Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:36

anca schreef:
Animal schreef:
Wij wachten nu het bevingsrapport af. Er is bevingsschade geweest en praktisch alles is hersteld, maar ik wil het wel zien voor we bieden. Ik heb geen reden om argwanend te zijn (huis komt uit 1890 en is super onderhouden!), maar toch.. Zekerheid voor alles mbt bevingsschade.

Je komt vanuit utrecht naar groningen te wonen. Heb je je roots daar of andere reden? Ben wel benieuwd ? Ben toch altijd wel bang bij bevingschades .

Ja, ik ben 9 jaar geleden van het Groninger platteland naar Utrecht verhuisd om te gaan studeren :)

Mijn vriend is 12 jaar geleden hierheen verhuisd voor werk. Hij kreeg hier een mooi aanbod met doorgroeimogelijkheden. Nu willen we allebei graag weer terug.

Bevingsschade is niet heel spannend als je de rapporten hebt. Ik zie dat ik ze net binnen heb, dus ga ze thuis even bestuderen. De makelaar gaf aan dat er weinig schade door bevingen aan het huis was, maar wel een paar kleine dingetjes die al hersteld zijn. Dat wil ik uiteraard op papier hebben en kunnen checken :D

ellentje0

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:32

Dat klinkt inderdaad niet zo heel spannend. Ons huis moet nog op Funda etc maar desondanks belde er vandaag al een geïnteresseerde die via via had gehoord dat we het gaan verkopen. Voelt toch fijn! Is er iig interesse:)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:44

Wij hadden vandaag bezichtiging bij het huis in de binnenstad. Ondanks dat het huis super leuk en schattig was, was het hem niet voor mij. Qua oppervlakte gewoon heel klein, en opzich prima voor ons nu, maar ik wil eigenlijk gewoon een gezinswoning waar we wat groeimogelijkheden hebben. Voor mij wogen de voordelen dus niet perse op tegen de knelpunten. Vriendlief baalt nu behoorlijk en vind me even niet zo lief geloof ik.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:46

Tja ik denk dat het in deze tijd wel echt belangrijk is dat je een huis koopt voor hele lange tijd. Kans is groot dat de markt ooit weer in elkaar zakt en dan is je huis ineens veel minder waard dan dat je er nu voor neer legt.

Maar snap dat ie even gefrustreerd is. Next maar weer.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:03

Yvanka ik denk een verstandig besluit hoor! Dan maar even wat langer door zoeken, er komt echt wel een woning die aan al jullie eisen voldoet.

Wij hebben de 2 kijkdagen erop zitten. Vrijdag horen we alle biedingen dus ik ben heeeel benieuwd! Hopelijk krijgen we deze week ook nog uitsluitsel van de bank voor onze eigen financiering.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:09

ingedebruijn schreef:
Tja ik denk dat het in deze tijd wel echt belangrijk is dat je een huis koopt voor hele lange tijd. Kans is groot dat de markt ooit weer in elkaar zakt en dan is je huis ineens veel minder waard dan dat je er nu voor neer legt.

Helemaal mee eens

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:13

ingedebruijn schreef:

Zeker! En denk dat het opzich met dit huis nog wel oké zou gaan omdat het wel een gewilde plek is, staat nu ook op funda.

Ik wil inderdaad echt een toekomstbestendig huis, waar we echt in kunnen groeien in plaats van dat we er over een x aantal jaar juist uit groeien. Hij vind het nu even balen en stom, morgen gaan we weer verder. Komt vanzelf wat op ons pad, we hebben geen haast :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:51

Wij hebben ons net aangemeld voor nieuwbouw woningen. Staan geen prijs bij helaas maar denk dat ze wel in ons budget vallen. Er is nog geen datum bekend van inschrijven dus we gaan het meemaken.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:56

Met deze huizengekte zou ik voor een door groei huis gaan. Anders zit je straks klem met een dikke hypotheek mocht de markt veranderen. Ben wel benieuwd naar wat een door groei huus aan oppervlakte is. Wij wilde minimaal 125m2 en toevallig heeft ons huis 126 m2 straks. Nu wonen we met de helft aan ruimte. Dus dat scheelt enorm haha

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:08

Kan iemand mij vertellen welke vaste kosten, die je niet kunt meefinancieren, er zijn bij nieuwbouw. Ik zie door de bomen het bos niet meer online.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:18

Steenbok12 schreef:
Met deze huizengekte zou ik voor een door groei huis gaan. Anders zit je straks klem met een dikke hypotheek mocht de markt veranderen. Ben wel benieuwd naar wat een door groei huus aan oppervlakte is. Wij wilde minimaal 125m2 en toevallig heeft ons huis 126 m2 straks. Nu wonen we met de helft aan ruimte. Dus dat scheelt enorm haha

Voor ons is het ook rond de 125m2, maar hangt er ook wel vanaf hoe het huis is ingedeeld. Heb liever een wat grotere woonkamer en wat kleinere slaapkamers aangezien wij toch voornamelijk beneden leven. Maar dan toch wel 3 slaapkamers en een ruime tuin en keuken.
Huis wat we vandaag hadden bekeken stond op 105m2, maar staat nu op funda woonoppervlak 70m2.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:04

ingedebruijn schreef:
Kan iemand mij vertellen welke vaste kosten, die je niet kunt meefinancieren, er zijn bij nieuwbouw. Ik zie door de bomen het bos niet meer online.

Heb je al een hypotheekadviseur? Ik zou daar je financieringsvraag neerleggen. Je kan een heleboel meefinancieren namelijk. Bijvoorbeeld dubbele lasten als je die hebt tijdens de bouw. Over dat deel mag je alleen geen hypotheekrente aftrek voor vragen bij je belastingaangifte. Het is dus voordeliger dat zelf te bekostigen.

