kaal waar nu de tulpen staan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:13

De helft van de klinkers eruit halen zodat er gaten inkomen en het water en kan, en laagblijvende plantjes erin zaaien die je wel leuk vind? Geen onkruid erin, wel water afvoer en je kunt er nog steeds gewoon op parkeren.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:24

Ceetje_bokt schreef:
Mijn uitzicht op dit moment. <3 Maar hoe lekker het weer is nu, ik vind het echt niet erg dat het dinsdag (hopelijk!) weer even gaat regenen. Alle vier de regentonnen zijn al lang leeg. [ [url=m/Z0fkh0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is jouw tuin al ver zeg!! De hosta's zijn hier nog niet zo lang de grond uit.. Verder vind ik hem echt prachtig! Hou ik van, gewoon lekker vol!

Wij zijn bezig een schuur te bouwen en nu wil ik een klein perkje maken onder de raampjes. Tussen de raampjes wil ik eigenlijk stokrozen, ben ik echt gek op en volgens mij een perfecte plek de hele dag in de zon! Hier een foto, snappen jullie waar ik bedoel?

Afbeelding

Afbeelding

En voor het beeld hier de andere kant van onze tuin, een foto van afgelopen zomer. Heb ik hier ook wel eens eerder geplaatst.

Afbeelding

En hier nog voor het beeld een foto van het geheel met het oude schuurtje. Het terras achterin is weg, hier komt nu een overkapping voor in de plaats. Achter de overkapping heb ik ook nog een heel stuk om straks opnieuw in te richten.
Afbeelding

Maar iemand dus tips om neer te zetten in het perkje?

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:26

Al dat mooie groene gras... Hier bijna klaar met maaien, maar wat overblijft is niet zo heel mooi. Eens zien hoe ik ook mooi groen gras krijg, ik weet niets van tuinieren. :') Kan wel gedeeltes afzetten in ieder geval, zodat de honden er tijdelijk niet op komen.

Moet ook gaan bedenken hoe ik makkelijk en goedkoop mijn terras kan maken op de plek van de voormalige moestuin. Die zandbak mag snel verdwijnen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:33

Nu ik mijn foto's overigens weer zit te bekijken, zie ik de Zonnehoed staan op de onderste foto. Ik heb deze nu meerdere keren in de tuin geprobeerd te houden, maar ze komen nooit meer terug. Iemand die ze ook in de tuin heeft? Ik vind ze altijd zo vrolijk!!

SophieO vooral kunstmest en kalk er op gooien. Met name in het voorjaar geloof ik, maar mijn vriend is meer van het gras. Ik zou zeggen, gewoon even Googlen :)