Sowieso moet je zelf de notariskosten en de kosten voor de hypotheekadviseur betalen.

Hou er alleen wel rekening mee dat er bij de basis prijs van de woning echt nog wel een bedrag op komt. Je kan best wel wat extra dingen meefinancieren in de hypotheek, bijvoorbeeld een keuken, badkamer of uitbouw.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:06

Yipee schreef:
ingedebruijn schreef:

Heb je al een hypotheekadviseur? Ik zou daar je financieringsvraag neerleggen. Je kan een heleboel meefinancieren namelijk. Bijvoorbeeld dubbele lasten als je die hebt tijdens de bouw. Over dat deel mag je alleen geen hypotheekrente aftrek voor vragen bij je belastingaangifte. Het is dus voordeliger dat zelf te bekostigen.

Sowieso moet je zelf de notariskosten en de kosten voor de hypotheekadviseur betalen.

Hou er alleen wel rekening mee dat er bij de basis prijs van de woning echt nog wel een bedrag op komt. Je kan best wel wat extra dingen meefinancieren in de hypotheek, bijvoorbeeld een keuken, badkamer of uitbouw.

Hypotheekadviseur en notaris zijn wel aftrekbaar gelukkig.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:08

Dat dan weer wel inderdaad. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:16

Nieuwbouw is meestal wel vrij op naam dus heb je geen kosten koper, dat scheelt wel weer.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:21

verootjoo schreef:
Nieuwbouw is meestal wel vrij op naam dus heb je geen kosten koper, dat scheelt wel weer.

Ik ben inderdaad op zoek naar welke kosten er dan nog wel over blijven. We houden in ons budget en zoeken rekening met ongeveer 60k aan bouwdepot.

Ik heb inderdaad een hypotheekadviseur dus zal het morgen ook even bij hem voorleggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:23

verootjoo schreef:

Maar je begint al wel (steeds meer) te betalen tijdens de bouw en zit je aan dubbele kosten.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:39

Ja als je al huurt of een koophuis hebt heb je inderdaad een tijd dubbele lasten. Dat is echt het nadeel aan nieuwbouw. Ik heb dat niet dus dat scheelt heel erg.

Waar je ook even naar moet kijken is de bouwrente, bij sommige projecten betaal je dat wel en andere niet. Bij mij word het bijvoorbeeld kwijtgescholden als ik binnen 6 weken na de hoerabrief mijn handtekening bij de notaris zet. Gelukkig lukt dat want deze week verwacht ik de hoerabrief en 17 mei ga ik tekenen :) ze zijn wel al begonnen omdat ze de aansluiting niet willen verliezen met fase 1. Ik verwacht ook dat ik voor het einde van het jaar er nog in zit.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:24

Wat zijn voordelen voor de koper als je nu een huis koopt met een opleverdatum van april 2022?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:26

Hmm, nouja in ieder geval dat de prijzen niet in de tussentijd hebben kunnen stijgen. Dus het scheelt allicht geld in de huidige markt. En als je zelf nog moet verkopen heb je wat langer, maar dat is nu vaak niet nodig.

Meer zou ik zo ook niet weten haha!

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:07

Yvankaxx schreef:
Wat zijn voordelen voor de koper als je nu een huis koopt met een opleverdatum van april 2022?

Ik kan het je ''aanraden''! Wij hebben ook een jaar moeten wachten (23 april 2020 tot 23 april 2021) en hadden ook geen haast omdat we niet op een schopstoel zitten. Je weet dat je iets in het vooruitzicht hebt en kan al die tijd nog sparen tot je de nieuwe woning betrekt. Daarnaast wat mijn bovenganger ook al aangeeft - het huis koop je en je zult zien hoe snel (binnen een jaar) de prijzen stijgen! Wij kijken onze ogen letterlijk uit op Funda :wow:

Nadeel is alleen dat wachten héél lang duurt! Achteraf gekeken is het voorbij gevolgen, maar een jaar duurt wel lang.
Nog een voordeel: je hebt een jaar de tijd om alles te regelen, te verhuizen, aan te vragen, te kopen etc. etc.

Vrijdag is het bij ons eindelijk zo ver na een jaar wachten *\%/*

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:16

CairnTerrier schreef:
Yvankaxx schreef:

Ik kan het je ''aanraden''! Wij hebben ook een jaar moeten wachten (23 april 2020 tot 23 april 2021) en hadden ook geen haast omdat we niet op een schopstoel zitten. Je weet dat je iets in het vooruitzicht hebt en kan al die tijd nog sparen tot je de nieuwe woning betrekt. Daarnaast wat mijn bovenganger ook al aangeeft - het huis koop je en je zult zien hoe snel (binnen een jaar) de prijzen stijgen! Wij kijken onze ogen letterlijk uit op Funda :wow:

Nadeel is alleen dat wachten héél lang duurt! Achteraf gekeken is het voorbij gevolgen, maar een jaar duurt wel lang.
Nog een voordeel: je hebt een jaar de tijd om alles te regelen, te verhuizen, aan te vragen, te kopen etc. etc.

Vrijdag is het bij ons eindelijk zo ver na een jaar wachten *\%/*

Nog een nadeel is dat je minder keuze hebt uit hypotheekverstrekkers en daardoor niet tegen het scherpste rentetarief zit.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:43

Dubbele lasten zijn we ons bewust van maar dat hebben we ervoor over als we daarna in een compleet nieuw huis kunnen wonen.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:34

Ons (toekomstige) huis wordt morgen getaxeerd, ik vind het spanneeend :=

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:03

mavantos, klopt! Rabobank biedt uiteraard wel een hypotheekofferte aan met een geldigheidsduur van één jaar.